abonnement Unibet Coolblue
pi_191003086
Iemand ervaring met wilgenwater? Ik las op het internet dat het zeer goed is om stekjes te laten wortelen.

Zelf valt bij mij het resultaat wat tegen. Heb het geprobeerd met Scindapsus, heb 2 manieren geprobeerd waarvan eentje op wilgenwater en een tweede versie op regenwater. De Scindapsusstekjes in regenwater hebben op eentje na allemaal wortel gekregen. De stekken op wilgenwater hebben het niet gehaald. Werkelijk geen enkele heeft een worteltje gekregen.


Toen dacht ik, ik probeer eens een succulent op wilgenwater... ook dat is niet gelukt.


Het wilgenwater dan...
Ik heb eenjarige takken van een KNOTwilg genomen. Die takjes heb ik in stukjes van 2cm verknipt met een snoeischaar en in een grote bokaal gestopt. 3/4 van de bokaal zat vol.
Vervolgens heb ik er kokend water opgegoten en 5 uur laten trekken. Na 5 uur was het water op kamertemperatuur en heb ik de stekjes in het wilgenwater gezet voor 1,5 week. Daarna werden van beide stekken het water ververst.
Cindy De Vuyst
pi_191019715
In Wilgenbast zit Salicylzuur (Natuurlijk Aspirine). Meer planten maken dit aan en waarschijnlijk de functie vervuld om vraat en rot tegen te gaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Salicylzuur

Ik denk dat hier het verhaal over de stekjes vandaan komt. Maar gezien de wetenschap er nog niet uit is wat de boom of plant zelf met deze stof doet (waarschijnlijk). Zou het evenzo goed een broodje aap verhaal kunnen zijn. Maar dat het Salicylzuur een licht antiseptische eigenschap heeft klopt wel, alleen de vraag hoeveel bast moet je weg koken om tot een werkzaam concentraat te komen? Dan kom je eerder uit op een baat het niet schaadt het niet behandeling.

Door de mens is wilgenbast altijd gebruikt als pijnstiller en in zalven heeft het vermeend regenererende effecten op wonden en de huid. Later heeft Dr. Bayer deze stof heel goedkoop uit Steenkool weten te toveren en zo is Wilgenbast niet langer de leverancier en in vergetelheid geraakt.

Stekpoeder bevat naast talk ook een aantal zuren om te conserveren (rot tegen gaan) en enzymen om wortelgroei te stimuleren. Vroeger werd er gewoon hout as voor gebruikt en dat werkte ook. De poeder of as sluit de snijwond af als een soort pleister om binnentreden van ziekteverwekkers tegen te gaan. Hout as is ook steriel en bevat daarnaast een hoge dosis Kalium wat weer een belangrijke meststof is.

Met stekken loop je altijd het risico dat het bij een deel niet lukt. Om bij 2 stekken het succeseffect van een speciale behandeling te beoordelen is wat minnetjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 14-01-2020 07:55:15 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')