Hoiquote:BMW ALPINA B5 BITURBO Touring Allrad
Motor
Zylinder V8 90°
Hubraum (ccm) 4395
Bohrung (mm) 89,0
Hub (mm) 88,3
Verdichtungsverhältnis (:1) 10,0
Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 447 (608) / 5750 - 6250
Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 800 / 3000 - 5000
Tja hangt er vanaf wat voor kabel er naar dat stopcontact loopt en de hoofdaansluiting. Als het normaal een stopcontactje is voor de heggenschaar ofzo dan is het inderdaad maar 1x16A. Dat werkt sowieso al niet lekker ook al laadt er één auto. Bij m'n ouders weleens geladen en toen sprong het stroom er ook af. Normale wandcontactdoos is niet echt voor 3500 watt constant gemaakt... dus gewoon een laadpaal plaatsen lijkt me het slimste.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
op 't werk is er de strijd wie er het eerst op kantoor is, om het stopcontact te gebruiken voor de elektrische auto. er is een 220 volt stopcontact buiten bij het parkeerterrein. nu willen ze daar een tweepits contactdoos op zetten zodat beide auto's tegelijk kunnen laden. iets zegt mij dat je dan boven de 16 Ampère uitkomt zodat de stop springt. of de boel gaat smelten.
Vanaf 54k vind ik eigenlijk best meevallen als de 320i al 48.5k is.. anderzijds betaal je dat puur voor de motor toch? Eigenlijk ben je ongeveer net zoveel kwijt als ik m'n Model 3 denk ik (rond de 60k)... maar netto ben ik goedkoper uitquote:Op zaterdag 11 januari 2020 17:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling inderdaad, in de praktijk zal het puur elektrisch rijden relatief beperkt zijn. Ik was vooral erg gecharmeerd van de nieuwe 3. Nog getwijfeld over een 330i, maar ze gaven zoveel extra opties op die 330e dat ik dat maar heb gedaan (lees: zo was de vriendin ook blij en zie hierboven voor het parkeerargument ).
1 stopcontact is gemaakt voor 10A.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja hangt er vanaf wat voor kabel er naar dat stopcontact loopt en de hoofdaansluiting. Als het normaal een stopcontactje is voor de heggenschaar ofzo dan is het inderdaad maar 1x16A. Dat werkt sowieso al niet lekker ook al laadt er één auto. Bij m'n ouders weleens geladen en toen sprong het stroom er ook af. Normale wandcontactdoos is niet echt voor 3500 watt constant gemaakt... dus gewoon een laadpaal plaatsen lijkt me het slimste.
. Zie het al helemaal voor me.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
op 't werk is er de strijd wie er het eerst op kantoor is, om het stopcontact te gebruiken voor de elektrische auto. er is een 220 volt stopcontact buiten bij het parkeerterrein. nu willen ze daar een tweepits contactdoos op zetten zodat beide auto's tegelijk kunnen laden. iets zegt mij dat je dan boven de 16 Ampère uitkomt zodat de stop springt. of de boel gaat smelten.
Ja die 54k is een mooie vanafprijs, het gaat wel snel met de opties. De 60k is ruimschoots aangetikt.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Vanaf 54k vind ik eigenlijk best meevallen als de 320i al 48.5k is.. anderzijds betaal je dat puur voor de motor toch? Eigenlijk ben je ongeveer net zoveel kwijt als ik m'n Model 3 denk ik (rond de 60k)... maar netto ben ik goedkoper uit
Ik denk dat de BMW wel netter afgewerkt is, maar ik ben nog steeds sneller
De afwerking van de Model 3 is wel stukken beter dan de Model S vroeger hoor. Dit voelt allemaal veel degelijker aan en het ziet er ook strak en netjes uit. Wel minimalistisch uiteraard, daar moet je van houden. Het rijgedrag is trouwens ook heel goed. Waar de Model S nog wel een beetje log aan voelde in de bochten (niet raar met 2100 kg) is dat bij de 3 al stukken minder, alhoewel ie volgens mij alsnog 1850 kg ofzo is.... maar jouw 330e gaat volgens mij ook al richting de 1700. Er zijn genoeg test waarbij ook op het circuit de Model 3 niet onder doet voor een BMW: https://topgear.nl/autotests/tesla-model-3-vs-bmw-m3-2019-test/quote:Op zondag 12 januari 2020 09:34 schreef Maharbal het volgende:
[..]
. Zie het al helemaal voor me.
[..]
Ja die 54k is een mooie vanafprijs, het gaat wel snel met de opties. De 60k is ruimschoots aangetikt.
Die Tesla is zeker sneller , maar - no offence - voor mij is het nog steeds een Chinese magnetron op wielen, met bijbehorende afwerking en rijgedrag (en ik kan die Model 3 niet aanzien, vind het een spuuglelijk apparaat). Maar dit alles ligt waarschijnlijk ook meer aan mij, want ik ben er zelf nog niet aan toe (ook niet om van BMW af te stappen).
Ben zelf benieuwd met wat voor (fatsoenlijke) EV's BMW de komende jaren nog op de proppen komt, maar het kan zomaar gebeuren dat ik over een jaar of 2/3 zo'n G20 M340i neem als de afschrijving z'n werk wat heeft gedaan. Dat is bij BMW voor mij nu wel de perfecte balans tussen M-regionen vermogen en praktische daily, met een ouderwetse 6 in lijn
Er staat altijd op dat ze maximaal 16A kunnen dus dan noem ik dat. Dat dit de piek spanning is geloof ik wel, daarom vloog de stroom er ook af na een tijdje Ze kunnen beter van die CEE stopcontacten plaatsen, kost ook weer niet zoveel meer. Maar als bedrijf vind ik het sowieso vrij gierig dat je niet ff een normale laadpaal plaatst.quote:
Helemaal waar hoor, die Model 3 is wat dat betreft een vooruitgang ten opzichte van de Model S. Mij kon die Model 3 vooralsnog niet bekoren, maar daar zit ook gewoon nog een beetje fanboyism in. Voor vele mensen is zo'n Model 3 top, voor mij minder. Maar ik ga op de fiets naar mijn werk, dus de afweging zo goedkoop mogelijk mobiel zijn geldt voor mij niet in die matequote:Op zondag 12 januari 2020 09:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De afwerking van de Model 3 is wel stukken beter dan de Model S vroeger hoor. Dit voelt allemaal veel degelijker aan en het ziet er ook strak en netjes uit. Wel minimalistisch uiteraard, daar moet je van houden. Het rijgedrag is trouwens ook heel goed. Waar de Model S nog wel een beetje log aan voelde in de bochten (niet raar met 2100 kg) is dat bij de 3 al stukken minder, alhoewel ie volgens mij alsnog 1850 kg ofzo is.... maar jouw 330e gaat volgens mij ook al richting de 1700. Er zijn genoeg test waarbij ook op het circuit de Model 3 niet onder doet voor een BMW: https://topgear.nl/autotests/tesla-model-3-vs-bmw-m3-2019-test/
Ja die vorige generatie 1 series beginnen ten opzichte van de nieuwe 1 en 3 wel outdated te lijken. Auto's waren natuurlijk ook al 6/7 jaar oud. Daarentegen zit de 1serie natuurlijk niet in hetzelfde segment als de Model 3.quote:Ja ik reed hiervoor een M135i en dat is wel leuk speelgoed. Misschien dat het bij de 3-serie wat beter is, maar afwerking van de 1-serie ook matig hoor. Heb meerdere kraakjes moeten verhelpen en het dashboard en interieur zien er mijns inziens ook niet echt premium uit. Nu is dat wel een auto uit 2013 natuurlijk maar toch. Ik mis hem eigenlijk geen moment. Alleen het geluid van de 6 cilinder af en toe, maar nu kan ik tenminste direct m'n woonwijk uit rijden en vol gas invoegen op de snelweg. Met de M135i wil je toch eerst wel even 15 min. je motor warm rijden en dan was ik alweer op kantoor
Nee nou ja, het voelde voor mij ook meer als een stap achteruit hoor van de M135i de Model 3. Er rijden er zoveel rond en de auto is ook niet echt heel mooi. Eerst wilde ik voor het standaard model gaan maar die kwam niet meer op tijd en dus moest ik de long range nemen. 10k duurder maar wel meer range, vermogen en wat opties. Maar het valt me alles mee en qua bijtelling en belastingvoordelen ben ik bijna even duur uit als de M135i (1 op 9 en 98 tanken of E5 of hoe het ook heet tegenwoordig).quote:Op zondag 12 januari 2020 09:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Helemaal waar hoor, die Model 3 is wat dat betreft een vooruitgang ten opzichte van de Model S. Mij kon die Model 3 vooralsnog niet bekoren, maar daar zit ook gewoon nog een beetje fanboyism in. Voor vele mensen is zo'n Model 3 top, voor mij minder. Maar ik ga op de fiets naar mijn werk, dus de afweging zo goedkoop mogelijk mobiel zijn geldt voor mij niet in die mate
Die 330e is inderdaad ook zwaar, maar op een M-sport onderstel hebben ze bij BMW redelijk wonderen verricht om dat gewicht te verhullen. Desalniettemin, zware lompe bakken indeed.
[..]
Ja die vorige generatie 1 series beginnen ten opzichte van de nieuwe 1 en 3 wel outdated te lijken. Auto's waren natuurlijk ook al 6/7 jaar oud. Daarentegen zit de 1serie natuurlijk niet in hetzelfde segment als de Model 3.
Nee er staat gewoonlijk 10A op.quote:Er staat altijd op dat ze maximaal 16A kunnen dus dan noem ik dat.
Waarom moet het bedrijf kosten maken voor de hobby van anderen?quote:Ze kunnen beter van die CEE stopcontacten plaatsen, kost ook weer niet zoveel meer. Maar als bedrijf vind ik het sowieso vrij gierig dat je niet ff een normale laadpaal plaatst.
Hoho, dat was ik nietquote:Op zondag 12 januari 2020 10:23 schreef daNpy het volgende:
Nu zal ik nog 1x vragen of we het weer over echte auto's kunnen hebben en niet over, zoals L@1D zo mooi zei "Chinese magnetrons op wielen", anders schakel ik een mod in. Dit lijkt wel een tweede Tesla topic
Dit is wel bmw gerelateerdquote:Op zondag 12 januari 2020 09:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Er zijn genoeg test waarbij ook op het circuit de Model 3 niet onder doet voor een BMW: https://topgear.nl/autotests/tesla-model-3-vs-bmw-m3-2019-test/
Oh nee het was Maharbal zie ik nuquote:
Dat is de manier van onderzoeken tegenwoordig.quote:Op zondag 12 januari 2020 11:35 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dit is wel bmw gerelateerd
Wat een waardeloze test... Met name met nummer 2 zakt mijn broek af. Ze wilde een test doen maar die ging de bmw zeker winnen dus doen we hem anders zodat de tesla toch wint...
Zo kan ik het ook wel.
Gewoon gevaarlijk dus, maar ook dit praten we snel goed:quote:Het was dan ook niet helemaal zijn eigen fout: deze Track-modus - die exclusief op de Model 3 Performance zit - schuift niet alleen het koppel van voor naar achter om je te laten driften, maar vergroot ook de regeneratie tot 0,3 g aan remkracht, wat het hilarische effect heeft van overstuur bij gas los, alsof je in een Franse hot hatch uit de jaren tachtig zit.
Natuurlijkquote:Maar het is evenzogoed een scheutje karakter dat de rijeigenschappen van de Model 3 verheft, want hij is zo goed in het accelereren en remmen en het door de bochten gaan met sublieme controle, dat het anders bijna saai zou zijn.
Gierige werkgever. Hier komt een waterstofstation voor medewerkers .quote:Op zondag 12 januari 2020 10:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee er staat gewoonlijk 10A op.
16 A is een groep, waarop vele stopcontacten kunnen zitten.
[..]
Waarom moet het bedrijf kosten maken voor de hobby van anderen?
Er zijn toch genoeg laadstations langs de snelweg en anders gewoon thuis laden?
Er zijn bij ons op het werk 100en benzine auto's en een paar hybrides maar de zaak gaat toch ook geen tankstation beginnen voor het personeel
Dat is ook het grootste probleem van de EV rijders, ze vinden zichzelf vooral beter dan de rest en eisen derhalve overal voorrang en voorzieningen - die anderen moeten verzorgen én betalen natuurlijk
Nu zal ik nog 1x vragen of we het weer over echte auto's kunnen hebben en niet over, zoals L@1D zo mooi zei "Chinese magnetrons op wielen", anders schakel ik een mod in. Dit lijkt wel een tweede Tesla topic
eens al vind ik wel dat het iets teveel gepusht wordtquote:Op zondag 12 januari 2020 14:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind het heel bijzonder en kortzichtig als je als werkgever op verzoek van werknemers die elektrisch willen gaan commuten, niet één of merdere laadpalen op je terrein wilt plaatsen..
Ik zou het dak van het pand plaveien met zonnepanelen en een paar laadplekken maken; volgens mij kun je die in een contructie plakken waarbij je die dingen gewoon verhuurt als een bedrijfje.. het stofzuiger-tijdperk komt er toch aan, je kunt tegenspartelen wat je wilt, maar eens zijn we gewoon de lul.. Nu kun je nog uit subsidiepotjes graaien ook, waarom niet gewoon meeveranderen nu de kansen daar zijn?
Ik begrijp best de aversie van petrolheads, ik vind het ook niks en ik wil ook mijn 6 pits dieselfornuis blijven rijden, maar ooit komt de dag dat ook ik thuis via de meterkast moet tanken
Wat wordt er gepusht?quote:Op zondag 12 januari 2020 15:11 schreef Tarado het volgende:
[..]
eens al vind ik wel dat het iets teveel gepusht wordt
Kunnen we het in dit topic gewoon over BMW hebben?quote:Op zondag 12 januari 2020 14:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind het heel bijzonder en kortzichtig als je als werkgever op verzoek van werknemers die elektrisch willen gaan commuten, niet één of merdere laadpalen op je terrein wilt plaatsen..
Ik zou het dak van het pand plaveien met zonnepanelen en een paar laadplekken maken; volgens mij kun je die in een contructie plakken waarbij je die dingen gewoon verhuurt als een bedrijfje.. het stofzuiger-tijdperk komt er toch aan, je kunt tegenspartelen wat je wilt, maar eens zijn we gewoon de lul.. Nu kun je nog uit subsidiepotjes graaien ook, waarom niet gewoon meeveranderen nu de kansen daar zijn?
Ik begrijp best de aversie van petrolheads, ik vind het ook niks en ik wil ook mijn 6 pits dieselfornuis blijven rijden, maar ooit komt de dag dat ook ik thuis via de meterkast moet tanken
BMW heeft ook stofzuigers tegenwoordig toch? Ik zie niet helemaal waarom daar met geen woord over gerept mag worden.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kunnen we het in dit topic gewoon over BMW hebben?
Er zijn al genoeg elektra topics waar dit soort posts terecht kunnen.
Laten we dit nou een specifiek BMW-topic houden.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
BMW heeft ook stofzuigers tegenwoordig toch? Ik zie niet helemaal waarom daar met geen woord over gerept mag worden.
Mjah, eensch, het moet niet over Tesla's e.d. gaan hier... maar als een BMW i-owner mee wil posten en over een gebrek aan laadpalen op zijn werk wil praten, moet dat wel gewoon kunnen.quote:Op zondag 12 januari 2020 15:27 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Laten we dit nou een specifiek BMW-topic houden.
Als er een i3 eigenaar langskomt is dat natuurlijk OK.
Electro geneuzel over laadpalen en subsidies kan elders prima.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |