abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190979646
Hallo mensen! :)

Zoals veel mensen weten komt mijn vrouw van de Filipijnen. Uit het stadje Guiuan om precies te zijn, in oost-Samar.
6 Jaar geleden is die streek zwaar getroffen door de sterkste orkaan ooit. Er zijn grote inzamelacties geweest, maar de meeste hulp is naar o.a. Tacloban gegaan; de hoofdstad van het eiland die ook getroffen is, maar omdat Yolanda eerst bij Guiuan aan land is gegaan en toen een tijdje over het land geraasd was, was het al iets aan kracht verloren voor het Tacloban bereikt had.
Pas dagen nadat er hulp naar Tacloban gegaan was, beseften de autoriteiten zich dat Guiuan ook nog bestond en toen is er ook wat hulp die kant op gegaan. Er zijn een aantal huizen herbouwd. Deels op een manier waardoor het huis een nieuwe orkaan moet doorstaan, maar deels (toen de westerse toezichthouders weer naar huis waren gegaan) is het allemaal afgeraffeld en de bouwvakkers zijn met het geld op zak weg gegaan.
Afgelopen kerst was het weer raak; een sterke orkaan raasde weer over het land. De afgeraffelde en tijdelijke woningen zijn verwoest met meerdere doden tot gevolg en veel mensen zijn dakloos geraakt.
Omdat deze orkaan geen record gebroken had qua kracht en het land sowieso vaak door natuurrampen getroffen wordt komt de hulp veel minder op gang dan 6 jaar geleden. Ook nu wordt Guiuan helaas weer compleet genegeerd. De armste wijken hebben nu net weer elektriciteit, maar dat lijkt alles te zijn wat men moet verwachten.
Ik heb inmiddels contact gehad met een organisatie die al 100 containers met hulpgoederen naar dit land gestuurd heeft en uitgedeeld heeft aan bewoners, maar zij focussen zich meer op zuidelijker gelegen gebieden.

Ik noemde dit in het Radio49 topic waar ik dj geweest ben, en spontaan kwamen er donaties binnen waarvan er voor 1 wijk voor alle gezinnen 4 kilo rijst en een zak noodles gekocht is zodat ze in ieder geval voorlopig wel wat te eten hebben. Via DM kreeg ik een tip om met de admins te overleggen een FOK!-brede inzamelingsactie op te starten. Dit heb ik gedaan en mij is aangeraden om dit hier in FHF te doen! :)
De rijst en noodles zijn inmiddels uitgedeeld en we hebben foto’s van de bonnetjes en dat mensen het daadwerkelijk ontvangen hebben, dus er is niks aan de strijkstok blijven hangen.

Maar ja; 1 wijk waarin iedereen voor een aantal dagen rijst te eten heeft lost de problemen natuurlijk niet op. Er is meer geld nodig. Allen in die ene wijk is zo’n beetje driekwart van alle woningen ingestort en ook het schooltje daar heeft het niet overleefd.

Wat zijn wij van plan?
Ja, dat is het lastige; er is geen plan van aanpak aangezien we absoluut niet weten hoeveel geld we zullen inzamelen. Als het een soortgelijk bedrag wordt wat we al ingezameld hebben, dan sturen we het geld naar dezelfde contactpersoon die dan rijst gaat kopen voor de naastgelegen wijk (een zogeheten “barangay”). Bij een wat groter bedrag (waar we nog geen duidelijke scheidslijn voor hebben) willen we het geld in delen opsturen waarvan de contactpersoon eventueel wat simpele bouwmaterialen kan kopen om uit te delen aan de mensen waarvan hun huis nog enigszins opgelapt kan worden. Dit doen we in delen om echt zeker te zijn dat er niks aan de strijkstok blijft hangen; pas als we alles kloppend hebben met bonnetjes gaat er weer een nieuw bedrag naar die persoon toe, maar als er een afwijking is zullen we op zoek gaan naar iemand anders die ons daar kan helpen.
Mochten we een echt fors bedrag inzamelen, dan zullen we van ons eigen geld vliegtickets kopen om zelf daar ter plekke goed te kijken wat er moet gebeuren en zullen we ook de juiste mensen inschakelen.

Overigens had mijn vrouw net een nieuw huis voor haar eigen familie daar laten bouwen en die heeft absoluut geen schade opgelopen omdat deze extreem sterk gebouwd is. Het oude huis heeft de orkaan grotendeels ook overleefd en waarschijnlijk komt daar nu een tante in te wonen die haar huis wel is kwijtgeraakt. (Dit huis zal waarschijnlijk nog een jaar of 3 – 4 meegaan aangezien het van goedkoop hout is gebouwd, maar de constructie was gelukkig sterk genoeg om deze orkaan te overleven.)

Wat wel ellendig is, is dat na orkaan Yolanda de prijzen van bouwmaterialen daar verviervoudigd zijn en nooit meer omlaag naar het oude niveau zijn gegaan. We verwachten dat de prijzen nu wel weer verder aan het stijgen zijn. De handel in tropisch hardhout is de komende jaren verboden om de bossen daar weer aan te laten groeien omdat die ook door de orkaan verwoest zijn, dus er moet goed uitgezocht worden wat het beste hout is om de huizen mee te repareren/herbouwen, wat toch nog een beetje betaalbaar is. Daarom dat we dus zelf die kant op willen gaan als we genoeg hebben ingezameld. :)

Het huis van een tante van mijn vrouw.

Elders in de stad

Het uitdelen van de rijst van de donaties van Radio49 en buiten FOK!.

Wil je ook wat doneren? Neem ff contact met mij op via DM. :) Later komt er hopelijk een makkelijkere manier voor donaties.
pi_190993756
Er stonden veel van dit soort tijdelijke noodwoningen:

Uiteraard is daar nu helemaal niets meer van over. -O- (Dit huis was van een andere tante, en ook deze is ingestort.)
pi_191100290
Update: Iedereen heeft inmiddels natuurlijk ook wel van de vulkaanuitbarsting gehoord, elders in het land.
Een goede vriendin van ons heeft familie daar wonen en zal er ook binnenkort naar toe gaan om mensen te helpen.
Indien mensen dit een beter doel vinden, kan daarvoor ook geld gestort worden. :)
Dit kan ook via de DM. Geef dan wel aan voor welk doel je het wil overmaken! :Y

Veel mensen daar zijn nu ook dakloos; een groot gebied is bedekt onder de as dat schadelijk is bij inademing, en hele oogsten moeten als verloren worden beschouwd omdat het giftig is.
Huizen zitten vol as en mensen kunnen/mogen sowieso de komende tijd nog niet terug.
Je verwacht dat er op 'n minst een tentenkamp zal zijn waar mensen rijst en water en andere basisbehoeften krijgen, maar dat schijnt dus absoluut niet het geval te zijn.

[ Bericht 14% gewijzigd door ToT op 19-01-2020 13:37:49 ]
  Admin maandag 20 januari 2020 @ 10:57:19 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_191112639
Even schopje omhoog, de maand januari is meestal toch best even lastig.

Ik denk dat iedereen rond het einde van de maand weer wat ruimer zit.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_191171330
Een donatie van ¤50 van iemand in het Radio49-topic is inmiddels in overleg naar iemand gegaan die rijst zal kopen voor de mensen die dakloos zijn geraakt door de vulkaan. (Heel ander gebied dan waar de originele inzameling voor bedoeld is, maar deze ramp is natuurlijk veel groter.)
pi_191171658
Alle hulp is prima, toch? En dat het persoonlijke acties zijn vind ik een fijn idee, heel lokaal directe hulp bieden aan mensen die door een vreselijke natuurramp getroffen zijn. Of dat nou een vulkaanuitbarsting is, of een orkaan....

Maar kom op mensen, elke kleine donatie is welkom. Lever je statiegeldflessen in, verkoop een ongewenst kerstkado, laat je kinderen koekjes bakken en aan de buren verkopen, neem dit weekend een biertje minder, weetikveel wat je nog meer kunt verzinnen en stort je bijdrage. Ook hele kleine beetjes vormen samen weer een bedrag waarvan er rijst gekocht en uitgedeeld kan worden, of andere noodhulp gegeven kan worden.
pi_191174887
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 10:55 schreef Doedezemaar het volgende:
Alle hulp is prima, toch? En dat het persoonlijke acties zijn vind ik een fijn idee, heel lokaal directe hulp bieden aan mensen die door een vreselijke natuurramp getroffen zijn. Of dat nou een vulkaanuitbarsting is, of een orkaan....

Maar kom op mensen, elke kleine donatie is welkom. Lever je statiegeldflessen in, verkoop een ongewenst kerstkado, laat je kinderen koekjes bakken en aan de buren verkopen, neem dit weekend een biertje minder, weetikveel wat je nog meer kunt verzinnen en stort je bijdrage. Ook hele kleine beetjes vormen samen weer een bedrag waarvan er rijst gekocht en uitgedeeld kan worden, of andere noodhulp gegeven kan worden.
^O^ Thx! :D
pi_191201472
Probleem is ook een beetje niemand kijkt in dit sub forum...
Ik zwaai naar dieren.
pi_191210860
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 12:51 schreef Geerd het volgende:
Probleem is ook een beetje niemand kijkt in dit sub forum...
Toch al wel > 500 views. :)
Nu nog wachten op de eerste donatie! *O*
pi_191422946
Met deze storm die we hier nu hebben zou je haast wensen dat men in De Filipijnen een inzamelingsactie voor ons gaat houden, maar andersom blijft het nog steeds nodig; zowel voor de gevolgen van de as uit de vulkaan als voor de orkaan van december. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')