abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190951732
Eind volgende week heb ik een afspraak bij de hypotheekadviseur, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen.

Ik krijg van mijn werkgever een maandelijks-salaris en een IKB (individueel keuze budget) die ik maandelijks laat uitbetalen. Die zie je ook terug op mijn loonstrook. Dit is een zekergesteld, maandelijks bedrag.

Online lees ik wisselende verhalen over banken die dit wel en niet meerekenen als toetsinkomen.

Iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die dit wel meerekent? Of is dit bij voorbaat kansloos?

Ben benieuwd :)
Love is in the air!
pi_190951796
zover ik lees kan het ikb voor vele doeleinden worden ingezet en niet alleen salaris, dus dan zou ik mij als hypotheekverstrekker kunnen voorstellen dat ze er moeite mee hebben, omdat jij er voor kan kiezen om het in de toekomst in te zetten voor extra verlof.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190951866
Klopt. Er zijn ook verstrekkers die het laten meeberekenen. Ervaring mee?
Love is in the air!
pi_190951882
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:51 schreef Landgeld het volgende:
Klopt. Er zijn ook verstrekkers die het laten meeberekenen. Ervaring mee?
Gaat gewoon mee in de berekening. Het is immers je vakantiegeld en 13e maand ;)
So we just called him Fred too
pi_190951896
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:37 schreef Landgeld het volgende:
Eind volgende week heb ik een afspraak bij de hypotheekadviseur, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen.

Ik krijg van mijn werkgever een maandelijks-salaris en een IKB (individueel keuze budget) die ik maandelijks laat uitbetalen. Die zie je ook terug op mijn loonstrook. Dit is een zekergesteld, maandelijks bedrag.

Online lees ik wisselende verhalen over banken die dit wel en niet meerekenen als toetsinkomen.

Iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die dit wel meerekent? Of is dit bij voorbaat kansloos?

Ben benieuwd :)
IKB kan eventueel meegenomen worden bij bepaalde banken. Hoe lang werk je er al? Je kan eventueel met het UWV Handig! Document werken. Die neemt het sowieso mee en wordt door nagenoeg alle geldgevers geaccepteerd.
pi_190951900
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
zover ik lees kan het ikb voor vele doeleinden worden ingezet en niet alleen salaris, dus dan zou ik mij als hypotheekverstrekker kunnen voorstellen dat ze er moeite mee hebben, omdat jij er voor kan kiezen om het in de toekomst in te zetten voor extra verlof.
Dat kon in de oude IKAP regeling ook.
pi_190954666
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:53 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Gaat gewoon mee in de berekening. Het is immers je vakantiegeld en 13e maand ;)
Hoe zeker? Hoor en lees hier wisselende verhalen over. Was benieuwd naar ervaringen.

Werk nu een paar maanden. Wel werkgever en intentieverklaring.
Love is in the air!
pi_190954702
Conclusie: ik moet op zoek naar banken die dit meenemen en niet uitsluiten?
Love is in the air!
pi_190954934
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:45 schreef Landgeld het volgende:
Conclusie: ik moet op zoek naar banken die dit meenemen en niet uitsluiten?
Laat je adviseur op zoek gaan? Daar betaal je hem/haar grof genoeg voor denk ik..
dag
pi_190955108
De vraag is of het überhaupt mogelijk is.
Love is in the air!
pi_190955417
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:43 schreef Landgeld het volgende:
Hoe zeker? Hoor en lees hier wisselende verhalen over. Was benieuwd naar ervaringen.
Ik ben atm met een hypotheekadvies bezig, tot op heden nog geen opmerkingen over gehad.
pi_190955599
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:15 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Ik ben atm met een hypotheekadvies bezig, tot op heden nog geen opmerkingen over gehad.
Flexibel budget dus meegerekend begrijp ik?

[ Bericht 9% gewijzigd door Landgeld op 09-01-2020 21:35:50 ]
Love is in the air!
pi_190959349
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:22 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ja het kan.
  Moderator vrijdag 10 januari 2020 @ 07:13:26 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_190959362
De vaste componenten, 8% eindejaars en 8,33% vakantie zijn vaste bruto factoren en worden dan ook bruto meegerekend.

Zo ging dat bij mij.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_190960224
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:22 schreef Landgeld het volgende:

[..]

het hangt inderdaad van de geldverstrekker af. Er zijn geldverstrekkers die alleen het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meenemen en de overige componenten niet. Ben nu zelf ook bezig met oversluiten en dit is 1 van de verklaringen waarom je bij de ene aanbieder meer of minder kunt lenen dan de ander. Je financieel adviseur moet je hier over kunnen adviseren.
pi_190961638
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 09:09 schreef zozozozo het volgende:

[..]

het hangt inderdaad van de geldverstrekker af. Er zijn geldverstrekkers die alleen het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meenemen en de overige componenten niet. Ben nu zelf ook bezig met oversluiten en dit is 1 van de verklaringen waarom je bij de ene aanbieder meer of minder kunt lenen dan de ander. Je financieel adviseur moet je hier over kunnen adviseren.
Top. Dus niet helemaal onmogelijk?
Love is in the air!
  vrijdag 10 januari 2020 @ 12:05:49 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_190962090
Even een andere insteek: de IKB is vaak een klein, extra bedrag; is het significant verschil?
pi_190962390
quote:
18s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 12:05 schreef xzaz het volgende:
Even een andere insteek: de IKB is vaak een klein, extra bedrag; is het significant verschil?
Klein? Ik heb een IKB van 22%.
pi_190962845
De vraag is ook waarom je het zou willen. Eenmaal in je huis is niet meer zomaar eruit en in geval van baanverlies moet je er bij onderhandelingen in je nieuwe baan rekening mee houden dat dit bedrag weer op de een of andere manier in je salaris terugkomt. Mijn ervaring is dat dat bepaald geen zekerheid meer is. Intrekken van bijv. de eindejaarsbonus of bijv ploegendiensttoeslag is mij totaal niet vreemd. So much voor "zeker gesteld".

Ik zou het voor mijn eigen financiële veiligheid zelf dus niet mee laten berekenen. Dan heb ik ruimte bij dit soort financiële klappers. Ik heb dus ook een hypotheek op een relatief laag en kaal salaris. Geeft een hoop rust als de volgende reorganisatie zich weer s aan dient, dat gaat echt in een krankzinnig tempo.
pi_190962897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 13:01 schreef Daboman het volgende:
De vraag is ook waarom je het zou willen. Eenmaal in je huis is niet meer zomaar eruit en in geval van baanverlies moet je er bij onderhandelingen in je nieuwe baan rekening mee houden dat dit bedrag weer op de een of andere manier in je salaris terugkomt. Mijn ervaring is dat dat bepaald geen zekerheid meer is. Intrekken van bijv. de eindejaarsbonus of bijv ploegendiensttoeslag is mij totaal niet vreemd. So much voor "zeker gesteld".

Ik zou het voor mijn eigen financiële veiligheid zelf dus niet mee laten berekenen. Dan heb ik ruimte bij dit soort financiële klappers. Ik heb dus ook een hypotheek op een relatief laag en kaal salaris. Geeft een hoop rust als de volgende reorganisatie zich weer s aan dient, dat gaat echt in een krankzinnig tempo.
Omdat het bij mij zo’n 50k aan extra hypotheek scheelt . Op het hypotheekbedrag is dat misschien 100 Euro meer.

Kortom, heb het echt nodig
Love is in the air!
pi_190962911
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 13:06 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Omdat het bij mij zo’n 50k aan extra hypotheek scheelt . Op het hypotheekbedrag is dat misschien 100 Euro meer.

Kortom, heb het echt nodig
Maar wat doe je dan als je die baan kwijt raakt? Is het dan geen betere optie om een hypotheek te vragen voor een huis die 50k,- minder kost?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 13:27:28 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_190963130
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 12:26 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Klein? Ik heb een IKB van 22%.
Dat is wel wat.
pi_190964141
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 13:08 schreef Daboman het volgende:

[..]

Maar wat doe je dan als je die baan kwijt raakt? Is het dan geen betere optie om een hypotheek te vragen voor een huis die 50k,- minder kost?
1.Die discussie wil ik hier niet voeren. Dat is de vraag namelijk niet ;)

2. Ik verlies mijn baan niet.

3. Als ik mijn baan verlies zoek en vind ik een nieuwe baan.

4. En maakt die 100 euro hypotheek overigens ook niet uit.

Kortom. Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van of dit meegenomen wordt.

Conlusie is volgens mij dat het wel kan maar niet overal....
Love is in the air!
pi_190966095
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 07:13 schreef Rene het volgende:
De vaste componenten, 8% eindejaars en 8,33% vakantie zijn vaste bruto factoren en worden dan ook bruto meegerekend.

Zo ging dat bij mij.
Ikb niet? Of had je dat niet?

IKB is ook vast en zeker. Geen toeslag.

Het staat gewoon maandelijks op mijn loonstrook.
Love is in the air!
pi_190966536
Als je IKB bestaat uit je eindejaarsuitkering en vakantiegeld zal dat normaal gesproken gewoon meegenomen worden ja. Met IKB heb je voornamelijk meer keuze voor wanneer het uitbetaald wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')