Gaat gewoon mee in de berekening. Het is immers je vakantiegeld en 13e maandquote:Op donderdag 9 januari 2020 17:51 schreef Landgeld het volgende:
Klopt. Er zijn ook verstrekkers die het laten meeberekenen. Ervaring mee?
IKB kan eventueel meegenomen worden bij bepaalde banken. Hoe lang werk je er al? Je kan eventueel met het UWV Handig! Document werken. Die neemt het sowieso mee en wordt door nagenoeg alle geldgevers geaccepteerd.quote:Op donderdag 9 januari 2020 17:37 schreef Landgeld het volgende:
Eind volgende week heb ik een afspraak bij de hypotheekadviseur, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen.
Ik krijg van mijn werkgever een maandelijks-salaris en een IKB (individueel keuze budget) die ik maandelijks laat uitbetalen. Die zie je ook terug op mijn loonstrook. Dit is een zekergesteld, maandelijks bedrag.
Online lees ik wisselende verhalen over banken die dit wel en niet meerekenen als toetsinkomen.
Iemand ervaring met een hypotheekverstrekker die dit wel meerekent? Of is dit bij voorbaat kansloos?
Ben benieuwd
Dat kon in de oude IKAP regeling ook.quote:Op donderdag 9 januari 2020 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
zover ik lees kan het ikb voor vele doeleinden worden ingezet en niet alleen salaris, dus dan zou ik mij als hypotheekverstrekker kunnen voorstellen dat ze er moeite mee hebben, omdat jij er voor kan kiezen om het in de toekomst in te zetten voor extra verlof.
Hoe zeker? Hoor en lees hier wisselende verhalen over. Was benieuwd naar ervaringen.quote:Op donderdag 9 januari 2020 17:53 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Gaat gewoon mee in de berekening. Het is immers je vakantiegeld en 13e maand
Laat je adviseur op zoek gaan? Daar betaal je hem/haar grof genoeg voor denk ik..quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:45 schreef Landgeld het volgende:
Conclusie: ik moet op zoek naar banken die dit meenemen en niet uitsluiten?
Ik ben atm met een hypotheekadvies bezig, tot op heden nog geen opmerkingen over gehad.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:43 schreef Landgeld het volgende:
Hoe zeker? Hoor en lees hier wisselende verhalen over. Was benieuwd naar ervaringen.
Flexibel budget dus meegerekend begrijp ik?quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:15 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik ben atm met een hypotheekadvies bezig, tot op heden nog geen opmerkingen over gehad.
Ja het kan.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:22 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Flexibel budget dus meegerekend begrijp ik?
het hangt inderdaad van de geldverstrekker af. Er zijn geldverstrekkers die alleen het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meenemen en de overige componenten niet. Ben nu zelf ook bezig met oversluiten en dit is 1 van de verklaringen waarom je bij de ene aanbieder meer of minder kunt lenen dan de ander. Je financieel adviseur moet je hier over kunnen adviseren.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:22 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Flexibel budget dus meegerekend begrijp ik?
Top. Dus niet helemaal onmogelijk?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 09:09 schreef zozozozo het volgende:
[..]
het hangt inderdaad van de geldverstrekker af. Er zijn geldverstrekkers die alleen het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meenemen en de overige componenten niet. Ben nu zelf ook bezig met oversluiten en dit is 1 van de verklaringen waarom je bij de ene aanbieder meer of minder kunt lenen dan de ander. Je financieel adviseur moet je hier over kunnen adviseren.
Klein? Ik heb een IKB van 22%.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 12:05 schreef xzaz het volgende:
Even een andere insteek: de IKB is vaak een klein, extra bedrag; is het significant verschil?
Omdat het bij mij zo’n 50k aan extra hypotheek scheelt . Op het hypotheekbedrag is dat misschien 100 Euro meer.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 13:01 schreef Daboman het volgende:
De vraag is ook waarom je het zou willen. Eenmaal in je huis is niet meer zomaar eruit en in geval van baanverlies moet je er bij onderhandelingen in je nieuwe baan rekening mee houden dat dit bedrag weer op de een of andere manier in je salaris terugkomt. Mijn ervaring is dat dat bepaald geen zekerheid meer is. Intrekken van bijv. de eindejaarsbonus of bijv ploegendiensttoeslag is mij totaal niet vreemd. So much voor "zeker gesteld".
Ik zou het voor mijn eigen financiële veiligheid zelf dus niet mee laten berekenen. Dan heb ik ruimte bij dit soort financiële klappers. Ik heb dus ook een hypotheek op een relatief laag en kaal salaris. Geeft een hoop rust als de volgende reorganisatie zich weer s aan dient, dat gaat echt in een krankzinnig tempo.
Maar wat doe je dan als je die baan kwijt raakt? Is het dan geen betere optie om een hypotheek te vragen voor een huis die 50k,- minder kost?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 13:06 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Omdat het bij mij zo’n 50k aan extra hypotheek scheelt . Op het hypotheekbedrag is dat misschien 100 Euro meer.
Kortom, heb het echt nodig
Dat is wel wat.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 12:26 schreef Victoriaatje het volgende:
[..]
Klein? Ik heb een IKB van 22%.
1.Die discussie wil ik hier niet voeren. Dat is de vraag namelijk nietquote:Op vrijdag 10 januari 2020 13:08 schreef Daboman het volgende:
[..]
Maar wat doe je dan als je die baan kwijt raakt? Is het dan geen betere optie om een hypotheek te vragen voor een huis die 50k,- minder kost?
Ikb niet? Of had je dat niet?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 07:13 schreef Rene het volgende:
De vaste componenten, 8% eindejaars en 8,33% vakantie zijn vaste bruto factoren en worden dan ook bruto meegerekend.
Zo ging dat bij mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |