abonnement Unibet Coolblue
pi_191076886
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:41 schreef VoorbijgangerX het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Die heeft een glimp gezien van de andere kant, wat voor 99% van de mensen zwart/onbekend is. Dat heeft zeker een grote impact op hoe je de rest van je leven leidt.
'Sommige mensen die een levensbedreigende crisis hebben overleefd melden een buitengewone ervaring in hun bewustzijn. Een BDE is de gemelde herinnering aan alle indrukken tijdens deze bijzondere bewustzijnstoestand, met enkele specifieke elementen, zoals het ervaren van een tunnel, licht, een levenspanorama of levensterugblik, het ontmoeten van overleden dierbaren, of het waarnemen van de eigen reanimatie (uittreding)'.

https://pimvanlommel.nl/bijna-dood-ervaring/
pi_191078145
Ik heb een hartstilstand gehad maar heb er niks van meegekregen en geen dingen ervaren of gevoeld iedergeval. Kan dus niks spannends vertellen helaas, misschien alleen dat ik dacht het zwart was toen ik weer bij leven was.

[ Bericht 19% gewijzigd door goldback op 17-01-2020 21:07:44 ]
pi_191078344
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:02 schreef goldback het volgende:
Ik heb een hartstilstand gehad maar heb er niks van meegekregen en geen dingen ervaren of gevoeld iedergeval. Kan dus niks spannends vertellen helaas, misschien alleen dat ik dacht het zwart was toen ik weer bij leven was.
Hoe lang duurde die?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191078511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:09 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe lang duurde die?
Niet lang gebeurde in het ziekenhuis op de cardiologie afdeling na een operatie dus was op de juiste plaats gelukkig. Wat ze hebben verteld waren ze er vrij direct bij en ben ik ook snel weer terug gehaald. Misschien het enige wat ik heb ervaren is dat het misschien zwart was, het rare is wel dat het nu een half jaar geleden is en nu pas emotioneel last van krijg lijkt het.
pi_191078586
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:16 schreef goldback het volgende:

[..]

Niet lang gebeurde in het ziekenhuis op de cardiologie afdeling na een operatie dus was op de juiste plaats gelukkig. Wat ze hebben verteld waren ze er vrij direct bij en was ik ook snel weer terug gehaald. Misschien het enige wat ik heb ervaren is dat het misschien zwart was
Goeie nickname
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191079020
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:16 schreef goldback het volgende:

[..]

Niet lang gebeurde in het ziekenhuis op de cardiologie afdeling na een operatie dus was op de juiste plaats gelukkig. Wat ze hebben verteld waren ze er vrij direct bij en ben ik ook snel weer terug gehaald. Misschien het enige wat ik heb ervaren is dat het misschien zwart was, het rare is wel dat het nu een half jaar geleden is en nu pas emotioneel last van krijg lijkt het.
In welke zin krijg je er nu last van, goldback?
pi_191079451
Het rare is dat ik er eerst luchtig over deed maar wanneer ik er nu aan terug denk emotioneel van ben. Voor de rest (denk ik) zie ik alleen zwart voormij wanneer ik er aan terug denk. Dat is het enige wat ik denk bij deze ervaring en nu de emoties dus
pi_191079464
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Goeie nickname
Ja ja heb ik al jaren wilde eerst silverback maar die registratie ging mis haha
pi_191080164
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 21:57 schreef goldback het volgende:
Het rare is dat ik er eerst luchtig over deed maar wanneer ik er nu aan terug denk emotioneel van ben. Voor de rest (denk ik) zie ik alleen zwart voormij wanneer ik er aan terug denk. Dat is het enige wat ik denk bij deze ervaring en nu de emoties dus
Misschien is het een uitgestelde reactie, en omdat je er nu over leest komt het ineens bij je terug.
pi_191081680
Was dat zwart een bewuste beleving, of is dat slechts een 'herinnering' ?
Eens kijken
pi_191081857
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 16:57 schreef Lavenderr het volgende:
Ja. Het heeft haar rust gegeven.
Ja, snap ik. De dood is zo'n primaire angst. Veel van ons 'bezig zijn' wordt eigenlijk onbewust door die angst aangedreven. Weten, of zelfs maar vermoeden, dat we dood gaan, is vaak reden voor totale paniek. Doodsangst is ongelooflijk sterk, en op collectieve schaal aanwezig. Omdat we het allemaal hebben, normaliter. We zijn onwetend over zoiets groots. Dat is wat het bestaan voor de meeste mensen in het geheel op fundamenteel niveau heel kwetsbaar en onzeker maakt. Als dát wegvalt... dan is dat is heel erg verlichtend. 't Neemt enorm veel zwaarmoedigheid weg, als je wéét dat het in the end allemaal goed komt, en je dus eigenlijk simpelweg niets kan gebeuren. Al lijken aardse situaties nog zo dreigend. Het wordt allemaal kinderspel dan. Je weet dat je toch niet verder kan vallen dan naar je ultieme thuis, dat puur geluk is. Dus kom maar op met die gekke grappen en grollen van dit leven, wat alle onwetende 'anderen' zo bloedserieus nemen, denkend dat hun eeuwige leven ervan afhangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharski op 18-01-2020 02:31:25 ]
Eens kijken
pi_191083172
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 00:03 schreef Maharski het volgende:
Was dat zwart een bewuste beleving, of is dat slechts een 'herinnering' ?
denk meer een herinnering uiteindelijk.
pi_191134154
Het probleem is, er is nog nooit iemand terug gekeerd van de dood. Zelfs de bijna dood, was klaarblijkelijk niet dood.

Ik denk eerder dat dit fenomeen (uitreding etc.) wel zou kunnen bestaan maar we moeten het zoeken in het leven en niet in de dood.
pi_191134404
Er zijn een paar goede boeken over dit onderwerp.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191134412
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 19:25 schreef Watuntrik het volgende:
Het probleem is, er is nog nooit iemand terug gekeerd van de dood. Zelfs de bijna dood, was klaarblijkelijk niet dood.

Ik denk eerder dat dit fenomeen (uitreding etc.) wel zou kunnen bestaan maar we moeten het zoeken in het leven en niet in de dood.
Eens hoor, maar het fenomeen BDE bestaat. Téveel mensen hebben het meegemaakt om het weg te wuiven als fantasie.
pi_191134442
Verder kun je met dromen veel experimenteren met herinnering van bijvoorbeeld voor je geboorte. De resultaten zijn best overtuigend. Maar ja, bewijzen zijn er natuurlijk nooit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191134676
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 19:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Eens hoor, maar het fenomeen BDE bestaat. Téveel mensen hebben het meegemaakt om het weg te wuiven als fantasie.
Zeg ook niet dat het niet bestaat.. Maar is het uitsluitend een BDE of een fenomeen dat zich graag bij BDE voordoet? Stress reactie van een stervend lichaam? Maar op zich weinig met dood te doen heeft. Er zijn ook mensen die claimen een uittreding te hebben ervaren zonder BDE.

Er zal een verkapt ingeprent religieus tintje aan zitten in de hoop dat Jezus toch gelijk had. Dat we echt eeuwig leven.

Dat doen we waarschijnlijk eerder niet. Daarom zoek dit fenomeen in het leven en niet in de dood.

Zit dit in het leven en we vinden het dan kunnen we er wat mee. Zit het in de dood, dan kunnen alleen de doden er wat mee. Ik persoonlijk wil dat helemaal niet weten, ik leef hier en tzt ga ik ooit dood en dan zien we wel verder of niet. Nu heb ik daar geen ene flikker aan.
pi_191134708
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:00 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Zeg ook niet dat het niet bestaat.. Maar is het uitsluitend een BDE of een fenomeen dat zich graag bij BDE voordoet? Stress reactie van een stervend lichaam? Maar op zich weinig met dood te doen heeft. Er zijn ook mensen die claimen een uittreding te hebben ervaren zonder BDE.

Er zal een verkapt ingeprent religieus tintje aan zitten in de hoop dat Jezus toch gelijk had. Dat we echt eeuwig leven.

Dat doen we waarschijnlijk eerder niet. Daarom zoek dit fenomeen in het leven en niet in de dood.

Zit dit in het leven en we vinden het dan kunnen we er wat mee. Zit het in de dood, dan kunnen alleen de doden er wat mee. Ik persoonlijk wil dat helemaal niet weten, ik leef en tzt ga ik ooit dood en dan zien we wel verder of niet. Nu heb ik daar geen enen flikker aan.
Blijkbaar interesseert het je gewoon niet. Andere mensen vinden het wel interessant.
Als je het geen flikker interesseert, waarom reageer je dan?
Ik zit hier ook niet op het haaktopic, want daar heb ook geen enen (het is ene) flikker aan.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191134731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:02 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Blijkbaar interesseert het je gewoon niet. Andere mensen vinden het wel interessant.
Als je het geen flikker interesseert, waarom reageer je dan?
Ik zit hier ook niet op het haaktopic, want daar heb ook geen enen (het is ene) flikker aan.
Jawel het interesseert me degelijk.. Maar ik denk dat het niet in de dood gezocht moet worden. ^O^
pi_191134752
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:00 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Zeg ook niet dat het niet bestaat.. Maar is het uitsluitend een BDE of een fenomeen dat zich graag bij BDE voordoet? Stress reactie van een stervend lichaam? Maar op zich weinig met dood te doen heeft. Er zijn ook mensen die claimen een uittreding te hebben ervaren zonder BDE.

Er zal een verkapt ingeprent religieus tintje aan zitten in de hoop dat Jezus toch gelijk had. Dat we echt eeuwig leven.

Dat doen we waarschijnlijk eerder niet. Daarom zoek dit fenomeen in het leven en niet in de dood.

Zit dit in het leven en we vinden het dan kunnen we er wat mee. Zit het in de dood, dan kunnen alleen de doden er wat mee. Ik persoonlijk wil dat helemaal niet weten, ik leef hier en tzt ga ik ooit dood en dan zien we wel verder of niet. Nu heb ik daar geen ene flikker aan.
Dat zie ik er helemaal niet in. Het zijn ervaringen van mensen die op een moment bijna dood waren, dus dat heeft niets met religie te maken.
pi_191134774
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zie ik er helemaal niet in. Het zijn ervaringen van mensen die op een moment bijna dood waren, dus dat heeft niets met religie te maken.
De oorsprong van het verhaal waarschijnlijk wel. Ga je naar de hemel of niet?.
pi_191134795
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:07 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

De oorsprong van het verhaal waarschijnlijk wel. Ga je naar de hemel of niet?.
Hoe bedoel je?
Wat ik dus gehoord heb is dat mensen even in een geweldige wereld mogen kijken en na een poosje weer teruggestuurd worden.
pi_191134984
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Wat ik dus gehoord heb is dat mensen even in een geweldige wereld mogen kijken en na een poosje weer teruggestuurd worden.
Ja precies, het idee er is meer na de dood.. Dus een extra leven van de geest die het lichaam verlaat en dan verder gaat, terugkomt waar dan ook, blijft hangen, verder gaat wat dan ook. Of terugkeert in het originele lichaam en verder leeft.

Waar ligt de oorsprong van dit idee? Al dan niet in religie? Dan weten we het niet. Maakt net uit.

We weten wel dat we leven en dat mensen in dit leven tijdens een bijna dood ervaren even ergens anders naar toe te gaan. Of uit te treden en alles uit het lichaam waar te nemen en dan terugkeren. Dat er een correlatie is met bijna dood neem ik niet weg. Mogelijk een fysiologisch proces dat zich manifesteert in een stervend lichaam (en geest).

Ik zie dit fenomeen liever in het leven, dat we dit ook zouden kunnen zonder bijna dood te zijn. Alleen weten we nog niet hoe we dit zouden moeten doen. :)
pi_191135114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:19 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja precies, het idee er is meer na de dood.. Dus een extra leven van de geest die het lichaam verlaat en dan verder gaat, terugkomt waar dan ook, blijft hangen, verder gaat wat dan ook. Of terugkeert in het originele lichaam en verder leeft.

Waar ligt de oorsprong van dit idee? Al dan niet in religie? Dan weten we het niet. Maakt net uit.

We weten wel dat we leven en dat mensen in dit leven tijdens een bijna dood ervaren even ergens anders naar toe te gaan. Of uit te treden en alles uit het lichaam waar te nemen en dan terugkeren. Dat er een correlatie is met bijna dood neem ik niet weg. Mogelijk een fysiologisch proces dat zich manifesteert in een stervend lichaam (en geest).

Ik zie dit fenomeen liever in het leven, dat we dit ook zouden kunnen zonder bijna dood te zijn. Alleen weten we nog niet hoe we dit zouden moeten doen. :)
Nu begrijp ik wat je bedoelt ;) en ja, misschien zouden we dit in het hier en nu ook moeten ervaren. Aan de andere kant is het (vind ik) wel goed dat we niet alles weten. Dat dit het grote geheim is. Maar er zijn steeds meer mensen die een BDE hebben om het weg te wuiven. Komt ook doordat de medische wereld zo'n stuk beter is dan vroeger waardoor artsen mensen zelfs halfdood nog terug kunnen halen.
pi_191135219
Ja het is ook een beetje rare spraakverwarring. Je bent dood of niet. Bijna dood, half dood wat dan ook bestaat niet.

Medisch gezien is het zolang het bloed in je brein afdoende zuurstof heeft dan leef je nog.
Is dit na x tijd opgebruikt, dan ben je dood en valt er niets meer te vertellen.

Dus onder de streep een bijna dood ervaring is een levenservaring. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')