LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:03 |
Ik heb E10-benzine met 1/40-ste mengsmering aangemaakt voor mijn benzinewerktuigen (kettingzaag, bladblazer, etc). Nog niet gebruikt. Nu hoor ik dat gebruik van ethanolbenzine erg slecht is voor 2-taktmotoren en binnen 3 maanden bederft. Nu zit ik met 10 liter E10 benzine met mengsmering (plus nog een klein beetje van dat anti-bederfmiddel). Kan ik dat gewoon in mijn benzinemotor gooien? Als daar al 30 liter inzit krijg in een menging van 1/160. Anders weet ik niet wat ik met die benzine aanmoet.. | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:17 |
Op het internet is over dit onderwerp eigenlijk ook niks te vinden.. | |
suijkerbuijk | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:19 |
Nee De bougies slaan vet en de injectoren kunnen het niet aan. Dus jammer voor jouw dat word gewoon weggooien. Verder je heb speciale benzine voor die dingen om CO2 uitstoot te verminderen. https://www.matom.nl/pagina/14-welke-brandstof-gebruiken Ook meer info over e10 | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:36 |
Ok. Dat is dus ook al zo wanneer ik bijv 2 liter mengsmering in een volle tank gooi? Dan is die olie effetief 1/40 * 2/40 = 2/1600 = 1/800. Met verbruik 1:10 is dat dus 1 liter olie per 8000 km. Is dat niet vergelijkbaar met je normale olieverbruik / dichtheid in je cilinders? Het gaat me niet om die 10L brandstof, maar waar laat ik het spul? Weggooien kan niet. Dan moet het naar de milieustraat denk ik? Of naar een garage? Ja, ik had er eigenlijk niet goed over nagedacht. Tankte altijd gewoon Euro 95 en mengde zelf. Nu is dat dan met ethanol erbij.. | |
suijkerbuijk | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:41 |
Ja weg brengen naar milieustraat . Waarom die 10l risico nemen met je auto? Verder je kan het wel gebruiken voor je gereedschap als tijdelijk . Staat ook in de link | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:43 |
Ja, dat weet ik. Maar 10 liter daar doe ik toch heel lang mee (langer dan 3 mnd). Het is ook niet zozeer het gebruik als wel het aanwezig zijn in je motor dat kwaad doet. | |
suijkerbuijk | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:44 |
Wel misschien kan je iemand met een Puch of tomos brommer gelukkige er mee maken. Dan is het zo op | |
boegschroef | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:45 |
Nee, die olie komt via de zuigerwanden en kleppen dichtingen. Niet via de benzinepomp en Injectoren. | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:52 |
Dat is nog beter.. | |
suijkerbuijk | dinsdag 7 januari 2020 @ 22:59 |
Humm niet helemaal. De moderne auto bezitten olie injectie . Deze injectoren zit in de blok gebouwt en spuit tegen de cilinder wand aan als de zuiger in de bovenste stand staat. Dat is met fsi motoren van VW. Vandaar dat olie op tijd vervangen nodig is. De ouwe blokken had je olie kanalen En de zuigerveren trokken dan naar boven en beneden . Nog ouder was het klotsen van de olie door de drijfstangen die op die manier olie aan de onderkant van de zuiger neer smeet De zuiger veren heeft meerderen functies. Gas afdichten Olie af schaven met de olie schaaf veer. Een 2tak motor gebruik dus mix om de kruk asslager te smeren en de zuigerveren te smeren. Daarom is E10 so slecht omdat het de lager kapot van gaan . De lager zijn op rollers gebaseerd. De lager van een 4tak zijn lager schalen en worden door de motor olie gesmeerd | |
Fer | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:00 |
Tja hier een die al een paar jaar 1:1000 loopt, valt wel mee met die aanslag op de bougies. | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:07 |
Waarom doe je dat? | |
Fer | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:09 |
17 jaar oud, 200000km, roestplekken enz, ding is weinig waard, maar rijdt nog wel. Das laat het maar zo... | |
LXIV | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:11 |
Ja, maar is het dan beter? Het is niet goedkoper. Waarom neem je de moeite om 50ml smering bij iedere tank te gooien? | |
Fer | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:16 |
Nee joh, dat doet dat ding zelf. Verbruikt smeerolie, 1l 10W40 op 1000km. Verbruikt daarbij dan 80l benzine. | |
-niemand- | dinsdag 7 januari 2020 @ 23:28 |
Wat voor auto heb je? Als die voor 2005 ofzo is kun je die benzine er rustig bij gooien. Desnoods in 2 keer ofzo. | |
kaasplankje | woensdag 8 januari 2020 @ 06:33 |
Je kan ruiken of het nog fris is, als het zurig gaat stinken is het niet goed meer. Dan moet je het beter helemaal niet meer in een tank doen maar wegbrengen naar milieupark. En speciale kettingzaagbrandstof halen want die blijft wel goed. | |
boegschroef | woensdag 8 januari 2020 @ 09:48 |
Met 'die olie' bedoel ik ook de olie die onterecht verbrand wordt. Niet het olie systeem zelf. TS maakt de vergelijking tussen de olie in de benzine en het olieverbruik van de auto. Het olie verbruik van de auto komt niet via de benzine injectoren. |