abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7877396
Dat kan geloof ik wel he? Volgens mij heeft mijn kat vanmiddag een epilepsie-aanval gehad: schuimbekken, samentrekken van alle spieren, schokken, niet aanspreekbaar...

Achteraf geredeneerd denk ik dat hij een keer eerder een aanval heeft gehad: een half jaar geleden liep hij ineens rondjes en reageerde nergens meer op: raar gemiauw..net alsof zijn evenwichtsorgaan niet goed was. Toen de dokter gebeld en deze dacht dat hij een tik had gekregen.

Wat is nu wijsheid? Heeft iemand ervaring met epilepsie bij huisdieren? Medicijne brengen bijwerkingen met zich mee, is het dat waard? Als hij maar twee, drie aanvallen per jaar heeft (die wij opmerken natuurlijk..hmm)

DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  maandag 13 januari 2003 @ 18:29:18 #2
42349 carin
Happen naar het baasje??
pi_7877488
Mijn vorig kat Ome Harry heeft ook epilepsie gehad. Rondjes lopen en wat eerst leek op heel erg niezen bleek schuimbekken en echt stuipen te zijn. Ik ben naar de dierenarts geweest waar hij eerst valium kreeg, daar gingen de aanvallen echter niet van weg. Toen een echt epilepsie medicijn (wat mensen ook krijgen alleen dan met de dierendosering) en dat hielp prima. Als Ome Harry het niet kreeg dan had hij echt vier aanvallen per dag. Kenmerk van epilepsie bij katten is ook dat ze vaak hun urine laten lopen en daarna meteen naar hun etensbak rennen om te eten. Sterkte...met het juiste medicijn heeft de kat er verder geen last meer van.
Markiezin van Kwaakmaarraak
pi_7877497
quote:
Op maandag 13 januari 2003 18:23 schreef Catootje het volgende:
Dat kan geloof ik wel he? Volgens mij heeft mijn kat vanmiddag een epilepsie-aanval gehad: schuimbekken, samentrekken van alle spieren, schokken, niet aanspreekbaar...

Achteraf geredeneerd denk ik dat hij een keer eerder een aanval heeft gehad: een half jaar geleden liep hij ineens rondjes en reageerde nergens meer op: raar gemiauw..net alsof zijn evenwichtsorgaan niet goed was. Toen de dokter gebeld en deze dacht dat hij een tik had gekregen.

Wat is nu wijsheid? Heeft iemand ervaring met epilepsie bij huisdieren? Medicijne brengen bijwerkingen met zich mee, is het dat waard? Als hij maar twee, drie aanvallen per jaar heeft (die wij opmerken natuurlijk..hmm)

De hond van m'n neef heeft het ook, volgens mij kan het geen kwaad... Tenzij hij graag over daken of hoge randen loopt
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
pi_7877525
Ome harry
Tralalaaaa
  maandag 13 januari 2003 @ 18:31:30 #5
24109 EeErnIe
Heeft kennelijk iets gepost
pi_7877535
Zo snel mogelijk iig ff naar een dierenarts: mijn vorige kat ben ik waarschijnlijk ook kwijt geraakt door een epilepsie-aanval (is echt niet leuk met een zwaar stuiptrekkende kat naar de dierenarts )
Veni, Vidi, Fugi. Het leven is net een theekopje... Je moet eruit halen wat er in zit.
pi_7877543
quote:
Op maandag 13 januari 2003 18:23 schreef Catootje het volgende:
niet aanspreekbaar...
Uhm???

Maarre, epilepsie onstaat toch door snelle beelden enzo, daar kan een kat toch geen last van hebben? Zou trouwens wel naar dierenarts gaan(nog een keer), strx is t bv een tumor die op ze hersens drukt waardoor ie wazig gaat doen...of iets in die orde, en dan heeft ie strx veel pijn

pi_7877548
vroeger thuis hadden we ook een kat met epilepsie.
Kenmerkte zich inderdaad door op de grond te vallen en hevig te schokken, schuimbekken en zijn urine te laten lopen op dat moment. Als ie weer bij was kwam hij altijd meteen naar iemand toerennen en wilde dan op schoot waar hij echt uuuuuren ging slapen dan.
als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_7877553
kan ook een tumor in de hersenen zijn
pi_7877571
quote:
Op maandag 13 januari 2003 18:29 schreef robin0223 het volgende:

[..]

De hond van m'n neef heeft het ook, volgens mij kan het geen kwaad... Tenzij hij graag over daken of hoge randen loopt

Euh..het is niet fijn om een epilepsie-aanval te krijgen lijkt me, voor een mens noch voor een kat/hond.
En als je er iets aan kunt doen, is het wel zo fijn om dat te doen voor dat dier en voor jou.
pi_7877593
De kat van mijn tante heeft het ook.
Ze is dan ook wat klein voor haar leeftijd, maar voor de rest gaat alles goed met haar.
pi_7877645
quote:
Op maandag 13 januari 2003 18:33 schreef Fatality het volgende:

[..]

Euh..het is niet fijn om een epilepsie-aanval te krijgen lijkt me, voor een mens noch voor een kat/hond.
En als je er iets aan kunt doen, is het wel zo fijn om dat te doen voor dat dier en voor jou.

Is het niet leuk ohw...
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
  maandag 13 januari 2003 @ 18:38:45 #12
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_7877669
Ik heb er een hond aan verloren. Scotty was de naam en was de mooiste hond van de hele wereld. Echter had hij er erg veel last van, dus zat ie ook zwaar op de medicijnen en die zijn niet zo heel erg goed voor het dier...hij liep erbij alsof ie stoned was.
Echter de aanvallen waren vaak heel erg hevig en meerder malen per week.
Todat hij dus een aanval had van 1.5 uur...dierenarts erbij etc etc...twee valium shot...maar hielp niet...de derde wel...die hielp voor altijd

Is echt erg als je kat het heeft. En je kunt niets doen...

pi_7877766
Wat ik mij nu een beetje afvraag is of deze medicijnen wel de aanvallen stoppen (of alleen verminderen) want mijn kat kennende: hij heeft er waarschijnlijk echt maar een paar per jaar. Of hij zou zich moeten terugtrekken als hij een aanval voelt aankomen (tis nogal een mensenkat)?? Doe ik hem nu aan de medicijnen, of gun ik hem een medicijn/bijwerkingsvrij leven?

(ps: epilepsie wordt veroozaakt door kortsluiting in de hersenen: flitsen of iets dergelijks kunnen het oproepen, maar ook spanning, hormonen...ook is het vaak zonder duidelijke oorzaak)

DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  maandag 13 januari 2003 @ 22:28:49 #14
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_7882068
Ik zou zeggen als het maar een paar keer per jaar is, laat de medicijnen dan maar....echt geloof me...die tasten het beest behoorlijk aan. Zowel zichtbaar (gedrag), als ook van binnen.
Die hond van mij had het heel erg...zonder medicijnen 3 tot 6 aanvallen per weer en soms 2 per dag...
pi_7882693
Mijn oudste kat heeft deze verschijnselen ook gehad. Alleen kwam ik er later achter dat deze verschijnselen ook veroorzaakt kunnen worden door een nierafwijking. Toen mijn kat eenmaal op een dieet zat (waar ie gek op was) kreeg ie hooguit 1 aanval per jaar. Ik had m laten onderzoeken op zijn nieren omdat hij zo afviel en zijn pels er zo vreemd uit ging zien. Toen hij eenmaal een tijd op dat dieet zat, realiseerde ik me dat hij ook (bijna) geen aanvallen meer had.
pi_7885069
M'n kater Joep heeft ook epileptische aanvallen gehad.
Symptomen zijn herkenbaar, schuimbekken, spiertrekken met de poten (fietsbewegingen), daarna nog een tijdje verward en moe.

Moet je wel even mee naar de dierenarts gaan want het kan zijn dat er sprake is van een beschadigde lever/nier-functie. Wanneer dit niet zo is en het komt vanwege een neurologische afwijking moet ie wel medicamenteus behandeld worden omdat de aanvallen anders vaker en heftiger kunnen worden.
(btw. bloedonderzoek kost ong. 150 euro)

Hij krijgt nu Fenobarbital (2 x dgs kwart tablet) en heeft sindsdien geen aanval meer gehad. Bijwerkingen zijn te verwaarlozen, wordt mischien iets rustiger ervan.

[Dit bericht is gewijzigd door Flexer op 14-01-2003 09:35]

dinsdag 14 januari 2003 @ 11:05:14 #17
36565 Saabmans
rijdt altijd comfortabel
pi_7888572
Kan ook ten gevolge van diabetes zijn. Dierenarts kan het bloedsuikergehalte van de kat bepalen. Bij een te laag bloedsuikergehalte kan ie stuiptrekkingen/blackouts gaan krijgen. Daarna slaapt ie als een roosje, want het is erg vermoeiend voor hem.
Oplossing bij diabetes: regelmatige injecties met caninsuline
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')