abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190921169

quote:
Bij een raketaanval op het internationale vliegveld van de Iraakse hoofdstad Bagdad zijn minstens acht doden gevallen. Daarbij is de Iraanse generaal Qassem Soleimani, hoofd van het elitekorps Quds Force van de Revolutionaire Garde, om het leven gekomen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft dat vrijdag in een verklaring bevestigd. De aanval is uitgevoerd op bevel van de Amerikaanse president Donald Trump, om ‘toekomstige Iraanse aanvallen te voorkomen’, aldus het Pentagon.

Ook de Iraanse staatstelevisie heeft de dood van Soleimani bevestigd. President Trump reageerde nog niet op de actie van de Amerikaanse troepen. Hij twitterde kort voordat het Pentagon met de verklaring naar buiten kwam wel een bericht met louter een Amerikaanse vlag.

De dood van Soleimani raakt het Iraanse regime in het hart. Hij werd beschouwd als de machtigste man na de almachtige leider ayatollah Ali Khamenei, aan wie Soleimani rechtstreeks rapporteerde. Hij was ook het brein achter de Iraanse politiek richting de VS in de almaar oplopende spanningen tussen de twee landen. Waarnemers noemen Soleimani een van de meest invloedrijke personen in het Midden-Oosten gedurende de afgelopen tien jaar.

Iran: wraak

De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif reageerde via Twitter op de dood van Soleimani. Hij noemde de moord op de hoge generaal ‘een extreem gevaarlijke en domme escalatie’. ,,De VS dragen de verantwoordelijkheid voor alle consequenties van hun schurken-avonturisme.’’

Mohsen Rezaei, de voormalige commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde, ging een stap verder. ,,Soleimani is nu bij zijn martelaar-broeders, maar we zullen krachtig wraak nemen op Amerika’’, aldus Rezaei, die nu deel uitmaakt van de Iraanse regering. De Iraanse hoogste leider ayatollah Ali Khamenei laat weten dat er wraak zal volgen op de dood van zijn machtige generaal. Hij riep ook op tot drie dagen van nationale rouw in het land. Na de dood van de Iraanse generaal zijn de olieprijzen meer dan 4 procent gestegen in Azië.

Ook Iraakse militieleider gedood

De Iraakse televisie en drie Iraakse legerfunctionarissen melden dat ook Abu Mahdi al-Muhandis, de tweede man van de door Iran gesteunde Iraakse militiegroepering Popular Mobilization Forces (PMF), bij de aanval is gedood.

Volgens Iraakse veiligheidsfunctionarissen zouden er drie raketten vlakbij een luchtvrachtterminal terecht zijn gekomen. Twee voertuigen, waarin paramilitairen zaten, werden geraakt en vlogen in brand. Zeven inzittenden overleefden de aanval niet. Het achtste dodelijke slachtoffer zou een burger zijn.

,,De Amerikaanse en Israëlische vijand is verantwoordelijk voor de dood van Abu Abu Mahdi al-Muhandis en Qassem Soleimani’’, liet woordvoerder Ahmed al-Assadi van de PMF weten in een verklaring.

De raketaanval komt twee dagen nadat pro-Iraanse demonstranten de Amerikaanse ambassade in Bagdad belaagden. Betogers gooiden met stenen en scandeerden leuzen als ‘Nee, nee, Amerika. Nee, nee, Trump’. De Amerikaanse ambassadeur en stafpersoneel werden geëvacueerd tijdens de schermutselingen. Woensdag in de loop van de dag zijn de betogers weer vertrokken.

De onrust volgde op Amerikaanse luchtaanvallen op bases in Irak van een door Iran gesteunde militie, waarbij zeker 25 doden vielen en tientallen mensen gewond raakten. Die bombardementen volgden na een raketaanval op een basis in Irak waardoor een Amerikaanse aannemer die werkte voor het ministerie van Defensie om het leven kwam en diverse anderen gewond raakten.

Escalatie

De Democratische voorzitter van de Inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden Adam Schiff waarschuwt dan weer voor een escalatie van het conflict met Iran. ,,Soleimani is verantwoordelijk voor enorm veel geweld, maar de mensen in Amerika willen geen oorlog met Iran”, zei hij. Vanuit het Republikeinse kamp klonk steun. ,,Ik ben blij met de moedige aanval van president Donald Trump tegen de Iraanse agressie”, aldus Senator Lindsey Graham op Twitter. ,,Aan de Iraanse regering: als jullie meer willen, zullen jullie meer hiervan krijgen. Als de Iraanse agressie voortgaat en als ik zou werken in een Iraanse olieraffinaderij, zou ik eraan denken om me om te scholen.”

President Donald Trump heeft het Amerikaanse Congres niet op de hoogte gebracht van de aanval in Irak die leidde tot de dood van de Iraanse generaal Qassem Soleimani. Dat stelt de Democratische voorzitter van de commissie Buitenlandse Zaken in het Huis van Afgevaardigden, Eliot Engel.

“Deze aanval vond plaats zonder het Congres op de hoogte te brengen of te consulteren”, schrijft Engel in een mededeling. “Doorgaan met een dergelijk ernstige actie zonder het Congres te betrekken, brengt zware juridische problemen met zich mee en is een belediging voor de bevoegdheden van het Congres.”
Bron.

quote:
Wie was de gedode Iraanse generaal Qassem Soleimani?
Met de dood van Qassem Soleimani (62) verliest het Iraanse regime een van zijn meest prominente figuren. Niet alleen in Iran was de generaal invloedrijk, maar zijn hand reikte ook tot diep in Syrië, Libanon en Irak.
Meer

bron: Daily Mail

[ Bericht 1% gewijzigd door Peunage op 07-01-2020 17:22:51 ]
pi_190921180
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:20 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Welke staat vind jij dan erger? USA of Iran?
Begin me dit echt af te vragen met je propaganda tegen Iran. De tering.
"Erger" op welk gebied?

Intern zal het veel fijner zijn om in de VS te leven dan in Iran. Meer vrijheid en rechten.

Qua buitenlandse politiek hebben beide landen een ontzettend kutbeleid dat heel erg invasief is voor andere landen. Maar kijkend naar de afgelopen 60 a 70 jaar komt geen land in de buurt van de VS op dat gebied. Talloze oorlogen met miljoenen doden tot gevolg. Inmenging met interne politieke aangelegendheden en afzettingen/coups.

Oorlogen die ze gestart zijn of 1 van de aanstichters van zijn:
- Korea oorlog
- Vietnam oorlog
- Golfoorlog
- Afghanistan oorlog en bezetting
- Irak oorlog en bezetting

Landen waar ze coups hebben gepleegd of geprobeerd te plegen:
China 1949 to early 1960s
Albania 1949-53
East Germany 1950s
Iran 1953 *
Guatemala 1954 *
Costa Rica mid-1950s
Syria 1956-7
Egypt 1957
Indonesia 1957-8
British Guiana 1953-64 *
Iraq 1963 *
North Vietnam 1945-73
Cambodia 1955-70 *
Laos 1958 *, 1959 *, 1960 *
Ecuador 1960-63 *
Congo 1960 *
France 1965
Brazil 1962-64 *
Dominican Republic 1963 *
Cuba 1959 to present
Bolivia 1964 *
Indonesia 1965 *
Ghana 1966 *
Chile 1964-73 *
Greece 1967 *
Costa Rica 1970-71
Bolivia 1971 *
Australia 1973-75 *
Angola 1975, 1980s
Zaire 1975
Portugal 1974-76 *
Jamaica 1976-80 *
Seychelles 1979-81
Chad 1981-82 *
Grenada 1983 *
South Yemen 1982-84
Suriname 1982-84
Fiji 1987 *
Libya 1980s
Nicaragua 1981-90 *
Panama 1989 *
Bulgaria 1990 *
Albania 1991 *
Iraq 1991
Afghanistan 1980s *
Somalia 1993
Yugoslavia 1999-2000 *
Ecuador 2000 *
Afghanistan 2001 *
Venezuela 2002 *
Iraq 2003 *
Haiti 2004 *
Somalia 2007 to present
Libya 2011*
Syria 2012

Dus de extreem agressieve buitenlandse VS politiek is 100 keer schadelijker voor de wereld dan de Iraanse inmenging in wat praktisch hun "achtertuin" is. Ja, het is vreselijk dat Iran nog steeds een autocratie is en dat ze mensen onderdrukken. Maar is dat slechter dan mensen in ANDERE landen onderdrukken? Ik heb deze discussie vaak gevoerd, met verschillende mensen. Uiteindelijk komt het hier op neer: ook als landen als de VS, Saudi-Arabie en Israel ERGERE dingen doen dan Iran, zij zijn onze bondgenoten. Dat is allemaal prima en kan ik begrijpen, maar get off your moral high horse en ga niet over mensenrechten praten of terrorisme of dat soort bullshit. Het is puur geopolitiek.
pi_190921215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:50 schreef Peunage het volgende:

[..]
Uiteindelijk komt het hier op neer: ook als landen als de VS, Saudi-Arabie en Israel ERGERE dingen doen dan Iran, zij zijn onze bondgenoten. Dat is allemaal prima en kan ik begrijpen, maar get off your moral high horse en ga niet over mensenrechten praten of terrorisme of dat soort bullshit. Het is puur geopolitiek.
Maar ik merk om mij heen (en in dit topic) dat mensen in een poging om de US (zeer terecht) een kwalijke rol toe te spelen in deze kwestie, ze opeens belanden in het bagatelliseren van de daden van Iran en Soleimani. Ik vind de hele vergelijking 'wie heeft er meer doden op zich' een soort wedstrijdje waarin men lijkt te willen impliceren dat de USA nog slechter is als Iran. Ik vind dat een gevaarlijke glijdende schaal. Is de US evil? Ja. Moeten we met z'n allen gaan proberen om de USA als meer evil dan Iran te betitelen? Waarom? Waarom moet je per se vergelijken?

Het lukt mensen blijkbaar niet om een oordeel te vellen over Iran zonder over VS/Saudi/Israel te beginnen. Ik vind dat een hele opmerkelijke verkramping. Helemaal als jij dan gaat beweren dat ik op een moral high horse zit omdat ik Iran een kutland vind en dan een lijstje gaat posten met alle landen die USA is binnen gevallen. Waarom doe je dat? Of dat je roept dat je vindt dat hier anti-Iran propaganda (waar dan in godsnaam?!) staat.

Het is een hele rare constructie waar je nu Iran aan het verdedigen bent om USA in kwaadaardig daglicht te zetten, iets waar ik ook helemaal niet tegenin ga lol.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190921352
US verneukt plekken ver van zich heen. Iran verneukt de plekken om zich heen.

Verschil is dat de VS niets merkt van zijn acties (want lekker ver weg), en Iran dat wel doet (want om zich heen). Hierdoor kan de VS van alles doen zonder zich zorgen te maken om de gevolgen (want lekker ver weg, merken ze niets/weinig van), en Iran moet daar toch echt wel dieper over nadenken (want gevolgen kunnen Iran raken).
pi_190921482
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:04 schreef zarGon het volgende:
US verneukt plekken ver van zich heen. Iran verneukt de plekken om zich heen.

Verschil is dat de VS niets merkt van zijn acties (want lekker ver weg), en Iran dat wel doet (want om zich heen). Hierdoor kan de VS van alles doen zonder zich zorgen te maken om de gevolgen (want lekker ver weg, merken ze niets/weinig van), en Iran moet daar toch echt wel dieper over nadenken (want gevolgen kunnen Iran raken).
Tja, Amerika is het machtigste land ter wereld. Daarom kunnen ze alles maken, dat zelfs de VN niks durft uit te halen.
En dat scenario heb ik liever dan Iran als het machtigste land ter wereld want dan hadden we het een stuk slechter.

Verder hebben al die vergelijkingen weinig zin IMO.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:14:51 #6
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_190921505
Lol die coup lijst.
pi_190921519
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
En dat scenario heb ik liever dan Iran als het machtigste land ter wereld want dan hadden we het een stuk slechter.
Dat denk ik niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2020 17:16:36 ]
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:17:27 #8
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_190921544
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:15 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat denk ik niet.

Heb je het zo slecht dan nu?
pi_190921562
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:17 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Heb je het zo slecht dan nu?
Ligt maar net aan de 'we' waar het om gaat.
pi_190921564
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:53 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar ik merk om mij heen (en in dit topic) dat mensen in een poging om de US (zeer terecht) een kwalijke rol toe te spelen in deze kwestie, ze opeens belanden in het bagatelliseren van de daden van Iran en Soleimani. Ik vind de hele vergelijking 'wie heeft er meer doden op zich' een soort wedstrijdje waarin men lijkt te willen impliceren dat de USA nog slechter is als Iran. Ik vind dat een gevaarlijke glijdende schaal. Is de US evil? Ja. Moeten we met z'n allen gaan proberen om de USA als meer evil dan Iran te betitelen? Waarom? Waarom moet je per se vergelijken?
Letterlijk JIJ vraagt mij wie "erger" is :') Daarom maak ik die vergelijking toch.

En waarom mogen we niet zeggen dat buitenlandse politiek van de VS meer "evil" is dan die van Iran als dat wel zo is?

Dat de CIA in Iran een democratisch gekozen regering heeft afgezet en er een dictator voor in de plaats hebben gezet kan ik ook niks aan doen. Dan kun je wel je vingers in je oren doen en heel hard "LALALA" roepen, maar daarmee is het niet ongedaan. En dat ze datzelfde in talloze andere landen hebben gedaan is ook gewoon een feit.

quote:
Het lukt mensen blijkbaar niet om een oordeel te vellen over Iran zonder over VS/Saudi/Israel te beginnen. Ik vind dat een hele opmerkelijke verkramping. Helemaal als jij dan gaat beweren dat ik op een moral high horse zit omdat ik Iran een kutland vind en dan een lijstje gaat posten met alle landen die USA is binnen gevallen. Waarom doe je dat? Of dat je roept dat je vindt dat hier anti-Iran propaganda (waar dan in godsnaam?!) staat.

Het is een hele rare constructie waar je nu Iran aan het verdedigen bent om USA in kwaadaardig daglicht te zetten, iets waar ik ook helemaal niet tegenin ga lol.
Ik heb meerdere keren uitgelegd dat Iran best wel kut bezig is qua buitenlandse politiek. Hun inmenging in Irak is niet goed en moet een halte toegeroepen worden. Maar de reden dat de VS Iran aanvalt heeft niks met mensenrechten of terrorisme te maken, dat moeten we gewoon voor ogen zien en accepteren. De VS heeft militair meerdere keren met Qassem Soleimani samengewerkt (in 2001 in Afghanistan en zeer recentelijk in Syrie en Irak) in de bestrijding van terreur. Laat je niet voor de gek houden.
pi_190921608
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:18 schreef Peunage het volgende:

Ik heb meerdere keren uitgelegd dat Iran best wel kut bezig is qua buitenlandse politiek. Hun inmenging in Irak is niet goed en moet een halte toegeroepen worden. Maar de reden dat de VS Iran aanvalt heeft niks met mensenrechten of terrorisme te maken, dat moeten we gewoon voor ogen zien en accepteren. De VS heeft militair meerdere keren met Qassem Soleimani samengewerkt (in 2001 in Afghanistan en zeer recentelijk in Syrie en Irak) in de bestrijding van terreur. Laat je niet voor de gek houden.
Waar staat de anti Iran propaganda dan? :?
pi_190921690
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:21 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Waar staat de anti Iran propaganda dan? :?
Ja ik heb het niet zo voor handen allemaal, maar in het vorige topic nog dat mensen gedwongen werden om naar de begravenis van Qassem Soleimani te gaan :')

Of dat Qassem Soleimani die advocaat laatst heeft laten omleggen.
pi_190921903
DocPakistan twitterde op dinsdag 07-01-2020 om 09:40:26 #Russia offers #Iraq S-400 air defense system to protect airspace https://t.co/zgTVCsGj9p reageer retweet
pi_190921961
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:25 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ja ik heb het niet zo voor handen allemaal, maar in het vorige topic nog dat mensen gedwongen werden om naar de begravenis van Qassem Soleimani te gaan :')

Of dat Qassem Soleimani die advocaat laatst heeft laten omleggen.
Dat eerste is toch niet heel ondenkbaar?

https://www.google.com/am(...)ni/%3foutputType=amp

https://mobile.twitter.com/AzherRubaie/status/1213758406307328001
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:40:30 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_190921971
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:36 schreef Peunage het volgende:
DocPakistan twitterde op dinsdag 07-01-2020 om 09:40:26 #Russia offers #Iraq S-400 air defense system to protect airspace https://t.co/zgTVCsGj9p reageer retweet
tegen die antieke vliegtuigen van Iran?
pi_190922164
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:15 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat denk ik niet.

Hoe Iran zn eigen bevolking behandelt is iig geen beste graadmeter dan.
De enige reden is dat Iran gewoon niet de mogelijkheden heeft om iets klaar te spelen op 't wereldtoneel zoals Amerika dat kan.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 18:24:13 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_190922699
Dat verhaal dat Taghi in Iran zat onder bescherming blijkt dus helemaal niet waar. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_190922708
Ik las deze week dat in Iran relatief veel jongeren naar de universiteit gaan. Meer vrouwen dan mannen. Dat wist ik niet. Kanttekening was wel dat mannen een stuk makkelijker aan werk komen na de studie.
pi_190922818
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:24 schreef Jojoke het volgende:
Ik las deze week dat in Iran relatief veel jongeren naar de universiteit gaan. Meer vrouwen dan mannen. Dat wist ik niet. Kanttekening was wel dat mannen een stuk makkelijker aan werk komen na de studie.
Wat ze in Iran een ‘universiteit’ noemen staat volgens mij gelijk aan wat hier een havo opleiding is, dus dat zegt niet zoveel.
pi_190922866
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:24 schreef FlippingCoin het volgende:
Dat verhaal dat Taghi in Iran zat onder bescherming blijkt dus helemaal niet waar. :')
Het verhaal was dat die in Dubai zat, gesteund door proxy’s van Iran.
Vakman pur sang
pi_190922875
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:33 schreef Silven het volgende:

[..]

Wat ze in Iran een ‘universiteit’ noemen staat volgens mij gelijk aan wat hier een havo opleiding is, dus dat zegt niet zoveel.
Geen idee, maar er zal best een niveauverschil zitten met hier.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 18:41:22 #22
459912 FlippingCoin
pi_190922913
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Het verhaal was dat die in Dubai zat, gesteund door proxy’s van Iran.
Nope.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_190922960
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nope.
Jawel bericht uit oktober:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)douan-taghi-a3978147
Vakman pur sang
pi_190922995
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:24 schreef FlippingCoin het volgende:
Was toch mooie truc. Hierdoor dacht Dubai, ah die moet het land uit. Willen niet bekend staan als vriendje van Iran.

Vuur moet je met vuur bestrijden.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 7 januari 2020 @ 18:47:32 #25
459912 FlippingCoin
pi_190923003
quote:
Ah hij kon vrij bewegen in Iran maar hij zat als een rat in een kooi in Dubai. Logisch. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')