abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 5 januari 2020 @ 22:44:01 #76
441859 crew  Lenny77
pi_190897846
Ik moet er zelf ook niets van hebben. Zelfs relationeel knuffel ik niet echt graag. Even kan ik het wel hebben maar dan is het toch weer zoeken naar ruimte.
Ik denk dus niet dat je abnormaal bent. Mocht het wel zijn, wel dan ben ik ook abnormaal.
Maar je zou jezelf wel even de volgende vragen kunnen stellen:
Waren je ouders knuffelig? Met elkaar en/of met de kinderen?
Heb je op jonge leeftijd iets naars meegemaakt met een man?
Als het 1 keer ja en 1 keer nee is, dan is het eerder je aard. Zo niet, zou daar wel eens de oorsprong kunnen liggen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_190900580
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:04 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Ik heb het niet over beleefheidsvormen zoals handen schudden.

Wel over mensen die ik niet zo goed ken en mij dan aanraken bij de arm ofzo, he bah heb een collega die dat vaak doet, ik word daar zoooooooooo gek van. Voel agressie.
Agressie voelen is dan wel weer een beetje vreemd. Traumaatje?
  maandag 6 januari 2020 @ 07:35:15 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190900730
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 20:29 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Vriendinnen of nichtjes zitten er aan en dan accepteer ik het makkelijker. Ik denk dat ik het makkelijker accepteer van mensen die geen bedreiging vormen.
Vervelende werksfeer dan als collega's bedreigend overkomen. Misschien toch iets om met vertrouwenspersoon of manager te bespreken, want zulke stress is niet goed.

Hoe gaat het op drukke plekken, "haringen in een ton", is dat hetzelfde? Of is het meer dat mensen ondanks dat er ruimte genoeg is in je personal space komen te staan?
Doen ze dat bij andere collega's ook of alleen bij jou, of alleen bij sommige collega's (jonge vrouwen)?
  maandag 6 januari 2020 @ 07:59:10 #79
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_190900880
Vriendin van mij vindt het ook niet fijn. Tja, dat kan.
Zelf snap ik het niet echt / heb ik er geen last van.

Hoogstens als je iemand niet mag ofzo of vies vindt, dat ik het niet wil.
Maar voor de rest.

Is het abnormaal van TS? Nee dat niet. Iedereen verschilt.
pi_190900964
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:57 schreef Kleurplaatje het volgende:
Zolang je de intenties maar (h)erkent.

Ik ben totaal andersom. Houd wel van aanraken en doe dat dan ook graag. Heb stiekem wel een beetje aversie tegen mensen die zo stellig in het niet-aanraken zijn.

Maar goed, ieder zijn meug.
De intentie doet er juist niet toe. Als iemand graag wat extra fysieke afstand heeft dan dien je die grens te respecteren. En als je jouw intenties belangrijker vindt dan de grenzen van iemand anders zijn je intenties ook eigenlijk helemaal niet 'goed'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2020 08:17:56 ]
  maandag 6 januari 2020 @ 08:29:08 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190901019
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 20:01 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Nee, het gaat er om dat mijn collega's aangaven dat het gevoel dat ik heb als mensen te dichtbij komen niet normaal zou zijn. Ik vroeg mij af hoe mensen het zelf ervaren en of zij iets herkennen in mijn gevoel.
Ik herken je gevoel. Heb het niet vaak meegemaakt, maar mijn grens is duidelijk en de alarmbellen gaan bij mij dan heel hard rinkelen. Het waren eigenlijk altijd ‘mismatches’ van mensen: personen die kennelijk slecht konden aanvoelen dat die aanraking ongewenst zou zijn.

Ik heb geen duidelijke reden of (slechte) ervaring waardoor ik misschien meer ‘personal space’ waardeer of waarom ik zo fel ben op bewaken van mijn grenzen. Ik heb denk ik toch heel duidelijk meegekregen in mijn opvoeding dat ik me dingen niet hoef te laten welgevallen die ik onprettig vind. Mocht iemand dat ‘niet normaal’ vinden, dan heb ik daar dus ook echt dikke schijt aan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_190901249
denk toch al snel bij mensen die er niet tegen kunnen, dat ze iets te overwinnen hebben of een trauma of zoiets...
raar vind ik dat mensen dan niet proberen er beter in te worden, of hun 'angst' te overwinnen, maar zich vastbijten in dat ze zo zijn en anderen zich moeten aanpassen. beetje sheldon gedrag.

maar goed, in de praktijk respecteer ik iedereen zoals ze zijn. ik heb vrienden die ik zoen en knuffel, en anderen geef ik een fijne hand en raak ik verder eigenlijk nooit aan. wat ze willen, ik vind het prima. valt me dan wel weer op, dat diegenen die zo zijn, vaak juist in gesprekken net te dichtbij komen of net wat dominant zijn in hun gedrag. en dat vind ik dan weer irritant...
  maandag 6 januari 2020 @ 09:11:53 #83
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190901317
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 09:03 schreef pokkerdepok het volgende:
denk toch al snel bij mensen die er niet tegen kunnen, dat ze iets te overwinnen hebben of een trauma of zoiets...
raar vind ik dat mensen dan niet proberen er beter in te worden, of hun 'angst' te overwinnen, maar zich vastbijten in dat ze zo zijn en anderen zich moeten aanpassen. beetje sheldon gedrag.

maar goed, in de praktijk respecteer ik iedereen zoals ze zijn. ik heb vrienden die ik zoen en knuffel, en anderen geef ik een fijne hand en raak ik verder eigenlijk nooit aan. wat ze willen, ik vind het prima. valt me dan wel weer op, dat diegenen die zo zijn, vaak juist in gesprekken net te dichtbij komen of net wat dominant zijn in hun gedrag. en dat vind ik dan weer irritant...
Ik had in mijn reactie een stuk bij nader inzien weggehaald, maar nu begin jij daar dus over. Dat het volgens jou dus inderdaad ‘niet normaal’ is als iemand die aanrakingen niet wil. Waarom is het aan jou om te bepalen wat ‘normaal’ is? Misschien ben jij wel abnormaal. Of jij bent gewoon net zo normaal als ik.

Zoals gezegd is er bij mij niks van een trauma/slechte ervaring en ik vind ook helemaal niet dat ik iets moet overwinnen. Overigens ben ik in mijn relatie heel knuffelig. Maar een ander hoeft mij echt niet zomaar aan te raken.
  maandag 6 januari 2020 @ 09:26:11 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190901408
Aanraken is een persoonlijke ruimte van 0, een ruimte die doorgaans voor mensen bedoeld is die heel close zijn.
https://www.omgevingspsycholoog.nl/persoonlijke-ruimte/

Als je te dichtbij iemand komt, heb je geen (goede) inschatting van de relatie tussen jullie. Jij denkt dat je goede vrienden bent, de ander vind je een vage kennis.
pi_190901655
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 09:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik had in mijn reactie een stuk bij nader inzien weggehaald, maar nu begin jij daar dus over. Dat het volgens jou dus inderdaad ‘niet normaal’ is als iemand die aanrakingen niet wil. Waarom is het aan jou om te bepalen wat ‘normaal’ is? Misschien ben jij wel abnormaal. Of jij bent gewoon net zo normaal als ik.

Zoals gezegd is er bij mij niks van een trauma/slechte ervaring en ik vind ook helemaal niet dat ik iets moet overwinnen. Overigens ben ik in mijn relatie heel knuffelig. Maar een ander hoeft mij echt niet zomaar aan te raken.
het woord (ab)normaal heb ik niet gebruikt, dat doet er ook niet toe.
warom kan je er niet tegen dan, als iemand behalve je relatie je aanraakt of knuffelt? daar zit toch een geestelijke blokkade op, denk ik dan.
  maandag 6 januari 2020 @ 10:06:16 #86
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190901689
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:02 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het woord (ab)normaal heb ik niet gebruikt, dat doet er ook niet toe.
warom kan je er niet tegen dan, als iemand behalve je relatie je aanraakt of knuffelt? daar zit toch een geestelijke blokkade op, denk ik dan.
Zie je het zelf niet? Jij gaat dus echt wel uit van wat jij normaal vindt, als jij denkt aan trauma’s of geestelijke blokkades als ik het niet OK vind dat iedereen me aanraakt.

Waarom zou ik het wél OK moeten vinden?

Ik vind het heel normaal dat mensen hier verschillend in zijn.
pi_190901769
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zie je het zelf niet? Jij gaat dus echt wel uit van wat jij normaal vindt, als jij denkt aan trauma’s of geestelijke blokkades als ik het niet OK vind dat iedereen me aanraakt.

Waarom zou ik het wél OK moeten vinden?

Ik vind het heel normaal dat mensen hier verschillend in zijn.
je doet nu net alsof ik erop neerkijk of zoiets... terwijl jij je opwind over mensen die een beetje in je personal space komen. dus volgens mij is het andersom, en vind jij dat anderen zich aan jouw persooonlijke gedrag moeten aanpassen.
we zijn toch groepsdieren.. maar wat ik al zei in mn eerste post, ik respecteer het gewoon. ik vind het prima. maar wel apart.
  maandag 6 januari 2020 @ 10:17:38 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190901786
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:15 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je doet nu net alsof ik erop neerkijk of zoiets... terwijl jij je opwind over mensen die een beetje in je personal space komen. dus volgens mij is het andersom, en vind jij dat anderen zich aan jouw persooonlijke gedrag moeten aanpassen.
we zijn toch groepsdieren.. maar wat ik al zei in mn eerste post, ik respecteer het gewoon. ik vind het prima. maar wel apart.
Heb je de tekst van de link gelezen?
pi_190901820
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je de tekst van de link gelezen?
nu wel. wat wil je ermee zeggen? volgens mij verschilt het zowiezo per cultuur, hoe hiermee omgegaan wordt, en zeker per gelegenheid. beetje druk concert, en dit gaat volledig uit het raam/
  maandag 6 januari 2020 @ 10:35:23 #90
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190901943
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:15 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Ik wind me helemaal niet op, wat geeft jou dat idee? En ik heb het ook nergens over aanpassen of over mensen die zich moeten aanpassen aan ‘mijn persoonlijke gedrag’.

Ik heb het idee dat jij links en rechts aannames maakt zonder te checken of die wel kloppen. Ik geef je toch vrij simpele feiten ten aanzien van hoe ik hierin sta. Nee, ik vind het niet van iedereen OK dat die mij aanraken. Nee, ik heb geen trauma’s of nare ervaringen. Ja, ik geef mijn grenzen aan als iemand over mijn grenzen heengaat.
  maandag 6 januari 2020 @ 11:38:32 #91
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190902654
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nu wel. wat wil je ermee zeggen? volgens mij verschilt het zowiezo per cultuur, hoe hiermee omgegaan wordt, en zeker per gelegenheid. beetje druk concert, en dit gaat volledig uit het raam/
Wat ik er mee wil zeggen is dat er talloze studies zijn waaruit blijkt dat onder normale omstandigheden (dus geen gebrek aan ruimte als bij een concert) er een gemiddelde afstand is voor persoonlijke ruimte. En dat je daarnaar kunt kijken voor wat doorgaans, onder normale omstandigheden, als normaal wordt ervaren voor verschillende relaties en situaties.
Aanraken is 0 centimeter.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals handje geven. Maar over het algemeen geldt dat mensen die geen heel goede vrienden zijn het onaangenaam vinden dat je ze aanraakt of dichterbij komt dan ca. een armlengte.
Ik denk dat de aanrakers op het werk hun relatie met de ander overschatten of handelen vanuit de fantasie dat ze heel goede vrienden zijn. Of gewoon onbeschoft zijn.
  maandag 6 januari 2020 @ 11:45:30 #92
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_190902763
Crono is helemaal afgelebberd vandaag bij de eerste werkdag van januari.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_190903796
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik wind me helemaal niet op, wat geeft jou dat idee? En ik heb het ook nergens over aanpassen of over mensen die zich moeten aanpassen aan ‘mijn persoonlijke gedrag’.

Ik heb het idee dat jij links en rechts aannames maakt zonder te checken of die wel kloppen. Ik geef je toch vrij simpele feiten ten aanzien van hoe ik hierin sta. Nee, ik vind het niet van iedereen OK dat die mij aanraken. Nee, ik heb geen trauma’s of nare ervaringen. Ja, ik geef mijn grenzen aan als iemand over mijn grenzen heengaat.
jij begon een heel verhaal over dat ik iets niet 'normaal' vind, tussen aanhalingstekens, alsof je me quote, terwijl ik dat woord niet gebruikt heb..

ik vroeg me alleen maar af waar het vandaan komt, en of het zich niet voor verbetering leent.

dus als iemand jou aanraakt tijdens een gesprek of te dichtbij komt, wat zeg je dan?
  maandag 6 januari 2020 @ 13:11:38 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190903810
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 13:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

jij begon een heel verhaal over dat ik iets niet 'normaal' vind, tussen aanhalingstekens, alsof je me quote, terwijl ik dat woord niet gebruikt heb..

ik vroeg me alleen maar af waar het vandaan komt, en of het zich niet voor verbetering leent.

dus als iemand jou aanraakt tijdens een gesprek of te dichtbij komt, wat zeg je dan?
Ik ben er wel klaar mee. Ik ga hier geen moeite meer in steken. Zeg nu, hier, tegen jou.
pi_190903881
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 11:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat ik er mee wil zeggen is dat er talloze studies zijn waaruit blijkt dat onder normale omstandigheden (dus geen gebrek aan ruimte als bij een concert) er een gemiddelde afstand is voor persoonlijke ruimte. En dat je daarnaar kunt kijken voor wat doorgaans, onder normale omstandigheden, als normaal wordt ervaren voor verschillende relaties en situaties.
Aanraken is 0 centimeter.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals handje geven. Maar over het algemeen geldt dat mensen die geen heel goede vrienden zijn het onaangenaam vinden dat je ze aanraakt of dichterbij komt dan ca. een armlengte.
Ik denk dat de aanrakers op het werk hun relatie met de ander overschatten of handelen vanuit de fantasie dat ze heel goede vrienden zijn. Of gewoon onbeschoft zijn.
werk relaties hebben vaak hun eigen regels, ja. en ook ik voel soms ook wel die personal space en wanneer hij doorbroken wordt. we kennen allemaal wel die persoon die standaard te dichtbij komt en in je gezicht gaat lopen praten... en dan uiteraard de enge man die alle vrouwen aanraakt en irritant aanwezig is...

ik denk dat het voor een groot deel ook cultureel bepaald is. er zijn landen waar onbekenden, gewoon uit vriendelijkheid, je tijdens en gesprek standaard aanraken. zelfs waar mannen rustig elkaars hand pakken en zo verder praten en lopen, alsof ze getrouwd zijn. waar je gelijk een dikke zoen en en omhelzing krijgt van een wildvreemde. en hier in nederland is het toch ook niet ongebruikelijk als je een vriend van een vriend casual ontmoet, dat je drie zoenen geeft.
pi_190903901
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 13:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ben er wel klaar mee. Ik ga hier geen moeite meer in steken. Zeg nu, hier, tegen jou.
gewoon ergens over praten vind je ook al vervelend? okee...
  maandag 6 januari 2020 @ 13:46:39 #97
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_190904204
Ik vind het alleen vervelend als ik zonder enige aanleiding onverwacht anaal word benaderd.
En met anaal bedoel ik dus anaal maar ook mijn billen. Dat vind ik toch echt een grens overschrijdend! En jullie? Vertel eens, graag met voorbeelden :9 :9 :9
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_190904356
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2020 11:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar over het algemeen geldt dat mensen die geen heel goede vrienden zijn het onaangenaam vinden dat je ze aanraakt of dichterbij komt dan ca. een armlengte.
Volgens mij zijn er genoeg studies die aantonen dat mensen je over het algemeen aardiger vinden als je ze even aanraakt. Verkopers verkopen meer spullen als ze de klant aanraken. Serveersters krijgen meer fooi als ze even een hand op de arm van de klant leggen.
pi_190904545
Nooit aangeraakt worden schijnt niet erg gezond te zijn. Aanrakingen zo op z'n tijd - hoe klein en ogenschijnlijk nietszeggend ook - zijn gezond.

Wat zou gauw even kan vinden:

https://mens-en-gezondhei(...)e-aan-aanraking.html
Eens kijken
pi_190904560
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 14:21 schreef Maharski het volgende:
Nooit aangeraakt worden schijnt niet erg gezond te zijn. Aanrakingen zo op z'n tijd - hoe klein en ogenschijnlijk nietszeggend ook - zijn gezond.

Wat zou gauw even kan vinden:

https://mens-en-gezondhei(...)e-aan-aanraking.html
Dat je niet random aangeraakt wil worden heeft toch niets te maken met nooit aangeraakt worden?
compact en kleverig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')