Mooie van die systemen is wel dat uiteindelijk de prijs omhoog schiet. Het is jammer dat de consument niet financieel wordt beloond maar gestraft voor het afvalscheiden.quote:Op vrijdag 10 april 2020 13:41 schreef lunapuella het volgende:
Dit is absoluut niet waar hoor. Gemeenten steken er veel moeite in om burgers hun afval te laten scheiden en ook hier bestaan systemen waarbij je betaalt voor je restafval (diftar). 32 procent van de Nederlanders woont inmiddels in zo'n diftargemeente (bron: de Atlas van de Lokale Lasten van het Coelo).
Zoals ik eerder in het topic ook al aangaf: de prijs gaat niet omhoog door diftar, maar door een forse verhoging van de belasting op afvalverbranding en door lagere grondstofprijzen. Verbranding van restafval is nog altijd duurder dan de afzet van recyclebare grondstoffen, er is geen sprake van straffen voor afval scheiden. De stijging van de heffing is nauwelijks te voorkomen maar door scheiding te stimuleren is die wel te temperen.quote:Op vrijdag 10 april 2020 13:47 schreef Brembo het volgende:
[..]
Mooie van die systemen is wel dat uiteindelijk de prijs omhoog schiet. Het is jammer dat de consument niet financieel wordt beloond maar gestraft voor het afvalscheiden.
Ik doe er niet aan mee, te weinig afval en als ik eens in de twee weken een 30 liter vuilniszakvol heb is het al een wonder.
Diftar gemeente, nog nooit van gehoord (dat ligt aan mij hoor). Heb het even opgezocht, maar de gemeente waar ik woonde deed en doet daar helaas niet aan mee. Ik was in mijn vorige post misschien wat kort door de bocht. Ja, de gemeente doet er wel iets aan om het afval te scheiden. Ze bieden je op allemaal plaatsen mogelijkheden om je gescheiden afval af te voeren (met glas-, papier- en plasticbakken). Maar... aan de andere kant ook weer niet, ze bieden je een grote grijze bak aan die je naast je deur kan zetten en waarbij het niet uit maakt of je de bak 1x per jaar half vol aan de weg zet of 25x per jaar propvol met nog een zak er half uitstekend, alles voor hetzelfde tarief.quote:Op vrijdag 10 april 2020 13:41 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dit is absoluut niet waar hoor. Gemeenten steken er veel moeite in om burgers hun afval te laten scheiden en ook hier bestaan systemen waarbij je betaalt voor je restafval (diftar). 32 procent van de Nederlanders woont inmiddels in zo'n diftargemeente (bron: de Atlas van de Lokale Lasten van het Coelo).
Ook dat laatste is in steeds meer gemeenten niet langer het geval. Sinds een paar jaar is 'omgekeerd inzamelen' in opkomst, daarbij wordt het scheiden makkelijker gemaakt doordat de gescheiden stromen (met name gft en pmd, in sommige gemeenten ook papier) aan huis worden ingezameld en je het restafval zelf weg moet brengen naar een verzamelcontainer.quote:Op vrijdag 10 april 2020 14:12 schreef ytram het volgende:
[..]
Diftar gemeente, nog nooit van gehoord (dat ligt aan mij hoor). Heb het even opgezocht, maar de gemeente waar ik woonde deed en doet daar helaas niet aan mee. Ik was in mijn vorige post misschien wat kort door de bocht. Ja, de gemeente doet er wel iets aan om het afval te scheiden. Ze bieden je op allemaal plaatsen mogelijkheden om je gescheiden afval af te voeren (met glas-, papier- en plasticbakken). Maar... aan de andere kant ook weer niet, ze bieden je een grote grijze bak aan die je naast je deur kan zetten en waarbij het niet uit maakt of je de bak 1x per jaar half vol aan de weg zet of 25x per jaar propvol met nog een zak er half uitstekend, alles voor hetzelfde tarief.
Top, blijkbaar in de verkeerde gemeente gewoondquote:Op vrijdag 10 april 2020 14:19 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Ook dat laatste is in steeds meer gemeenten niet langer het geval. Sinds een paar jaar is 'omgekeerd inzamelen' in opkomst, daarbij wordt het scheiden makkelijker gemaakt doordat de gescheiden stromen (met name gft en pmd, in sommige gemeenten ook papier) aan huis worden ingezameld en je het restafval zelf weg moet brengen naar een verzamelcontainer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |