abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192552104
Ik schijt op papier, groen en normaal en glas.
pi_192552155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 13:41 schreef lunapuella het volgende:
Dit is absoluut niet waar hoor. Gemeenten steken er veel moeite in om burgers hun afval te laten scheiden en ook hier bestaan systemen waarbij je betaalt voor je restafval (diftar). 32 procent van de Nederlanders woont inmiddels in zo'n diftargemeente (bron: de Atlas van de Lokale Lasten van het Coelo).
Mooie van die systemen is wel dat uiteindelijk de prijs omhoog schiet. Het is jammer dat de consument niet financieel wordt beloond maar gestraft voor het afvalscheiden.

Ik doe er niet aan mee, te weinig afval en als ik eens in de twee weken een 30 liter vuilniszakvol heb is het al een wonder :').
pi_192552213
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 13:47 schreef Brembo het volgende:

[..]

Mooie van die systemen is wel dat uiteindelijk de prijs omhoog schiet. Het is jammer dat de consument niet financieel wordt beloond maar gestraft voor het afvalscheiden.

Ik doe er niet aan mee, te weinig afval en als ik eens in de twee weken een 30 liter vuilniszakvol heb is het al een wonder :').
Zoals ik eerder in het topic ook al aangaf: de prijs gaat niet omhoog door diftar, maar door een forse verhoging van de belasting op afvalverbranding en door lagere grondstofprijzen. Verbranding van restafval is nog altijd duurder dan de afzet van recyclebare grondstoffen, er is geen sprake van straffen voor afval scheiden. De stijging van de heffing is nauwelijks te voorkomen maar door scheiding te stimuleren is die wel te temperen.
  vrijdag 10 april 2020 @ 14:12:08 #104
197456 ytram
...dacht je!
pi_192552474
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 13:41 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dit is absoluut niet waar hoor. Gemeenten steken er veel moeite in om burgers hun afval te laten scheiden en ook hier bestaan systemen waarbij je betaalt voor je restafval (diftar). 32 procent van de Nederlanders woont inmiddels in zo'n diftargemeente (bron: de Atlas van de Lokale Lasten van het Coelo).
Diftar gemeente, nog nooit van gehoord (dat ligt aan mij hoor). Heb het even opgezocht, maar de gemeente waar ik woonde deed en doet daar helaas niet aan mee. Ik was in mijn vorige post misschien wat kort door de bocht. Ja, de gemeente doet er wel iets aan om het afval te scheiden. Ze bieden je op allemaal plaatsen mogelijkheden om je gescheiden afval af te voeren (met glas-, papier- en plasticbakken). Maar... aan de andere kant ook weer niet, ze bieden je een grote grijze bak aan die je naast je deur kan zetten en waarbij het niet uit maakt of je de bak 1x per jaar half vol aan de weg zet of 25x per jaar propvol met nog een zak er half uitstekend, alles voor hetzelfde tarief.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_192552574
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 14:12 schreef ytram het volgende:

[..]

Diftar gemeente, nog nooit van gehoord (dat ligt aan mij hoor). Heb het even opgezocht, maar de gemeente waar ik woonde deed en doet daar helaas niet aan mee. Ik was in mijn vorige post misschien wat kort door de bocht. Ja, de gemeente doet er wel iets aan om het afval te scheiden. Ze bieden je op allemaal plaatsen mogelijkheden om je gescheiden afval af te voeren (met glas-, papier- en plasticbakken). Maar... aan de andere kant ook weer niet, ze bieden je een grote grijze bak aan die je naast je deur kan zetten en waarbij het niet uit maakt of je de bak 1x per jaar half vol aan de weg zet of 25x per jaar propvol met nog een zak er half uitstekend, alles voor hetzelfde tarief.
Ook dat laatste is in steeds meer gemeenten niet langer het geval. Sinds een paar jaar is 'omgekeerd inzamelen' in opkomst, daarbij wordt het scheiden makkelijker gemaakt doordat de gescheiden stromen (met name gft en pmd, in sommige gemeenten ook papier) aan huis worden ingezameld en je het restafval zelf weg moet brengen naar een verzamelcontainer.
  vrijdag 10 april 2020 @ 15:46:06 #106
197456 ytram
...dacht je!
pi_192553396
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 14:19 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ook dat laatste is in steeds meer gemeenten niet langer het geval. Sinds een paar jaar is 'omgekeerd inzamelen' in opkomst, daarbij wordt het scheiden makkelijker gemaakt doordat de gescheiden stromen (met name gft en pmd, in sommige gemeenten ook papier) aan huis worden ingezameld en je het restafval zelf weg moet brengen naar een verzamelcontainer.
Top, blijkbaar in de verkeerde gemeente gewoond ;) Daar hebben ze op bestuurlijk-niveau op dit moment ook grotere problemen dan het inzamelen van afval. Bij vrienden van mij hebben ze in de gemeente ook omgekeerde initiatieven, even wennen maar als je alles keurig scheid heb je weinig rest-afval. Dacht dat het daar een proef was, weet niet of ze inmiddels naar een definitief systeem zijn overgestapt. Maar anyway, ik maak van afval scheiden echt een sport :D
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
  zaterdag 11 april 2020 @ 16:25:28 #107
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_192569149
Las deze week in Amsterdam heft men een machine die doet plastic in het afval beter scheiden dan de mensen dat (kunnen) doen. Met als gevolg dat ze meer geld halen uit het afval. Binnenkort wordt de mensen dan ook gevraagd het plastic gewoon bij het algemene afval te doen.

Glas, glascontainers, ik meen dat er 3 staan, ook nog eens op 3 kleuren (wit groen en bruin meen ik.

In Azië leven hele dorpen van het afval (scheiden en verkopen). Heb er in een stad gewoond,in Manila. Je hoefde het maar buiten te zetten. Dan kwamen in de vroege nachturen groepen, 15-20 mannen, met een motor met zijspan met metershoge kooien erop en eraan gemonteerd.Zo groot, en breed dat er ook wel zeker een man of 12 op konden zitten. Heel apart.En alle vuilnis werd dan meegenomen. Zij kwamen van Tondo,een heel arme stad van, binnen Metro Manila,
Smokey mountain heetten de vuilnisbelts (waren er ik meen 2). Zo verschrikkelijk vuil en arm.In you tube zijn er verschillende video's
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')