abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190843560
Zijn er veel medestudenten HBO accountancy die al druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de landelijke OAT toets (overal accountancy toets).

Hoe staan jullie ervoor, wat zijn struikelblokken voor je en heb je nog tips?
  maandag 6 januari 2020 @ 22:14:09 #2
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_190911409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:44 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Zijn er veel medestudenten HBO accountancy die al druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de landelijke OAT toets (overal accountancy toets).

Hoe staan jullie ervoor, wat zijn struikelblokken voor je en heb je nog tips?
Dag,

Afgelopen juni afgerond en gehaald.
Ik heb destijds tweemaal lessen gevolg bij stichting ROER, dat is goed bevallen en heeft zeker bijgedragen aan mijn afgeronde 7.

Wat bij mij ook hielp is van te voren de standaard dingen herkennen (60% van de oat is eigenlijk herhaling maar dan in een ander jasje gestoken).

Standaard stramienen leren uitschrijven. Zelf heb ik mij niet te veel gefocussed op de zwaardere EV vraagstukken, als er gevraagd wordt naar de uitzonderingen op de uitzondering dan kun je eigenlijk geen kant meer op...

De casus goed lezen is daarnaast belangrijk bij de voorbereiding van het tentamen: concreet als er geschreven wordt dat er een debiteur in de VS zit met betalingsmoeilijkheden dan weet je dat er twee dingen gevraagd kunnen worden; voorzieningoninbaarheid; en de waarderingsmethodieken van buitenlandse valuta. En in verlengde misschien wel auditing vragen over hoe het gecontroleerd moet worden..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 21:45:45 #3
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_190926595
Ik heb de OAT enkele jaren geleden in één keer behaald en het eigenlijk geen seconde als moeilijk ervaren.

Er vanuit gaande dat je voorbereidende lessen op je hogeschool hebt gevolgd, ben je als het goed is al bekend met de opbouw van de L.OAT.
Zoals ook in de reactie boven mij al wordt aangehaald, is de toets voor 60-80% iedere keer hetzelfde qua vragen. Zaken als inherente risico's, preventieve en repressieve maatregelen kun je daardoor per typologie eigenlijk al uit je hoofd leren. Het enige wat je dan nog uit de casus hoeft op te maken is welke risico's specifiek aanwezig zijn (gebruik contant geld, (in)courante voorraad etc.etc.)

De enige tip die ik eigenlijk kan geven, is dat je gewoon veel moet oefenen met oude L.OATs en je antwoorden moet nakijken.
Het maken van oude OATs en oefenen met het soort vragen was bij ons op school verplicht. Ik heb me er thuis eigenlijk minimaal op voorbereid en gewoon een mooie voldoende gescoord.

Ook zag je bij ons op school duidelijk dat de leerlingen die de lessen hadden gevolgd en aan de oefenmomenten hadden meegedaan, beduidend betere slagingspercentages hadden dan overige studenten die zich zelfstandig op de OAT hadden voorbereid.

Succes!
  dinsdag 7 januari 2020 @ 23:15:16 #4
201761 phpmystyle
pi_190928567
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:45 schreef Commondus het volgende:
Ik heb de OAT enkele jaren geleden in één keer behaald en het eigenlijk geen seconde als moeilijk ervaren.

Er vanuit gaande dat je voorbereidende lessen op je hogeschool hebt gevolgd, ben je als het goed is al bekend met de opbouw van de L.OAT.
Zoals ook in de reactie boven mij al wordt aangehaald, is de toets voor 60-80% iedere keer hetzelfde qua vragen. Zaken als inherente risico's, preventieve en repressieve maatregelen kun je daardoor per typologie eigenlijk al uit je hoofd leren. Het enige wat je dan nog uit de casus hoeft op te maken is welke risico's specifiek aanwezig zijn (gebruik contant geld, (in)courante voorraad etc.etc.)

De enige tip die ik eigenlijk kan geven, is dat je gewoon veel moet oefenen met oude L.OATs en je antwoorden moet nakijken.
Het maken van oude OATs en oefenen met het soort vragen was bij ons op school verplicht. Ik heb me er thuis eigenlijk minimaal op voorbereid en gewoon een mooie voldoende gescoord.

Ook zag je bij ons op school duidelijk dat de leerlingen die de lessen hadden gevolgd en aan de oefenmomenten hadden meegedaan, beduidend betere slagingspercentages hadden dan overige studenten die zich zelfstandig op de OAT hadden voorbereid.

Succes!
Wat waren bij jullie de slagingspercentages en hadje bonus?
pi_190936301
Ik heb ook voorbereidingslessen gehad en gevolgd. Ik ben nu iedere OAT van de afgelopen 5 jaar aan het bestuderen en de vragen zelf proberen te maken en daarna aanvullen vanuit de antwoorden.

Mijn struikelblok is vooral externe verslaggeving, met name de hoeveelheid aan onderwerpen. Ik vind het lastig om alle onderwerpen te beheersen en zie door de bomen het bos niet meer. Ik leer vooral door te herhalen en al deze EV onderwerpen komen 1x voorbij tijdens de les en verder geen sommen van geoefend.

Nu hoop ik vooral dat onderwerpen zoals onderhanden projecten berekenen en journaalposten maken er bijvoorbeeld simpelweg niet in komt. En zo kan ik nog wel een paar onderwerpen opnoemen.

Audit & assurance en ICAIS lukt op zich wel redelijk goed. Alleen dan bij ICAIS weer hopen dat ik geen personeelsproces of investeringsproces moet beschrijven, dit zijn ook weer de moeilijkere.
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:01:21 #6
201761 phpmystyle
pi_190944415
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 14:38 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Ik heb ook voorbereidingslessen gehad en gevolgd. Ik ben nu iedere OAT van de afgelopen 5 jaar aan het bestuderen en de vragen zelf proberen te maken en daarna aanvullen vanuit de antwoorden.

Mijn struikelblok is vooral externe verslaggeving, met name de hoeveelheid aan onderwerpen. Ik vind het lastig om alle onderwerpen te beheersen en zie door de bomen het bos niet meer. Ik leer vooral door te herhalen en al deze EV onderwerpen komen 1x voorbij tijdens de les en verder geen sommen van geoefend.

Nu hoop ik vooral dat onderwerpen zoals onderhanden projecten berekenen en journaalposten maken er bijvoorbeeld simpelweg niet in komt. En zo kan ik nog wel een paar onderwerpen opnoemen.

Audit & assurance en ICAIS lukt op zich wel redelijk goed. Alleen dan bij ICAIS weer hopen dat ik geen personeelsproces of investeringsproces moet beschrijven, dit zijn ook weer de moeilijkere.
Bij EV krijg je dikwijls kasstroom overzicht vragen en aansluiting (latente) belastingen.
pi_190950872
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Bij EV krijg je dikwijls kasstroom overzicht vragen en aansluiting (latente) belastingen.
Klopt, die lukken ook wel. Er zijn echter nog tal van andere mogelijke onderwerpen, helaas :(
  donderdag 9 januari 2020 @ 17:51:51 #8
201761 phpmystyle
pi_190951874
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 16:26 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Klopt, die lukken ook wel. Er zijn echter nog tal van andere mogelijke onderwerpen, helaas :(
klopt, je krijgt drie vakgebieden: ao, ev, auditing. Allen 33 procent. Dus je kunt verhoudingsgewijs best veel afdekken met bovengenoemde onderwerpen op EV. Maar de volle 100% van die 33% halen zal niet lukken, de vraag is of je niet effectiever bent door je op ao en audting te focussen. Daar zijn makkelijker punten te verdienen.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:54:01 #9
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_190953697
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 23:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat waren bij jullie de slagingspercentages en hadje bonus?
Wij hadden geen bonuspunten.
Vind het overigens ook nog steeds belachelijk dat dat per hogeschool verschilt, terwijl het gewoon een landelijke toets is.

Op totaalniveau was het slagingspercentage rond de 60% dacht ik, maar dat was dus inclusief ouderejaars die niet aan de lessen mee deden.
Onder de studenten die aan de lessen hadden meegedaan was het slagingspercentage >80%.
pi_190953786
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

de vraag is of je niet effectiever bent door je op ao en audting te focussen. Daar zijn makkelijker punten te verdienen.
Precies wat ik me dus de hele tijd aan het afvragen ben. Daar kan ik gegarandeerd punten scoren op de onderdelen die er (bijna) altijd in zitten.

Ik focus me de komende dagen nog op wat EV onderwerpen (maar het is sowieso mijn slechtste vak). En ik denk dat ik zondag en maandag dan nog volledig ga focussen op AA en ICAIS (AO). Het tentamen is dinsdag, dus hopelijk is dit nog voldoende tijd. Lijkt jou dit ook het slimst? Ik denk niet dat ik nu de voorbereiding van EV volledig moet skippen, omdat ik me in sommige onderwerpen nog amper verdiept heb.

Daarbij, de vragen die ik van EV aan het doorlopen ben, en waar ik zaken moet berekenen / journaalposten moet maken gaan in de helft van de gevallen alsnog fout, ook al steek ik er nu al die extra tijd in. Dit komt denk ik gewoon omdat er zoveel onderwerpen zijn en we deze weinig herhalen, in tegenstelling tot de andere vakken, daar is wel erg veel herhaling.
  donderdag 9 januari 2020 @ 21:41:47 #11
201761 phpmystyle
pi_190956046
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:58 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Precies wat ik me dus de hele tijd aan het afvragen ben. Daar kan ik gegarandeerd punten scoren op de onderdelen die er (bijna) altijd in zitten.

Ik focus me de komende dagen nog op wat EV onderwerpen (maar het is sowieso mijn slechtste vak). En ik denk dat ik zondag en maandag dan nog volledig ga focussen op AA en ICAIS (AO). Het tentamen is dinsdag, dus hopelijk is dit nog voldoende tijd. Lijkt jou dit ook het slimst? Ik denk niet dat ik nu de voorbereiding van EV volledig moet skippen, omdat ik me in sommige onderwerpen nog amper verdiept heb.

Daarbij, de vragen die ik van EV aan het doorlopen ben, en waar ik zaken moet berekenen / journaalposten moet maken gaan in de helft van de gevallen alsnog fout, ook al steek ik er nu al die extra tijd in. Dit komt denk ik gewoon omdat er zoveel onderwerpen zijn en we deze weinig herhalen, in tegenstelling tot de andere vakken, daar is wel erg veel herhaling.
Veel journaalposten bij belastingaansluitingen lijken sterk op elkaar. Als je daar moeite mee hebt moet je die standaard gelijk opschrijven in het eerste half uur, je mag toch gewoon je ev boek meenemen? gewoon de standaard jp's pennen.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:00:00 #12
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_190968404
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:54 schreef Commondus het volgende:

[..]

Wij hadden geen bonuspunten.
Vind het overigens ook nog steeds belachelijk dat dat per hogeschool verschilt, terwijl het gewoon een landelijke toets is.

Op totaalniveau was het slagingspercentage rond de 60% dacht ik, maar dat was dus inclusief ouderejaars die niet aan de lessen mee deden.
Onder de studenten die aan de lessen hadden meegedaan was het slagingspercentage >80%.
Dat slagingspercentage is echt onzin. Het klopt wel maar daar zitten heel veel mensen bij die keer op keer de OAT niet halen. Het slagingspercentage van mensen dat de OAT in een keer haalt ligt rond de 80%.
  zaterdag 11 januari 2020 @ 23:50:54 #13
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_190988114
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:00 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Dat slagingspercentage is echt onzin. Het klopt wel maar daar zitten heel veel mensen bij die keer op keer de OAT niet halen. Het slagingspercentage van mensen dat de OAT in een keer haalt ligt rond de 80%.
Maar wat zeg ik dan volgens jou?
Ik zeg letterlijk dat het slagingspercentage inclusief ouderejaars 60% was, en dat mensen die meededen met reguliere lessen (wat dus 99/100 keer studenten zijn die de toets de eerste keer gaan doen) een slagingspercentage >80% hadden...

Oftewel, je bevestigt wat ik al zei :).
  donderdag 16 januari 2020 @ 06:38:13 #14
201761 phpmystyle
pi_191051818
Hoe ging het ts?
pi_191131481
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2020 06:38 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe ging het ts?
Redelijk goed, paar lastige vragen t.a.v. consolideren, net een onderwerp dat we niet veel behandeld hebben. Het betreft een casus van een autohandelaar. Even het resultaat afwachten.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 19:53:38 #16
201761 phpmystyle
pi_191134591
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:53 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Redelijk goed, paar lastige vragen t.a.v. consolideren, net een onderwerp dat we niet veel behandeld hebben. Het betreft een casus van een autohandelaar. Even het resultaat afwachten.
Ik duim voor je, vond de oat erg lastig. En vind het sneu voor de mensen die juist om de oat geen diploma halen.

Moesten jullie ook onderlinge leveranties consolideren?
pi_191141874
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 19:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik duim voor je, vond de oat erg lastig. En vind het sneu voor de mensen die juist om de oat geen diploma halen.

Moesten jullie ook onderlinge leveranties consolideren?
Nee, we hoefden geen journaalposten te maken of iets te berekenen.

Er werd een verklaring gevraagd voor het feit dat de intercompany-brutomarge niet nihil was. Met andere woorden waarom de intercompany-omzet afwijkt van de intercompany-inkoopwaarde.

En er werd gevraagd wat het effect van de negatieve intercompany-brutomarge was op de post voorraden in de geconsolideerde balans (negatief of positief).

Die eerste vraag kon ik volgens mij vinden in het handboek externe verslaggeving, op vraag 2 wist ik het antwoord niet.

Edit: er waren naar mijn mening nog wel een paar meer lastige vragen, maar deze vonden de meeste over het algemeen het moeilijkst.
pi_191209483
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 10:57 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Er werd een verklaring gevraagd voor het feit dat de intercompany-brutomarge niet nihil was. Met andere woorden waarom de intercompany-omzet afwijkt van de intercompany-inkoopwaarde.

Dit kan zijn wanneer bedrijf A een bepaalde geldstroom als omzet boekt, en bedrijf B dit niet als inkoopwaarde boekt (maar bijvoorbeeld als exploitatiekosten, dus onder bruto marge).

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 10:57 schreef PietjeKlaassen het volgende:
En er werd gevraagd wat het effect van de negatieve intercompany-brutomarge was op de post voorraden in de geconsolideerde balans (negatief of positief).
Geen effect? Snap niet hoe een P&L eliminatie effect kan hebben op de post voorraden.
Play hard, go pro.
  maandag 27 januari 2020 @ 19:35:20 #19
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_191222135
quote:
Geen effect? Snap niet hoe een P&L eliminatie effect kan hebben op de post voorraden.
Impairment, omdat de hoogst realiseerbare waarde < boekwaarde is? Dat geldt overigens ook in de vennootschappelijke jaarrekening van de moeder.
pi_191222626
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:35 schreef Commondus het volgende:

[..]

Impairment, omdat de hoogst realiseerbare waarde < boekwaarde is? Dat geldt overigens ook in de vennootschappelijke jaarrekening van de moeder.
Ja en wat heeft dit met elimineren te maken dan? Bij een impairment v/d voorraad boek je gewoon debet p&l credit voorraad, deze kosten heb je dan geconsolideerd ook dus hier elimineer je niks.
Play hard, go pro.
pi_191562742
Hey, ik heb de oat ook gemaakt afgelopen januari. Heb je je uitslag al binnen? Is hij een beetje goed gemaakt bij jullie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')