abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 december 2019 @ 22:16:44 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190668606
HoeDoeJeDat, topics waarin je kunt uitleggen en illustreren hoe jij een specifieke vorm van fotografie aanpakt. Je spullen, je manier van werken, wat je maar wilt.
Oh ja, vragen over die specifieke tak van fotografie kunnen er ook in.

Deze gaat dus zoals de TT al aangeeft over avond- en nachtfotografie in alle vormen.

Uiteraard trap ik zelf af.

Als de zon eenmaal weg is fotografeer ik het liefst met een camera waar een EVF op zit of gebruik live-view. Reden daarvoor is dat ik op die manier exact zie wat ik zo ongeveer als resultaat kan verwachten en dat direct met de belichtingscorrectie kan aanpassen.
Heel handig daarbij is als je je correctie onder één van je 'wielen' kunt zetten. Die van mijn A77's heb ik op het achterste wiel gezet waardoor je razendsnel correcties kunt doorvoeren

ISO gaat 's nachts meestal op Auto, ruis kun je onderdrukken.

Onderstaande reeks was van het eventje 'Kerst in Oud Kampen' waarin in schemering en donker van alles gebeurt met straattheater, verkleedpartijtjes en een aantal antieke kermisattracties. Camera was de A77-2, lens was de Sony 2.8/16-50mm SSM, een combinatie die het boven verwachting deed in het donker.

Verlichting bij dit soort evenementjes gebeurt, net als in veel theaters inmiddels met LED-lampen. Om te kijken best goed, om te fotograferen een drama, sommige zijn bijna monochromatisch en je krijgt dan bijna geen kleur meer in je onderwerp.

In de preview zaten er in deze opname alleen maar blauwtinten, gelukkig kon ik hem nog aardig corrigeren.
Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Theaterlicht op straat is soms knetterhard
Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Een volledig verlicht podium. Ook weer met LED-lampen maar in elk geval bruikbaar. Ik heb in theaters beroerdere dingen geschoten.
klapscherm en liveview maken dat ik over hoofden heen kan fotograferen, erg handig
Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Plaatje van een verkleedpartijtje op stelten in een nogal chaotische verlichting met zowel straatverlichting als de LED's van de diverse acts op straat. Vooral de achtergrond had nogal onder de blauwe LED's te lijden

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Opvallend hoe veel ik met mijn correctieknop in de weer ben, hij varieert tussen de -1/3 tot -2. Zelden hoef je naar de pluskant.
Onderstaande kon zelfs zonder correctie, licht zat, witte tot lichtgrijze achtergrond, geen dingen die dichtslaan en het leermoment voor het slachtoffer dat je voor de geloofwaardigheid beter even je klokkie af doet :')

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Het begon even te regenen en dan krijg je met al die verlichting weer een nieuwe uitdaging, namelijk reflecties en de regen zelf die door de spotlampen nogal in beeld komt.

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig duurde die eerste neerslag niet lang en kon ik doorfotograferen, maar dat komt na de onderbreking
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 december 2019 @ 00:39:02 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190671405
En dan bij sommige straatartiesten ljikt het allemaal te kloppen. Licht staat precies goed. Geen dichtgeslagen donkere stukken in beeld en dan is het allemaal prima te doen

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Bij dit soort evenementen laat je je statief gevoeglijk thuis. Het is in de krappe binnenstad van Kampen zo afgrijselijk druk dat fotograferen zonder door de massa meegesleept te worden al een uitdaging wordt. Gelukkig heeft de A77 een gestabiliseerde sensor en met een standaardzoom kun je dan best wel gekke toeren uithalen.
Deze zeilmaker bijvoorbeeld moest in 1/10 seconde onderhands
in zo'n geval een paar extra opnamen proberen, ongeveer een derde raakt alsnog onscherp door eigen beweging of omdat er weer eens iemand tegen je aan loopt

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Een antiek reuzenrad nou ja, een rad, zo reuze is ie niet

Ook hier weer de correctieknop naar de -kant draaien tot je geen overstralingen meer ziet en
Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Eigenlijk zou je zo'n ding in de schemering moeten fotograferen zodat er nog wat tekening in de lucht zit, alleen is zo rond 22 december die periode bijzonder kort, voor je het weet is het licht uit.

Dan naar een donkere hoek bij een ambachtelijke bakkerij, compleet met houtgestookte oven waar zich een leuk stilleventje aandiende. De correctie gaat richting de -1.3 om de boel goed donker te houden

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Voor de stabiliteit maak ik zo'n opname met de neckstrap lekker strak getrokken en de camera op heuphoogte.

Idee van de drukte in de steegjes
en de rare Kampense gewoonte om bij feestelijkheden hun ondergoed in de steegjes te hangen

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Daarna had ik nog rustig een uur kunnen doorfotograferen ware het niet dat het toen ophield met kleine beetjes regenen en ik besloot dat de spullen in mijn rugtas veiliger waren.

Samenvatting: Leuk en leerzaam avondje, de combi van A77-2 en 16-50 doet het na zonsondergang prima.

zo, en nu jullie
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190674740
Nice topic :)

Aparte beeldverhouding gebruik je bij veel foto's, het is net-niet vierkant?

ontopic:

Nachtfotografie kan natuurlijk ook de 'klassieke' long exposure zijn:
Even gestopt op de brug, Manfrotto Pixi statiefje onder de Z6, iso100 en 30 sec sluitertijd met F11 op de 20mm Ai-S (de FTZ geeft geen diafragmadata door helaas).


Of juist niet })
In dit geval ingesteld op de lichtintensiteit en beweging van het vuur, dus 1/1250 sluitertijd:


Je kan met een lange sluitertijd ook spelen met beweging, en verlichte objecten:


Of met een optische trigger, met de camera in de vensterbank, terwijl je lekker ligt te pitten ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  donderdag 4 juni 2020 @ 20:24:59 #4
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_193476950
Analoge fotografie met weinig licht brengt een ander probleem met zich mee: reciprocity failure.
De film wordt namelijk geleidelijk MINDER gevoelig voor licht naar mate de belichting langer duurt.

Bij de meeste films gaat dit merkbaar worden tussen de 1 en 5 seconden. Vanaf die belichtingstijden gaat de iso/asa waarden van de film omlaag.

Zie bijvoorbeeld deze kaart:



Laten we kijken naar Ilford Delta 100, een film met een iso waarden van 100.
We meten hier een compositie die 30 seconden nodig heeft om goed belicht te worden. Echter, door reciprocity failure moeten we echt belichten voor 75 seconden.

Zoals te zien verschillen deze waardes van film tot film. Denk je dus sluitertijden te gaan gebruiken langer dan 1 seconde, zoek een datasheet op van die film voor de zekerheid.

Bijvoorbeeld: Kodak T-max 100

Zie pagina 2, Adjustments for Long and Short Exposures.
Volgens deze informatie moeten we bij 10 seconden 1/2 stops belichting toevoegen aan de gemeten waarden. Bij 100 seconden, 1 hele stop.

Als we met deze film van asa 100 dus 100 seconden meten, moeten we voor 200 seconden belichten.

Hier een handige formule van Ilford voor hun films.


Uitzonderingen zijn Fujifilm Provia en Acros 100. Deze films hebben geen compensatie nodig van 1/4000 tot 128 seconden. Vanaf 4 minuten raad Fuji aan te compenseren met 1/3 stop, maar dit is te verwaarlozen.


Nachfoto's Fuji Acros 100 I.

Nikon F100 & 50mm f1.8 AF-D

Ontwikkeld in Adox Silvermax.


F100-011


F100-002


F100-012


F100-023


F100-003

[ Bericht 16% gewijzigd door t4600c op 04-06-2020 20:50:06 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_193478394
De maan schijnt....

Olympus FE 190

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193489037
Olympus FE 190

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 00:17:02 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193545780
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:35 schreef cempexo het volgende:
De maan schijnt....

Olympus FE 190

[ afbeelding ]
Deze foto is, ondanks dat 'ie een beetje bewogen is, tof :D . Het doet me denken aan kijken naar een slijpplaatje onder een microscoop.
Huilen dan.
pi_194110923
Nikon D810 met Nikkor 14-24mm f/2.8 lens en een stevig Benro statief.

Locatie: Wierum, op de zeedijk richting de Wadden en Ameland
Locatie op Google Maps: https://goo.gl/maps/VxAtv2yUj7k2Jdfs9

Komeet Neowise rond 2:00 's nachts. Het was ietwat bewolkt en nevelig dus hij komt niet optimaal uit. Ga het nog eens proberen als het iets helderder is.

Belichting: 30 seconden
Brandpuntsafstand: 14mm (foto is gecropt)

Scherpstellen met live-view: heldere ster of lichtje aan horizon zoeken, lens op "manual focus" zetten, digitaal op inzoomen op het puntje en net zo lang draaien aan je scherpstelring tot het stipje op z'n kleinst is; dan is je lens scherp afgesteld.



[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-07-2020 11:05:34 ]
  zaterdag 18 juli 2020 @ 12:12:48 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194142030
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nikon D810 met Nikkor 14-24mm f/2.8 lens en een stevig Benro statief.

Locatie: Wierum, op de zeedijk richting de Wadden en Ameland
Locatie op Google Maps: https://goo.gl/maps/VxAtv2yUj7k2Jdfs9

Komeet Neowise rond 2:00 's nachts. Het was ietwat bewolkt en nevelig dus hij komt niet optimaal uit. Ga het nog eens proberen als het iets helderder is.

Belichting: 30 seconden
Brandpuntsafstand: 14mm (foto is gecropt)

Scherpstellen met live-view: heldere ster of lichtje aan horizon zoeken, lens op "manual focus" zetten, digitaal op inzoomen op het puntje en net zo lang draaien aan je scherpstelring tot het stipje op z'n kleinst is; dan is je lens scherp afgesteld.

[ afbeelding ]
Leuk plaatje! Weet nog niet helemaal wat ik vind van de lichtvervuiling op Schiermonnikoog(?). Ik denk dat ik zelf de surrogaatzon een beetje weggepoetst had :+ . Er lijkt ook behoorlijk wat ruis in te zitten, hoge ISO of daarna in photoshop/lightroom nog veel aan de belichting getrokken? Op f/2.8 en 30 seconden zou je toch een heel eind moeten komen.

Afgelopen weekend ook een poging gewaagd, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om te bekijken of het wat geworden is (had ook wat last van lage bewolking en een hoop vocht in de atmosfeer). Misschien vandaag eens tijd voor maken :Y .
Huilen dan.
  zaterdag 18 juli 2020 @ 12:14:18 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194142049
Voor de minste lichtvervuiling had je eigenlijk op zo'n waddeneiland zelf moeten staan :P .
Huilen dan.
  maandag 20 juli 2020 @ 13:44:50 #11
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_194175847


Eerste poging tot DSO fotografie.

M101 Pinwheel Galaxy
Nikon D7100 met een 400mm Sigma lens op een EQ3-2 tracking mount. Alles op manual, ook met live view en een ster de focus goed zetten. Pak em beet 50 minuten aan 30 seconden sluitertijd foto's geschoten en 40 minuten hiervan gestacked in Deep Sky Stacker. Vervolgens in Gimp wat aan de levels zitten trekken. Het is nog allemaal wat uitproberen, en nog genoeg te verbeteren :)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_194188952
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Leuk plaatje! Weet nog niet helemaal wat ik vind van de lichtvervuiling op Schiermonnikoog(?). Ik denk dat ik zelf de surrogaatzon een beetje weggepoetst had :+ . Er lijkt ook behoorlijk wat ruis in te zitten, hoge ISO of daarna in photoshop/lightroom nog veel aan de belichting getrokken? Op f/2.8 en 30 seconden zou je toch een heel eind moeten komen.

Afgelopen weekend ook een poging gewaagd, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om te bekijken of het wat geworden is (had ook wat last van lage bewolking en een hoop vocht in de atmosfeer). Misschien vandaag eens tijd voor maken :Y .
Ik doe ook maar wat :+

Het punt is... als je thuis bent, dan zie je pas echt wat je hebt ;)

quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:14 schreef Isdatzo het volgende:
Voor de minste lichtvervuiling had je eigenlijk op zo'n waddeneiland zelf moeten staan :P .
True... afgezien van wat boeien en een booreiland is het redelijk donker.

Vannacht overigens een nieuwe foto geschoten bij het schotelpark bij Burum.

Nikon 24-70 f/2.8 lens op D810 body.
De rest van de exif info moet ik nog even opzoeken.

Het is geschoten in 1 belichting.

pi_194188980
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:44 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste poging tot DSO fotografie.

M101 Pinwheel Galaxy
Nikon D7100 met een 400mm Sigma lens op een EQ3-2 tracking mount. Alles op manual, ook met live view en een ster de focus goed zetten. Pak em beet 50 minuten aan 30 seconden sluitertijd foto's geschoten en 40 minuten hiervan gestacked in Deep Sky Stacker. Vervolgens in Gimp wat aan de levels zitten trekken. Het is nog allemaal wat uitproberen, en nog genoeg te verbeteren :)
Ik zie een galaxy _O_
pi_194190382
@ATuin-hek
Ben nu ook met Deep Sky Stacker bezig. Grappig genoeg heb ik vannacht een stuk of 50 foto's geschoten met m'n Tamron 180mm macro lens (m'n 70-200 f/2.8 heb ik tijdelijk uitgeleend :') ) met het plan om ze te stacken.

Sluitertijd met zo'n lange lens mag zonder startracker maar zo'n 3 seconden zijn, anders krijg je strepen.
Dus eigenlijk heb je dan te weinig licht om echt wat leuks te schieten, vandaar het stacken.

Geen idee wat ik aan het doen ben, leuk leerproces.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:43:59 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194190994
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

Vannacht overigens een nieuwe foto geschoten bij het schotelpark bij Burum.

Nikon 24-70 f/2.8 lens op D810 body.
De rest van de exif info moet ik nog even opzoeken.

Het is geschoten in 1 belichting.

[ afbeelding ]
De sukkels. Ze kijken de verkeerde kant op :N .

quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 13:44 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste poging tot DSO fotografie.

M101 Pinwheel Galaxy
Nikon D7100 met een 400mm Sigma lens op een EQ3-2 tracking mount. Alles op manual, ook met live view en een ster de focus goed zetten. Pak em beet 50 minuten aan 30 seconden sluitertijd foto's geschoten en 40 minuten hiervan gestacked in Deep Sky Stacker. Vervolgens in Gimp wat aan de levels zitten trekken. Het is nog allemaal wat uitproberen, en nog genoeg te verbeteren :)
Echt heel vet :D . Motortje erop?

Ben gisternacht ook nog even naar buiten geweest, maar had niet veel tijd dus ik kon geen heel donker plekje opzoeken en had ook wat last van bewolking. Straks eens kijken of het wat geworden is... de eerdere foto's ook nog niet bekeken :') .
Huilen dan.
pi_194191538
M'n eerste stack, nog niet perfect maar het resultaat is een stuk beter dan die van een enkele raw uit de camera (wat logisch is met maar 3 seconden belichting per frame).

  dinsdag 21 juli 2020 @ 14:40:57 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194191763
Toch niet onaardig?

Vanavond lijken de condities prima te worden. Eigenlijk kan ik m'n nachtrust goed gebruiken...
Huilen dan.
pi_194192040
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:40 schreef Isdatzo het volgende:
Toch niet onaardig?

Vanavond lijken de condities prima te worden. Eigenlijk kan ik m'n nachtrust goed gebruiken...
Misschien er maar eens op uit om wat melkwegfoto's te stacken.
Zal niet meevallen, het stikt van de satellieten en meteorieten.

Had gisteren een vreemde meteoriet, hij liet geen streep achter maar was wel duidelijk dat het een meteoriet was.

ISS gisteren ook nog 2x voorbij zien komen, 1 keer om ~23:30 en de 2e keer zal dus zo'n anderhalf uur later geweest zijn.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:15:40 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194192304
Yep, ISS heb ik ook tweemaal gespot. Welke richting zag je de meteoriet, +- W-WNW?

In maart heb ik deze gespot: https://fireballs.imo.net/members/imo_view/event/2020/1041 Ik was bij m'n ouders in het zuiden van het land, en was nog een beetje aan 't werk 's nachts. Eerste reactie was: welke idioot is nou met vuurpijlen bezig :') . Zo'n mooie heb ik niet eerder gezien.
Huilen dan.
pi_194192566
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:15 schreef Isdatzo het volgende:
Yep, ISS heb ik ook tweemaal gespot. Welke richting zag je de meteoriet, +- W-WNW?

In maart heb ik deze gespot: https://fireballs.imo.net/members/imo_view/event/2020/1041 Ik was bij m'n ouders in het zuiden van het land, en was nog een beetje aan 't werk 's nachts. Eerste reactie was: welke idioot is nou met vuurpijlen bezig :') . Zo'n mooie heb ik niet eerder gezien.
De meteoriet die ik zag was zuid-oost en leek ook vrij "verticaal" naar beneden te komen tot zover je dat kan beoordelen.
Heb er overigens veel gezien maar die op zuid-oost week echt af van het normale "meteoriet streepje".
Satellieten is ook geen ontkomen aan natuurlijk.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 16:52:54 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194193438
Nog wat archiefbeeld van de NLC-displays van vorig jaar.

1.


2. Variant op 1.


3.


4.


Hoe? Statief, handmatig scherpstellen, klaar. Op beide dagen was ik er eigenlijk net te laat bij.
Huilen dan.
pi_194198416
Mooi werk :)

Ga vanavond met m'n oude 300mm f/4 op pad. Belichting zal maar erg kort zijn per frame en f/4 is niet zo geweldig dus ben benieuwd of ik met stacken er iets van kan maken.
Het is nog een oude met "schroevendraaier" scherpstelling. Niet dat dat uitmaakt, moet toch handmatig focussen.

Wel een mooi stukje glas, het was m'n eerste telelens dus toch wat aan verknocht nog ;)

De 14-24 gaat ook mee.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2020 22:44:23 ]
  woensdag 22 juli 2020 @ 17:55:23 #23
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_194209911
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De sukkels. Ze kijken de verkeerde kant op :N .
[..]

Echt heel vet :D . Motortje erop?

Ben gisternacht ook nog even naar buiten geweest, maar had niet veel tijd dus ik kon geen heel donker plekje opzoeken en had ook wat last van bewolking. Straks eens kijken of het wat geworden is... de eerdere foto's ook nog niet bekeken :') .
Thanks :D Ja is met een set tracking motors.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:56:12 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194210800
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mooi werk :)

Ga vanavond met m'n oude 300mm f/4 op pad. Belichting zal maar erg kort zijn per frame en f/4 is niet zo geweldig dus ben benieuwd of ik met stacken er iets van kan maken.
Het is nog een oude met "schroevendraaier" scherpstelling. Niet dat dat uitmaakt, moet toch handmatig focussen.

Wel een mooi stukje glas, het was m'n eerste telelens dus toch wat aan verknocht nog ;)

De 14-24 gaat ook mee.
Had gister een 300 f/2.8 mee, maar condities waren niet zo goed helaas. Had een mooi plekje in de duinen opgezocht maar daar dreven wolkenvelden vanaf zee binnen (had beter even de satellietbeelden kunnen checken voor ik de deur dichttrok :') ), die boven land wel aardig snel verdwenen. Maar zicht op het NW zat er niet in. Toen in de polder een plekje opgezocht maar toch veel last van lichtvervuiling -O- .

En voor vanavond ben ik hier ook niet heel hoopvol.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 17:55 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Thanks :D Ja is met een set tracking motors.
Welke heb je? En hoe bevalt dat? Ik heb daar een paar jaar geleden eens naar zitten kijken, maar toen dacht ik er niet heel veel mee te gaan doen.

[ Bericht 27% gewijzigd door Isdatzo op 22-07-2020 19:01:38 ]
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 juli 2020 @ 19:25:08 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194211363
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Had gister een 300 f/2.8 mee, maar condities waren niet zo goed helaas. Had een mooi plekje in de duinen opgezocht maar daar dreven wolkenvelden vanaf zee binnen (had beter even de satellietbeelden kunnen checken voor ik de deur dichttrok :') ), die boven land wel aardig snel verdwenen. Maar zicht op het NW zat er niet in. Toen in de polder een plekje opgezocht maar toch veel last van lichtvervuiling -O- .

En voor vanavond ben ik hier ook niet heel hoopvol.
[..]
Wij besloten gisteravond of liever vannacht de komeet even te bekijken op de dijk. Camera niet meegenomen omdat ik niet de indruk had dat ik veel had kunnen toevoegen aan wat er al aan foto's van die komeet is.

Ik heb de indruk dat áls je in fotografisch opzicht nog iets met die komeet wilt doen, je er rap bij moet zijn, hijs was gisteravond al niet meer bijster helder. Gelukkig was het donker genoeg om hem even te kunnen zien.
en misschien had ik er nog wel een leuk plaatje van kunnen maken met het zicht over het Ketelmeer, maar dan hadden de muggen me compleet opgevreten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:42:59 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194211718
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wij besloten gisteravond of liever vannacht de komeet even te bekijken op de dijk. Camera niet meegenomen omdat ik niet de indruk had dat ik veel had kunnen toevoegen aan wat er al aan foto's van die komeet is.

Ik heb de indruk dat áls je in fotografisch opzicht nog iets met die komeet wilt doen, je er rap bij moet zijn, hijs was gisteravond al niet meer bijster helder. Gelukkig was het donker genoeg om hem even te kunnen zien.
en misschien had ik er nog wel een leuk plaatje van kunnen maken met het zicht over het Ketelmeer, maar dan hadden de muggen me compleet opgevreten
Zie: http://hemel.waarnemen.co(...)2020_F3_NEOWISE.html

En ja, een weekje geleden kon ik hem spotten zonder verrekijker. Nu zie ik hem alleen zonder kijker als ik hem al gespot heb en weet waar ik moet kijken. Helaas nog geen enkele nacht én echt goede condities én tijd gehad. Ik denk dat ik het nu maar moet doen met wat ik heb.
Huilen dan.
  donderdag 23 juli 2020 @ 16:28:05 #27
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_194224258
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Had gister een 300 f/2.8 mee, maar condities waren niet zo goed helaas. Had een mooi plekje in de duinen opgezocht maar daar dreven wolkenvelden vanaf zee binnen (had beter even de satellietbeelden kunnen checken voor ik de deur dichttrok :') ), die boven land wel aardig snel verdwenen. Maar zicht op het NW zat er niet in. Toen in de polder een plekje opgezocht maar toch veel last van lichtvervuiling -O- .

En voor vanavond ben ik hier ook niet heel hoopvol.
[..]

Welke heb je? En hoe bevalt dat? Ik heb daar een paar jaar geleden eens naar zitten kijken, maar toen dacht ik er niet heel veel mee te gaan doen.
Ik heb een eq3-2 mount met een setje tracking motoren en een polar scope. Heb deze nog maar sinds kort, en nog maar 2 nachten mee in de weer geweest. Ik heb met een 3d printer een adapter ontworpen en gemaakt om de telelenzen aan de dovetail te koppelen. Het heeft best een leercurve, maar als hij eenmaal goed staat werkt het ook mooi :) Met een goede polar allignment kon ik 30 seconden sluitertijd doen zonder star trails met een 1500mm telescoop. Hoe nuttig dit in Nederland nou is is een goede vraag... zo veel heldere nachten zijn er nou ook weer niet in het jaar.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_194227091
Een star tracker stond al een tijdje op m'n verlanglijst...

1 x Sky-Watcher Star Adventurer Pro Pack (SW_50200)
  donderdag 23 juli 2020 @ 22:32:23 #29
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194230686
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:28 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik heb een eq3-2 mount met een setje tracking motoren en een polar scope. Heb deze nog maar sinds kort, en nog maar 2 nachten mee in de weer geweest. Ik heb met een 3d printer een adapter ontworpen en gemaakt om de telelenzen aan de dovetail te koppelen. Het heeft best een leercurve, maar als hij eenmaal goed staat werkt het ook mooi :) Met een goede polar allignment kon ik 30 seconden sluitertijd doen zonder star trails met een 1500mm telescoop. Hoe nuttig dit in Nederland nou is is een goede vraag... zo veel heldere nachten zijn er nou ook weer niet in het jaar.
Een heldere winternacht op Terschelling :Y . En ik kom ook nog wel eens buiten Nederland: in Frankrijk, in de Alpen, binnenland van Spanje, etc, kan je nog wel aardig donkere plekjes vinden. Zie bv. https://www.lightpollutionmap.info

Verder heb je natuurlijk jaren plezier van zo'n investering.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een star tracker stond al een tijdje op m'n verlanglijst...

1 x Sky-Watcher Star Adventurer Pro Pack (SW_50200)
Voortvarend. Ik heb daar ook naar zitten kijken, evenals naar iets vergelijkbaars van iOptron.
Huilen dan.
pi_194232073
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2020 22:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Een heldere winternacht op Terschelling :Y . En ik kom ook nog wel eens buiten Nederland: in Frankrijk, in de Alpen, binnenland van Spanje, etc, kan je nog wel aardig donkere plekjes vinden. Zie bv. https://www.lightpollutionmap.info

Verder heb je natuurlijk jaren plezier van zo'n investering.
[..]

Voortvarend. Ik heb daar ook naar zitten kijken, evenals naar iets vergelijkbaars van iOptron.
Als je iets wil in het leven moet je er voor gaan :P

Kan er ook nog 20 jaar van dromen :P

Ja, die iOptron is ook goed, denk dat ze weinig tot niets voor elkaar onderdoen.
Deze was wel ¤100 goedkoper voor een set dus dat gaf de doorslag.
pi_194238502
Bekabelde remote (budget uitvoering) met timer voor de D810 is al binnen.
De D810 kan maar tot 30 seconden sluitertijd (of bulb). Met een remote timer kan je dat omzeilen.
pi_194252099
Je kan als fotograaf natuurlijk ook juist alleen de mislukte foto's combineren:

bron: https://www.facebook.com/(...)198/4415045628513099

  maandag 27 juli 2020 @ 22:26:13 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194286137
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 23:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je iets wil in het leven moet je er voor gaan :P

Kan er ook nog 20 jaar van dromen :P

Ja, die iOptron is ook goed, denk dat ze weinig tot niets voor elkaar onderdoen.
Deze was wel ¤100 goedkoper voor een set dus dat gaf de doorslag.
Inmiddels ook besteld :+ .

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan als fotograaf natuurlijk ook juist alleen de mislukte foto's combineren:

bron: https://www.facebook.com/(...)198/4415045628513099

[ afbeelding ]

Ja, die had ik ook voorbij zien komen (min of meer als aanklacht tegen SpaceX). Mij maak je niet wijs dat dit per ongeluk gegaan is :P .
Huilen dan.
  maandag 27 juli 2020 @ 22:30:20 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194286232
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 13:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bekabelde remote (budget uitvoering) met timer voor de D810 is al binnen.
De D810 kan maar tot 30 seconden sluitertijd (of bulb). Met een remote timer kan je dat omzeilen.
En ja, dat is zo suf hè. Zelfde op m'n 5D4. Dat ding heeft wel een intervalometer, maar in bulb kan je 'm niet gebruiken dus ben je zonder accessoires beperkt tot 30 seconden.
Huilen dan.
pi_194287656
quote:
7s.gif Op maandag 27 juli 2020 22:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Inmiddels ook besteld :+ .
Nice!

Geen idee wanneer ik m'n geleverd krijg, nog geen mail gehad met T&T.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')