abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator donderdag 26 december 2019 @ 22:16:44 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190668606
HoeDoeJeDat, topics waarin je kunt uitleggen en illustreren hoe jij een specifieke vorm van fotografie aanpakt. Je spullen, je manier van werken, wat je maar wilt.
Oh ja, vragen over die specifieke tak van fotografie kunnen er ook in.

Deze gaat dus zoals de TT al aangeeft over avond- en nachtfotografie in alle vormen.

Uiteraard trap ik zelf af.

Als de zon eenmaal weg is fotografeer ik het liefst met een camera waar een EVF op zit of gebruik live-view. Reden daarvoor is dat ik op die manier exact zie wat ik zo ongeveer als resultaat kan verwachten en dat direct met de belichtingscorrectie kan aanpassen.
Heel handig daarbij is als je je correctie onder n van je 'wielen' kunt zetten. Die van mijn A77's heb ik op het achterste wiel gezet waardoor je razendsnel correcties kunt doorvoeren

ISO gaat 's nachts meestal op Auto, ruis kun je onderdrukken.

Onderstaande reeks was van het eventje 'Kerst in Oud Kampen' waarin in schemering en donker van alles gebeurt met straattheater, verkleedpartijtjes en een aantal antieke kermisattracties. Camera was de A77-2, lens was de Sony 2.8/16-50mm SSM, een combinatie die het boven verwachting deed in het donker.

Verlichting bij dit soort evenementjes gebeurt, net als in veel theaters inmiddels met LED-lampen. Om te kijken best goed, om te fotograferen een drama, sommige zijn bijna monochromatisch en je krijgt dan bijna geen kleur meer in je onderwerp.

In de preview zaten er in deze opname alleen maar blauwtinten, gelukkig kon ik hem nog aardig corrigeren.
49275688261_952fed9401_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Theaterlicht op straat is soms knetterhard
49275224163_32ed81508d_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Een volledig verlicht podium. Ook weer met LED-lampen maar in elk geval bruikbaar. Ik heb in theaters beroerdere dingen geschoten.
klapscherm en liveview maken dat ik over hoofden heen kan fotograferen, erg handig
49275224003_148700dd83_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Plaatje van een verkleedpartijtje op stelten in een nogal chaotische verlichting met zowel straatverlichting als de LED's van de diverse acts op straat. Vooral de achtergrond had nogal onder de blauwe LED's te lijden

49275223953_1f84648834_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Opvallend hoe veel ik met mijn correctieknop in de weer ben, hij varieert tussen de -1/3 tot -2. Zelden hoef je naar de pluskant.
Onderstaande kon zelfs zonder correctie, licht zat, witte tot lichtgrijze achtergrond, geen dingen die dichtslaan en het leermoment voor het slachtoffer dat je voor de geloofwaardigheid beter even je klokkie af doet :')

49275890392_d364fb0d36_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Het begon even te regenen en dan krijg je met al die verlichting weer een nieuwe uitdaging, namelijk reflecties en de regen zelf die door de spotlampen nogal in beeld komt.

49275223783_a74cb7641c_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig duurde die eerste neerslag niet lang en kon ik doorfotograferen, maar dat komt na de onderbreking
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 27 december 2019 @ 00:39:02 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190671405
En dan bij sommige straatartiesten ljikt het allemaal te kloppen. Licht staat precies goed. Geen dichtgeslagen donkere stukken in beeld en dan is het allemaal prima te doen

49275223663_2ff84ffce1_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Bij dit soort evenementen laat je je statief gevoeglijk thuis. Het is in de krappe binnenstad van Kampen zo afgrijselijk druk dat fotograferen zonder door de massa meegesleept te worden al een uitdaging wordt. Gelukkig heeft de A77 een gestabiliseerde sensor en met een standaardzoom kun je dan best wel gekke toeren uithalen.
Deze zeilmaker bijvoorbeeld moest in 1/10 seconde onderhands
in zo'n geval een paar extra opnamen proberen, ongeveer een derde raakt alsnog onscherp door eigen beweging of omdat er weer eens iemand tegen je aan loopt

49275890062_5ac08e14a6_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Een antiek reuzenrad nou ja, een rad, zo reuze is ie niet

Ook hier weer de correctieknop naar de -kant draaien tot je geen overstralingen meer ziet en
49275889922_cac1b26bcd_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

49275889792_dde132f668_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

49275223103_b9cbc0eb0a_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Eigenlijk zou je zo'n ding in de schemering moeten fotograferen zodat er nog wat tekening in de lucht zit, alleen is zo rond 22 december die periode bijzonder kort, voor je het weet is het licht uit.

Dan naar een donkere hoek bij een ambachtelijke bakkerij, compleet met houtgestookte oven waar zich een leuk stilleventje aandiende. De correctie gaat richting de -1.3 om de boel goed donker te houden

49275889462_800cac5785_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Voor de stabiliteit maak ik zo'n opname met de neckstrap lekker strak getrokken en de camera op heuphoogte.

Idee van de drukte in de steegjes
en de rare Kampense gewoonte om bij feestelijkheden hun ondergoed in de steegjes te hangen

49275686611_137326db9c_o.jpgKerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Daarna had ik nog rustig een uur kunnen doorfotograferen ware het niet dat het toen ophield met kleine beetjes regenen en ik besloot dat de spullen in mijn rugtas veiliger waren.

Samenvatting: Leuk en leerzaam avondje, de combi van A77-2 en 16-50 doet het na zonsondergang prima.

zo, en nu jullie
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190674740
Nice topic :)

Aparte beeldverhouding gebruik je bij veel foto's, het is net-niet vierkant?

ontopic:

Nachtfotografie kan natuurlijk ook de 'klassieke' long exposure zijn:
Even gestopt op de brug, Manfrotto Pixi statiefje onder de Z6, iso100 en 30 sec sluitertijd met F11 op de 20mm Ai-S (de FTZ geeft geen diafragmadata door helaas).


Of juist niet })
In dit geval ingesteld op de lichtintensiteit en beweging van het vuur, dus 1/1250 sluitertijd:


Je kan met een lange sluitertijd ook spelen met beweging, en verlichte objecten:


Of met een optische trigger, met de camera in de vensterbank, terwijl je lekker ligt te pitten ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  donderdag 4 juni 2020 @ 20:24:59 #4
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_193476950
Analoge fotografie met weinig licht brengt een ander probleem met zich mee: reciprocity failure.
De film wordt namelijk geleidelijk MINDER gevoelig voor licht naar mate de belichting langer duurt.

Bij de meeste films gaat dit merkbaar worden tussen de 1 en 5 seconden. Vanaf die belichtingstijden gaat de iso/asa waarden van de film omlaag.

Zie bijvoorbeeld deze kaart:

_lkRt0Ra3RSUy5q_yFtYdWTsOVolZdnmKU961ldRjfE_jiXTf3oU_T7b71tTEYMuYWQKaAG86G4GXhMkWQRWdx3IdXPsucCT

Laten we kijken naar Ilford Delta 100, een film met een iso waarden van 100.
We meten hier een compositie die 30 seconden nodig heeft om goed belicht te worden. Echter, door reciprocity failure moeten we echt belichten voor 75 seconden.

Zoals te zien verschillen deze waardes van film tot film. Denk je dus sluitertijden te gaan gebruiken langer dan 1 seconde, zoek een datasheet op van die film voor de zekerheid.

Bijvoorbeeld: Kodak T-max 100

Zie pagina 2, Adjustments for Long and Short Exposures.
Volgens deze informatie moeten we bij 10 seconden 1/2 stops belichting toevoegen aan de gemeten waarden. Bij 100 seconden, 1 hele stop.

Als we met deze film van asa 100 dus 100 seconden meten, moeten we voor 200 seconden belichten.

Hier een handige formule van Ilford voor hun films.


Uitzonderingen zijn Fujifilm Provia en Acros 100. Deze films hebben geen compensatie nodig van 1/4000 tot 128 seconden. Vanaf 4 minuten raad Fuji aan te compenseren met 1/3 stop, maar dit is te verwaarlozen.


Nachfoto's Fuji Acros 100 I.

Nikon F100 & 50mm f1.8 AF-D

Ontwikkeld in Adox Silvermax.

49919777688_5a39ee5a74_o_d.png
F100-011

49920287236_61b499ea3b_o_d.png
F100-002

49919777628_df320a02e6_o_d.png
F100-012

49919788758_fa9bcddcec_k_d.jpg
F100-023

49919792833_18da86abfd_k_d.jpg
F100-003

[ Bericht 16% gewijzigd door t4600c op 04-06-2020 20:50:06 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_193478394
De maan schijnt....

Olympus FE 190

2ikj9f7cj9c.jpg
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193489037
Olympus FE 190

420xyrk248lh.jpg
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator / PR dinsdag 9 juni 2020 @ 00:17:02 #7
140043 crew  Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193545780
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 21:35 schreef cempexo het volgende:
De maan schijnt....

Olympus FE 190

[ afbeelding ]
Deze foto is, ondanks dat 'ie een beetje bewogen is, tof :D . Het doet me denken aan kijken naar een slijpplaatje onder een microscoop.
Huilen dan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')