abonnement Unibet Coolblue
pi_190633235
Aangezien dit waarschijnlijk niet meer in het kleine onderhoudsvragentopic past, maar even een eigen topic.

Vandaag na een wintercheck te horen gekregen dat de krukaskeerring aan de bak kant waarschijnlijk lek is. Niet helemaal zeker, want er zat overal olie. Ik dacht inderdaad al olie gezien te hebben op m'n parkeerplek op het werk en ook op de oprit. Laten onderzoeken en repareren gaat minimaal ¤800 aan arbeidskosten opleveren bij de Renault garage. Het is bovendien al de tweede keer dat deze lek is. Auto is een Clio IV uit 2014 met 72.000 op de teller. Bovendien krijg ik volgend jaar ook: nieuwe banden, multiriemset vervangen, remmen, grote beurt. Eerder dit jaar ook al een kapotte koelslang gehad. :(

Paar vragen:
Hoe gaat zoiets lek? Is dat gewoon pech hebben of laten bepaalde omstandigheden de kans hoger worden. Hoe moeilijk is het om zelf te vervangen? Iemand hier ervaring mee? Zal wel opzoek moeten naar iemand met een brug aangezien je er waarschijnlijk onmogelijk bij kunt. vraag me af of het haalbaar is.

Oké eigenlijk vind ik het gewoon kut dat het me ¤800 gaat kosten om een onderdeel van een tientje te laten vervangen.
pi_190633587
De keering ondergaat vele hitte-cycli, wordt daardoor hard en gaat lekken.

Als je dit gaat vervangen doe gelijk de koppeling en drukgroep.

Vervangen is met name een hoop werk als het subframe los moet. Nog afgezien van het loshalen van de aandrijfassen, verwijderen bak, weghalen van het vliegwiel etc
  dinsdag 24 december 2019 @ 19:29:48 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_190633652
5 jaar oud en 72000 km is wel erg weinig voor deze problemen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_190633772
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:29 schreef Hyperdude het volgende:
5 jaar oud en 72000 km is wel erg weinig voor deze problemen.
Vind ik ook. In 2017 is ie voor het eerst lek geweest, toen had ik overigens die auto nog niet, maar dat stond in de historie. Vraag me af wat er aan de hand is. Zou er meer kunnen zijn met het blok of de as waardoor er iets niet goed afdicht?

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:24 schreef pvdplanet het volgende:
De keering ondergaat vele hitte-cycli, wordt daardoor hard en gaat lekken.

Als je dit gaat vervangen doe gelijk de koppeling en drukgroep.
Bij deze km stand en leeftijd lijkt me dat nog niet nodig toch.
quote:
Vervangen is met name een hoop werk als het subframe los moet. Nog afgezien van het loshalen van de aandrijfassen, verwijderen bak, weghalen van het vliegwiel etc
Gaat sowieso veel werk zijn, vandaar ook die prijs van de garage. Beetje klussen lijkt me wel geinig, maar ik ga het sowieso niet alleen doen, dus even rondvragen of iemand met de juiste tools en wat skills me kan helpen. Ik heb niet compleet twee linkerhanden, maar dit klinkt toch wel net een stap te ver voor mijn skills.
pi_190635326
Welke prutmotor? De 0.9 ?
.
pi_190635742
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 21:31 schreef Fer het volgende:
Welke prutmotor? De 0.9 ?
Yep
pi_190666644
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:29 schreef Hyperdude het volgende:
5 jaar oud en 72000 km is wel erg weinig voor deze problemen.
Dit.. Ik zou eens gewoon zomaar vierkant op Feestboek aan de importeur vragen of 'coulance' nou écht een frans woord is :P

Niet normaal natuurlijk; 5 jaar en 72k km, en dan al de 2e keer :X :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_190666777
het is niet ondenkbaar dat het de vorige keer niet goed gedaan is. de krukaskeerring dient met beleid netjes op z'n plek gemonteerd te worden.
als het vlak voor de verkoop is gedaan dan kunnen ze de boel nog weleens 'anders' opgelost hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door spectrumanalyser op 26-12-2019 20:17:45 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 26 december 2019 @ 20:17:18 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_190666814
Mijn eerste vermoeden was "teruggedraaid", maar hoeveel kms. kan je terugdraaien bij een 4-5 jaar oude Clio?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_190674756
Ik heb het voordeel dat ik de auto bij de dealer heb gekocht waar hij door de eerste eigenaar ook gekocht is en de auto is daar ook altijd onderhouden, inclusief de eerste krukaskeerringreparatie. Heb mn auto de dag voor kerst weggebracht, dus ze konden me niets toezeggen. Bij het ophalen was er bijna niemand meer. Coulance zou wel erg fijn zijn, hoop dat ik dat voor elkaar kan krijgen. In het nieuwe jaar ga ik zeker even bellen.

Heb ook al een kapotte koelslang gehad en heb dat ding net 8 maanden. Volgende jaar staat er al voor 800 euro op het programma aan onderhoud, nog een keer zo'n bedrag zit ik echt niet op te wachten.

Heb wel even zitten kijken hoe goed het bereikbaar is, lijkt nog mee te vallen. Als de accu en de luchtfilter inclusief de houders daarvan weg zijn, dan ontstaat er aan die kan veel ruimte. Via de wielkast kan je er ook nog aardig bijkomen denk ik.
pi_190674777
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:17 schreef Hyperdude het volgende:
Mijn eerste vermoeden was "teruggedraaid", maar hoeveel kms. kan je terugdraaien bij een 4-5 jaar oude Clio?
Lijkt me ook niet. Is het niet het type auto voor en verder qua slijtage ziet hij er ook niet uit alsof hij significant meer kms heeft gemaakt. Km stand is logisch en onderhoudshistorie is compleet en bij de originele dealer uitgevoerd.
  vrijdag 27 december 2019 @ 13:28:30 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_190677977
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 10:16 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb het voordeel dat ik de auto bij de dealer heb gekocht waar hij door de eerste eigenaar ook gekocht is en de auto is daar ook altijd onderhouden, inclusief de eerste krukaskeerringreparatie. Heb mn auto de dag voor kerst weggebracht, dus ze konden me niets toezeggen. Bij het ophalen was er bijna niemand meer. Coulance zou wel erg fijn zijn, hoop dat ik dat voor elkaar kan krijgen. In het nieuwe jaar ga ik zeker even bellen.

Heb ook al een kapotte koelslang gehad en heb dat ding net 8 maanden. Volgende jaar staat er al voor 800 euro op het programma aan onderhoud, nog een keer zo'n bedrag zit ik echt niet op te wachten.

Heb wel even zitten kijken hoe goed het bereikbaar is, lijkt nog mee te vallen. Als de accu en de luchtfilter inclusief de houders daarvan weg zijn, dan ontstaat er aan die kan veel ruimte. Via de wielkast kan je er ook nog aardig bijkomen denk ik.
Distributie en alles moet los he.. Ik zou er fijn vanaf blijven. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_190678703
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 december 2019 13:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Distributie en alles moet los he.. Ik zou er fijn vanaf blijven. ;)
Het is de kant van de bak, dus bak, koppeling en vliegwiel eraf. Geen idee of dat makkelijker of moeilijker is trouwens.
  vrijdag 27 december 2019 @ 18:15:52 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_190685901
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 13:55 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het is de kant van de bak, dus bak, koppeling en vliegwiel eraf. Geen idee of dat makkelijker of moeilijker is trouwens.
Ligt aan de auto en de motor. Ik denk dat distributie kant makkelijker en sneller is.. Bak eronder uit kan nog wel eens een bevallinkje zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_190755091
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 december 2019 18:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ligt aan de auto en de motor. Ik denk dat distributie kant makkelijker en sneller is.. Bak eronder uit kan nog wel eens een bevallinkje zijn.
Ik heb eigenlijk geen idee. Qua bereikbaarheid zit het er gunstiger uit met relatief weinig overige zaken die je moet demonteren. De distributiekant zit veel dichter naar de zijkant en ingebouwd met van alles en nog wat.

Het demonteren van een bak heb ik zelf geen ervaring mee. Zal vast tegenvallen.

Ik ga eerst even kijken of ik wat met de garage kan regelen in het nieuwe jaar. Auto is nog net iets te nieuw op zelf te prutsen eigenlijk. Zou er eigenlijk nog wel een jaar of 3 mee willen doen zonder al te veel investeringen.
pi_190796376
Als het bij de bak kant is .
Dan moet de bak er onder uit.
Het is niks meer dan een seal .
Persoonlijke lekker laten lekken tot je koppeling op is.

Vroeger had de VW gti van de jaren 80 er ook last van gewoon lekker laten lekken.
Bij apk gewoon even de remmen reiniger spuiten zodat de olie weg is klaar.
pi_190879241
Vandaag weer even olie gepeild en ik kan geen niveauverschil zien met de vorige keer. Lek is dus minimaal. Inmiddels wel een afspraak met de garage staan. Ze vonden het ook wel zuur voor me en ze zouden kijken wat ze konden doen met de kosten. Ik kon hem in ieder geval zonder kosten langsbrengen en dan zouden ze alles even schoonmaken en onderzoeken of het inderdaad de keerring is die ze dachten bij de check. Als er kosten voor mij aanzitten, dan ga ik het waarschijnlijk laten voor wat het is.
pi_191119098
Kick!

Vandaag naar de garage geweest. Coulance blijkt, in tegenstelling dat de algemene veronderstelling, geen Frans woord te zijn.

Twee uur nadat ik hem had weggebracht, werd ik gebeld. In ieder geval moet de bak gedemonteerd en dat kost ¤700. Ze konden op dit moment niet met zekerheid zeggen of het wel de krukaskeerring zou zijn. In dat geval zou het totaal op ca ¤850 komen. Het zou ook het druklager van de koppeling kunnen zijn en dan zou het duurder worden. Of ik akkoord kon geven op deze werkzaamheden. Na lang praten aan de telefoon, konden ze me 20% korting toezeggen.

Nou jeej. -O-

Heb het aan het eind van de dag weer opgehaald zonder te laten repareren. Geen idee wat ik nu ga doen.

Dit is de stand van zaken:
- Clio IV
- Bouwjaar 2014
- Km stand: 72000
- Gekocht in April 2019
- Aankoopprijs ¤10.300 bij een Renault dealer
- Kocht en altijd onderhouden bij dezelfde dealer
- Krukaskeerring is al eens lek geweest (juli 2017)
- 6 maanden na aankoop had ik een lekke koelslang en stond ik op de vluchtstrook, gefixed onder garantie.

Aankomend onderhoud/reparatie:
- Huidige reparatie twv ca. ¤850 of meer
- Grote beurt ¤221
- Zeker twee nieuwe banden: ca. ¤120
- Multiriemset ivm leeftijd van 6 jaar: ¤212
- Over ca. 10.000km (9 maanden), Remblokken en schijven voor: ¤366

Totaal ca. ¤1800 als de reparatie niet duurder uitvalt. :{

Opties:
- Doorrijden, huidige lekkage negeren, normaal onderhoud wel uitvoeren
- Doorrijden, huidige lekkage negeren en onderhoud minimaliseren onder de noemer auto is toch binnen een aantal jaar afgeschreven
- Zelf fixen (moeilijk / veel werk)
- Laten fixen bij een goedkope garage
- Particulier verkopen (op Autoscout staan vergelijkbare auto's voor zo'n ¤9000 - ¤10.000 wel voornamelijk bij garages)
- Verkopen aan een garage (huidige Renault dealer biedt tussen de ¤6000 en ¤7000, bevestiging volgt)
- Verkopen aan m'n huidige garage en een nieuwe Clio meenemen, aanbieding volgt.

Wat zouden jullie doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Schuifpui op 20-01-2020 19:08:04 (Opties toegevoegd) ]
  maandag 20 januari 2020 @ 19:13:57 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191119282
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 19:01 schreef Schuifpui het volgende:
Kick!

...

Wat zouden jullie doen?
Geen cent meer aan Renault en/of deze garage uitgeven. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_191119343
Nog een andere vraag:

Wat zou er in theorie allemaal kunnen lekken?
- Motorolie via de krukaskeerring
- Druklager, zoals de garage zei?
- Evt versnellingsbakolie?

Andere opties?
pi_191123747
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 19:18 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een andere vraag:

Wat zou er in theorie allemaal kunnen lekken?
- Motorolie via de krukaskeerring
- Druklager, zoals de garage zei?
- Evt versnellingsbakolie?

Andere opties?
Je hebt daar waarschijnlijk 3 punten waar olie kan lekken.
Krukaskeerring grootste kans, zeker omdat keerring al eerder vervangen is.
Keerring prise as versnelligsbak, kans niet heel groot, of je versnellingsbaklagers zijn rot.
hydraulische koppelingscylinder, "druklager" inderdaad, Maar dat moet je al vrij snel merken aan zakkend peil en slippende koppeling
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_191134838
Update opties:
- Doorrijden, huidige lekkage negeren, normaal onderhoud wel uitvoeren
- Doorrijden, huidige lekkage negeren en onderhoud minimaliseren onder de noemer auto is toch binnen een aantal jaar afgeschreven
- Zelf fixen (moeilijk / veel werk)
- Laten fixen bij een goedkope garage
- Laten fixen bij de Renault dealer, ik krijg nu 40% korting op de reparatie
- Particulier verkopen (op Autoscout staan vergelijkbare auto's voor zo'n ¤9000 - ¤10.000 wel voornamelijk bij garages)
- Verkopen aan een garage (huidige Renault dealer biedt ¤7500)
- Verkopen aan m'n huidige garage en een nieuwe Clio meenemen. Ze kopen hem terug voor ¤10.000, bijna het aankoopbedrag. Een nieuwe Clio met wat opties kost dan nog ¤10.800.

Wat zouden jullie doen?

Aanbod is al wel een heel stuk verbeterd. Inruilen voor ¤7500 voelt wel erg slecht. Dat is ¤2800 afschrijving in een maand of 9 a 10. Reparatiekosten lijken nu wel overkomelijk, alleen weet je niet wat en wanneer het volgende gaat zijn. Een hele nieuwe stond niet echt in de planning, maar zou wel kunnen. Wel weer een aantal jaar helemaal zorgeloos, maar wil je dan ook weer een Clio?
pi_191135023
Dat je in de eerste instantie al een Clio wilde....
pi_191135529
40% korting? Zou ik gewoon doen en vooral goed laten kijken wat er nou scheelt. Misschien was het toen ook iets anders en kreeg de keerring ten onrechte de schuld.

Mocht er echt iets serieus stuk zijn, kun je nogmaals beginnen over garantie/non conformiteit.
.
pi_191138289
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:48 schreef Fer het volgende:
40% korting? Zou ik gewoon doen en vooral goed laten kijken wat er nou scheelt. Misschien was het toen ook iets anders en kreeg de keerring ten onrechte de schuld.

Mocht er echt iets serieus stuk zijn, kun je nogmaals beginnen over garantie/non conformiteit.
Neig ik ook wel naar.

Het enige is dat ik na problemen binnen een krap jaar weinig vertrouwen meer heb in deze auto. Ergens voelt het wel lekker om met een schone lei te beginnen en van deze af te zijn voor er nog meer ellende losbarst. Het inruilaanbod indien ik nu een nieuwe koop, ga ik natuurlijk nooit meer krijgen. Alleen om daarom maar ¤11.000 ongepland uit te geven is eigenlijk ook weer zo wat.
pi_191139209
Nieuwe Clio, dan hou je dit soort ongein ook. Baksensor hier, motortje daar. Na een jaar of 4-5 begint hetzelfde gezeur, aard van het beestje.
.
pi_191140021
Je clio inruilen bij die dealer voor een nieuwe. Die nieuwe clio meteen verkopen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_191181337
Wat een kosten man...

Ik zou zelf zeggen, ga bij de action zelf even een bus remmenreiniger kopen, en rij de auto ergens een verhoging op, zelf alles afsprayen met koude motor, en rustig laten draaien en er onder liggen, je ziet vanzelf waar het vandaan komt.

Ik dacht ook dat ik een lekkende motor had in mijn BMW, maar het bleek uiteindelijk steenslag in mijn automaatkoeler te zijn, hij sijpelde net genoeg om een olie-waas aan alles te geven, en te weinig om het te zien.

Verder kan je kijken of je naar een andere Renault dealer kan gaan, zeker gezien de ervaring met de huidige
pi_192255218
Kick.

Na lang wikken, wegen en vooral onderhandelen met de garage, heb ik het laten fixen en gelijk maar het periodieke onderhoud uitgevoerd. Nog steeds een gigantisch bedrag, maar ik heb 40% korting gekregen op het totaal.

14 dagen na de klus laten controleren. Lekt nog steeds. -O-

Uiteraard wel garantie op deze reparatie, maar het is nu dus totaal onduidelijk wat er lekt. Tevens is me ook wel duidelijk aan het verschil tussen de eerste keer en nu na twee weken dat het lek al veel langer bestond, dus op z'n minst in de garantieperiode, maar mogelijk al daarvoor is ontstaan. :{
pi_192255317
Foto:

pi_192255331
Elke auto lekt.
pi_192257127
Tja dan moeten ze maar nog een keer alles demonteren en kijken. Hadden ze gelijk moeten doen. Maar ja automonteurs kijken soms niet verder. Kijken op de bon: keerring vervangen en dan doen ze dom wat er staat.
.
pi_192258049
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 22:28 schreef Fer het volgende:
Tja dan moeten ze maar nog een keer alles demonteren en kijken. Hadden ze gelijk moeten doen. Maar ja automonteurs kijken soms niet verder. Kijken op de bon: keerring vervangen en dan doen ze dom wat er staat.
Ze hadden wel gekeken, want tijdens de eerste reparatie waren ze na het vervangen al niet zeker dat het opgelost was. Toen is ie een dag langer gebleven en hebben ze ook de boutjes van het vliegwielhuis vervangen. Die dingen zijn blijkbaar geen blinde boutgaten, maar helemaal doorgeboord en vervolgens met loctite afgedicht. Vond dat sowieso als een vreemde constructie klinken, maar ok.

Nu is het dus nog steeds niet opgelost. Geen idee of het wat anders is. Probleem met de krukas zelf, een lekkage op een heel andere plek. De monteur was er 100% zeker van dat het motorolie was.
pi_192274551
In plaats van dat de garage me heeft gebeld over de status van de auto, hebben ze me een aanbieding gestuurd om deze in te ruilen voor een andere ocasion. :{ :X
  woensdag 25 maart 2020 @ 20:36:30 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192274616
Sorry man.
Wat een gedoe. :(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 26 maart 2020 @ 14:38:55 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_192286048
Het wordt geloof ik tijd voor contact met de importeur.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')