abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190629788
Beste lezers,

Ik heb een vraag over het begrip '13e maand'. Van mijn werkgever krijg ik tegen het einde van het jaar een 'kerstgratificatie'. Dit is 8,33% over het maandelijks/jaarlijks opgebouwde brutoloon.

Mijn vraag is of deze kerstgratificatie onder dezelfde noemer valt als een dertiende maand?

Ik vraag dit omdat bij het berekenen van een maximale hypotheek ook de dertiende maand meegewogen kan worden. Telt deze kerstgratificatie mee in de berekening?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
pi_190629801
quote:
Een 13e maand wordt op een andere manier belast voor de loonbelasting, namelijk tegen het zogenaamde bijzondere tarief. Hierdoor zal het netto minder opleveren dan een normaal maandsalaris. Via de inkomstenbelasting wordt eventueel te veel betaalde belasting weer verrekend. Vaak is de dertiende maand in de cao geregeld, en niet afhankelijk van de resultaten van het bedrijf, zoals vaak wel bij een bonus het geval is. Wanneer een dertiende maand in een cao geregeld is, maakt dit deel uit van het overeengekomen salaris. Wanneer een dertiende maand niet bij cao of arbeidsovereenkomst is overeengekomen, dan maakt dit geen deel uit van het overeengekomen salaris, er worden dan ook bijvoorbeeld geen WW-rechten over opgebouwd.
pi_190629805
Krijg je die standaard of krijg je die als het de werkgever uitkomt?
  Redactie Frontpage dinsdag 24 december 2019 @ 15:01:59 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_190629819
Alleen wanneer het gegarandeerd salaris is, anders niet. Mijn '13e maand' is niet zo gedefinieerd dus kon ik hem niet meenemen. Wat mij betreft prima, want dan heb ik dat ook niet nodig voor mijn hypotheek.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 15:54:39 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_190630625
De mijne wel, in verband met CAO vastgesteld en dergelijke.
Daar zit de crux
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_190630683
Als het gegarandeerd is, bijvoorbeeld via cao of in je contract is het deel van je vaste inkomsten. En dan telt het mee bij een hypotheek.

Een bonus die alleen bij goede resultaten wordt uitgekeerd niet uiteraard.

Oja, het is natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Want een maand heeft meer dan 20 en 160 uur bij fulltime. . De dertiende maand is er om dat te compenseren. 52 weken is namelijk gewoon 13x4 weken.
Whatever...
pi_190630922
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 15:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als het gegarandeerd is, bijvoorbeeld via cao of in je contract is het deel van je vaste inkomsten. En dan telt het mee bij een hypotheek.

Oja, het is natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Want een maand heeft meer dan 20 en 160 uur bij fulltime. . De dertiende maand is er om dat te compenseren. 52 weken is namelijk gewoon 13x4 weken.
Want 4 weken is gelijk aan een maand?
pi_190631109
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 16:11 schreef djh77 het volgende:

[..]

Want 4 weken is gelijk aan een maand?
Nogmaals. Je wordt betaald per maand. Ongeveer 20 werkdagen, maar eigenlijk meer. Die dertiende maand is in feite een soort compensatie voor die dagen. Want anders zou je elke maand een ander bedrag moeten krijgen. In februari werk je namelijk exact 4 weken. In januari meestal minstens een dag meer.
Whatever...
pi_190631703
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 16:21 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nogmaals. Je wordt betaald per maand.
Ja, zoals afgesproken. Niemand heeft het ergens over 4 weken.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_190631804
quote:

Je hebt het nu over mensen die per 4 weken betaald krijgen. Dan wordt je inderdaad 13 keer per jaar betaald, maar dat is wat anders dan een 13e maand. Ik krijg gewoon maandelijks betaald, met in december standaard nog een bonus van 8,3% van het bruto jaarloon (~1 extra, 13e, maand). Aangezien dit standaard is en in het CAO staat heeft de bank dat ook meegenomen voor het berekenen van de maximale hypotheek.

Van belang is je bruto jaarloon; als de bonus standaard is (en niet onder bepaalde voorwaarden), dan kun je dat meenemen voor je hypotheek.
pi_190632196
Als het in je contract staat dat je dit altijd krijgt zonder beding, dan kan dit worden meegenomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 december 2019 @ 18:00:41 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190632507
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als het in je contract staat dat je dit altijd krijgt zonder beding, dan kan dit worden meegenomen.
Niet alleen dat je het altijd krijgt, maar ook dat het hetzelfde bedrag is.
13e maand gaat doorgaans gelijk op met je gewone maandsalaris (bruto hetzelfde).
Gratificaties etc kunnen variëren, zeker als uitkering afhankelijk is van de winst.
pi_190632527
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 18:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet alleen dat je het altijd krijgt, maar ook dat het hetzelfde bedrag is.
13e maand gaat doorgaans gelijk op met je gewone maandsalaris (bruto hetzelfde).
Gratificaties etc kunnen variëren, zeker als uitkering afhankelijk is van de winst.
Klopt maar 13e maand is iets anders dan een percentage van je loon.
Het gaat erom: krijg je het bedrag elk jaar zonder beding en is het altijd hetzelfde bedrag.of percentage.
Als er expliciet 13e maand staat dan kan je daar vanuit gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190632774
Voor de hypotheek is van belang of het een structurele beloning is, of dat het een bonus is die afhankelijk is van Persoonlijke- of bedrijfsresultaten.

Een structurele beloning kan meegenomen worden voor de hypotheek berekenening. Dan moet in de arbeidsvoorwaarden een vast bedrag of een percentage van het bruto salaris genoemd worden. Je krijgt dan elk jaar gegarandeerd het genoemde bedrag of percentage, waardoor het een 'vast' deel van het inkomen is.

Is de bonus een winstdeling of een beloning voor behaalde targets, dan mag je dit inkomen niet meenemen in de hypotheek berekening. Immers, als het komend jaar minder voorspoedig verloopt krijg je de bonus niet of maar voor een klein deel.

In dit geval vermoed ik door het genoemde percentage het hier om (semi)-overheid of een geprivatiseerd voormalig overheidsorgaan gaat waarbij de bonus genoemd wordt in de CAO als vast percentage van het jaarinkomen. En dan is het dus vast inkomen.
pi_190632945
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt maar 13e maand is iets anders dan een percentage van je loon.
Het gaat erom: krijg je het bedrag elk jaar zonder beding en is het altijd hetzelfde bedrag.of percentage.
Als er expliciet 13e maand staat dan kan je daar vanuit gaan.
Een (volledige) 13e maand is niets anders dan een uitkering ter hoogte van 8,33% van je jaarsalaris. Er zijn ook cao's waar het percentage lager ligt. Dan heet het vaak eindejaarsuitkering.

In cao's is bij variabele beloning veelal ofwel een afhankelijkheid van winst, individuele beoordeling of bedrijfsdoelstellingen of een discretionaire bevoegdheid opgenomen. Dan is het per definitie niet gegarandeerd (ook al krijg je 'm tot op heden wellicht wel altijd) en telt ie voor zover ik weet niet mee. Lijkt me ook heel verstandig. En als je de gegarandeerde 13e maand nodig hebt om een woning te kunnen financieren, moet je er wellicht nog even over nadenken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_190633322
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:00 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

Ja, zoals afgesproken. Niemand heeft het ergens over 4 weken.
En omdat niet elke maand evenveel werkdagen heeft en je er uiteindelijk dus wat meer maakt is er op veel plekken dus de dertiende maakt cq eindejaarsuitkering. Maar je hoeft me niet te geloven.
Whatever...
pi_190633437
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

En omdat niet elke maand evenveel werkdagen heeft en je er uiteindelijk dus wat meer maakt is er op veel plekken dus de dertiende maakt cq eindejaarsuitkering. Maar je hoeft me niet te geloven.
Nee, gewoon nee.

Sommige bedrijven hanteren maandelijkse salarisbetaling, gebaseerd op het gemiddeld aantal uren wat het personeelslid per maand werkt.
Andere bedrijven doen de betaling per vier weken, dus dertien keer per jaar, telkens gebaseerd op de gewerkte uren per vier weken. Het vierwekelijkse bedrag is 1/13e lager dan bij een werknemer die per maand betaald wordt, hetzelfde uurloon heeft en hetzelfde aantal werkuren per week heeft.
pi_190635612
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik wordt geacht een x aantal uren per jaar te werken verdeeld over 12 maanden. En dan krijg ik een bonus van 8.33% aan het einde van het jaar als eindejaars uitkering. Hoe moet ik dat in jouw redenatie passend krijgen.
pi_190635719
Ik kon mijn winstuitkering overigens ‘ gewoon’ meenemen in de hypotheek. Er werd dan wel een gemiddelde van de afgelopen 3 jaar genomen.
pi_190639526
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 16:21 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nogmaals. Je wordt betaald per maand. Ongeveer 20 werkdagen, maar eigenlijk meer. Die dertiende maand is in feite een soort compensatie voor die dagen. Want anders zou je elke maand een ander bedrag moeten krijgen. In februari werk je namelijk exact 4 weken. In januari meestal minstens een dag meer.
Tuurlijk. Daarom heeft iedereen een 13e maand? Het salaris is elke maand hetzelfde omdat het een gemiddeld salaris gaat.
quote:
Januari 2020
23 DAGEN
Februari 2020
20 DAGEN
Maart 2020
22 DAGEN
April 2020
22 DAGEN
Mei 2020
21 DAGEN
Juni 2020
22 DAGEN
Juli 2020
23 DAGEN
Augustus 2020
21 DAGEN
September 2020
22 DAGEN
Oktober 2020
22 DAGEN
November 2020
21 DAGEN
December 2020
23 DAGEN
pi_190640107
quote:

En hoe zit dat met schrikkeljaar volgens jouw beredenatie? Moeten mensen met een 13e maand dan wat extra krijgen :P
pi_190641405
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 14:59 schreef DiemenZijde het volgende:
Beste lezers,

Ik heb een vraag over het begrip '13e maand'. Van mijn werkgever krijg ik tegen het einde van het jaar een 'kerstgratificatie'. Dit is 8,33% over het maandelijks/jaarlijks opgebouwde brutoloon.

Mijn vraag is of deze kerstgratificatie onder dezelfde noemer valt als een dertiende maand?
Het percentage komt wel precies overeen met een 13e maand.

quote:
Ik vraag dit omdat bij het berekenen van een maximale hypotheek ook de dertiende maand meegewogen kan worden. Telt deze kerstgratificatie mee in de berekening?
Als deze structureel is, dan mag deze meegenomen worden in de berekening.

Vaak is deze 13e maand 'gewoon' uitgesteld loon, wat de werkgever per maand inhoud en aan het eind van het jaar uitkeert. (En dus per definitie structureel.)

Vaak willen de hypotheekverstrekkers een werkgeversverklaring, hierop staat precies of de 13e maand structureel is of niet.
pi_190650593
13e maand / eindejaars uitkering is ook een sigaar uit eigen doos netto gezien...

Als je maandsalaris hoger is krijg je er premiekortingen overheen.

December uitkering wordt vol heffing ingehouden net als vakantietoeslag.
Interessant he ?
pi_190651175
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 20:47 schreef Zwolsboy het volgende:
13e maand / eindejaars uitkering is ook een sigaar uit eigen doos netto gezien...

Als je maandsalaris hoger is krijg je er premiekortingen overheen.

December uitkering wordt vol heffing ingehouden net als vakantietoeslag.
Uiteindelijk gaat het gewoon om je bruto jaarsalaris, ongeacht wanneer en in hoeveel delen je dit krijgt. De 13e maand (en vakantiegeld) zou je inderdaad ook gewoon in 12 stukjes per maand kunnen krijgen, komt onder de streep (en voor de hypotheker en de belastingdienst) uiteindelijk op hetzelfde neer.
pi_190651625
Die 8,33% is niet toevallig wel exact 1/12de deel van je jaarsalaris, precies één maand dus ;)
Lijkt me wel ongeveer de definitie van een extra maandsalaris ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')