quote:Een 13e maand wordt op een andere manier belast voor de loonbelasting, namelijk tegen het zogenaamde bijzondere tarief. Hierdoor zal het netto minder opleveren dan een normaal maandsalaris. Via de inkomstenbelasting wordt eventueel te veel betaalde belasting weer verrekend. Vaak is de dertiende maand in de cao geregeld, en niet afhankelijk van de resultaten van het bedrijf, zoals vaak wel bij een bonus het geval is. Wanneer een dertiende maand in een cao geregeld is, maakt dit deel uit van het overeengekomen salaris. Wanneer een dertiende maand niet bij cao of arbeidsovereenkomst is overeengekomen, dan maakt dit geen deel uit van het overeengekomen salaris, er worden dan ook bijvoorbeeld geen WW-rechten over opgebouwd.
Want 4 weken is gelijk aan een maand?quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als het gegarandeerd is, bijvoorbeeld via cao of in je contract is het deel van je vaste inkomsten. En dan telt het mee bij een hypotheek.
Een bonus die alleen bij goede resultaten wordt uitgekeerd niet uiteraard.
Oja, het is natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Want een maand heeft meer dan 20 en 160 uur bij fulltime. . De dertiende maand is er om dat te compenseren. 52 weken is namelijk gewoon 13x4 weken.
Nogmaals. Je wordt betaald per maand. Ongeveer 20 werkdagen, maar eigenlijk meer. Die dertiende maand is in feite een soort compensatie voor die dagen. Want anders zou je elke maand een ander bedrag moeten krijgen. In februari werk je namelijk exact 4 weken. In januari meestal minstens een dag meer.quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:11 schreef djh77 het volgende:
[..]
Want 4 weken is gelijk aan een maand?
Ja, zoals afgesproken. Niemand heeft het ergens over 4 weken.quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:21 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nogmaals. Je wordt betaald per maand.
Je hebt het nu over mensen die per 4 weken betaald krijgen. Dan wordt je inderdaad 13 keer per jaar betaald, maar dat is wat anders dan een 13e maand. Ik krijg gewoon maandelijks betaald, met in december standaard nog een bonus van 8,3% van het bruto jaarloon (~1 extra, 13e, maand). Aangezien dit standaard is en in het CAO staat heeft de bank dat ook meegenomen voor het berekenen van de maximale hypotheek.quote:Op dinsdag 24 december 2019 15:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als het gegarandeerd is, bijvoorbeeld via cao of in je contract is het deel van je vaste inkomsten. En dan telt het mee bij een hypotheek.
Oja, het is natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Want een maand heeft meer dan 20 en 160 uur bij fulltime. . De dertiende maand is er om dat te compenseren. 52 weken is namelijk gewoon 13x4 weken.
Niet alleen dat je het altijd krijgt, maar ook dat het hetzelfde bedrag is.quote:Op dinsdag 24 december 2019 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als het in je contract staat dat je dit altijd krijgt zonder beding, dan kan dit worden meegenomen.
Klopt maar 13e maand is iets anders dan een percentage van je loon.quote:Op dinsdag 24 december 2019 18:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet alleen dat je het altijd krijgt, maar ook dat het hetzelfde bedrag is.
13e maand gaat doorgaans gelijk op met je gewone maandsalaris (bruto hetzelfde).
Gratificaties etc kunnen variëren, zeker als uitkering afhankelijk is van de winst.
Een (volledige) 13e maand is niets anders dan een uitkering ter hoogte van 8,33% van je jaarsalaris. Er zijn ook cao's waar het percentage lager ligt. Dan heet het vaak eindejaarsuitkering.quote:Op dinsdag 24 december 2019 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar 13e maand is iets anders dan een percentage van je loon.
Het gaat erom: krijg je het bedrag elk jaar zonder beding en is het altijd hetzelfde bedrag.of percentage.
Als er expliciet 13e maand staat dan kan je daar vanuit gaan.
En omdat niet elke maand evenveel werkdagen heeft en je er uiteindelijk dus wat meer maakt is er op veel plekken dus de dertiende maakt cq eindejaarsuitkering. Maar je hoeft me niet te geloven.quote:Op dinsdag 24 december 2019 17:00 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Ja, zoals afgesproken. Niemand heeft het ergens over 4 weken.
Nee, gewoon nee.quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En omdat niet elke maand evenveel werkdagen heeft en je er uiteindelijk dus wat meer maakt is er op veel plekken dus de dertiende maakt cq eindejaarsuitkering. Maar je hoeft me niet te geloven.
Ik wordt geacht een x aantal uren per jaar te werken verdeeld over 12 maanden. En dan krijg ik een bonus van 8.33% aan het einde van het jaar als eindejaars uitkering. Hoe moet ik dat in jouw redenatie passend krijgen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En omdat niet elke maand evenveel werkdagen heeft en je er uiteindelijk dus wat meer maakt is er op veel plekken dus de dertiende maakt cq eindejaarsuitkering. Maar je hoeft me niet te geloven.
Tuurlijk. Daarom heeft iedereen een 13e maand? Het salaris is elke maand hetzelfde omdat het een gemiddeld salaris gaat.quote:Op dinsdag 24 december 2019 16:21 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nogmaals. Je wordt betaald per maand. Ongeveer 20 werkdagen, maar eigenlijk meer. Die dertiende maand is in feite een soort compensatie voor die dagen. Want anders zou je elke maand een ander bedrag moeten krijgen. In februari werk je namelijk exact 4 weken. In januari meestal minstens een dag meer.
quote:Januari 2020
23 DAGEN
Februari 2020
20 DAGEN
Maart 2020
22 DAGEN
April 2020
22 DAGEN
Mei 2020
21 DAGEN
Juni 2020
22 DAGEN
Juli 2020
23 DAGEN
Augustus 2020
21 DAGEN
September 2020
22 DAGEN
Oktober 2020
22 DAGEN
November 2020
21 DAGEN
December 2020
23 DAGEN
En hoe zit dat met schrikkeljaar volgens jouw beredenatie? Moeten mensen met een 13e maand dan wat extra krijgenquote:Op dinsdag 24 december 2019 15:57 schreef Spanky78 het volgende:
Het percentage komt wel precies overeen met een 13e maand.quote:Op dinsdag 24 december 2019 14:59 schreef DiemenZijde het volgende:
Beste lezers,
Ik heb een vraag over het begrip '13e maand'. Van mijn werkgever krijg ik tegen het einde van het jaar een 'kerstgratificatie'. Dit is 8,33% over het maandelijks/jaarlijks opgebouwde brutoloon.
Mijn vraag is of deze kerstgratificatie onder dezelfde noemer valt als een dertiende maand?
Als deze structureel is, dan mag deze meegenomen worden in de berekening.quote:Ik vraag dit omdat bij het berekenen van een maximale hypotheek ook de dertiende maand meegewogen kan worden. Telt deze kerstgratificatie mee in de berekening?
Uiteindelijk gaat het gewoon om je bruto jaarsalaris, ongeacht wanneer en in hoeveel delen je dit krijgt. De 13e maand (en vakantiegeld) zou je inderdaad ook gewoon in 12 stukjes per maand kunnen krijgen, komt onder de streep (en voor de hypotheker en de belastingdienst) uiteindelijk op hetzelfde neer.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:47 schreef Zwolsboy het volgende:
13e maand / eindejaars uitkering is ook een sigaar uit eigen doos netto gezien...
Als je maandsalaris hoger is krijg je er premiekortingen overheen.
December uitkering wordt vol heffing ingehouden net als vakantietoeslag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |