Vergeet je zonnewiel niet te verbrandenquote:Op dinsdag 24 december 2019 05:11 schreef Kassamiep het volgende:
Sorry, maar ik vier het paganistische Yule. Met mijn lichtboom, mijn familiediner, het uitwisselen van geschenken, gezang etc.
Maar als jij wil vasten ter ere van Jezus en een paar dagen sober wil leven mag dat natuurlijk.
Goeie vragen zo vroeg op de morgen!quote:Op dinsdag 24 december 2019 08:53 schreef ToT het volgende:
Hoe symboliseert een kerstboom trouwens de geboorte van Jezus?
Of een chocoladeeieren-verstoppende haas zijn dood?
Pasen is de wederopstanding van Jezus.quote:Op dinsdag 24 december 2019 08:53 schreef ToT het volgende:
Of een chocoladeeieren-verstoppende haas zijn dood?
Hoe symboliseert een chocoladeeierenhaas dan een zombie die uit z'n graf komt kruipen?quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Pasen is de wederopstanding van Jezus.
Ikzelf noem Pasen altijd Zombie-Jezus-Dag.
Reden genoeg voor een feestje!! Verder haal ik altijd door elkaar wanneer ze die klaploper nou (ongetwijfeld terecht) aan het kruis genageld hebben of dat nou met kerst was of met pasen of op goeie vrijdag.quote:
Geen flauw idee!quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:05 schreef ToT het volgende:
Hoe symboliseert een chocoladeeierenhaas dan een zombie die uit z'n graf komt kruipen?
De eieren iig van het vieren van de komst vd lente, waar vogels dus weer eieren leggen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Geen flauw idee!Geen idee waar dat beest zijn chocola vandaan haalt eigenlijk.
Omdat het van origine een vruchtbaarheidsfeest was, ja!quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De eieren iig van het vieren van de komst vd lente, waar vogels dus weer eieren leggen.
Dit is onder velen een typische recente kersttraditie wil je zeggen?quote:Op dinsdag 24 december 2019 04:11 schreef Antwerpenaar123 het volgende:
Nee, kerst draait niet om met de boys naar de stripclub te gaan.
je haalt herkomst en betekenis door elkaarquote:Op dinsdag 24 december 2019 09:56 schreef Nine. het volgende:
Haha, en dan zelf de betekenis niet weten.
De datum voor het christelijke feest van Kerstmis - 25 december - gaat wellicht terug op de datum van de winterzonnewende in de oude Romeinse kalender. Sinds de vierde eeuw na Chr. werd op 25 december het feest van Sol Invictus, de Onoverwinnelijke Zon gevierd.
Het christendom heeft die datum vermoedelijk overgenomen omdat Christus met de zon werd geassocieerd. Een vroege Romeinse zonnewendeviering waren de saturnaliėn ter ere van de god Saturnus, die vanaf de vijfde eeuw v.Chr. op 21 december gehouden zouden zijn.
Nee hoor, ik zet zowel de herkomst als de betekenis neer.quote:Op dinsdag 24 december 2019 12:19 schreef timmmmm het volgende:
je haalt herkomst en betekenis door elkaar
Het is een vruchtbaarheidssymbool. Net als die hazen, want die wippen als konijnen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 10:08 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
De eieren iig van het vieren van de komst vd lente, waar vogels dus weer eieren leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |