abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211718956
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Wellicht weet Piet een andere user raad. Ik probeer al een paar keer om gelaagde aardappelblokjes te maken, al verschillende recepten geprobeerd (o.a. deze en deze. Maar telkens wordt het bij mij een qua kleur onaantrekkelijke bedoening (groen/grijs ipv aardappel-geel).

[ afbeelding ]

Vs

[ afbeelding ]
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, andere aardappelen (Frieslander en mariegold), de plakjes direct door het vet halen om oxidatie te voorkomen, beetje aanzuren met citroensap. Nada, nog steeds grauwgroen (maar wel lekker.)

Wat is hier een de hand? Oxidatie? Nog een andere aardappelras gebruiken?

(Ze zijn trouwens wel lekker... Alleen die kleur :X )
Ik krijg die kleur alleen als ik mijn aardappel lang aan de lucht laat zonder te verhitten/ onder water zetten.
Is oxidatie idd.

Gare aardappels zouden dat volgens mij niet moeten doen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211719014
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 17:31 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik krijg die kleur alleen als ik mijn aardappel lang aan de lucht laat zonder te verhitten/ onder water zetten.
Is oxidatie idd.

Gare aardappels zouden dat volgens mij niet moeten doen.
Ja, oxidatie is ook mijn idee. Maar ze staan 3 uur in de oven, ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet gaar zijn :{
En waarom anderen op internet wel een mooi kleurtje krijgen.
Ik zou nog een poging kunnen wagen en ze vooraf heel even te blancheren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211719051
Of teveel aardappel te weinig ovenkracht waardoor de oven in begin te koud en de aardappel dus lang in koude lucht?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 24 december 2023 @ 12:24:51 #54
131800 Tarado
capô de fusca
pi_211728056
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 17:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ja, oxidatie is ook mijn idee. Maar ze staan 3 uur in de oven, ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet gaar zijn :{
En waarom anderen op internet wel een mooi kleurtje krijgen.
Ik zou nog een poging kunnen wagen en ze vooraf heel even te blancheren.
Als ik zo het recept zie is het 1 uur op 180 , waarom dan 3 uur in de oven? 3 uur op 120 is het 2e recept zie ik nu maar het lijkt helemaal kapot verdampt bij jou.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 1 maart 2024 @ 19:05:13 #55
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212651471
Ik heb vandaag een kokosnoot opengemaakt. En dat was de eerste in mijn leven.

Het vruchtvlees is mooi wit en vrij taai/hard. Ik heb het er allemaal uitgekregen, maar het smaakt eigenlijk helemaal nergens naar. Na wat tips gelezen te hebben op internet heb ik het kleingesneden en gedroogd (45 minuten op 100 graden), maar nog steeds smaakt het eigenlijk vrijwel nergens naar.

Heb ik een verkeerde kokosnoot te pakken, of moet ik het op een manier bereiden? Misschien malen en mengen met suiker ofzo?
  vrijdag 1 maart 2024 @ 20:13:10 #56
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212652285
Kwam er water uit het binnenste? En zo ja, was het veel of weinig?

Bij te weinig water wordt het kokosvlees vaak vrij smakeloos en droog vind ik.

Ik kook het heel soms en snij dan kleine plakjes van, vind ik lekker om zo beetje te knabbelen. Is dag of drie lekker, daarna begint het muf te worden.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 1 maart 2024 @ 20:22:00 #57
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212652382
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 20:13 schreef Molo het volgende:
Kwam er water uit het binnenste? En zo ja, was het veel of weinig?

Bij te weinig water wordt het kokosvlees vaak vrij smakeloos en droog vind ik.

Ik kook het heel soms en snij dan kleine plakjes van, vind ik lekker om zo beetje te knabbelen. Is dag of drie lekker, daarna begint het muf te worden.
Ja, er kwam water uit de binnenkant, maar inderdaad niet zoveel. Hm, we hebben dus waarschijnlijk gewoon pech gehad dus..
pi_212690668
Mijn ouders kochten vroeger wel eens een kokosnoot, die we dan open maakten, in mijn kinderjaren dus. Daar zat volgens mij vrij veel kokoswater in, de kokos smikkelden we dan daarna lekker op. Als kind vond ik dat dus lekker, geen idee hoe ik het nu zou vinden smaken.
  donderdag 14 maart 2024 @ 17:06:30 #59
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212825695
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 19:05 schreef qltel het volgende:
Ik heb vandaag een kokosnoot opengemaakt. En dat was de eerste in mijn leven.

Het vruchtvlees is mooi wit en vrij taai/hard. Ik heb het er allemaal uitgekregen, maar het smaakt eigenlijk helemaal nergens naar. Na wat tips gelezen te hebben op internet heb ik het kleingesneden en gedroogd (45 minuten op 100 graden), maar nog steeds smaakt het eigenlijk vrijwel nergens naar.

Heb ik een verkeerde kokosnoot te pakken, of moet ik het op een manier bereiden? Misschien malen en mengen met suiker ofzo?
Lijkt mij een oude uitgedroogde kokosnoot.
  donderdag 14 maart 2024 @ 17:07:48 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212825711
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Wellicht weet Piet een andere user raad. Ik probeer al een paar keer om gelaagde aardappelblokjes te maken, al verschillende recepten geprobeerd (o.a. deze en deze. Maar telkens wordt het bij mij een qua kleur onaantrekkelijke bedoening (groen/grijs ipv aardappel-geel).

[ afbeelding ]

Vs

[ afbeelding ]
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, andere aardappelen (Frieslander en mariegold), de plakjes direct door het vet halen om oxidatie te voorkomen, beetje aanzuren met citroensap. Nada, nog steeds grauwgroen (maar wel lekker.)

Wat is hier een de hand? Oxidatie? Nog een andere aardappelras gebruiken?

(Ze zijn trouwens wel lekker... Alleen die kleur :X )
Dat is idd oxidatie, het enige wat helpt is na het snijden direct bewerken.
  maandag 18 maart 2024 @ 16:28:20 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212873323
Iemand ervaring met Nutria/Waterkonijn? Krijg er binnenkort een stel, en heb ze nog nooit klaargemaakt of gegeten. Waar moet ik op letten?
  maandag 18 maart 2024 @ 16:30:30 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212873350
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Iemand ervaring met Nutria/Waterkonijn? Krijg er binnenkort een stel, en heb ze nog nooit klaargemaakt of gegeten. Waar moet ik op letten?
Waarom en hoe krijg jij beverratten?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 18 maart 2024 @ 16:42:20 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212873493
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:30 schreef golfer het volgende:

[..]
Waarom en hoe krijg jij beverratten?
Omdat ik een vriendin heb die jager is, en we komend weekeinde op Nutria gaan jagen.
  maandag 18 maart 2024 @ 16:54:33 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212873620
Voor de duidelijkheid
De beverrat, ook bekend als nutria, is een groot aquatisch knaagdier afkomstig uit Zuid-Amerika. Het heeft zich verspreid als een exoot naar Europa en Noord-Amerika. Heeft niets met bevers of ratten te maken, is verwant met het stekelvarken

Beverratten graven holen en gangen in dijken en kades, wat kan leiden tot verzakkingen. In extreme gevallen kunnen dijken zelfs doorbreken, waardoor een polder onder water komt te staan
Ze maken uitgebreide ondergrondse gangenstelsels voor hun nesten, wat de stabiliteit van dijken en oevers aantast.
Ecologische impact:
Beverratten vreten planten weg en verdringen inheemse diersoorten, vooral vogels die in het riet leven
Ze concurreren met inheemse dieren om voedsel en leefruimte, wat de biodiversiteit negatief beïnvloedt. Ze eten planten als riet en lisdodde en kunnen inheemse diersoorten verdringen zoals de zwarte stern, de roerdomp en de kleine karekiet. Deze vogels leven in het riet, waar ook muskus- en beverratten hun leefomgeving hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')