abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190504466
Ik wil graag van huisarts veranderen maar ben bang dat dit weer lastig gaat worden. De rijksoverheid zegt dat dit heel simpel is en ik in mijn recht sta. Maar in de praktijk is dit in mijn vorige woonplaats een hele gedoe gebleken. Zonder argument als een verhuizing zeggen ze doodleuk dingen zoals we nemen geen patienten van collegas over. Of we zijn postcode gebonden. Bij de tandartsen gaat dit precies zo. Ik wil dit voorkomen maar weet niet wat ik aan argument moet opgeven. Wat raden jullie mij aan?

Voor de nieuwsgierigen. In mijn oude wonplaats verbleef ik tijdelijk in een hele andere wijk voor langere tijd voordat ik werkelijk ging verhuizen. Wegens omstandigheden. Hierom deed de huisarts moeilijk terwijl hij wel dichter bij mij in de buurt was gevestigd. Nu wil ik weer van huisarts veranderen binnen mijn (nieuwe) woonplaats.
Try again?
pi_190504596
Waarom zou je moeten aangeven waarom je wil switchen?
Ik heb me bij een nieuwe praktijk aangemeld via de website, binnen 2 dagen een bevestiging en daarna heb ik de oude praktijk gemeld waar mijn dossier heen moest.
Geen enkele uitleg gegeven.
dag
  dinsdag 17 december 2019 @ 22:00:52 #3
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190504833
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 21:49 schreef Peter het volgende:
Ik heb me bij een nieuwe praktijk aangemeld via de website, binnen 2 dagen een bevestiging en daarna heb ik de oude praktijk gemeld waar mijn dossier heen moest.
Dat ja.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  dinsdag 17 december 2019 @ 22:02:33 #4
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_190504872
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 21:49 schreef Peter het volgende:
Ik ook, als reden verhuizing opgegeven. Kon ons zo inschrijven.
Houd van poesjes
pi_190512510
Je mag je in principe overal inschrijven. Ik zit bij de tandarts 3 dorpen verderop. Onze huisartsenpraktijk in ons dorp heeft 7 huisartsen, daar heb ik ook nooit een vaste huisarts.
  woensdag 18 december 2019 @ 10:59:47 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_190512595
Er zijn blijkbaar drie redenen waarom een huisarts je mag weigeren als nieuwe patiënt.

quote:
Een huisarts mag alleen iemand weigeren in de volgende situaties:

- De praktijk zit vol
- De patiënt heeft een reisafstand langer dan vijftien minuten tot de praktijk
- Er is een verschil in visie op zorg tussen de patiënt en de huisarts (bijvoorbeeld bij abortus)

In alle andere situaties is de huisarts in overtreding.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cht-weigeren-enquete
The love you take is equal to the love you make.
pi_190512710
Ik zat in dezelfde situatie, heb gewoon mijn oude huisarts gecontacteerd en (de assistente) uitgelegd waarom ik wilde switchen (mijn vorige huisarts en ik hadden absoluut geen klik), was geen probleem.
Gewoon communiceren met de oude huisarts dus ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_190512853
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 10:54 schreef Queryn het volgende:
Je mag je in principe overal inschrijven. Ik zit bij de tandarts 3 dorpen verderop. Onze huisartsenpraktijk in ons dorp heeft 7 huisartsen, daar heb ik ook nooit een vaste huisarts.
Nou, voor een huisarts ligt dat iets genuanceerder:
quote:
Huisarts kan patiënt weigeren
De huisarts die u kiest mag u weigeren als nieuwe patiënt wanneer:
• u te ver weg woont;
• zijn praktijk vol is;
• hij niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen, bijvoorbeeld een verzoek voor euthanasie.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)nder-ik-van-huisarts

"3 dorpen verder" zou dus een probleem kunnen zijn voor een huisarts, omdat aanrijdtijd. Hoe dat bij een tandarts zit, geen idee (maar wellicht heeft die daar geen probleem mee, want komt niet op huisbezoek).

Verder ben je ingeschreven bij een huisartsenpraktijk, niet bij een specifieke huisarts. Het is dus niet vreemd dat je niet steeds dezelfde arts ziet - zeker als er zoveel artsen in de praktijk zitten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 18 december 2019 @ 12:50:15 #9
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_190514998
Ik volg. Zit in hetzelfde schuitje.

5 maanden geleden verhuisd en alle 14 huisartsen zeggen hier, sorry we nemen geen nieuwe patiënten aan want we zitten vol.
Tadumtiedum.
pi_190515160
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 12:50 schreef Djurres het volgende:

5 maanden geleden verhuisd en alle 14 huisartsen zeggen hier, sorry we nemen geen nieuwe patiënten aan want we zitten vol.
Het heeft bij mij 5 jaar geduurd voor ik een huisarts had in mijn nieuwe woonplaats. Regelmatig contact gezocht met de huisartsen maar alles zat vol.
pi_190515164
quote:

Mijn beste vriendin is in Vlaardingen gaan wonen, en echt exact hetzelfde. Zat huisartsenpraktijken, maar allemaal vol.
  woensdag 18 december 2019 @ 12:59:30 #12
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_190515179
Vaak zitten huisartsen wel echt vol, maar willen ze nog wel coulant zijn als mensen verhuisd zijn.
Soms kan je verzekeraar bemiddelen.

Ik heb gewerkt in een huisartsenpraktijk in een stad waar inderdaad geen enkele arts meer patiënten aannam, op een na. Die kreeg veel te veel patiënten, wachttijd liep op een gegeven moment op tot een paar weken weken voor consulten die niet spoedeisend waren. Was absurd.
Maar ja, die patiënten konden dus niet overstappen want die andere artsen hadden patientenstop :')
pi_190522302
Ik had hetzelfde. De huisarts waar ik heen wilde deed eerst heel moeilijk omdat ik niet in het postcodegebied woonde, terwijl hij wel het dichtste bij zit. Ik woon net in nieuwe postcodegebied. Na veel zeuren werd ik toch toegelaten. Ik vermoed dat dit komt omdat ik een jonge man met (praktisch ) geen zorgvraag.
pi_190551315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 18:14 schreef Eendjes het volgende:
Ik had hetzelfde. De huisarts waar ik heen wilde deed eerst heel moeilijk omdat ik niet in het postcodegebied woonde, terwijl hij wel het dichtste bij zit. Ik woon net in nieuwe postcodegebied. Na veel zeuren werd ik toch toegelaten. Ik vermoed dat dit komt omdat ik een jonge man met (praktisch ) geen zorgvraag.
Die hebben ze het liefst. Want daar krijgen ze geld voor elke maand.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_190551357
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 08:19 schreef Chinless het volgende:

[..]

Kwartaal :)
¤ 15,63 voor een 'niet achterstandswijk'
¤ 20,54 voor een 'achterstandswijk'
pi_190551452
Herkenbaar probleem.
Althans hier willen ze niet dat je binnen een half jaar switcht, dat is een onderlinge afspraak tussen de huisartsen hier, en dat schijnt officieel niet te mogen.
pi_190634214
Ik wil ook overstappen naar een andere huisarts. De huisartsenpraktijken die goed scoren op het internet en dichtbij zijn zitten al enkele jaren bomvol.

Gelukkig is het me wel al gelukt om van tandarts te switchen. Mijn vorige tandarts vond ik wat te commercieel worden en afspraken liepen standaard uit.
pi_190643098
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 08:19 schreef Chinless het volgende:

[..]

Ze krijgen anders ook geld voor mensen die wél op spreekuur komen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_190649192
Herkenbaar en dat komt omdat er te weinig huisartsen zijn. Velen, zo niet alle zitten vol en nemen niemand meer aan, wat geheel terecht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190649217
quote:

Helaas doe je er niks aan. Je kan proberen voor een bemiddeling met je zorgverzekeraar, maar dat hoeft nite altijd te lukken.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190657320
Ik heb ook contact opgenomen met mijn zorgverzekeraar om te bemiddelen. Helaas bestond dat alleen uit een lijstje door krijgen van de huisartsen in de buurt.
  donderdag 26 december 2019 @ 12:13:27 #22
355592 Djurres
Knowledge, Fuck it.
pi_190660568
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Helaas doe je er niks aan. Je kan proberen voor een bemiddeling met je zorgverzekeraar, maar dat hoeft nite altijd te lukken.
dat ga ik dan zeker even proberen.

Gelukkig studeert vriendinlief geneeskunde dus heb wat dat betreft al een halve dokter in huis.. maar toch is het handig om gewoon een huisarts dichtbij te hebben!
Tadumtiedum.
pi_190660911
Ik ben vaak verhuisd en keer op keer een heel arsenaal aan vragen. Doordat het om verhuizing ging kon ik kan wel switchen. Maar ze gaven me wel het gevoel dat ik geluk had.

Geen bewijs, maar ik heb echt het idee dat huisartsen snel op hun pikkie getrapt zijn als mensen weg willen uit andere redenen dan verhuizing.

Zodra je niet bij de dichtsbijzijnde huisarts wilt beginnen ze ook al moeilijk te doen.
pi_190661448
Ik wil ook van huisarts veranderen. Ik vind dat ze totaal niet meedenkt met mij als patient. Ik voel me een cashcow die maar wat pijnstillers en ontsekingremmers meekrijgt. Dat is toch geen zorg. Maar ook andere artsen zijn zo. Laatst bij de dematologe in het ziekenhuis. De trut zit maar met de handen tussen de benen een beetje ja te knikken. En ze komt over alsof ze eigenlijk totaal niets weet van dermatologie. Alsof ze PABO heeft gedaan en verder niets. Ze schrijft maar wat standaard zalfjes voor en klaar.

Ik zag ooit een huisarts op tv die in opspraak kwam over teveel declareren. En leek ondanks dat wel mee te denken met patienten. Een vlogger een testosteron spuit geven om te proberen dat soort dingen. Zoiets zullen de andere huisartsen nooit doen. Hij woont in een hele andere provincie. Maar als hij het waard is betaal ik wel contant als dit moet. Als ik maar hulp krijg. Kan dit?
Ik durf niet te bellen.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_190663958
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 13:04 schreef imgoddamnugly het volgende:
Ik wil ook van huisarts veranderen. Ik vind dat ze totaal niet meedenkt met mij als patient. Ik voel me een cashcow die maar wat pijnstillers en ontsekingremmers meekrijgt. Dat is toch geen zorg. Maar ook andere artsen zijn zo. Laatst bij de dematologe in het ziekenhuis. De trut zit maar met de handen tussen de benen een beetje ja te knikken. En ze komt over alsof ze eigenlijk totaal niets weet van dermatologie. Alsof ze PABO heeft gedaan en verder niets. Ze schrijft maar wat standaard zalfjes voor en klaar.

Ik zag ooit een huisarts op tv die in opspraak kwam over teveel declareren. En leek ondanks dat wel mee te denken met patienten. Een vlogger een testosteron spuit geven om te proberen dat soort dingen. Zoiets zullen de andere huisartsen nooit doen. Hij woont in een hele andere provincie. Maar als hij het waard is betaal ik wel contant als dit moet. Als ik maar hulp krijg. Kan dit?
Ik durf niet te bellen.
Een huisarts mag geen patienten aannemen die meer dan x aantal minuten van je vandaan woont.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')