Plofkraken zijn natuurlijk best kut, zeker als je dichtbij zo'n ATM woont, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit allemaal een voorbode is van het uitbannen van contant geld, en dat de toename van plofkraken als een welkome (afleidings)reden wordt opgevoerd. Salami-taktiek; of ook wel: the shock doctrine.quote:[..]
Het is een van de maatregelen uit het overleg tussen minister Grapperhaus van Justitie, minister Hoekstra van Financiën en de Vereniging van Banken (NVB). Volgens de NVB verkleint het uitschakelen van de automaten de kans op succes voor criminelen. Hoe dat precies werkt, wil een woordvoerder niet zeggen.
Eerder al werd het aantal geldautomaten drastisch verminderd, uit "kostenbesparing". Banken gingen samenwerken en ATMs werden samengevoegd tot (minder) gele geldmaten. Daarna werden opeens alle ABN automaten dichtgetimmerd, en nu krijgen dus alle andere ATMs een "avondklok".quote:De NVB zegt dat minder dan twee procent van de geldopnames 's nachts is en noemt daarom de gevolgen van de maatregel beperkt. "Hoewel dit voor sommigen hinderlijk kan zijn, staat de veiligheid voorop."
Ja dat zeggen ze nu wel, maar de ATMs worden alleen maar minder. Eenmaal weg, komen ze niet meer terug.quote:Banken gaan ook geldautomaten verplaatsen naar minder dichtbevolkte plekken om de veiligheidsrisico's voor omwonenden te verkleinen. Een aantal automaten verdwijnt helemaal, maar de beschikbaarheid van contant geld mag daardoor niet in het gedrang komen, zegt de NVB.
quote:Op maandag 16 december 2019 16:01 schreef MilkTea het volgende:
Ik vraag me vooral af hoe dit helpt tegen plofkraken, of verwijderen ze het geld uit de automaten tussen 23 en 07?
quote:Maar een van de manieren om een automaat te kraken is een explosief de geldlade inschuiven op het moment dat die opengaat. Om de geldlade te openen, pinnen de criminelen een klein bedrag met een gestolen bankpas. Dat gaat niet als de automaat uit staat.
Oh ik dacht dat ze altijd gewoon de hele muur eruit blazenquote:
Ach de mensen die het meeste getroffen worden door het uitbannen van contant geld zijn bejaarden en arme mensen die voorzichtig met geld moeten doen. Als beide groepen doodvallen is dat goed voor de koopkrachtcijfers van de VVD.quote:Op maandag 16 december 2019 15:54 schreef Farenji het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)egen-plofkraken.html
Vanaf vandaag gaan alle pinautomaten in het hele land "dicht" tussen 23:00 en 7:00. Het is tussen die tijden dus helemaal nergens meer mogelijk om contant geld te pinnen.
[..]
Plofkraken zijn natuurlijk best kut, zeker als je dichtbij zo'n ATM woont, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit allemaal een voorbode is van het uitbannen van contant geld, en dat de toename van plofkraken als een welkome (afleidings)reden wordt opgevoerd. Salami-taktiek; of ook wel: the shock doctrine.
[..]
Eerder al werd het aantal geldautomaten drastisch verminderd, uit "kostenbesparing". Banken gingen samenwerken en ATMs werden samengevoegd tot (minder) gele geldmaten. Daarna werden opeens alle ABN automaten dichtgetimmerd, en nu krijgen dus alle andere ATMs een "avondklok".
Maar daar blijft het niet bij:
[..]
Ja dat zeggen ze nu wel, maar de ATMs worden alleen maar minder. Eenmaal weg, komen ze niet meer terug.
Overal hemelsbreed maximaal 5km afstand tot een ATM, dat is de stelregel, maar op veel plekken betekent dat een echte afstand van soms wel het dubbele of meer. Mensen in kleine dorpen zonder auto moeten een bus nemen die misschien maar een keer per 2 uur gaat. Ben je een halve dag onderweg, om wat geld te pinnen.
Nou hoor ik sommigen al denken: lekker boeien Farenji, wie betaalt er nou nog contant? Je kan toch overal al pinnen? Dat klopt op zich, maar toch heeft contant geld een essentiele functie binnen de samenleving. Dan heb ik het niet over bejaarden die pinnen niet snappen of hun pincode elke keer vergeten.
Allereerst is contant geld niet traceerbaar - en het is soms best prettig dat je ook transacties kan doen zonder dat die meteen overal geregistreerd worden. Big Bank hoeft niet altijd en overal mee te kijken, die gaan je gegevens toch maar verkopen aan adverteerders. Zometeen is er geen enkele opt out mogelijkheid meer.
Maar ook omdat we zonder contant geld volledig overgeleverd zijn aan de macht van de banken. Want zonder contant geld geen bankrun meer mogelijk, en zonder contant geld staat niks meer een negatieve spaarrente in de weg - want wat wil je er tegen doen, als je je geld niet meer op kan nemen?
quote:Op maandag 16 december 2019 16:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat debiel zeg.![]()
Lekker handig met uitgaan.
In veel horecagelegenheden kun je ook al lang pinnen natuurlijk.quote:Op maandag 16 december 2019 16:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat debiel zeg.![]()
Lekker handig met uitgaan.
Contant betalen. In België moet je als Nederlander direct betalen.quote:Op maandag 16 december 2019 16:07 schreef Lunatiek het volgende:
In dat geval zouden bedrijven en overheden verplicht moeten zijn om PIN-betalingen etc te accepteren in dat tijdvak.
Dus als je een (verkeers)boete krijgt om middernacht, dat je die niet contant hoeft te betalen, want als je dat geld niet bij je hebt, kun je het ook niet uit de muur halen.
(Hoe deden ze dat voordat de flappentap bestond?)
Sukkelquote:Op maandag 16 december 2019 16:09 schreef nattermann het volgende:
Contant geld![]()
Is op termijn toch ten dode opgeschreven.
quote:Op maandag 16 december 2019 16:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat debiel zeg.![]()
Lekker handig met uitgaan. de dames achter de ramen.
Ik vind het met stappen nog wel handig hoor. Dan weet je wanneer je moet stoppen.quote:Op maandag 16 december 2019 16:10 schreef greatgonzo het volgende:
ik dacht dat alleen oude omaatjes nog contant geld haalden.. en die durven s'avonds niet op straat.. dus ik snap het wel
Die sturen ze op, zoals altijd met verkeersboetes.quote:Op maandag 16 december 2019 16:07 schreef Lunatiek het volgende:
Dus als je een (verkeers)boete krijgt om middernacht, dat je die niet contant hoeft te betalen, want als je dat geld niet bij je hebt, kun je het ook niet uit de muur halen.
En zo ook je laatste restje economische vrijheid.quote:Op maandag 16 december 2019 16:09 schreef nattermann het volgende:
Contant geld![]()
Is op termijn toch ten dode opgeschreven.
Dat wel. En kun je bij alle taxi's al pinnen eigenlijk?quote:Op maandag 16 december 2019 16:15 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het met stappen nog wel handig hoor. Dan weet je wanneer je moet stoppen.
Ja maar de enige mensen die economische vrijheid willen zijn pedofielen, drugscriminelen, zwartwerkers en terroristen. Denk aan de kinderen!quote:Op maandag 16 december 2019 16:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En zo ook je laatste restje economische vrijheid.
Vergeet mensen die nationalistische organisaties steunen niet. We moeten wel kunnen achterhalen wie er opgesloten moet worden:NWS / EU-wetgeving dient om migratiecritici psychiatrisch te onderzoekenquote:Op maandag 16 december 2019 16:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Ja maar de enige mensen die economische vrijheid willen zijn pedofielen, drugscriminelen, zwartwerkers en terroristen. Denk aan de kinderen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |