Xtreem | maandag 16 december 2019 @ 14:24 |
Hi. Lang niet gezien. ![]() Reed vanmorgen even in mijn moeders auto (2005 Hyundai Accent), hoorde regelmatig laag in de toeren (1000) in versnelling 2 & 3 een soort slijpend geluid - klinkt als metaal op metaal. Duurt max een seconde. Wat zou dit kunnen zijn? | |
oldford | maandag 16 december 2019 @ 14:35 |
Dat is wel erg laag in toeren. Daarmee sloop je de krukaslagers. Ik zou terugschakelen om zo'n toerental te vermijden. | |
Xtreem | maandag 16 december 2019 @ 14:37 |
Top. Dank voor de tip. Het ging alleen niet over mijn rijstijl, maar over welk onderdeel mogelijk defect is... | |
oldford | maandag 16 december 2019 @ 14:39 |
De krukaslagers. Die had ik toch al genoemd? | |
Anne | maandag 16 december 2019 @ 15:08 |
Xtreem. | |
Xtreem | maandag 16 december 2019 @ 15:10 |
![]() | |
Messina | maandag 16 december 2019 @ 16:29 |
![]() ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 16 december 2019 @ 16:31 |
tijdens het rijden of bij het optrekken tijdens het opkomen van de koppeling? neem aan dat er olie in het blok zit, en dat deze olie om het jaar ververst is. laten we beginnen met de vraag of de auto onderhoud heeft gehad het afgelopen jaar. | |
Xtreem | maandag 16 december 2019 @ 16:54 |
Onderhoud - yes. Olie wordt ruim op tijd ververst en aangevuld (verbruikt sinds een half jaar/jaar wat olie, maar geen lekkage niveau) Geluid is tijdens het rijden en bij opkomen koppeling - maar altijd rond 1000 toeren | |
spectrumanalyser | maandag 16 december 2019 @ 16:57 |
dan zou je dit geluid ook verwachten als je stationair 1000 toeren maakt. in z'n vrij hoor je dit geluid dan ook bij dat toerental. | |
Fer | maandag 16 december 2019 @ 18:59 |
Het druklager? | |
Sounddragon | woensdag 18 december 2019 @ 15:07 |
Ik zou ook aan de koppeling denken, maar een kaduuk druklager rammelt als de neten als je stil staat. Misschien een lamel van de drukgroep, of een veertje gebroken in de plaat. | |
spectrumanalyser | woensdag 18 december 2019 @ 20:26 |
ja gaf aan dat het geluid bij het opkomen van de koppeling EN tijdens het rijden te horen is. het is dus niet zo dat je het geluid hoort terwijl je aan het schakelen bent. klopt dat? je geeft zelf aan dat het bij de tweede en derde versnelling te horen is. dat klinkt bij mij dan als syncromeshringen, oftewel slijtage van de versnellingsbak. maar dat moet je horen als je schakelt. kun je het geluid ook produceren als je stilstaat? | |
Xtreem | donderdag 19 december 2019 @ 22:16 |
Dank - logica, daar hou ik van ![]() Tijdens stilstand en in z'n vrij ga ik morgen testen... Geluid is er niet tijdens het schakelen, dus de koppeling zou het niet moeten zijn | |
Sounddragon | zaterdag 21 december 2019 @ 15:00 |
Een druklager houdt op met rammelen als je de koppeling intrapt.. als je stilstaand een rammeltje (is een vrij 'licht' geluid, bijna rinkelend) hebt en je trapt de koppeling in en het is weg, is het sowieso een koppelingsprobleem, 90% zeker druklager, maar het kan ook een primaire as lager zijn; dan ben je minder blij. Een baklager hoor je trouwens ook tijdens het rijden of uitrollen.... Druklagers gaan vaker deaud als een baklager. een druklager is een slijtagedeel wat gewoon periodiek de geest geeft. Mensen die hem in gear houden met ingetrapte koppeling tijdens filerijden en bij verkeerslichten zijn vaker aan de beurt als mensen die hem in vrij gooien. | |
spectrumanalyser | zaterdag 21 december 2019 @ 21:49 |
In deze tijd van het jaar hoor je weleens een slippende v-snaar. dat geeft niet echt een metaal slijpend geluid maar wie weet ervaart TS dit geluid zo. De snaar die je dynamo aandrijft slipt door vocht. Kan nogal een krijsend geluid geven maar het kan geen kwaad. | |
Xtreem | zondag 29 december 2019 @ 11:40 |
Nog wat meer getest - het geluid is er alleen in de versnelling (2 en 3 hoor ik duidelijk, rest niet duidelijk of niet getest) en bij 1000 toeren. Bij 800-900 niet, en bij 1100 is het ook al weer weg. Niet in z'n vrij / bij stilstand Ik hoorde het vooral bij opkomen koppeling, omdat je anders niet zo vaak op 1000 toeren zit. |