abonnement Unibet Coolblue
pi_190437362
Nederlandse 15-jarigen zijn slechter gaan lezen. Bijna een kwart van de tieners leest niet goed genoeg om teksten écht te begrijpen. De leesprestaties van Nederlandse jongeren dalen een stuk harder dan in andere landen. Ze vinden er bovendien geen bal aan om te lezen.

Dat blijkt uit het internationale onderzoek PISA, waaraan 77 landen meedoen. De leerresultaten van 15-jarigen in die landen worden sinds 2003 elke drie jaar vergeleken. Voor het onderzoek hebben bijna vijfduizend Nederlandse tieners een toets gemaakt.

Vooral op het gebied van lezen komen de Nederlandse jongeren er in dit onderzoek slecht uit. Tieners uit 23 andere landen scoren hoger op leesvaardigheid. Van de 35 zogenoemde OESO-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) doen de leerlingen van 18 landen het beter. In 2015 gold dat nog voor 15-jarigen uit 7 andere OESO-landen. ,,Het zijn zorgwekkende resultaten”, concludeert onderzoeker Joyce Gubbels. ,,Voorheen zagen we wat schommelingen in de prestaties, nu zien we voor het eerst sinds 2003 echt een daling.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)en-bal-aan~a7579657/

We worden dommer, de treinen komen voller met domme mensen, we halen domme mensen binnen in Nederland, we worden dikker en dommer, er komen steeds meer domme mensen bij, hoe keren we het tij?
Misschien eerst maar eens de regering en Tweede Kamer vullen met intelligentere personen.

Onderwijsministers Van Engelshoven en Slob roepen op tot een leesoffensief. Daarmee willen ze dat ouders meer gaan voorlezen en jongeren stimuleren om zelf te lezen. ,,Ik lees bijvoorbeeld graag mijn kleinkinderen voor. Ik geniet van zo'n moment. We gaan met deze aanpak lezen stimuleren. Tegelijkertijd roep ik ouders en grootouders op hun kinderen en kleinkinderen voor te lezen", zegt minister Slob. Bovendien krijgen scholen binnenkort een document met tips om het leesonderwijs te verbeteren. Ook gaan de ministers met mensen uit het onderwijs en leesorganisaties in gesprek hoe jongeren weer meer plezier in lezen kunnen krijgen.

Leeslijst
Eerder pleitten de Onderwijs raad en Raad voor Cultuur al voor een vernieuwing van de verplichte leeslijst om lezen weer leuk te maken. Als het plezier weer terugkomt, zo redeneren ze, gaan jongeren meer lezen en worden ze er ook weer beter in. De boeken moeten meer bij de belevingswereld van tieners aansluiten. Zo kunnen ook strips, sportboeken of verhalen over bijvoorbeeld artiesten helpen om jongeren weer aan het lezen te krijgen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)en-bal-aan~a7579657/

Lezen leuk maken? Lezen interessant maken. Veel boeken op de leeslijst zijn uit de tijd, niet actueel, suf en oubollig. En ik zou me ook niet vastpinnen op Nederlandse schrijvers maar Nederlandse vertalingen aanbieden van buitenlandse grootheden qua schrijvers.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190437404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Andere intrinsieke motivatie is natuurlijk dat je met een boekenkast vol klinkende titels aan de visite kunt tonen dat je niet van de straat bent, reden waarom veel boeken ook ongelezen in de boekenkast staan, of dat je daardoor je teeltkeuze vergroot oid. :P.
Behalve dan dat dit geen intrinsieke motivatie is (meer iets van 'identified extrinsic motivation'). ;)

(Wel grappig dat ik dat moet vertellen aan iemand die Ryan heet ;))

https://psycnet.apa.org/fulltext/2000-13324-007.html

Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_190437785
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Behalve dan dat dit geen intrinsieke motivatie is (meer iets van 'identified extrinsic motivation'). ;)

(Wel grappig dat ik dat moet vertellen aan iemand die Ryan heet ;))

https://psycnet.apa.org/fulltext/2000-13324-007.html

[ afbeelding ]
'Laten zien dat je niet van de straat' bent is dus Somewhat internal via personel importance en teeltkeuze valt onder Internal via satisfaction. Maar dat is maar een schema natuurlijk, Claudia heeft gelijk dat die hokjes ietwat fluïde zijn hè. :P
I´m back.
pi_190442025
Dubbel. :)
Sterkheidsbaas van alles.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')