abonnement Unibet Coolblue
pi_190437306
Nederlandse 15-jarigen zijn slechter gaan lezen. Bijna een kwart van de tieners leest niet goed genoeg om teksten écht te begrijpen. De leesprestaties van Nederlandse jongeren dalen een stuk harder dan in andere landen. Ze vinden er bovendien geen bal aan om te lezen.

Dat blijkt uit het internationale onderzoek PISA, waaraan 77 landen meedoen. De leerresultaten van 15-jarigen in die landen worden sinds 2003 elke drie jaar vergeleken. Voor het onderzoek hebben bijna vijfduizend Nederlandse tieners een toets gemaakt.

Vooral op het gebied van lezen komen de Nederlandse jongeren er in dit onderzoek slecht uit. Tieners uit 23 andere landen scoren hoger op leesvaardigheid. Van de 35 zogenoemde OESO-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) doen de leerlingen van 18 landen het beter. In 2015 gold dat nog voor 15-jarigen uit 7 andere OESO-landen. ,,Het zijn zorgwekkende resultaten”, concludeert onderzoeker Joyce Gubbels. ,,Voorheen zagen we wat schommelingen in de prestaties, nu zien we voor het eerst sinds 2003 echt een daling.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)en-bal-aan~a7579657/

We worden dommer, de treinen komen voller met domme mensen, we halen domme mensen binnen in Nederland, we worden dikker en dommer, er komen steeds meer domme mensen bij, hoe keren we het tij?
Misschien eerst maar eens de regering en Tweede Kamer vullen met intelligentere personen.

Onderwijsministers Van Engelshoven en Slob roepen op tot een leesoffensief. Daarmee willen ze dat ouders meer gaan voorlezen en jongeren stimuleren om zelf te lezen. ,,Ik lees bijvoorbeeld graag mijn kleinkinderen voor. Ik geniet van zo'n moment. We gaan met deze aanpak lezen stimuleren. Tegelijkertijd roep ik ouders en grootouders op hun kinderen en kleinkinderen voor te lezen", zegt minister Slob. Bovendien krijgen scholen binnenkort een document met tips om het leesonderwijs te verbeteren. Ook gaan de ministers met mensen uit het onderwijs en leesorganisaties in gesprek hoe jongeren weer meer plezier in lezen kunnen krijgen.

Leeslijst
Eerder pleitten de Onderwijs raad en Raad voor Cultuur al voor een vernieuwing van de verplichte leeslijst om lezen weer leuk te maken. Als het plezier weer terugkomt, zo redeneren ze, gaan jongeren meer lezen en worden ze er ook weer beter in. De boeken moeten meer bij de belevingswereld van tieners aansluiten. Zo kunnen ook strips, sportboeken of verhalen over bijvoorbeeld artiesten helpen om jongeren weer aan het lezen te krijgen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)en-bal-aan~a7579657/

Lezen leuk maken? Lezen interessant maken. Veel boeken op de leeslijst zijn uit de tijd, niet actueel, suf en oubollig. En ik zou me ook niet vastpinnen op Nederlandse schrijvers maar Nederlandse vertalingen aanbieden van buitenlandse grootheden qua schrijvers.
pi_190437364
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zoek een van mijn vorige postings terug waarin ik verwijs naar experimenten die hiernaar zijn gedaan. Wat je beweert is niet wat er uit onderzoek naar voren komt.
Ik stelde in eerste instantie een vraag in reactie op deze post:

quote:
Er zijn door onderzoekers redenen voor aangevoerd die te maken hebben met de verschillen tussen de basisschool en de middelbare school, bijvoorbeeld dat er op de middelbare school meer focus komt te liggen op cijfers (waardoor de extrinsieke motivatie om te lezen toeneemt, wat ten koste zou gaan van de intrinsieke motivatie). Zie bijvoorbeeld dit artikel.
Ik zet vraagtekens bij de toevoeging van het zwartgedrukte, waar ik nog steeds geen verdediging voor heb gezien.
pi_190440383
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:21 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik stelde in eerste instantie een vraag in reactie op deze post:
[..]

Ik zet vraagtekens bij de toevoeging van het zwartgedrukte, waar ik nog steeds geen verdediging voor heb gezien.
Extrinsieke motivatie is bijvoorbeeld: ik lees een boek omdat ik een verslag moet maken waarvoor ik een voldoende wil halen. Uit onderzoek blijkt dat die motivatie toeneemt bij aanvang van de middelbare school. En dat gaat niet om een enkel onderzoek; er is veel bewijs voor. Gelijktijdig neemt de intrinsieke motivatie af (voor lezen in het bijzonder en school in het algemeen). Dat heb ik ook in mijn eigen onderzoek gezien. Het heeft met meer te maken dan alleen school (je gaf zelf bijvoorbeeld al aan dat jongeren in de puberteit andere interesses ontwikkelen), maar school speelt wel een grote rol doordat er onder andere meer focus komt te liggen op cijfers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_190440509
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 18:07 schreef Claudia_x het volgende:
Extrinsieke motivatie is bijvoorbeeld: ik lees een boek omdat ik een verslag moet maken waarvoor ik een voldoende wil halen. Uit onderzoek blijkt dat die motivatie toeneemt bij aanvang van de middelbare school. En dat gaat niet om een enkel onderzoek; er is veel bewijs voor. Gelijktijdig neemt de intrinsieke motivatie af (voor lezen in het bijzonder en school in het algemeen). Dat heb ik ook in mijn eigen onderzoek gezien. Het heeft met meer te maken dan alleen school (je gaf zelf bijvoorbeeld al aan dat jongeren in de puberteit andere interesses ontwikkelen), maar school speelt wel een grote rol doordat er onder andere meer focus komt te liggen op cijfers.
Met de vraag die ik stelde ging ik uit van mezelf, namelijk: ''Ik las veel maar ik lees dit boek niet omdat het moet''. Dat is de afwezigheid van extrinsieke motivatie én gelijkertijd de afname van intrinsieke motivatie. Het was dus de plicht -en niet de extrinsieke motivatie- die de afname van de instrinsieke motivatie veroorzaakt.

De afname van instrinsieke motivatie correleerde in mijn geval ook wel eens sporadisch met een toenname van extrinsieke motivatie, op het moment dat ik me genoodzaak voelde om een bladzijde te lezen bijvoorbeeld. Maar de afname van instrinsieke motivatie blijft het resultaat van de verplichting, en niet de motivatie die daar eventueel wel of niet uit ontstaat.

Volgens mij erken je met met de omschrijving die je nu hanteert wat ik bedoelde. Het is namelijk inderdaad ''gelijktijdig neemt het af'' en niet wat je eerder zei: ''y gaat ten koste van x''.

@Claudia_x Ik betwijfel het maar ik hoop dat het na de edit wat duidelijker is waar ik op doelde :+.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2019 22:19:17 ]
pi_190444954
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Behalve dan dat dit geen intrinsieke motivatie is (meer iets van 'identified extrinsic motivation'). ;)

(Wel grappig dat ik dat moet vertellen aan iemand die Ryan heet ;))

https://psycnet.apa.org/fulltext/2000-13324-007.html

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 15:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

'Laten zien dat je niet van de straat' bent is dus Somewhat internal via personel importance en teeltkeuze valt onder Internal via satisfaction. Maar dat is maar een schema natuurlijk, Claudia heeft gelijk dat die hokjes ietwat fluïde zijn hè. :P
pi_190451935
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 22:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

[..]

Je kunt sws beter in het Engels investeren, gab, universiteit Twente gaat al over op het Engels. Wie volgt?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')