abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 december 2019 @ 23:03:23 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190427893
Waar is dit topic voor :?

Nou, voor everything smartphonefotografie dus.
Vragen
Antwoorden
Ervaringen
Nieuwtjes
Weetjes
Tips
Uiteraard foto's *O*
en wat je maar verder kunt verzinnen zolang het met het fotograferen met je smartphone te maken heeft.

En waarom is dit topic :?

Inmiddels fotografeert de mensheid al de nodige jaartjes met telefoons en of je het nou leuk vindt of niet, die dingen maken steeds betere fotografie mogelijk met als saillant detail dat je hem eigenlijk altijd bij de hand hebt, zeker de huidige smartphones.

Dat was vroeger wel even anders :')


Ondanks al die vooruitgang hebben we in FOT de smartphone soort van overgeslagen terwijl het fotograferen met smartphones de wereld toch een klein beetje heeft veranderd.
Daarom dus dit topic waarin we er eens met zijn allen druk mee kunnen zijn.

Ik zou zeggen: Brand los ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 december 2019 @ 01:24:14 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190430314
TS begint.

Sinds deze week een Xiaomi Redmi Note 7 hele mond vol omdat de accu van de Redmi Note 4 zo ongeveer permanent aan de lader lag na een jaar of vijf trouwe dienst.

De '4' had al een uitstekende foto-afdeling aan boord en met de nieuweling is dat er bepaald niet op achteruit gegaan.

Omdat ik toch wat meer de fotografische mogelijkheden en onmogelijkheden van een smartphone wil ontdekken probeer ik er minstens dagelijks een paar plaatjes mee te maken tijdens mijn pauzewandelingetjes. Op dit moment is dat vooral het kijken hoe de foon met belichting en scherpte omgaat onder diverse omstandigheden. Kunst maken we er dan nog niet mee.

Vanmiddag de kans om een uitgesproken futloos straatschot te maken om te zien hoe de Mi met beroerd licht omgaat. Geen ingrepen in belichting, gewoon richten en schieten.
Twee telefoons terug leidde zoiets niet tot een toonbaar plaatje. Met de generatie van nu gaat dat eigenlijk best wel dat je zegt van 'first time right'

Arenaboulevard by Ouwesok, on Flickr

Geen uitgebeten luchten, geen dichtgelopen schaduwen en er zit nog gewoon kleur in ook :Y

Hopelijk bij de volgende wandeling wat stralender weer zodat we wat meer kunnen gaan proberen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 23:07:46 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190487177
Ik kijk mobiel, dus zie je foto niet al te groot, maar qua kleur en contrast doet die het in elk geval prima.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 december 2019 @ 21:41:07 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190526720
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 23:07 schreef derLudolf het volgende:
Ik kijk mobiel, dus zie je foto niet al te groot, maar qua kleur en contrast doet die het in elk geval prima.
Ik vind het voor een telefoon onder dit soort omstandigheden al een prestatie dat er een plaatje uitkomt.
Ik had uitgebeten lichten verwacht of kleuren met ernstige bloedarmoede maar naar de omstandigheden doet ie het ver boven verwachting.
als het weer eens van dat grauwe weer wordt kijk ik eens of de compact op die locatie een beter plaatje maakt.

Terug naar het fotograferen met de telefoon. Waar ik al een tijdje aan verslingerd ben is de panorama-stand van de Mi. Die deed het op de vorige telefoon al heel verdienstelijk en deze zet die lijn aardig door.
Panorama's maken met een telefoon is aan de ene kant simpel, aan de andere kant nog best wel listig. Je moet leren om met een zo gelijkmatig mogelijk tempo te draaien anders krijg je hele rare effecten.
Deze ging wel aardig durf ik te stellen, alleen het brugleuninkje kwam rechts even in beeld piepen.

Oostvaardersplassen by Ouwesok, on Flickr

Dat rare effect als je ineens een stuk van die opname met de verkeerde snelheid draait 8)7
Oepsvaardersplassen by Ouwesok, on Flickr

Gelukkig zie je gelijk dat je een blunder bij elkaar schiet en zolang de telefoon nog geheugen heeft mag je het blijven proberen. Onderstaande is al een stuk beter, alleen rechts neigt ie wat af te zakken.

De Driehoek by Ouwesok, on Flickr

We oefenen net zolang door tot ik er goeie panorama's mee maak :Y

Inmiddels kan de vraag of je fotografisch kunt hobby'en met een smartphone wat mij betreft wel met 'Best wel' beantwoord worden. Het dingetje heeft wel een funfaktor die ik in fotodingen altijd zoek.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190527420
Probeer deze eens, leuke resultaten.
Fish eye, Macro and wide angle zit er bij

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 december 2019 @ 23:09:37 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190529569
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 22:05 schreef Clayton1 het volgende:
Probeer deze eens, leuke resultaten.
Fish eye, Macro and wide angle zit er bij

[ afbeelding ]
Heb je er al resultaat mee :? Zo ja, laat eens zien wat daar nog aan plaatjes uit komt.

Een eerste poging met zo'n setje lenzen met knijper pakte bij mij niet zo geweldig uit, het leek alsof ik, ongeacht met weld voorzetje door een soort zwarte pijp heen zat te kijken. Scherpte was niet meer voorhanden en het effect was ver te zoeken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 december 2019 @ 01:03:52 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190606432
Bij het invallen van de duisternis loop ik over de Stadsbrug van Kampen. Ondanks miezerregen probeer ik eens het zicht op de IJsselkade vast te leggen. Op mijn Xiaomi zit een speciale nacht-stand waarbij de camera een serie opnamen maakt en die intern stackt.
Hoewel je hier de grenzen van het miniscule sensortje al voorbij bent(ISO6400 op een speldenknop) valt het resultaat me eigenlijk niet eens tegen.

IJsselkade by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190621462
Weet je wat ook nog helpt? Een telefoonstatiefje zoals mephoto bijvoorbeeld. Werkt in deze night-modus, net wat minder blur. Of anders manual met de iso gelockt op 50. Zeker in het blue hour kan je met de telefoon aardige shots maken. Waarbij op flickr formaat niet 123 duidelijk is met welke sensor het geheel geschoten is.
pi_190834321
Een hele uitdaging voor mijn oude Sams... A5,

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 januari 2020 @ 22:41:05 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190836633
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
Een hele uitdaging voor mijn oude Sams... A5,

[ afbeelding ]
Die uitdaging is vrij relatief. Voor een standaard SLR met standaardlensje of compact zou dit ook al een hele uitdaging zijn.

Met de Redmi Note 7 ging zo'n uitdaging eigenlijk boven verwachting goed. De A3000 die bij vrouwlief om de nek hing had met dit schot beduidend meer moeite(wegens nogal wat lichtvervuiling), de telefoon pakte hem probleemloos.

Nachtschot by Ouwesok, on Flickr

Met telefoons kun je dus best wel lekker hobby'en anno 2020 :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190837407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:41 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die uitdaging is vrij relatief. Voor een standaard SLR met standaardlensje of compact zou dit ook al een hele uitdaging zijn.

Met de Redmi Note 7 ging zo'n uitdaging eigenlijk boven verwachting goed. De A3000 die bij vrouwlief om de nek hing had met dit schot beduidend meer moeite(wegens nogal wat lichtvervuiling), de telefoon pakte hem probleemloos.

[ link | afbeelding ]Nachtschot by Ouwesok, on Flickr

Met telefoons kun je dus best wel lekker hobby'en anno 2020 :Y
Duidelijk dat jou telefoon meer capaciteit heeft dan de mijne.
#35.
pi_191005775
Dingen in het donker schieten met niet de nieuwste mobiele telefoon is wel een uitdaging ja. Met een klemmetje van banggood/ali en een manfrotto pixi, gorillapodje of ander ministatiefje kom je desondanks nog wel een aardig eind, maar als je onderwerp niet stil staat wordt het lastiger :)

---

Deze heb ik gewoon overdag gemaakt: ;)


Iphone11 met de wideangle camera, in-cam gecropped naar 3:2 en omgezet naar zwart/wit (noir filter). Geen computer of 'eckte' camera aan te pas gekomen :s)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 13 januari 2020 @ 10:23:28 #13
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_191006646
Ook maar wat posten om leven in de brouwerij te brengen.







[ Bericht 99% gewijzigd door DrDarwin op 14-01-2020 19:20:48 ]
  dinsdag 5 mei 2020 @ 22:05:45 #14
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192965014
Iemand stuurde mij een foto door 'oehoe volle maan!'. :P
Dus ik de maan zoeken... eerst zoiets (net als die persoon):



Wat verwacht je immers van een smartphone... maar ik heb een Huawei P30 Pro met Leica camera setup... dus ik wist dat dat wel beter kon... et voilá:


Ik: 'nog niet helemaal vol hoor!' :7 . Blijft me verbazen hoe goed deze dingen zijn geworden... :o _O_
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192965537
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 22:05 schreef shiz het volgende:
Iemand stuurde mij een foto door 'oehoe volle maan!'. :P
Dus ik de maan zoeken... eerst zoiets (net als die persoon):

[ afbeelding ]

Wat verwacht je immers van een smartphone... maar ik heb een Huawei P30 Pro met Leica camera setup... dus ik wist dat dat wel beter kon... et voilá:

[ afbeelding ]
Ik: 'nog niet helemaal vol hoor!' :7 . Blijft me verbazen hoe goed deze dingen zijn geworden... :o _O_
Gebruik je een statiefje?
#35.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 23:29:26 #16
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192966424
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 22:34 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Gebruik je een statiefje?
Nee, beetje geprobeerd te balanceren met de balkonrand, dat wel. :s)

Dit is een sterrenhemel vanuit een bewegend vliegtuig (in januari, voor de lockdown, richting Kaapstad), uit de hand:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 7 mei 2020 @ 01:50:20 #17
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192986852
Nog eentje dan, omdat 'ie nu wel voller is...
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_193037153

Voor een telefoon vind ik dit ook niet verkeerd. Geen bewerking op los gelaten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2020 21:34:57 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 mei 2020 @ 12:46:38 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193047514
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 21:34 schreef m1st1g het volgende:
[ afbeelding ]
Voor een telefoon vind ik dit ook niet verkeerd. Geen bewerking op los gelaten.
Ziet er bijzonder goed uit. Welke foon :?

Het leukste van de mogelijkheden van de Redmi Note 7 blijft die panoramastand.

Woldlakebos by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort toch eens een poging doen om een soort van vergelijk tussen die telefoon en mijn compact, die ook zo'n panoramastand heeft te gaan maken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193049754
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 12:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ziet er bijzonder goed uit. Welke foon :?

Het leukste van de mogelijkheden van de Redmi Note 7 blijft die panoramastand.

[ link | afbeelding ]Woldlakebos by Ouwesok, on Flickr

Binnenkort toch eens een poging doen om een soort van vergelijk tussen die telefoon en mijn compact, die ook zo'n panoramastand heeft te gaan maken.
Samsung Galaxy a71
  zondag 10 mei 2020 @ 18:46:21 #21
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_193051648
Dat kan mijn Huawei dan niet zo bijster sjiek... panoramas stitchen. ;(
(Maar is vast user error)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 mei 2020 @ 19:17:36 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_193052049
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 18:46 schreef shiz het volgende:
Dat kan mijn Huawei dan niet zo bijster sjiek... panoramas stitchen. ;(
(Maar is vast user error)
Met de Xiaomi is het op zich eenvoudig te doen. Het vergt echter wel wat handigheid om zo regelmatig mogelijk te bewegen, op tempowisselingen krijg je zelfs in het meest vlakke landschap nog heuvels en dalen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_193055836
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 22:05 schreef shiz het volgende:
Iemand stuurde mij een foto door 'oehoe volle maan!'. :P
Dus ik de maan zoeken... eerst zoiets (net als die persoon):

[ afbeelding ]

Wat verwacht je immers van een smartphone... maar ik heb een Huawei P30 Pro met Leica camera setup... dus ik wist dat dat wel beter kon... et voilá:

[ afbeelding ]
Ik: 'nog niet helemaal vol hoor!' :7 . Blijft me verbazen hoe goed deze dingen zijn geworden... :o _O_
Erg goed gelukt. En dat voor een smartphone zeg.
Zit ik met zo'n DSLR of een systeemcamera met zoomlens en statief te prutsen en allemaal verschillende belichtingen te proberen om iets soortgelijks te krijgen...
  zaterdag 11 juli 2020 @ 00:19:56 #24
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_194031204
Was ff naar IJmuiden fietsen nu het eindelijk weer eens een beetje fijn weer was.
Ik had er niet al teveel bij voorgesteld, maar ik kwam toch het nodige tegen. :D





~ Moonrise, 100m megayacht kwam ik ook per toeval tegen!

Dan is het toch fijn dat je een camera in je smartphone hebt. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_194327695


Welke mier soort is dit?
pi_194638937

Met Samsung A70
#35.
pi_194695365
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2020 01:50 schreef shiz het volgende:
Nog eentje dan, omdat 'ie nu wel voller is...
[ afbeelding ]
Met je foon!?? Zonder lens of statief!??
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zondag 23 augustus 2020 @ 22:58:45 #28
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_194697532
quote:
2s.gif Op zondag 23 augustus 2020 21:36 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Met je foon!?? Zonder lens of statief!??
Met de Huawei P30 Pro idd. :Y
Gewoon foon en uit het handje.
Veel schieten, beste kiezen, misschien lichtjes in foon nabewerken.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_194697926
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 22:58 schreef shiz het volgende:

[..]

Met de Huawei P30 Pro idd. :Y
Gewoon foon en uit het handje.
Veel schieten, beste kiezen, misschien lichtjes in foon nabewerken.
Ik zal het eens proberen met mijn Pixel 3a. Staat toch bekend om zijn niet-lullige camera.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 februari 2021 @ 21:25:16 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198153773
Weer eens met de panoramastand van mijn Redmi Note 7 gespeeld in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Amsterdamse Waterleidingduinen by Ouwesok, on Flickr

het blijft toch een uitdaging om zo regelmatig te draaien dat je geen ongewenste deuken en bulten in je horizon krijgt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 22 februari 2021 @ 21:58:04 #31
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_198154382




Vandaag weer van Zandvoort naar IJmuiden gefietst.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 22 februari 2021 @ 22:10:57 #32
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_198154571
Gisteravond was ook wel mooi.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_198191458
Meer nachtspul van een paar uurtjes gelee met de P30:

The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_198616319
Beste lezer,

ik ben in het bezit van een Samsung S10 waar ik graag mee fotografeer. Nu heb ik een set opzetlenzen aangeschaft. Dacht nóg betere foto's te kunnen maken daarmee. Maar wanneer ik de lens plaats, doet het niets. Ik begrijp er niets van. Heb de Fish Eye Travel Kit. Kan iemans mij helpen?
  zondag 21 maart 2021 @ 13:39:47 #35
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_198617601
Als het goed is moet je aardig wat anders zien. Zet je em wel over de juiste lens/camera?
Meestal is het zo'n clipsysteem waar verschillende lenzen op gemount kunnen worden. De clip zelf doet natuurlijk niks, dus je moet er ook wel een lens voor mikken uiteraard. Ik neem aan dat je de basics ook wel snapt en hebt gedaan, maar anders zou ik niet weten hoe er 0 verschil is tussen mét of zònder opzetlens.

Verder... het introduceren van zulke lensjes is eerder nadelig wat betreft de beeldkwaliteit. Is altijd meer voor de 'fun'. Maar je hebt daardoor wel weer andere mogelijkheden die je ervoor misschien niet had en daardoor misschien toch 'betere' (als in: interessantere/leukere) foto's schiet. Had zelf weleens zo'n setje van AliExpress gehad, maar vond het toch meer een gimmick en heb het na 5 min spelen nooit meer aangeraakt. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_198622131
Pffff, kan er niet goed mee overweg. Ben bang dat het een miskoop is.. Heb zeker een lens aan de clip bevestigd😉 Maar er veranderd gewoon niets wanneer ik er doorheen kijk! Heb mijn vinger voor de lens gehouden om zeker te weten dat ik goed zat. 🥴
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 maart 2021 @ 22:31:33 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198627301
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 17:56 schreef My_cat_is_the_nicest het volgende:
Pffff, kan er niet goed mee overweg. Ben bang dat het een miskoop is.. Heb zeker een lens aan de clip bevestigd😉 Maar er veranderd gewoon niets wanneer ik er doorheen kijk! Heb mijn vinger voor de lens gehouden om zeker te weten dat ik goed zat. 🥴
Ik had ook ooit zo'n setje geprobeerd. Ik ben er niet in geslaagd om die dingen zo op mijn Redmi Note 7 te bevestigen dat er iets als bruikbaar beeld uit kwam. Waar ik normaal best wel geduld heb en soms tegen beter weten in blijf proberen om iets te laten werken was ik er met die voorzetlensjes vrij snel uit.

Gelukkig viel de schade mee :')

Zonder voorzetlensjes een naderend neerslaggebiedje bij het vallen van de avond een tijdje terug met de kleuren net zo ridicuul als ze in het plaatje worden weergegeven.

Slecht weer op til by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')