abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190378828
Hallo Forum.

Ik ga een meubel maken van 18 mm MDF.
Het meubel ga ik aflakken.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Kan ik beter gegronde MDF platen kopen of beter met lakdraagfolie?

2. Wat is het verschil in bijvoorbeeld toepassing, gebruik, bewerken, stootvastheid, eindresultaat, etc.?

Alvast bedankt,
Els
  woensdag 11 december 2019 @ 20:50:17 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190386582
als je kiest voor gronden...
ik gebruik de laatste tijd MDF grondverf. Daar zit een soort voorstrijk in om de zuigende werking van MDF te voorkomen. Ik vind het ideaal.

Kopse kanten even insmeren met houtlijm, dan zuigt het nog minder.
Tot nooit .......
pi_190395806
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 20:50 schreef Speekselklier het volgende:
als je kiest voor gronden...
Lakdraagfolie en gegronde mdf hoeven toch beide niet gegrond te worden?
Wanneer gebruik je gegrond mdf en wanneer mdf met lakdraagfolie?

Dank voor de tip van de houtlijm!
pi_190399071
Ik gebruik ook wel eens muurverf / latex voor de kopse kanten.
pi_190399389
Ik gebruik alleen nog maar MDF wat ik zelf grond.. Heel soms gegrond MDF, maar lakdraag eigenlijk niet meer.

Als ik toch al aan de kopse kanten moet werken om t strak te krijgen, kan ik net zo goed alles doen :7

Er bestaat ook rand sealer voor de kopse kanten. Ik schuur ze eerst tot 240. Dan grondverf. Opschuren, polyplamuur erop (iedereen zegt lakplamuur, maar zodra ik dat schuur flikkert het eraf), schuren. Nog eens grondverf. Schuren en dan lakken.
pi_190426869
quote:
Ik schuur ze eerst tot 240. Dan grondverf. Opschuren, polyplamuur erop Opschuren, polyplamuur erop (iedereen zegt lakplamuur, maar zodra ik dat schuur flikkert het eraf), schuren. Nog eens grondverf. Schuren en dan lakken.
Dank voor de 240 schuurtip.
Waarom geen lakdraag meer?
pi_190427106
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 22:13 schreef elsdeniep het volgende:

[..]

Dank voor de 240 schuurtip.
Waarom geen lakdraag meer?
Scheelt me teveel qua prijs.. En zoals gezegd: als ik toch de kopse kanten moet doen, kan ik voor m'n gevoel net zo goed het gehele object behandelen.

Qua afschilderresultaat kan ik geen verschillen ontdekken, maar goed. Ik gebruik goede verf en spuit dit.

Enige echte voordeel van lakdraagfolie wat ik kan bedenken is dat 't wat minder gevoelig is voor oppervlakte beschadigingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 13-12-2019 22:32:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')