Had ik wel een diagnose verwacht? Ja en nee.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:23 schreef trui het volgende:
Had je zelf verwacht dat ze wel de diagnose ASS zou krijgen, Nijna? Ik heb inmiddels de ervaring dat de uitkomst ook nogal afhangt van door wie en hoe het onderzocht wordt trouwens. Zeker omdat het zich bij vrouwen/meisjes subtieler manifesteert (waar jij alles van weet) wordt het toch nog wel vaak over het hoofd gezien. Eigenlijk zou je hiervoor het best naar een expertisecentrum kunnen gaan, maar de wachttijden zijn lang en de kosten hoog. Maar als jullie voldoende uit de voeten kunnen met de hulp die nu eventueel mogelijk is voor jullie jongste is het misschien ook niet nodig om naar een precieze diagnose te zoeken. Goed dat er gekeken wordt waar ze nu evt ondersteuning bij nodig heeft in elk geval.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mama van 2 lieve meiden :)
https://www.aob.nl/nieuws(...)rsoonlijk-onderwijs/quote:Op donderdag 23 mei 2019 23:48 schreef Troel het volgende:
*even iedereen een knuffel geven*
Ik merk dat ik steeds meer dingen weg lach. Gemeente die nu resultaat gericht gaat werken waardoor je dus rare doelen krijgt die ik voor het gemak maar even vertaal als : "binnen een jaar wordt de autismeknop ingedrukt zodat er geen hulp meer nodig is".
O en spuit elf: eerste dagen veel soep, huzarensalade en dat soort nauwelijks op te hoeven kauwen dingen. Blij dat je het hier gevraagd hebt, want mogelijk moeten hier ook tzt beugels komen en dan zou ik er ongetwijfeld ook niet meer aan denken
Oudste gaat volgend jaar naar een middelbare school waar ze ook een begeleidingsruimte hebben. Is het te druk in de pauze? Dan kun je daar naar toe. Niet voor vast ofzo om de boel te ontvluchten, maar wel om vervolgens te kijken hoe je geholpen kan worden en of het op een iets andere manier wel goed gaat om in de aula te zitten enzo. Hij heeft in ieder geval tot de herfstvakantie wekelijks een gesprek met zijn begeleider daar om meteen dingen te kunnen tackelen mocht het fout gaan. En als het niet nodig is, dan kan het afgebouwd worden (en als er meer nodig is, opgebouwd).
Uiteindelijk vonden we deze optie prettiger dan het SVPO, ook omdat die school helemaal nieuw zou gaan starten en dat veel onrust zou kunnen geven. De school hier in het dorp heeft helemaal geen begeleiding in huis en heb ik heel veel slechte verhalen over gehoord. Helaas, want het scheelt natuurlijk wel een eind fietsen. Maar, met een elektrische fiets is het straks maar een half uurtje. Nu nog even de laatste maanden doorkomen. Het is allemaal wel erg spannend en de structuur is er niet echt meer, wat allemaal erg lastig is. Laatste anderhalf jaar is er helaas weinig aandacht voor hem en zijn behoeftes geweest. Ik hoop van harte dat hij straks op de nieuwe school weer helemaal opleeft
Jongste moet nog twee jaar op deze school en daar zitten we nu dus bovenop.
Ja, maar dat verklaart eigenlijk niet waarom het niet goed loopt. Want in het passend onderwijs zitten nu veel zorgleerlingen die het ook moeten doen met de docenten/mentoren en waarbij de school ondersteuning kan krijgen. Ik neem aan dat SVPO-scholen die ondersteuning ook krijgen indien nodig. Ze zullen toch ook onderdeel van een samenwerkingsverband zijn?quote:Op donderdag 5 november 2020 14:38 schreef Jentin het volgende:
Er zijn ook leerlingen die het fantastisch doen op het Svpo en gedijen bij de opzet van die scholen. Het past alleen zeker niet bij elke leerling en als docent kun je een fijnere werkgever treffen. Ze schermen veel met het feit dat hun salaris hoger is dan de cao-vo en sowieso wordt er veel met geld opgelost. Als je in het onderwijs zit om dik te verdienen, is dat misschien genoeg om er gelukkig te zijn en de rarigheden over het hoofd te willen zien.
Ik heb het gevoel dat het concept an sich niet magisch is en dat het staat of valt met een team dat het kan (en wil) dragen. In Zeeland is dat er en werkt het vrij goed. In Utrecht loopt het voor geen meter. Groot nadeel van svpo is dat er geen zorg in de scholen zit: dat wordt allemaal bij de docenten/mentoren neergelegd, maar dat zijn nu eenmaal geen maatschappelijk werkers/autisme-experts.
Eigenlijk is SvPO totaal niet bedoeld voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte (zorgleerlingen). Het kent namelijk een zeer uitgekleed organisatiemodel met enkel een concierge, een docententeam en een schoolleider. Er is geen zorgcoördinator (moet de schoolleider erbij doen), geen speciale faciliteiten zoals op reguliere scholen (zoals time-outklassen of iets dergelijks), men stelt geen ontwikkelingsperspectief (opp) op (vinden ze maar onzin, terwijl het wettelijk verplicht is) en veel maatwerk is er niet, want iedereen moet precies hetzelfde digitale werkboek doorlopen voor veel vakken. En dat digitale werkboek is dan een enorm verouderde leeromgeving (met veel ouderwetse HTML-tabellen) waar leerlingen om de haverklap doorheen 'hacken'.quote:Op donderdag 5 november 2020 14:03 schreef trui het volgende:
ik had ook al heel wat slechte verhalen gehoord over het SVPO inderdaad. Jammer hoor, het principe vond ik best mooi klinken destijds.
Interessant wel. Ik heb me er toen niet heel erg in verdiept. We zijn ook niet gaan kijken. Maar als ik dit allemaal zo lees is het echt anders dan ik me had voorgesteld. En we zijn blij met de school die we hebben gekozen, die inderdaad die extra ondersteuning kan bieden.quote:Op donderdag 5 november 2020 19:06 schreef TomWaits het volgende:
[..]
Eigenlijk is SvPO totaal niet bedoeld voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte (zorgleerlingen). Het kent namelijk een zeer uitgekleed organisatiemodel met enkel een concierge, een docententeam en een schoolleider. Er is geen zorgcoördinator (moet de schoolleider erbij doen), geen speciale faciliteiten zoals op reguliere scholen (zoals time-outklassen of iets dergelijks), men stelt geen ontwikkelingsperspectief (opp) op (vinden ze maar onzin, terwijl het wettelijk verplicht is) en veel maatwerk is er niet, want iedereen moet precies hetzelfde digitale werkboek doorlopen voor veel vakken. En dat digitale werkboek is dan een enorm verouderde leeromgeving (met veel ouderwetse HTML-tabellen) waar leerlingen om de haverklap doorheen 'hacken'.
Daarnaast liggen er ook geen protocollen of richtlijnen klaar indien een leerling gedragsproblemen vertoont. Normaal gesproken is er op scholen een bepaalde escalatie-systematiek ingebakken in de organisatie voor verschillend leerlinggedrag, maar dat ontbreekt bij SvPO. De docenten moeten echt alles zelf doen daar. Als je er een beetje over nadenkt, kan zoiets alleen maar heel slecht aflopen.
Maar afijn, ieder zijn keus natuurlijk.
Het gaat nog steeds niet super. Zoals hij zelf zegt: "Je hebt school en je hebt corona en dat gaat niet samen". Hij wil het liefst dit jaar stoppen met school en zou dat ook doen als hij zeker wist dat corona volgend schooljaar definitief voorbij zou zijn. Maar omdat hij weet dat dat niet zeker is, gaat hij toch maar door.quote:Op donderdag 5 november 2020 20:21 schreef Lemijn het volgende:
Gaat het alweer wat beter met je zoon, Livelink? Ik vond het zo rot voor hem om te lezen dat hij zo'n terugslag had van de coronamaatregelen.
Hij wil werktuigbouwkunde gaan doen. Maar niet als hij online les gaat krijgen. Dus dat wordt nog een uitdaging.quote:Op donderdag 5 november 2020 21:23 schreef Lemijn het volgende:
Lastig zeg! Hopelijk zo min mogelijk onderbrekingen dus. En doet hij examen ja? Wow... al enig idee voor daarna of denken jullie daar nog niet over na?
Dat is ons ook aangeboden, maar het is zó druk op onze noodopvang dat ik het eerst zelf nog wil aankijken. Het probleem zit hem hier vooral in het rekenen, afgelopen 2 dagen bleef hij samen met juf online op de meet en kon hij haar zo snel om hulp vragen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 15:22 schreef Ticootje het volgende:
Jen mag “gewoon” naar school. Haar mentor vindt het belangrijk voor haar dat ze ritme houdt.
Ookal is het totaal anders, toch moet ze gewoon elke dag met de bus en is ze op school.
Het helpt haar.
Goed geregeld, dat is hier niet zoquote:Op vrijdag 8 januari 2021 15:30 schreef Ticootje het volgende:
De school van Jen heeft max 3 leerlingen in een klaslokaal en leraren kunnen ze vinden op het leerplein.
Als het thuis niet gaat misschien toch een heroverweging waard. Mijn zoon zat met de andere kwetsbare leerlingen in de gymzaal. Dat was groot genoeg om rustig te kunnen zitten. Op een basisschool is dat natuurlijk wel wat anders, maar toch... Proberen kan altijd.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 15:26 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Dat is ons ook aangeboden, maar het is zó druk op onze noodopvang dat ik het eerst zelf nog wil aankijken. Het probleem zit hem hier vooral in het rekenen, afgelopen 2 dagen bleef hij samen met juf online op de meet en kon hij haar zo snel om hulp vragen.
Vanmorgen wel compleet afgedraaid en overprikkeld, hij beukte uit frustratie z'n hoofd op de tafel Toen heb ik ook gezegd dat het mooi geweest was voor vandaag.
Taal en spelling ging daarna moeiteloos gelukkig
Ik vermoed ook dat het opstart/schakel problemen waren deze week. Volgende week kijken we verder hoe het gaat. In de eerste lockdown ging het namelijk prima en heeft hij ook geen achterstand opgelopen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 16:37 schreef livelink het volgende:
[..]
Als het thuis niet gaat misschien toch een heroverweging waard. Mijn zoon zat met de andere kwetsbare leerlingen in de gymzaal. Dat was groot genoeg om rustig te kunnen zitten. Op een basisschool is dat natuurlijk wel wat anders, maar toch... Proberen kan altijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |