Je kunt naar het ondersteuningsprofiel van scholen vragen. Dat geeft je in ieder geval een start of een houvast voor een gesprek. Blijft lastig hoor.quote:Op maandag 1 februari 2021 16:14 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoi,
Ik kom hier voorzichtig buurten, concreet weet k nog niet waarom.
Ik heb een tweeling van 2,5. Ontzettend leuke, lieve, tevreden kindjes. Op een paar dagen in het jaar na ook altijd vrolijk.
Net na hun 2e verjaardag (in augustus) zijn ze doorgestuurd naar een audiologisch centrum omdat ze nog niet brabbelen. Nu een half jaar verder is hier geen vooruitgang in. De gehooronderzoeken zijn voldoende gebleken om een gehoorprobleem uit te sluiten.
Vanochtend heeft de jongste van de twee een logopedisch-pedagogisch onderzoek gehad. Zijn broer is vrijdag aan de beurt. We wisten al dat vooral de jongste in zijn eigen wereld leeft (als ik dat zo kan zeggen) maar ik werd wel met mijn neus op de feiten gedrukt. Normaal ben ik druk met werk, het huishouden, 3 kinderen. Dan valt op dat je kind 'anders' is maar niet zo uitvergroot als in een 1-op-1 onderzoek.
Er is geen contact, geen non-verbale communicatie, geen fantasie spel. Degene die de testjes af nam probeerde zijn aandacht te trekken met een piepspeeltje, dan kijkt hij niet op of om, zelfs niet als ze vlakbij zijn gehoor piept. Eerste vraag was ook, hij hoort toch wel goed? Een 'grapje' (speeltje met een lepel lanceren) interesseerde hem niet. De eerste vermoedens gaan (al zijn ze niet zo concreet uitgesproken en weet ik niet of er een diagnose gesteld kan worden op deze leeftijd) richting ASS. Het audiologisch centrum wacht nog even de constateringen van de gastouder en KDV af en daarna krijgen we een definitief advies gesprek.
Ze kunnen overigens allebei goed tegen verandering, knuffelen zijn ze gek op, en als je de aandacht hebt maken ze wel oogcontact. Maar ik heb misschien een stereotype beeld van ASS in mijn hoofd?
Zijn tweelingbroer maakt overigens dezelfde ontwikkeling door, maar heeft meer contact met de buitenwereld, echter nog steeds minder dan 'gemiddeld'.
Ik post dit vooral om van mij af te schrijven. Ik zie namelijk een kindje dat gelukkig en tevreden is, en hartstikke fijn op zichzelf kan spelen en zich ontwikkeld op zijn eigen tempo. Een eventuele diagnose is vooral gewenst om te weten welke handvatten we kunnen aanbieden in de toekomst.
Ik zit vooral met school in mijn maag, daarom post ik hier. Onze oudste verdenken we van (hoog) begaafdheid. De school waar hij op zit lijkt hier niet in mee te gaan, omdat hij nog niet kan schrijven en dit ook vertikt (we gaan ergotherapie aan, het zit m namelijk vooral in zijn linkshandigheid en slechte fijne motoriek). De oudste heeft wel een fijne tijd qua sociaal spel maar het schoolwerk zelf interesseert m niet.
Omdat school zo rechtlijnig tegenover de oudste staat vermoed ik dat de jongste het helemaal niet gaat trekken.
Ik zit dus met een schuin oog te kijken naar een school die begeleiding op maat biedt voor kindjes die wat minder goed mee komen én kindjes die voor lopen. Maar waar let ik dan op?
Nee, ik snap dat je er niks mee kon. Maar was wel een mooie gelegenheid om het topic weer eens te schoppen. Hoe ervaart je zoon de Ritalin zelf? Mijn zoon heeft het geprobeerd, maar vond het echt verschrikkelijk. Hij kon niet meer fantaseren en had last van stroomstootjes in zijn hoofd zoals hij het zelf noemde. Zelfs het trampolinespringen vond hij niet meer leuk met de Ritalin. We zijn er dus heel snel mee gestopt in overleg met de psychiater natuurlijk.quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:15 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik heb het wel gelezen Livelink maar kon er niet veel zinnigs over zeggen, sorry!
Bij jullie ook weer alles op de rit?
Zoon krijgt sinds een paar weken 2x daags 2,5mg ''Ritalin'' en dat gaat super, juf ziet een heel ander kind nu. Morgen komt z'n rapport, ben erg benieuwd!
Ben zelf nog heel erg aan het bijtanken, die hele lockdown en aansluitend vakantie heeft me mentaal genekt.
Wat sneu! En jammer.. voor jullie beiden.quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:37 schreef livelink het volgende:
[..]
Nee, ik snap dat je er niks mee kon. Maar was wel een mooie gelegenheid om het topic weer eens te schoppen. Hoe ervaart je zoon de Ritalin zelf? Mijn zoon heeft het geprobeerd, maar vond het echt verschrikkelijk. Hij kon niet meer fantaseren en had last van stroomstootjes in zijn hoofd zoals hij het zelf noemde. Zelfs het trampolinespringen vond hij niet meer leuk met de Ritalin. We zijn er dus heel snel mee gestopt in overleg met de psychiater natuurlijk.
Sterkte met het bijtanken.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat er stond.quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:50 schreef livelink het volgende:
Kleine schop.
Hier stond een heel verhaal over het verschil hoe mijn zoon een boek leest en wat hem boeit in een boek dan hoe ik of mijn dochter een boek leest.
Maar achteraf weet ik eigenlijk niet of dat met autisme te maken heeft. Kan ook zijn dat jongens heel anders lezen dan meisjes natuurlijk.
Daarom weer weggehaald. [...]
Het kwam er op neer dat hij helemaal niet bezig is met het verhaal van een boek. Als ik hem vraag of hij een boek leuk vond zegt hij dat de natuur zo mooi beschreven is dat hij het in zijn hoofd kan zien. Hij verliest zich dan in natuurbeschrijvingen en weet daarna nauwelijks waar het verhaal over ging. En boeken waarvan hij het verhaal wel spannend vond, vindt hij dan weer niet leuk, want het wordt niet verteld op een manier dat hij het kan meebeleven. Dan is het alleen maar een verhaal en meer niet. Kortom, hij wil echt in zijn fantasie helemaal op kunnen gaan in een boek en dat heeft voor hem dan heel weinig met het verhaal te maken, maar meer met alles eromheen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:55 schreef mspoez het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat er stond.
Ik merk dat mijn zoon met diagnose en mijn zoon zonder op heel verschillende manieren allerlei dingen ervaren, niet alleen boeken maar ook films, muziek en bijvoorbeeld musea.
Zou je het nog eens willen vertellen Livelink?
Haha ja dat is heel herkenbaar! Een boek is pas leuk als je er je iets bij kan voorstellen en dat is in oudstes beleving zelden bij de persoonsbeschrijvingen, de gebeurtenissen tussen mensen of de zielenroerselen. Het wordt pas leuk als er omgevingen beschreven worden, of gebeurtenissen (liefst zo letterlijk mogelijk), of hoe dingen werken, machines, uitvindingen, natuurkundige zaken. Verhalen boeien hem niet, hij lees veel liever non-fictie.quote:Op donderdag 4 maart 2021 21:00 schreef livelink het volgende:
[..]
Het kwam er op neer dat hij helemaal niet bezig is met het verhaal van een boek. Als ik hem vraag of hij een boek leuk vond zegt hij dat de natuur zo mooi beschreven is dat hij het in zijn hoofd kan zien. Hij verliest zich dan in natuurbeschrijvingen en weet daarna nauwelijks waar het verhaal over ging. En boeken waarvan hij het verhaal wel spannend vond, vindt hij dan weer niet leuk, want het wordt niet verteld op een manier dat hij het kan meebeleven. Dan is het alleen maar een verhaal en meer niet. Kortom, hij wil echt in zijn fantasie helemaal op kunnen gaan in een boek en dat heeft voor hem dan heel weinig met het verhaal te maken, maar meer met alles eromheen.
Ik maak me er geen zorgen om. Dat verhaal van natuurkundige zaken en vertellen over theorieën is ook heel herkenbaar inderdaad. Het enige waar ik me zorgen om maak is dat zijn docent dit niet gaat begrijpen en dat dat een lastig mondeling gaat worden. Want zijn boekverslagen lijken op geen enkele manier op de traditionele boekverslagen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 21:08 schreef mspoez het volgende:
[..]
Haha ja dat is heel herkenbaar! Een boek is pas leuk als je er je iets bij kan voorstellen en dat is in oudstes beleving zelden bij de persoonsbeschrijvingen, de gebeurtenissen tussen mensen of de zielenroerselen. Het wordt pas leuk als er omgevingen beschreven worden, of gebeurtenissen (liefst zo letterlijk mogelijk), of hoe dingen werken, machines, uitvindingen, natuurkundige zaken. Verhalen boeien hem niet, hij lees veel liever non-fictie.
Ik heb dat een poosje zorgwekkend gevonden, of nou ja, eigenlijk meer jammer voor hem, ik dacht dat hij iets miste. Inmiddels heb ik wel eens het idee dat ík iets mis, als ik hem vol enthousiasme over een theorie hoor vertellen of zijn visie op een hypothese hoor uiteenzetten ...
Maak je je er zorgen om? Of was het gewoon een vraag naar andermans ervaringen?
Nee, hij is vorig jaar overgestapt naar het reguliere onderwijs. Gaat op zich heel goed, maar hij heeft dan ook het complete beta-pakket en alles met formules en dergelijke gaat hem prima af.quote:Op donderdag 4 maart 2021 21:33 schreef mspoez het volgende:
Hij zit toch op het VSO? Of is ie daar al weer voorbij (niet goed opgelet de laatste jaren)?
Mijn oudste heeft op het HBO voor het eerst bewust zijn diagnose ingezet via de SLBer, dat hielp heel goed bij het kweken van begrip voor allerlei dingen die hij anders doet dan neurotypici.
Als de docent zijn vak verstaat vraagt hij niet naar de verhaallijn maar naar accenten in het boek en naar betekenissen in het boek. Hij weet van de diagnose toch? Passend onderwijs is in veel gevallen k*t, maar kan ook echt wel werken. Veel hangt af van hoe een docent zijn eisen invult. Ik hoop voor jouw kind dat zijn leraren, net als die van mijn zoon, niet uitgingen van hun eigen beleving maar van die van de leerling. De exameneisen laten ruimte voor flexibele interpretatie. Je leeservaring vertellen, onderbouwd met argumenten,quote:Op donderdag 4 maart 2021 21:45 schreef livelink het volgende:
[..]
Nee, hij is vorig jaar overgestapt naar het reguliere onderwijs. Gaat op zich heel goed, maar hij heeft dan ook het complete beta-pakket en alles met formules en dergelijke gaat hem prima af.
Alleen Nederlands is eigenlijk een probleem. En dan zit ik me daar nu al druk over te maken, want hij heeft de boeken echt gelezen en dat zou toch het belangrijkste moeten zijn. Maar ik maak me wellicht druk om niks, hoewel hij echt wel een voldoende moet halen voor dit mondeling.
Geen idee voor wat betreft de boeken, ik heb 2 meiden .quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:50 schreef livelink het volgende:
Kleine schop.
Hier stond een heel verhaal over het verschil hoe mijn zoon een boek leest en wat hem boeit in een boek dan hoe ik of mijn dochter een boek leest.
Maar achteraf weet ik eigenlijk niet of dat met autisme te maken heeft. Kan ook zijn dat jongens heel anders lezen dan meisjes natuurlijk.
Daarom weer weggehaald. Ben wel benieuwd hoe het met de andere ouders hier gaat en of het open gaan van de scholen een verlichting voor hen is.
Wat fijn dat de ritalin zo goed werkt!quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:15 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik heb het wel gelezen Livelink maar kon er niet veel zinnigs over zeggen, sorry!
Bij jullie ook weer alles op de rit?
Zoon krijgt sinds een paar weken 2x daags 2,5mg ''Ritalin'' en dat gaat super, juf ziet een heel ander kind nu. Morgen komt z'n rapport, ben erg benieuwd!
Ben zelf nog heel erg aan het bijtanken, die hele lockdown en aansluitend vakantie heeft me mentaal genekt.
DIT! 100%!quote:Op vrijdag 5 maart 2021 12:26 schreef Nijna het volgende:
Maar ik ben wel blij dat er weer een groter stukje verantwoordelijkheid bij school ligt (voor mijn gevoel) .
Mijn jongste (geen ass diagnose) zit in groep 8 en die deed het oprecht knap, ik hoop dat ze dat vasthoudt straks in de brugklas, die discipline. Maar ook een juf die echt de kinderen ook thuis wel aardig in beeld had.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 12:30 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
DIT! 100%!
Ik vind mezelf een vreselijke moeder met dat thuiswerken, ik hoop oprecht dat m'n zoon er niets aan overhoudt
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Hopelijk reageert school goed. Ik herken het wel. Mijn zoon heeft dit jaar ook het bijltje er een beetje bij neergegooid. Bij hem is het wel duidelijk gerelateerd aan corona.quote:Op donderdag 13 mei 2021 16:36 schreef Nijna het volgende:
Schopje...
Oudste heeft bedacht dat het een goed idee was om gewoon opdrachten niet in te leveren... daar krijg je dan natuurlijk een bijbehorend cijfer bij en een sarcastische opmerking van de docent (vond ik ergens terug na wat speuren in de digitale omgeving)
Dus maar een mail gestuurd of ze dit aub aan willen geven zodat we kunnen helpen, want wij zien niet altijd wat er bij in schiet.
Ben benieuwd naar de reactie...
Ze lijkt het bijltje er een beetje bij neer te gooien af en toe.
Ik maak me wel een beetje zorgen
Heel herkenbaar, Livelink. We moeten hier ook zo vreselijk hard er aan trekken om haar wat te laten doen, ik heb daar ook niet altijd tijd en puf voor maar dan doet ze dus gewoon weer bijna niks op een dag. Ja ze zit wel achter de laptop maar dat is het dan.quote:Op donderdag 13 mei 2021 17:49 schreef livelink het volgende:
[..]
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Hopelijk reageert school goed. Ik herken het wel. Mijn zoon heeft dit jaar ook het bijltje er een beetje bij neergegooid. Bij hem is het wel duidelijk gerelateerd aan corona.
Maandag starten de eindexamens en ik merk dat ik moe ben geworden; moe van het aansturen en aansporen. En het idee dat we nog dik twee weken moeten is zwaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |