Ik ben nieuw op dit forum, maar hoop dat er iemand met wat ervaring is die wat zinnige adviezen heeft (en liefst vrij snel)
In ben met een verbouwing van de badkamer begonnen, waarbij de muur 'groot formaat' tegels
(120x45cm) van een vrij bekend Spaans merk krijgt. Tegelen doe ik zelf, muur heb ik laten stucen om een goede (rechte) basis te hebben.
Stuc was al op gipsbasis, dus is nu gedaan met Knauf aquastuc (wat vrij goed tegen vocht kan)
Vervolgens op zoek naar een tegellijm. Voor groot formaat tegels wordt vaak de 'butter en float' methode met poeder lijm aangeraden. Een beetje elastische lijm is wenselijk.
Lijm die opviel was Eurocol 705, volgens de website van Forbo/Eurocol:
- Watervast
- Elastisch
- Geschikt voor vrijwel iedere ondergrond
- Gips achtige ondergronden eerst insmeren met 099 primer
Lijm gekocht, eerste tegels op de muur gedaan. Even een specifieke vraag m.b.t vocht tijdens tegelen naar Eurocol gestuurd. Antwoord:
"Voor gipspleister adviseren wij geen cementgebonden poederlijm te gebruiken.Indien gips en cement met elkaar in aanraking komen icm vocht, kan er een chemische reactie ontstaan, etringietvorming, waardoor de lijm van de ondergrond wordt gedrukt."
Buiten het feit dat ik ervan baal dat dit verder op geen enkele manier op de website vermeld wordt, heb ik nu een paar tegels met poederlijm (lijmlaag ca 5mm) op de muur zitten en adviseert men nu een pasta lijm (lijmlaag ca 3mm) wat dus geen optie meer is.
Als ik kijk bij andere fabrikanten (Schonox), deze heeft ook een poederlijm (volgens mij ook deels op cement basis) en zegt dat dit wel geschikt is voor gipspleister.
Ook nog met Knauf gebeld en die heeft nog nooit van het probleem gehoord en zegt dat een flexibele poederlijm gewoon moet kunnen.
Nog even verder denkend hierover:
Het was de bedoeling om de 'natte cel' grotendeels in te smeren met Eurocoat 685 kimpasta.
Hiervan zegt men:
"Als beschermde waterdichte laag op vochtgevoelige wanden en vloeren, zoals bijv. gips, anhydriet en hout.
Als waterdichte laag bij het verlijmen van tegels in "natte ruimten" op houten vloeren met 705 Speciaallijm. Altijd in combinatie met een bad of douchebak."
Kan hieruit concluderen dat Eurocoat als tussenlaag prima moet kunnen.
Ik wilde morgen verder gaan met tegelen, maar ben inmiddels flink het bos ingestuurd
Enig advies ?