abonnement Unibet Coolblue
pi_190295256
Ook die jongen die in een jaar 135 hulpverleners had gehad, dit is natuurlijk gewoon stemmingmakerij, dat is praktisch geeneens mogelijk.

Had inderdaad wel wat meer hoor en wederhoor in mogen zitten.
pi_190295385
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 11:04 schreef Remco het volgende:
Ook die jongen die in een jaar 135 hulpverleners had gehad, dit is natuurlijk gewoon stemmingmakerij, dat is praktisch geeneens mogelijk.

Had inderdaad wel wat meer hoor en wederhoor in mogen zitten.
Klopt, je kan inderdaad zien dat die jongen zware problemen heeft en er zullen ongetwijfeld dingen niet goed zijn gegaan maar ik denk dat men zich vergist in hoe complex psychische zorg is. Het lullige is een beetje dat hoor en wederhoor onmogelijk is omdat de behandelaren van deze cliënten zich nergens over uit mogen laten.

Al die kritiek over de DSM vind ik ook wat misplaatst. Het is geen heilig iets, maar een dergelijke classificatie heb je wel nodig om een denk- behandelrichting en strategie te bepalen. Als je een gebroken been denkt te hebben maak je een foto en dit bevestigt het. Binnen de psychiatrie zijn dergelijke vormen van onderzoek natuurlijk onmogelijk.

Een goed psycholoog zal na een uitgebreid onderzoek ook altijd iets zeggen in de trant van ‘in denk dat je klachten passen binnen het spectrum van een persoonlijkheidsstoornis’. Vervolgens geeft de hulpverlener informatie over de stoornis en vraagt bij de volgende afspraak of cliënt zich hierin herkent.

Die Tygo brengt ook alle meningen van die cliënten als feiten. Met alle respect maar die Tygo is toch gewoon een C acteurtje en verder niks?
pi_190609686
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 13:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

Dat 27% een verkeerde diagnose heeft, zegt niet perse dat 27% ook een verkeerde behandeling krijgt.
En hoe precies gaat een behandeling wel aanslaan als de diagnose niet eens juist is?!
pi_190610096
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 11:15 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Klopt, je kan inderdaad zien dat die jongen zware problemen heeft en er zullen ongetwijfeld dingen niet goed zijn gegaan maar ik denk dat men zich vergist in hoe complex psychische zorg is. Het lullige is een beetje dat hoor en wederhoor onmogelijk is omdat de behandelaren van deze cliënten zich nergens over uit mogen laten.

Al die kritiek over de DSM vind ik ook wat misplaatst. Het is geen heilig iets, maar een dergelijke classificatie heb je wel nodig om een denk- behandelrichting en strategie te bepalen. Als je een gebroken been denkt te hebben maak je een foto en dit bevestigt het. Binnen de psychiatrie zijn dergelijke vormen van onderzoek natuurlijk onmogelijk.

Een goed psycholoog zal na een uitgebreid onderzoek ook altijd iets zeggen in de trant van ‘in denk dat je klachten passen binnen het spectrum van een persoonlijkheidsstoornis’. Vervolgens geeft de hulpverlener informatie over de stoornis en vraagt bij de volgende afspraak of cliënt zich hierin herkent.

Die Tygo brengt ook alle meningen van die cliënten als feiten. Met alle respect maar die Tygo is toch gewoon een C acteurtje en verder niks?
heel irritant inderdaad.
pi_190610796
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 11:23 schreef Piva het volgende:

[..]

En hoe precies gaat een behandeling wel aanslaan als de diagnose niet eens juist is?!
Goede vraag hoor :)
Erg belangrijk is een niet-medicamenteuze behandeling.
Bij bijvoorbeeld een depressie of angst-stoornis kunnen de levensstijladviezen voor een groot deel overeenkomen. Ook kan je bij beide groepen vaak cognitieve gedragstherapie krijgen.
Medicatie voor depressie lijkt erg op die voor angst.

Specifieker de mensen van de documentaire: die hebben zo te zien zulke ingewikkelde problemen dat het voor de lange termijn wellicht uitmaakt, maar de vraag is of het voor een crisismoment uitmaakt of het nou primair een depressie is of dat er mogelijk toch een ongediagnosticeerde borderline persoonlijkheidsstoornis bij zit, want daar ga je op het acute moment niet achter komen.

Stel je voor dat iemand bij de spoedeisende hulp komt met pijn op de borst: dat is dan de symptoomdiagnose. Vervolgens moet er diagnostiek gedaan worden om te kijken wat de onderliggende oorzaak is, of dat er een is of meer en of deze met elkaar samenhangen.
Ondertussen wordt de patiënt aan zijn klacht geholpen en wordt de diagnostiek en behandeling alvast ingezet op de eerste gedachte die het meest waarschijnlijk en het meest bedreigend is.

Zo veel anders is het niet in de psychiatrie, behalve dan dat je het aanvullend onderzoek vooral met je oren en ogen doet.
pi_190611514
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 12:41 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bij bijvoorbeeld een depressie of angst-stoornis kunnen de levensstijladviezen voor een groot deel overeenkomen. Ook kan je bij beide groepen vaak cognitieve gedragstherapie krijgen.
Medicatie voor depressie lijkt erg op die voor angst.
Ja oké er zijn dus ook wel (begrijpelijk) veel overlappingen en het hoeft niet persee slecht uit te pakken bij de eerste behandelingen. Maar ik neem aan dat uiteindelijk een juiste diagnose voor de langere termijn (zoals in de serie te zien is hebben de labels nogal een impact) wel echt van belang is voor het op een juiste manier helpen van de persoon?

Misschien moet er in crisimomenten niet echt met lables gegooid worden maar met tijdelijke assessments (die verder niet heel je leven meegaan?).

De laatste tijd ben ik wel geinteresseerd hierin. Ook de docu gezien die mij ook wel een beetje beangstigden van hoe serieus het is en hoe ver sommige medicatie gaan.

Zelf merk ik wel dat er best veel overlappingen zijn en er op die manier best wel snel fouten gemaakt kunnen worden. Zeker aangezien ieder mens zich ook vaak in een andere toestand begeeft. Zou het niet beter zijn om wel crisis gevallen te helpen maar minder snel met labels te gooein en proberen alles maar te "behandelen" in zéér korte tijd?
pi_194013613
Jeroen is toch die knakker die vorig jaar zo boos was op een psycholoog dat hij teveel medicatie kreeg "er was niks aan de hand" en nu krijgt hij nog meer omdat hij zware klachten heeft :')
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 21:59:57 #58
155227 crew  Guppy
dus
pi_194014228
Zijn dit geen herhalingen dan?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_194015975
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 21:59 schreef Guppy het volgende:
Zijn dit geen herhalingen dan?
Ik heb niet gekeken, ik dacht ook dat het herhalingen waren.
pi_194016256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 21:59 schreef Guppy het volgende:
Zijn dit geen herhalingen dan?
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:20 schreef praadje het volgende:

[..]

Ik heb niet gekeken, ik dacht ook dat het herhalingen waren.
Het is opgenomen in de Corona tijd. Tygo zei tegen iedereen dat hij ze zo graag had willen knuffelen.
_O-
pi_194016485
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:34 schreef fespo het volgende:

[..]

[..]

Het is opgenomen in de Corona tijd. Tygo zei tegen iedereen dat hij ze zo graag had willen knuffelen.
_O-
Oh, dan moet ik maar eens snel gaan beginnen met terugkijken. Thanks ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')