abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190168031
Situatieschets:

We hebben in september ons huis verkocht. De koper is in totaal 3 keer binnen geweest voordat er is getekend. Alle 3 keren door het huis geweest. Maandje na de overdracht kreeg ik via mijn verkoopmakelaar te horen dat hij geklaagd heeft over de schuur in de achtertuin. Daar zou bij langdurig en/of hevige regenval de vloer nat worden. En daardoor beweert hij nu schimmel en roest vorming heeft op meubilair en gereedschap. En als wij die verborgen gebrek niet gingen oplossen, zou hij ons in gebreke stellen. Hij had ook een tuinman in de arm genomen en een offerte laten maken om de gehele achtertuin opnieuw aan te leggen. Terwijl ik kan aantonen door foto's op Funda dat de achtertuin al afschot ligt.

Wij hebben inderdaad ook wel eens vochtige vloer gehad bij dat soort weersomstandigheden maar het is een schuur dus ik heb daar verder nooit wat mee gedaan. Het is grondwater wat omhoog komt soms.

De verkoopmakelaar gaf op een gegeven moment aan dat het zijn taak niet meer was verder te bemiddelen dus heb het nu via mijn rechtsbijstandverzekering laten lopen.

Die hebben de koopakte doorgenomen en daar staat een ouderdomsclausule opgenomen die ons als verkoper vrijwaart van eventuele (verborgen) gebreken. Unive heeft dit in een officiele brief naar hem gestuurd en nu is het afwachten. Kan dit nog een staartje krijgen? of is het Aktueel gezien gesloten boek
pi_190168131
Zo te zien heeft de beste man niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Dus zal wel loslopen. Irritant altijd dit soort mensen.
pi_190168230
Dit. Niet al te druk om maken. Koper moet aantonen dat gebrek bij verkopers bekend was, en dat koper er zelf onmogelijk achter had kunnen komen.
Jesus saves but death prevails.
pi_190168263
Hard uitlachen.
pi_190168264
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 14:55 schreef Shivo het volgende:
Dit. Niet al te druk om maken. Koper moet aantonen dat gebrek bij verkopers bekend was, en dat koper er zelf onmogelijk achter had kunnen komen.
Onzin, iets is een verborgen gebrek als de verkoper het had kúnnen weten. Hij hoeft het niet per se geweten te hebben.

Wat echter wel zo is, is dat een verborgen gebrek bij mijn weten het wonen in de weg moet staan. Een lekkage in de schuur is vervelend, maar het staat wonen niet in de weg en dus zul jij dit waarschijnlijk niet op hoeven te lossen
  donderdag 28 november 2019 @ 15:00:32 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_190168287
Lijkt me weinig kans maken. Zeker niet als je drie keer door de woning bent gegaan, dat zou ik zelf al wel overdreven vinden.

quote:
Hij had ook een tuinman in de arm genomen en een offerte laten maken om de gehele achtertuin opnieuw aan te leggen
In hoeverre is dit relevant? Of wil hij die rekening bij jou neerleggen? :P
Where law ends, tyrrany begins.
pi_190168305
quote:
19s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:00 schreef Gunner het volgende:
Lijkt me weinig kans maken. Zeker niet als je drie keer door de woning bent gegaan, dat zou ik zelf al wel overdreven vinden.
[..]

In hoeverre is dit relevant? Of wil hij die rekening bij jou neerleggen? :P
Ja die rekening wil hij op ons verhalen. ik zoek de link ook met de schuur hoor
  donderdag 28 november 2019 @ 15:01:36 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_190168309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:01 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Van de hele tuin? :D op basis waarvan?
Dat is wel heel erg brutaal en nog kanslozer dan z'n eerste claim.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 28 november 2019 @ 15:05:34 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_190168361
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 14:47 schreef Tja..1986 het volgende:
Zo te zien heeft de beste man niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Dus zal wel loslopen. Irritant altijd dit soort mensen.
Even buiten wie er nou gelijk heeft of niet.
Maar hoe onderzoek je zoiets? Iemands tuin blank zetten? :+
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_190168379
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:05 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Even buiten wie er nou gelijk heeft of niet.
Maar hoe onderzoek je zoiets? Iemands tuin blank zetten? :+
Nou dat heb ik ook aangegeven aan Unive, als wij in de zomer een zwembad laten leeglopen staat de schuur echt niet blank...het is grondwater
pi_190168559
quote:

[..]

Ik zou hem veel succes wensen en verder gaan met nuttige zaken.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 28 november 2019 @ 15:42:35 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_190168778
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja dit.

Ten eerste is het geen verborgen gebrek (volgens de letter van wat het betekent, wat iemand hierboven al heeft uitgelegd) dacht ik, en ten 2e is het natuurlijk kansloos om de kosten van de GEHELE tuin op basis hiervan denken te kunnen verhalen.

Succes wensen en met een biertje in de hand lachend afwachten wat er gaat gebeuren, want die gast denkt gewoon dat ie over jouw rug zijn tuinrenovatie kan bekostigen.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 28 november 2019 @ 16:14:23 #13
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_190169142
0,0 kans zeker met de ouderdomsclausule. Wel irritant, maar de koper probeert over jouw rug een gedeelte van zijn tuinrenovatie te bekostigen. En totaal niet terecht.

Wat eerder in het topic al werd aangegeven. Bij ernstige verborgen gebreken die normaal gebruik van de woning in de weg staan kun je aanspraak maken op verborgen gebreken als niet aan de meldingsplicht is voldaan.

Een vochtige tuinschuur valt hier zeker niet onder. Wijs hem hier ook op en sluit het af. Maar goed dat zal de rechtsbijstand in orde maken.
  donderdag 28 november 2019 @ 18:14:59 #14
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_190170790
Het soort mensen waar TS mee te maken heeft :r
pi_190172211
En vochtige vloer in een schuurtje is doodnormaal in gebieden met hoge grondwaterstand. Dat heet optrekkend vocht. En ja, in een natte herfst heb je daar meer last van dan tijdens een droge zomer. Jammer voor de koper dat hij het daardoor niet eerder heeft opgemerkt, maar dat is niet het probleem van de verkoper. Het zijn standaard eigenschappen voor een standaard schuurtje.

Slecht afschot in de tuin valt sowieso niet onder verborgen gebreken. Het is immers iets wat tijdens een bezichtiging zichtbaar is.
pi_190241580
Het heeft ook nog te maken met de ouderdom van een woning.
Voorbeeld.
Mijn woning is van 1840 er kan nooit niet verborgen gebreken zijn wegens de ouderdom van de woning.
Bij aanschaf woning van die leeftijd kan je verwachten dat er gebreken zijn.

Dit was met mijn buurman zijn woning via de rechter als uitspraak.

Snel zal de rechter niet verborgen gebreken toe wijzen.
Of er is iets gebeurt tijdens een verbouwing wat jij heb gedaan en daardoor gebrek is onstaan waardoor je huis nu aan het verkopen ben.
pi_190241799
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 23:06 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het heeft ook nog te maken met de ouderdom van een woning.
Voorbeeld.
Mijn woning is van 1840 er kan nooit niet verborgen gebreken zijn wegens de ouderdom van de woning.
Bij aanschaf woning van die leeftijd kan je verwachten dat er gebreken zijn.

Dit was met mijn buurman zijn woning via de rechter als uitspraak.

Snel zal de rechter niet verborgen gebreken toe wijzen.
Of er is iets gebeurt tijdens een verbouwing wat jij heb gedaan en daardoor gebrek is onstaan waardoor je huis nu aan het verkopen ben.
Ik neem voor het gemak even aan dat er sinds 1840 wel wat aanpassingen gedaan zijn; dan kunnen er gewoon verborgen gebreken zijn.
pi_190241828
@suijkerbuijk: ook bij oude woningen kan er sprake van verborgen gebreken.

Een 'ouderdomsclausule' houdt slechts in dat je als koper moet verwachten dat niet alles aan de hedendaagse normen voldoet én dat er sprake kan (en zal) zijn van normale veroudering van materialen.

Denk bij (het niet voldoen aan) de hedendaagse normen aan de aanwezigheid van asbest, loden waterleidingen of elktradraad met katoenen isolatie. Dat is 'normaal' in een oud huis zolang het goed functioneert.

Maar zijn er gebreken aan de woning waardoor 'normale bewoning in de weg wordt gestaan', bijvoorbeeld omdat de loden waterleiding onder de vloer lekt in een deel van de kruipruimte wat niet toegankelijk was bij bezichtiging, dan is dat wel degelijk een 'verborgen gebrek' wat normale gezonde bewoning in de weg staat. Want het zorgt voor een natte kruipruimte met als gevolg schimmels en rotte vloerbalken.
pi_190241933
quote:
2s.gif Op maandag 2 december 2019 23:19 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Ik neem voor het gemak even aan dat er sinds 1840 wel wat aanpassingen gedaan zijn; dan kunnen er gewoon verborgen gebreken zijn.
Laatste aanpassing zijn gedaan in de jaren 90
Dakkapellen en betonnen vloer .
Er is dus ook geen kruipruimte meer.
Dit kunnen ze zelfs opvragen wanneer ze zijn geplaats .

Verder de huis staat op palen.
Een huis op palen zakt per jaar iets.
Kan dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden van verborgen scheuren .
  Redactie Frontpage dinsdag 3 december 2019 @ 07:11:12 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_190244224
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 23:28 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Laatste aanpassing zijn gedaan in de jaren 90
Dakkapellen en betonnen vloer .
Er is dus ook geen kruipruimte meer.
Dit kunnen ze zelfs opvragen wanneer ze zijn geplaats .

Verder de huis staat op palen.
Een huis op palen zakt per jaar iets.
Kan dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden van verborgen scheuren .
Da's niet helemaal waar. Als er ineens rare/extreme scheuren naar voren komen die niet aan de fundering kunnen worden toegeschreven, kan de oorzaak wel een verborgen gebrek zijn.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_190244237
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zou hem na afloop een rekening sturen voor de gemaakte kosten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_190244259
Vorig jaar ook zoiets gehad, aangegeven dat we het bij ons rechtsbijstand gemeld hadden en dat het aan de koper is om verdere stappen te ondernemen, maar dat we het dan voor de rechtbank zouden beslechten.

Nooit meer wat van gehoord, die claim was namelijk net zo kansloos als deze.
De koper had dit kunnen weten (onderzoeksplicht) dus jammer maar helaas voor hem.
pi_190244307
Even vanuit koper beredeneerd: een huis kopen waar binnen een maand na gebruik de schuurvloer helemaal blank staat klinkt nu niet echt tof. Laat staan dat het normaal is 'want het is een schuur'. Ook de schuur hoort gewoon droog te zijn en blijven. Als hier verder niets over is vemeld door verkoper snap ik wel dat koper zich genaaid voelt en dit niet ziet als iets wat hij kon verwachten. Los van of koper juridisch hier iets mee kan.
pi_190244544
quote:

[..]

Nu al helemaal niet meer serieus nemen
  dinsdag 3 december 2019 @ 08:05:08 #25
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_190244590
Nee joh, dit is klaar.

Het enige wat nu zal gebeuren is dat hij je de post die nog op je oude adres krijgt, niet meer zal doorsturen. Dus wellicht dat je de kerstkaart van tante Bep niet meer zal ontvangen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')