abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190165863
Mijn man heeft nu een leaseauto (BMW 1 serie) die er per feb 2020 uit gaat. Hij heeft er het afgelopen jaar niet prive mee gereden zodat hij geen bijtelling hoefde te betalen (bijtelling is 350 euro netto p/mnd). Maar dat vindt hij uiteindelijk niet prettig. Daardoor kan hij nooit bij zijn oude moeder, broer of zus meer langs rijden als hij daar in de buurt een afspraak heeft en die wonen allemaal ver weg in alle uithoeken van NL.

Dus het niet prive rijden en daarom geen bijtelling betalen zou hij sowieso in 2020 terugdraaien. Prima. Man wil graag elektrisch gaan rijden maar helaas biedt het bedrijf via de lease regeling dat nog niet. Het bedrijf biedt wel de mogelijkheid om geen leaseauto te nemen en dan krijgt hij een car allowance (flink bedrag van 750 euro p/mnd netto).

Nu overweegt hij zelf een elektrische auto te kopen. Maar hij wil dan wel graag een km range van 400-500km vanwege zijn klanten die ook in alle uithoeken van NL zitten. Dan blijven er niet zoveel auto's over en lijkt hem de Tesla model 3 ook vanwege de snellaadpunten hem de beste optie. Maar die kost 50.000 euro basis. Momenteel kun je dit soort auto's vrij voordelig deels laten financieren. Hij heeft hele rekenschema's gemaakt waarbij we voordeliger uit zijn dan met een (goedkopere) leaseauto waar hij weer prive mee gaat rijden want dat zou het alternatief zijn. Hij gaat er dan vanuit dat hij er 5 jaar mee gaat rijden en dat hij er na 5 jaar 40% van de nieuwwaarde voor krijgt. Maar hij gaat er dan van uit dat er weinig onderhouds-/reparatie-/vervangingskosten zullen zijn in die 5 jaar. Mijn vraag is oa of dat reëel is.

Private lease is niet interessant omdat man 40.000-50.000km per jaar rijdt. Hij kan trouwens boven op de car allowance ook nog zijn zakelijke km's declareren voor 50% van 19 cent per km.

Ik vind het nogal een investering. Ik vond mijn Citroen C1 die ik 5 jaar geleden tweedehands kocht (toen 5 jaar oud) voor 6.000 euro al een investering. Nu praten we over 50.000 euro. Wat gaat de elektrische automarkt doen de komende 5 jaar? Prijzen zullen vast enorm gaan dalen als het steeds meer een massaproduct wordt. En wat is de restwaarde dan? En hoe zit het dan met kosten voor onderhoud/reparatie/vervanging gedurende die 5 jaar.

Man is heel enthousiast over het idee dat hij misschien wel een Tesla gaat rijden. Ik twijfel gewoon enorm.

Wat vinden jullie?
pi_190166253
Ik zal niet de antwoorden op het vivaforum gaan herhalen.

Maar mijn mening:
Als je het kunt betalen koop dan de auto waar je het meeste plezier aan hebt. Zeker als je man veel op de weg zit zijn de veiligheidssystemen die een Tesla heeft erg prettig.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator donderdag 28 november 2019 @ 12:37:23 #3
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_190166474
Dat je man heel enthousiast is over het vooruitzicht van het rijden in een Tesla kan ik me goed voorstellen. Ik moet bekennen dat ik zelf ook de Model 3 een te gek apparaat vind (ook al heb ik er nog nooit in gereden).
Mijn ervaring met elektrische auto's is dat ze ontzettend fijn, stil en snel rijden. Vooral het instant-vermogen dat je hebt dankzij de elektrische aandrijving is erg leuk. Daarnaast is het denk ik wel een goede investering in die zin dat de benzine auto uiteindelijk, sooner or later, steeds meer een stervend ras wordt.

Tegelijkertijd hoor ik ook wel verhalen dat Tesla's niet altijd even degelijk gebouwd zijn en de betrouwbaarheid daardoor nog wel eens te wensen over laat. Nu zal je in geval van pech wel met garantie te maken krijgen dus het wordt dan wel opgelost, maar hoe lang je je auto dan kwijt bent is weer een tweede....

En tot slot, die prijs. Man man man, ja wat een geld. Ik heb het er in ieder geval niet voor over (heb ook uberhaupt geen 50K maar een of ander financieringsplan waar je weet ik veel hoe lang aan vast zit lijkt mij persoonlijk niks)

Was dit een \'vivaforum antwoord"? Nouja if so, I don't care. :P
pi_190167411
Bij koud weer halen elektrische auto's een stuk minder kilometers op een volle batterij.
Zie: https://ev-database.org/car/1060/Tesla-Model-3-Standard-Range
En: https://ev-database.org/c(...)-Standard-Range-Plus
Dat komt niet in de buurt van de 400 kilometer die je wil.
De long-range versie komt aardig in de buurt, maar die kost 65K.
Zie: https://ev-database.org/c(...)ng-Range-Performance

[ Bericht 13% gewijzigd door oldford op 30-11-2019 10:27:31 ]
  vrijdag 29 november 2019 @ 20:21:01 #5
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190189820
Tesla is zeker een overpriced auto. Een gemiddelde C segmenter zou vanaf 20-30K moeten kosten en niet vanaf 45K. De auto is dus veel te duur maar zolang er geen goedkoper concurrerend alternatief is dan is het wat het is.

Het bereik is ook ver beneden peil, met een huidige generatie plofmotor, althans de mijne haal je makkelijk 3 tot 4x de afstand die een Tesla model 3 haalt op 1 lading, en, mijn auto "laadt" in minder dan 3 minuten. Mijn vrouwlief gaat toevallig morgen vanuit de randstad naar Drenthe de familie voor een verjaardag, ze rijdt mee met iemand met een Tesla 3 leasebak maar omdat diegene haar eerst moet ophalen vanuit huis en daarna pas naar Drenthe rijdt komt ze eerst in auto met plofmotor mijn liefje ophalen, daarna terug naar eigen woning, eigen kind inladen in de Tesla 3 en daarna naar Drenthe, dit niet in 1x kunnen rijden dus onderweg een verplichte pauze op een snellaadpunt.

Wat ik dus ook zelf een groot nadeel vind is dat de auto je reisschema gaat bepalen en ook waar er gestopt gaat worden voor een pauze. Je zal dus niet alleen je pauze moeten plannen op je route naar de locatie van een snellaadpunt, maar bent ook verplicht je pauze te genieten op dat snellaadpunt en de horeca daar voor lief erbij te nemen. Nu kan je zeggen wat maakt het uit, nou als je senseo koffie thuis drinkt dan zal het waarschijnlijk niet uitmaken want de koffie was toch overal beter of minstens net zo beroerd.

Mijn advies is derhalve: Wacht totdat de Europese automarkt met een goedkoper alternatief komt volledig elektrisch. Tesla is maar een relatief kleine fabriek en zodra de grote automerken een EV op de markt hebben dan zal de prijs daarvan gaan dalen. Telsa kan nu een halve ton voor een auto vragen en dat krijgen omdat er simpelweg amper concurrentie is. Wacht ook tot het bereik van volledig elektrisch een waardig alternatief is t.o.v. de huidige auto's met een plofmotor. Hoe lang dat gaat duren? Ik heb geen idee.

Wil je daar niet op wachten? Investeer dan in een goede hybride, een hybride met een brandstofmotor als ondersteuning. Daar heb je imo veel meer waar voor je geld van op dit moment.

En dan als slot het milieu argument want tja stikstof dit en dat roet en fijnstof? De elektrische auto wordt veel groener gepresenteerd dan ze feitelijk is, permanent groene stroom bestaat zelfs niet. Dat is een gewaagde uitspraak en dat besef ik me ook maar er is geen groene stroom die geen invloed had op de omgeving of het landschap. Een windmolenpark bederft je uitzicht en is een gevaar voor vogels. Een waterkrachtcentrale heeft grote gevolgen voor fauna en natuurlijke loop van de rivier. Voorlopig moet de EV zich grotendeels voeden met energie uit kolencentrales of kerncentrales en dat varanderd niet op korte termijn. Wil je echt iets voor het milieu betekenen met je auto aanschaf ga dan rijden op gas, want dat is het schoonste.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 29-11-2019 20:27:03 ]
  vrijdag 29 november 2019 @ 20:46:09 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_190190347
Een elektrische auto kopen heeft geen enkel nut. Behalve als je graag wil pochen dat je een Tesla hebt. Koop een goede hybride.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_190206171
Je kan ook een knappe Golf oid leasen, incl 150pk automaat en voldoende opties. Betaal je 250¤ bijtelling en kun je dat ding ook weer inleveren als je ontslag neemt.

Nu zit je met dat ding opgescheept als je ergens anders gaat werken, zodra je die 50000km zat bent.
.
pi_190252351
Een elektrische auto als particulier is nauwelijks een voordeel. Als zijn baas te gierig (of te dom) is om geen EV te willen leasen voor z'n werknemers, die daardoor een lage bijtelling hebben, dan houdt het op. Als hij z'n baas om kan praten en het rekensommetje laat zien dan kan een elektrische auto een win-win zijn. Jij lage bijtelling en baas lage kosten. Maar je bent waarschijnlijk te laat nu voor een Model 3 met 4%..... er zijn al heel veel mensen die nog hun auto voor eind van het jaar willen hebben ivm de nieuwe bijtellingsregels in 2020.
Facts don't care about your feelings
pi_190252436
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:21 schreef kaasplankje het volgende:

Wil je echt iets voor het milieu betekenen met je auto aanschaf ga dan rijden op gas, want dat is het schoonste.
Onzin. Zelfs een beetje ecodiesel heeft minder CO2 uitstoot dan LPG. Uiteraard wel weer meer NOx. Er is maar één manier om echt schoon te rijden en dat is elektrisch. Uiteraard gaat dat nu nog niet lukken met alle kolencentrales etc. maar als we in de toekomst ieder dak bedekt hebben met zonnepanelen en de zee hebben vol gestopt met windmolens dan kom je een heel eind.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 4 december 2019 @ 16:37:44 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_190266885
Dit klinkt niet als een solide plan, eerder als een blok aan het been. Pak gewoon een gunstige leaser uit met bijtelling.
pi_190267097
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:37 schreef RamboDirk het volgende:
Dit klinkt niet als een solide plan, eerder als een blok aan het been. Pak gewoon een gunstige leaser uit met bijtelling.
Elektrische auto's zijn gunstig in de lease :P maar ik denk dat zijn budget eerder een Ioniq of Zoe is. Oh, en mag ook geen EV zijn lees ik.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 4 december 2019 @ 16:49:40 #12
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_190267119
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Elektrische auto's zijn gunstig in de lease :P maar ik denk dat zijn budget eerder een Ioniq of Zoe is.
Zijn werkgever doet niet aan elektrische lease.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')