abonnement Unibet Coolblue
pi_190165852
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een Vivarium, de bedoeling is om hier een slang (Ball Phyton) in te huizen, maar om het helemaal aan te kleden zoek ik planten om hier in te zetten.

Mijn vivarium is 200x50x110cm
De binnenkant is volledig met epoxy behandeld om alles waterdicht te houden.
Het plan op dit moment is om met pur schuim een rotsachtige achtergrond te maken waar ik plant potjes in verwerk, op het schuim komt diervriendelijk kit te zitten waar ik dan kokoshusk op geplakt wordt om het aan te kleden.

Op de bodem komt een laagje vijverstenen te liggen met daarna een ondergrond mix van aarde, kokoshusk, boom hars, geactiveerd houtskool en mos. ook zullen springstaarten toegevoegd worden om het een levend eco systeem te maken.
Aan de linkerkant zal een warmte mat toegevoegd die een grond temperatuur zal maken rond de 35 graden. de afmetingen zijn 60x40cm

Omdat ik hier een slang in heb zitten is er lucht ventilatie aanwezig en om de planten toch hun water te geven ga ik een automatisch water systeem toevoegen dat de planten iedere 12 uur vanuit 2 sproeimondjes 2 sec water zal geven.

Hopelijk zijn er mensen die hier ideeën hebben aan planten om te gebruiken.





Alvast bedankt voor alle tips!

[ Bericht 5% gewijzigd door Sharuun01 op 28-11-2019 20:55:42 (Foto's Added) ]
  donderdag 28 november 2019 @ 18:41:10 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190171142
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 11:49 schreef Sharuun01 het volgende:
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een Vivarium, de bedoeling is om hier een slang in te huizen, maar om het helemaal aan te kleden zoek ik planten om hier in te zetten.

Mijn vivarium is 200x50x110cm
De binnenkant is volledig met epoxy behandeld om alles waterdicht te houden.
Het plan op dit moment is om met pur schuim een rotsachtige achtergrond te maken waar ik plant potjes in verwerk, op het schuim komt diervriendelijk kit te zitten waar ik dan kokoshusk op geplakt wordt om het aan te kleden.

Op de bodem komt een laagje vijverstenen te liggen met daarna een ondergrond mix van aarde, kokoshusk, boom hars, geactiveerd houtskool en mos. ook zullen springstaarten toegevoegd worden om het een levend eco systeem te maken.
Aan de linkerkant zal een warmte mat toegevoegd die een grond temperatuur zal maken rond de 35 graden. de afmetingen zijn 60x40cm

Omdat ik hier een slang in heb zitten is er lucht ventilatie aanwezig en om de planten toch hun water te geven ga ik een automatisch water systeem toevoegen dat de planten iedere 12 uur vanuit 2 sproeimondjes 2 sec water zal geven.

Hopelijk zijn er mensen die hier ideeën hebben aan planten om te gebruiken.
Ik zal later op de dag foto's plaatsen hoe het vivatium er op dit moment uitzien om een beter beeld te creëren.

Alvast bedankt voor alle tips!
Ik heb er totaal geen verstand van, maar je zou eens hier kunnen informeren (of bij een vergelijkbare zaak) https://www.de-vogelkelder.nl/Reptielenwereld/i120/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190174308
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2019 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb er totaal geen verstand van, maar je zou eens hier kunnen informeren (of bij een vergelijkbare zaak) https://www.de-vogelkelder.nl/Reptielenwereld/i120/
Dankje, ik heb die sites al een beetje afgestruind maar niet heel veel te vinden over plant gebruik in een Terrarium,

Reden dat ik het hier vraag is of eventueel zijn die weten welke planten er geschikt voor kunnen zijn en goed erin passen, ze moeten namelijk ook tegen een stootje kunnen en een schuilplek kunnen bieden indien ze daar interesse in heeft (ze heeft natuurlijk door het vivarium op meerdere schuilplekken)
  donderdag 28 november 2019 @ 21:00:34 #4
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_190174415
Dat zou je eens aan Soulraven moeten vragen. Een vriend van mij is ook een slangenhouder aan wie ik het ook wel wil vragen.
pi_190176176
Leuk! Ik heb ook een koningspython, maar hier alleen kunstplanten omdat ik geen verstand heb van welke levende planten ik moet kiezen en vooral hoe ik ervoor zorg dat ze niet verwelken. :P

Wil wel graag meelezen om inspiratie op te doen.

Groot vivarium, trouwens. Mijn terrarium is 150 bij 50 bij 90 en dat vind ik al een gevaarte.
pi_190178227
quote:
2s.gif Op donderdag 28 november 2019 21:00 schreef Superbadeendje het volgende:
Dat zou je eens aan Soulraven moeten vragen. Een vriend van mij is ook een slangenhouder aan wie ik het ook wel wil vragen.
Superbadeendje, Als je dat zou willen vragen graag, alle informatie hierover kan ik gebruiken en is zeer welkom
@Soulraven Mag ik je interesseren in dit topic en evt. je ervaringen / ideeën delen. Dankje

quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 22:19 schreef K21 het volgende:
Leuk! Ik heb ook een koningspython, maar hier alleen kunstplanten omdat ik geen verstand heb van welke levende planten ik moet kiezen en vooral hoe ik ervoor zorg dat ze niet verwelken. :P

Wil wel graag meelezen om inspiratie op te doen.

Groot vivarium, trouwens. Mijn terrarium is 150 bij 50 bij 90 en dat vind ik al een gevaarte.
Grote van mijn vivarium is een bewuste keuze geweest, en ja hij is inderdaad groot.
Hij moest qua lengte en breedte dezelfde afmetingen krijgen als mijn dressoir en de hoogte (samen met dressoir) uitkomen met mijn andere meubels vandaar. dat is overigens ook de reden dat ik hiervoor ben gegaan dit zorgt er makkelijk voor om er grote levende planten in te bewaren (ik ben ook geen held in het levend houden van planten) maar met een setup als deze zorg ik dat ik alles zoveel mogelijk automatiseer of uit handen kan geven ;)
pi_190178247
Ik gebruik eerlijk gezegd zelf ook vooral kunstplanten omdat ik totaal geen gevoel heb voor planten. Maaaar, ik zit wel heel erg in het wereldje en ik geloof dat er ergens in 1 van mijn bioactieve groepen wel informatie over is.

Ik zal even zoeken.

quote:
Plant cover (live or fake) is beneficial
when used to cover hide entrances, open
patches of ground, and even over
branches to create cryptic basking sites.
Epipremnum sp. (Pothos varieties) is
probably the best choice for a first foray
into live planting a royal enclosure, though
even those may be uprooted depending
on the snake’s personality. Most “house
plants” that form vines will do well, ferns
and dracaena are also good options
Dus iets als:
https://www.123planten.nl/scindapsus-golden-pothos-p12.html


De dracaena familie dus ook. Hou er wel rekening mee dat als je ze bij een "normale" winkel koopt, je EERST dde meststoffen er uit wilt hebben voor je ze in je bak gebruikt.

Toevallig is er deze zondag in houten een reptielen en knaagdieren beurs. Ik weet niet hoever het van je vandaag is maar daar kun je zo'n beetje alles vinden.

[ Bericht 69% gewijzigd door Soulraven op 29-11-2019 00:26:38 ]
pi_190180656
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2019 00:19 schreef Soulraven het volgende:
Ik gebruik eerlijk gezegd zelf ook vooral kunstplanten omdat ik totaal geen gevoel heb voor planten. Maaaar, ik zit wel heel erg in het wereldje en ik geloof dat er ergens in 1 van mijn bioactieve groepen wel informatie over is.

Ik zal even zoeken.
[..]

Dus iets als:
https://www.123planten.nl/scindapsus-golden-pothos-p12.html


De dracaena familie dus ook. Hou er wel rekening mee dat als je ze bij een "normale" winkel koopt, je EERST dde meststoffen er uit wilt hebben voor je ze in je bak gebruikt.

Toevallig is er deze zondag in houten een reptielen en knaagdieren beurs. Ik weet niet hoever het van je vandaag is maar daar kun je zo'n beetje alles vinden.

Dankje voor deze info, dit is zeker iets waar ik wat mee kan.
Hiermee kan ik ook naar de lokale planten winkel gaan zodat ze daar een idee hebben wat ik zoek en er op uit breiden.

Houten moet ik even kijken of ik dat ga redden is ong 2 uur van mij vandaan maar bedankt voor de tip ;) ik wist niet zeker of ze daar ook terrarium planten aanbieden.

[ Bericht 32% gewijzigd door Sharuun01 op 29-11-2019 10:02:49 ]
pi_190185081
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 09:21 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]

Dankje voor deze info, dit is zeker iets waar ik wat mee kan.
Hiermee kan ik ook naar de lokale planten winkel gaan zodat ze daar een idee hebben wat ik zoek en er op uit breiden.

Houten moet ik even kijken of ik dat ga redden is ong 2 uur van mij vandaan maar bedankt voor de tip ;) ik wist niet zeker of ze daar ook terrarium planten aanbieden.
Jazeker, altijd genoeg aanbod. Die op houten is er 1x in de zoveel maand, altijd een aanrader!
  zaterdag 30 november 2019 @ 09:44:31 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190196648
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 20:55 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]

Dankje, ik heb die sites al een beetje afgestruind maar niet heel veel te vinden over plant gebruik in een Terrarium,

Reden dat ik het hier vraag is of eventueel zijn die weten welke planten er geschikt voor kunnen zijn en goed erin passen, ze moeten namelijk ook tegen een stootje kunnen en een schuilplek kunnen bieden indien ze daar interesse in heeft (ze heeft natuurlijk door het vivarium op meerdere schuilplekken)
Je kunt ze toch gewoon even bellen? Of er langs gaan als je in de buurt woont?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 8 december 2019 @ 12:06:40 #11
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_190325402
In elk geval een idee met mij erbij om mee te beginnen, viooltjes en varens
pi_190364285
Hier nog even een update, ik heb gisteren de planten gekocht (nu nog kijken of ik er voldoende heb)
Dit is het lijstje geworden:

Nephrolepis Exaltata (Green Lady)
Sansevieria Triffasciata (Laurentii)
Neoreglia Freddie
Codiaeum Variefatum (Cod gr excellent)
Petris Cretica (Albolineata)
2x Phelebodium Davana
3x Chlorophytum (Ocean)
9x Fittonia (3 verschillende)

Foto's:




Ik zal proberen in dit topic progress te delen met deze planten in het vivarium te plaatsen en het uiteindelijke resultaat.
  dinsdag 10 december 2019 @ 19:47:17 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190367065
Updates zijn altijd ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190367504
Mooi! Volg!
Whatever...
  woensdag 11 december 2019 @ 19:01:22 #15
481998 K21
Cappuccino
pi_190383957
Mooie plantjes!

Ben benieuwd hoe het gaat worden. :)
pi_190491098
Bij deze weer een update, de achterkant zit er nu bijna volledig tegenaan.
De Pur moet nog bijgesneden worden en de planten potjes toegevoegd worden.
Ook de ventelatie gaten zijn opgevuld op dit moment zodat ontsnappen niet mogelijk gaat zijn.

Met de laatste foto zit er op dit moment 10 bussen van 750 ml aan pur er tegenaan, dit was stukken meer dan dat ik ooit verwacht zou hebben dat ik nodig zou hebben.
Ook is er een beetje verloren gegaan omdat het van de muur is gevallen (ong een halve bus).
Helaas was het niet mogelijk om de kast op zijn kant te leggen (te zwaar en geen plek) dit maakte het dusdanig lastiger dan het moest zijn, pur plakt minder goed dan verwacht.

Nu op naar de volgende stap, en dat is het elektra werk, en de sproeiers toevoegen alsook het bijwerken van de achterwand tot waar ik het wil en de toevoeging van de planten potjes.
Maar dat is voor een volgende update

Foto 13 Dec. Voor de helft opgevuld.


Foto 16 Dec. Pur wand is ingevuld.
pi_190519978
Mooi project!

Er zijn zat online aanbieders voor terrariumplanten.

https://www.dutchrana.nl/product-categorie/terrarium-planten/

https://orchideeen-shop.n(...)n-en-orchideeen.html

https://www.araflora.nl/

Afhankelijk van de luchtvochtigheid zou je zelfs nog een redelijke keuze kunnen maken uit de aquariumplanten. Zowat 90% van deze planten zijn van origine Moerasplanten die in de natuur nauwelijks of zelfs nooit onder water staan.
https://www.aquarium-planten.com/

Op zo'n achterwand kun je het beste met Epifyten en mossen werken. Deze planten doen het goed bij bewatering/besproeiing met (zacht) regenwater of demi water. Ga je sproeien met kalkhoudend kraanwater, ga je na een tijdje aanslag krijgen op de planten en het glas etc.
Moet je zien te vermijden. Of je sproeiers gaan verkalken en verstoppen.

Orchideeën
Bromelia's
Tillandsia's
Klim Ficus
Varens en klimvarens
Mossen

De achterwand coaten en wanneer dit nog nat is bestrooien met turfstrooisel. In dit turfstrooisel zitten vaak nog mos en varen sporen. Wat na een tijdje vanzelf gaat groeien en de wand bedekt.

Je kan ook mossen uit de natuur plukken, tussen je stoeptegels vandaan etc. dit dan met een beetje yoghurt en water in de blender doen en goed mixen. Dit papje dan uitstrijken over de achterwand en eventueel het aangebrachte hout. De yoghurt geeft een goede startvoedingsbodem en het mos zal snel groeien. In het begin zal er ook wat schimmelgroei opkomen, dat kun je verwaarlozen. Gaat vanzelf weg en je springstaartjes eten het op. _O_
pi_190544374
Wat betreft die aquarium en moerasplanten -- zou er toch niet een té vochtige omgeving van maken. Koningspythons hebben het liefst een luchtvochtigheid van 55-60% (vlak voor ze gaan vervellen rond de 70-75% zodat de oude huid er in een mooi geheel af komt). Een klein beetje hoger zou misschien nog wel kunnen maar constant een zeer hoge luchtvochtigheid kan zorgen voor luchtwegproblemen.

(Misschien weet TS dit allemaal al. In dat geval sorry. :P )

Ziet er in ieder geval al veelbelovend uit. Tof dat je work in progress updates post!
pi_190551354
Dankje voor de informatie Watuntrik, helaas gaan moeras planten inderdaad niet werken zoals K21 al aangeeft, dit vooral vanwege de luchtvochtigheid en de gezondheids problemen die dat met zich mee kan brengen zoals bijv schubben rot en luchtweg, dit is waarom ik meer voor de kantoortype planten heb gekozen zijn redelijk hardy.

Ook is dat waarom dat schimmelgroei juist iets is dat ik niet ga promoten (ook een reden voor de springstaartjes)

qua update: ben nu nog aan het wachten op de Exo Terra Monsoon multi zodat ik die kan instaleren samen met het licht, dan volgt er weer een update met foto's
pi_190552304
Laat je niet misleiden door de noemer "Moerasplant" veel tropische moerasplanten die als aquarium planten worden aangeboden kunnen goed overleven met een redelijk lage luchtvochtigheid en regelmatig besproeien. Ze worden wel in de kwekerij op zeer hoge luchtvochtigheid gekweekt. Daarom moet je ze langzaam laten wennen aan een lagere luchtvochtigheid anders zullen ze verwelken. Eenmaal gewend kunnen ze het heel goed doen.

Zoek anders eens op Wabi Kusa voor voorbeelden. Dit is een traditionele Japanse kunstvorm net zoiets als Bloemschikken maar dan voornamelijk met aquariumplanten op het (redelijk) droge klimaat. 55 tot 60% is goed te doen.

https://nl.pinterest.com/search/pins/?q=Wabi%20kusa&rs=typed

Met een beetje verdiepen in de Wabi Kusa creaties vind je ook informatie welke planten er beter of minder geschikt voor zijn.

Het voordeel wat je hier uit kunt halen in een vivarium/terrarium is dat veel van deze planten qua formaat in een beperkte ruimte beter te handhaven zijn. En omdat ze wat kleiner van formaat blijven kun je er leuke contrasten mee creëren tussen voor en achtergrond net zoals je dat in een beplant aquarium zou doen, dat ook een vivarium is.

Neem bijvoorbeeld de webshop van Dutch Rana boven. Zij bieden ook enkele terrarium planten aan die je ook in de aquarium winkel tegenkomt en ook onder water kunt groeien.
Zoals

Microsorum sp. (Java varen)
Bolbitis sp. (Kongo varen)
Cryptocoryne sp.

En er zijn er nog veel meer, die de terrarium hobbyisten nog niet bereikt hebben. Dus de tip die ik je mee kan geven is duik eens in de wereld van Wabi Kusa en er zal een nieuwe plantenwereld voor je open gaan. *; Deze vorm van vivariums is nog niet zolang in Europa maar de plantenkennis die er uit gewonnem wordt is langzaam met andere vivarium vormen aan het overlappen. Vandaar dat je nu dus Cryptocoryne tegen komt in de terrarium planten winkels. Die werd vroeger alleen als aqauriumplant verkocht.

Dit is mijn mini jungle vivarium 30x13x20cm. Ongeveer 1,5 jaar oud, geen dieren.. Het bevat op 3 planten na een aantal planten die ik uit mijn aqaurium heb gehaald. En hier verder heb laten groeien. Gemiddelde luchtvochtigheid is net onder de 60%. Om de andere dag beetje sproeien met demi water. Soms zelfs een week niet.


[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 20-12-2019 10:45:28 ]
pi_190583175
Watuntrik, Vivarium ziet er goed uit, erg mooi!
Ik zal zeker een kijkje nemen in die techniek, kan er eventueel nog iets van op steken.
Dankje.
pi_190922536
@Sharuun01 zijn er al nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.
pi_190923207
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 20:55 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]

Dankje, ik heb die sites al een beetje afgestruind maar niet heel veel te vinden over plant gebruik in een Terrarium,

Reden dat ik het hier vraag is of eventueel zijn die weten welke planten er geschikt voor kunnen zijn en goed erin passen, ze moeten namelijk ook tegen een stootje kunnen en een schuilplek kunnen bieden indien ze daar interesse in heeft (ze heeft natuurlijk door het vivarium op meerdere schuilplekken)
Beste tip.. is naar de reptielenbeurs in Houten en daar veel met standhouders praten.
En evt meteen plantjes kopen.
pi_190935298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 18:13 schreef LoaLoa het volgende:
@:sharuun01 zijn er al nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.
Ja er zijn nog een paar nieuwe ontwikkelingen, sorry zo met de kerst en nieuwjaar niet meer heelveel mee gedaan :@
Vanavond plaats ik een foto hoe het er op dit moment uitziet.
pi_190941940
@LoaLoa Hierbij een update met foto's, excuses voor de vertraging hiermee

Op deze foto heb ik het overtollige pur schuim weg gehaald, op het restant aquarium kit gedaan en er vervolgens kokoshusk en boom schors tegenaan geplaatst. helaas is kit op pur iets wat niet heel makkelijk werk (het is erg lastig uit te strijken) om de witte plekken nu op te vullen ben ik op zoek naar een watervaste en diervriendelijke verf of stift, natuurlijk wordt er daarna ook nog wat extra achtergrond op die plekken toegevoegd.


Ook heb ik alle Elektra e.d. toegevoegd alsook een gaas voor de ventilatie gaten geplaatst zodat ze in het hok blijft wanneer dat moet.
De kabels die je ziet zijn van de warmte mat, de licht kabel en sproei installatie


Voor de sproei installatie heb ik gekozen voor de Exo Terra Monsoon Multi met 3 sproei mondjes, helaas was de RS400 niet te koop dus heb ik voor de multi gekozen (de RS400 wordt over het algemeen als beter ervaren dan de multi)

Ik hoop snel weer een update te kunnen plaatsen als ik weer iets verder ben.
Mocht iemand weten waar ik watervaste en diervriendelijk verf of stiften kan krijgen hou ik me aanbevolen.

en echt super leuk dat er zoveel mensen geïnteresseerd zijn in updates van mijn build *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')