abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 16 december 2019 @ 12:32:16 #201
74056 crew  ToT
pi_190474423
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:27 schreef T-zooi het volgende:
Lubach heeft het altijd over meegaan met je tijd en dat tradities moeten veranderen maar blijkbaar moeten we nog wel elke dag gebukt gaan over een schuldgevoel van wat er 300 jaar geleden heeft afgespeeld. En nou hoor ik die Fresku of zo ook nog toegeven dat zijn geliefd Afrikanen net zo bezig waren met slavernij. (Overigens vandaag de dag nog steeds maar daar hoor je hem niet over)

Blijft die Lubach niet een beetje hangen in de tijd?
Ja nee, de slavernij waar de Afrikanen zelf aan deden was volgens die rap maar super kleinschalig vergeleken met wat "wij" allemaal deden. Dat was ook het moment dat ik wegzapte.
Ja nog even fijntjes er bij zeggen dat het hem niet om financiële genoegdoening ging! :')
pi_190474595
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2019 12:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja nee, de slavernij waar de Afrikanen zelf aan deden was volgens die rap maar super kleinschalig vergeleken met wat "wij" allemaal deden. Dat was ook het moment dat ik wegzapte.
Ja nog even fijntjes er bij zeggen dat het hem niet om financiële genoegdoening ging! :')
Zegt ook wel genoeg dat ze de statistiek van alle slaven die Europa verhandelden (12 miljoen ofzo?) en niet van enkel NL..
Terwijl het toch echt het canon van NL was.

Oja en had ING deze ook al online voor de uitzending?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 16 december 2019 @ 12:43:48 #203
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_190474612
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 07:53 schreef RensAjacied het volgende:
Ik was alleen met cash gebeuren oneens, ik zelf vind contant geld ook fijn en ik ben 23.

Maar Lubach kijk ik niet om continu mijn mening te zien.
Dit dus. Daarnaast is het prettige aan Lubach dat ie net zo goed Groenlinks of een links thema belachelijk maakt.

Ik hou niet zo van rap, maar tekstueel gewoon een sterk nummer. Dit heeft weinig met politiek correct zijn te maken IMO, het is feitelijk gewoon juist.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  maandag 16 december 2019 @ 12:47:51 #204
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_190474677
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:27 schreef T-zooi het volgende:
Lubach heeft het altijd over meegaan met je tijd en dat tradities moeten veranderen maar blijkbaar moeten we nog wel elke dag gebukt gaan over een schuldgevoel van wat er 300 jaar geleden heeft afgespeeld. En nou hoor ik die Fresku of zo ook nog toegeven dat zijn geliefd Afrikanen net zo bezig waren met slavernij. (Overigens vandaag de dag nog steeds maar daar hoor je hem niet over)

Blijft die Lubach niet een beetje hangen in de tijd?
Helemaal niemand zegt dat je gebukt moet gaan onder een schuldgevoel. Maar een beetje erkenning voor de zwarte bladzijden van onze geschiedenis is niks mis mee.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_190474683
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 10:07 schreef speknek het volgende:
Fucking links programma man, shiit, zoals toen hij bejaarden sukkels noemde, of toen hij mensen met een laag inkomen sukkels noemde. Ik ben echt helemaal klaar met die linkse indocterinasie!!!

Topshow _O_ overheidsdis is echt zo terecht, ongelooflijk dat ze campagnes hebben om meer jongeren aan het gokken te krijgen.
Graag het exacte moment dat Lubach de bejaarden "sukkels" noemde.
En dan niet "nou ja, bij wijze van....". Gewoon het woord "sukkels".
En mensen met een laag inkomen... Ook "sukkels". Ook graag bij deze groep het exacte moment.
Overigens.... doe iets aan je spelling....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_190474719
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:27 schreef T-zooi het volgende:
Lubach heeft het altijd over meegaan met je tijd en dat tradities moeten veranderen maar blijkbaar moeten we nog wel elke dag gebukt gaan over een schuldgevoel van wat er 300 jaar geleden heeft afgespeeld. En nou hoor ik die Fresku of zo ook nog toegeven dat zijn geliefd Afrikanen net zo bezig waren met slavernij. (Overigens vandaag de dag nog steeds maar daar hoor je hem niet over)

Blijft die Lubach niet een beetje hangen in de tijd?
De Duitsers zouden ook kunnen zeggen:
Op 10 mei 1940 was er al een NSB in Nederland. Dus we hebben niks nieuws gebracht.
En: De Joden werden door de Nederlandse politie opgehaald.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_190474750
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:43 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Ik hou niet zo van rap, maar tekstueel gewoon een sterk nummer. Dit heeft weinig met politiek correct zijn te maken IMO, het is feitelijk gewoon juist.
Volgens mij zijn er anno 2019 weinig mensen die ontkennen dat NL niet vrij fout zat in de Gouden Eeuw.

Maar hier wordt geschutterd met woorden als genocide en zwart vs wit. Volgens mij was de reden dat men slaven uit Afrika gebruikte niet enkel het feit dat ze zwart waren.

En to be honest, van deze rap van 600 woorden gingen er 440 over slavernij. NL is echt veel meer.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190474871
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Graag het exacte moment dat Lubach de bejaarden "sukkels" noemde.
En dan niet "nou ja, bij wijze van....". Gewoon het woord "sukkels".
En mensen met een laag inkomen... Ook "sukkels". Ook graag bij deze groep het exacte moment.
Overigens.... doe iets aan je spelling....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie
Het sarcasme in zijn post ligt er duimendik bovenop maar oké.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_190474949
Dat van de slavernij.... dat weten we nu toch wel onderhand? Wat willen mensen als Fresku nou nog? Het is belangrijk dat het wordt onderwezen naast de goede dingen uit onze historie. Dat werd het volgens mij al, maar oke dan nu misschien wat meer. Maar dan houdt het verder wel op toch? We moeten verder en het is echt al heel wat eeuwen geleden.

Of gaan we straks geschiedvervalsing krijgen. Dingen als "Nederland heeft alle rijkdom te danken over de rug, bloed en zweet van zwarte slaven" en dat soort shit? Of dat er herstelbetalingen moeten komen?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  maandag 16 december 2019 @ 13:15:44 #210
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_190475152
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 13:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Het sarcasme in zijn post ligt er duimendik bovenop maar oké.
Ja, veel duidelijker wordt het niet.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_190475790
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 13:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Dat van de slavernij.... dat weten we nu toch wel onderhand? Wat willen mensen als Fresku nou nog? Het is belangrijk dat het wordt onderwezen naast de goede dingen uit onze historie. Dat werd het volgens mij al, maar oke dan nu misschien wat meer. Maar dan houdt het verder wel op toch? We moeten verder en het is echt al heel wat eeuwen geleden.

Of gaan we straks geschiedvervalsing krijgen. Dingen als "Nederland heeft alle rijkdom te danken over de rug, bloed en zweet van zwarte slaven" en dat soort shit? Of dat er herstelbetalingen moeten komen?
Nee we moeten ook alle straatnamen aanpassen. En de Coentunnel kan echt niet.

Hypothetische vraag: mocht het tot betalingen komen, moet Fresku (Eindhoven, 1986) dan ontvangen of betalen Y/N
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190475844
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:43 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Dit dus. Daarnaast is het prettige aan Lubach dat ie net zo goed Groenlinks of een links thema belachelijk maakt.

Ik hou niet zo van rap, maar tekstueel gewoon een sterk nummer. Dit heeft weinig met politiek correct zijn te maken IMO, het is feitelijk gewoon juist.
Nee, het is feitelijk onjuist. De hele NPO is aan sluipende geschiedvervalsing aan het doen. Het moet en zal het plaatje zijn van die gemene blanken die rijk werden van het veroveren van volkeren, slavernij en uitbuiting, wat zich heeft doorgetrokken in het enorme racisme van vandaag, net als in de VS en eigenlijk nog erger.

Daarvoor moet de Gouden Eeuw precies samenvallen met de 17e eeuw, moet de VOC belangrijker zijn dan de moedernegotie terwijl die VOC qua economische belang niet zoveel vooerstelde, wordt gedaan alsof die heel Indonesie regeerde ipv handelsposten stichtte. De periode dat Nederland rijk werd terwijl het principieel weigerde aan slavernij te doen moet ook genegeerd, net als het feit dat de slaven zwart waren omdat ze minder gevonden zouden zijn, terwijl ze werden gekocht omdat ze niet ziek werden van Europeanen en al eeuwen door Afrikanen en Arabieren te koop werden aangeboden. Dat de schaal heel anders zou zijn is ook onzin, de Arabische slavernij is nog een heel stuk omvangrijker dan de Transatlantische en het Nederlandse aandeel was juist van een vrij kleine schaal, ook tov de Afrikaanse slavernij.

De Nederlanders handelenden dan ook op gelijke voet met zwarte Afrikanen, onder andere in slaven. Nederlanders leefden ook op gelijke voet samen met zwarte Afrikanen in Afrika, en lieten zwarte Afrikanen naar Nederland komen om bijvoorbeeld te studeren, waar ze net als de andere zwarten gewoon vrije burgers waren.

Dus Fresku en Lubach zijn weer uit hun nek aan het zwetsen. Ze maken van witte en vaalgrijze bladzijden zwarte bladzijden, ze ontkennen de Afrikaanse en Arabische zwarte bladzijden en negeren de vele witte Nederlandse bladzijden. En dan maar wentelen in slachtofferschap alsof het hier nooit anders dan in de VS geweest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 13:55:38 #213
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_190476068
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, het is feitelijk onjuist. De hele NPO is aan sluipende geschiedvervalsing aan het doen. Het moet en zal het plaatje zijn van die gemene blanken die rijk werden van het veroveren van volkeren, slavernij en uitbuiting, wat zich heeft doorgetrokken in het enorme racisme van vandaag, net als in de VS en eigenlijk nog erger.

Daarvoor moet de Gouden Eeuw precies samenvallen met de 17e eeuw, moet de VOC belangrijker zijn dan de moedernegotie terwijl die VOC qua economische belang niet zoveel vooerstelde, wordt gedaan alsof die heel Indonesie regeerde ipv handelsposten stichtte. De periode dat Nederland rijk werd terwijl het principieel weigerde aan slavernij te doen moet ook genegeerd, net als het feit dat de slaven zwart waren omdat ze minder gevonden zouden zijn, terwijl ze werden gekocht omdat ze niet ziek werden van Europeanen en al eeuwen door Afrikanen en Arabieren te koop werden aangeboden. Dat de schaal heel anders zou zijn is ook onzin, de Arabische slavernij is nog een heel stuk omvangrijker dan de Transatlantische en het Nederlandse aandeel was juist van een vrij kleine schaal, ook tov de Afrikaanse slavernij.

De Nederlanders handelenden dan ook op gelijke voet met zwarte Afrikanen, onder andere in slaven. Nederlanders leefden ook op gelijke voet samen met zwarte Afrikanen in Afrika, en lieten zwarte Afrikanen naar Nederland komen om bijvoorbeeld te studeren, waar ze net als de andere zwarten gewoon vrije burgers waren.

Dus Fresku en Lubach zijn weer uit hun nek aan het zwetsen. Ze maken van witte en vaalgrijze bladzijden zwarte bladzijden, ze ontkennen de Afrikaanse en Arabische zwarte bladzijden en negeren de vele witte Nederlandse bladzijden. En dan maar wentelen in slachtofferschap alsof het hier nooit anders dan in de VS geweest.
Jij bent degene die hier zwetst. Het klopt niet.
pi_190476249
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 13:55 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Jij bent degene die hier zwetst. Het klopt niet.
Wat klopt er niet dan?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 14:26:45 #215
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_190476749
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat klopt er niet dan?
Je gaat extreem selectief met de feiten om en benoemt dingen die niet relevant zijn voor het feit dat Nederland een belangrijk aandeel heeft gehad in de slavenhandel. Hoe het de eeuwen ervoor of erna was is dan irrelevant. We hoeven ook niet enorm zwartgallig te doen maar een zover als mogelijke objectieve blik op de geschiedenis van Nederland is gezond lijkt me.
pi_190477074
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 14:26 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Je gaat extreem selectief met de feiten om en benoemt dingen die niet relevant zijn voor het feit dat Nederland een belangrijk aandeel heeft gehad in de slavenhandel. Hoe het de eeuwen ervoor of erna was is irrelevant. We hoeven ook niet enorm zwartgallig te doen maar een zover als mogelijke objectieve blik op de geschiedenis van Nederland is gezond lijkt me.
Daar ben ik voor, maar die staat dus onder druk omdat een bepaalde subcultuur in het slachtofferschap wil zwelgen. Je weet dat Nederlanders met het geschiedenisonderwijs van de laatste decennia het aandeel van Nederland in de Transatlantische slavernij al hopeloos overschatten? Het was geen belangrijk aandeel, als je niet vanuit puur Nederlands perspectief naar de slavernij krijgt komt Nederland niet eens aan bod.

Dat vind ik niet zo interessant, het heeft er ook mee te maken dat Nederlandse slavenhandelaren maar korte tijd competitief zijn geweest. Wel interessant is hoe Nederland ging 'dat doen wij Nederlanders niet!' tot een vrij grote speler voor zij het korte tijd. Maar daar mag het niet over gaan, dan zijn het ineens weer 'de Europeanen', lees blanken, en die zijn altijd hartstikke racistisch geweest tot de laaggeletterde millenials met de aandachtsspanne voor geschiedenis korter dan een appje wel even kwamen vertellen hoe men zich dient te gedragen en hoe men dient te denken.

Maar nogmaals, wat klopt er niet?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_190477084
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
maar die staat dus onder druk omdat een bepaalde subcultuur in het slachtofferschap wil zwelgen.
Kutboeren :r
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 14:52:03 #218
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_190477181
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar ben ik voor, maar die staat dus onder druk omdat een bepaalde subcultuur in het slachtofferschap wil zwelgen. Je weet dat Nederlanders met het geschiedenisonderwijs van de laatste decennia het aandeel van Nederland in de Transatlantische slavernij al hopeloos overschatten? Het was geen belangrijk aandeel, als je niet vanuit puur Nederlands perspectief naar de slavernij krijgt komt Nederland niet eens aan bod.

Dat vind ik niet zo interessant, het heeft er ook mee te maken dat Nederlandse slavenhandelaren maar korte tijd competitief zijn geweest. Wel interessant is hoe Nederland ging 'dat doen wij Nederlanders niet!' tot een vrij grote speler voor zij het korte tijd. Maar daar mag het niet over gaan, dan zijn het ineens weer 'de Europeanen', lees blanken, en die zijn altijd hartstikke racistisch geweest tot de laaggeletterde millenials met de aandachtsspanne voor geschiedenis korter dan een appje wel even kwamen vertellen hoe men zich dient te gedragen en hoe men dient te denken.

Maar nogmaals, wat klopt er niet?
Kort na het midden van de zeventiende eeuw was bijna een kwart van trans-Atlantische slavenhandel in handen van de Republiek. Daarna namen anderen het over maar onze rijkdom in die tijd is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de slaven. Ik zie je dat proberen af te zwakken.
pi_190477649
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 14:52 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Kort na het midden van de zeventiende eeuw was bijna een kwart van trans-Atlantische slavenhandel in handen van de Republiek. Daarna namen anderen het over maar onze rijkdom in die tijd is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de slaven. Ik zie je dat proberen af te zwakken.
Maar als jij het percentage (+- 25%) van het kortstondige maar absolute hoogtedieptepunt en niet het gemiddelde (5%) neem, is dat dan ook niet selectief met de feiten omgaan?

Daarom ben ik ook een voorstander van een slavenmuseum om mensen gewoon de keiharde gitzwarte waarheid te vertellen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190477918
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 14:52 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Kort na het midden van de zeventiende eeuw was bijna een kwart van trans-Atlantische slavenhandel in handen van de Republiek.
Helemaal op het einde van de Gouden Eeuw dus.

quote:
Daarna namen anderen het over maar onze rijkdom in die tijd is natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de slaven. Ik zie je dat proberen af te zwakken.
Nee, de Republiek is in 1636 in de Transatlantische slavernij gestapt. Behalve dat de verantwoordelijke WIC financieel een allerminst succesvolle onderneming was, klotste het geld toen al lang en breed tegen de plinten omhoog. Zelfs bij de oprichting van de VOC had je dienstmeiden die intekenden op de aandelen, lang voordat de VOC uit ging keren waren er dus al eenvoudige mensen met spaargeld over. Behalve de Lissabon-kwestie was de vaart naar de Oost en de West ook een kwestie van verzadiging van de Noordzee, Middellandse Zee en Baltische Zee met Nederlandse schepen.

Daarnaast kun je je afvragen hoe lucratief slavernij uiteindelijk was, zeker voor handelaars als de Nederlanders, enerzijds drukken ze de prijzen van producten wat, maar je kunt ze natuurlijk ook niks verkopen. Dus nee, je kunt niet zomaar stellen dat de rijkdom in die tijd mede mogelijk is gemaakt door slaven. Het is niet zo dat naarmate je meer leed veroorzaakt of onrechtvaardiger bent dit evenredig rijkdom oplevert, anders waren grote delen van Afrika en Arabië ook wel stinkend rijk geweest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_190477993
Slaven kun je gratis laten werken. Hoe is dat niet economisch lucratief? Aan slaven werd niks verkocht, ze waren de handel. Zoals bij Google en Facebook nu.
Onder deze lijn niet schrijven
  maandag 16 december 2019 @ 16:26:47 #222
366554 JR-Style-93
Stukje Tatjana
pi_190478555
Dat rapfilmpje was echt kut, heb al een hekel aan die parodie op muziek maar dit kon niet. Kreeg er bloedende oren van.

Verder wel een prima uitzending, al was dat met die doventolk wel wat flauw. Item over die loterijen was goed.
Oh.
  maandag 16 december 2019 @ 16:41:48 #223
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_190478826
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De Duitsers zouden ook kunnen zeggen:
Op 10 mei 1940 was er al een NSB in Nederland. Dus we hebben niks nieuws gebracht.
En: De Joden werden door de Nederlandse politie opgehaald.
Serieus, wat?!
pi_190479504
Die Hitler was in Duitsland ook al bezig met zijn 3e rijk vanaf 1933 :')
Onder deze lijn niet schrijven
pi_190479549
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 10:07 schreef speknek het volgende:

Topshow _O_ overheidsdis is echt zo terecht, ongelooflijk dat ze campagnes hebben om meer jongeren aan het gokken te krijgen.
Ja, dit opende mijn ogen ook wel :o Vol-ko-men terecht. Overheid doet niks met eigen verzonnen regels/beleid en is er alleen maar op uit meer geld binnen te harken (van blijkbaar financieel kwetsbaren en jongeren! :o )
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')