Ik had mijn huis gekocht voor 130.000 euro. En nu is die 260.000 euro waard. Ik maak dus feitelijk gezien 130.000 euro winst. Of maakt dat niks uit voor de Wia?quote:Op maandag 25 november 2019 13:14 schreef trein2000 het volgende:
Je vermogen verandert niet door de verkoop van een huis. Bovendien kent de Wia geen vermogenseis
Die 260.000 is nu al onderdeel van je vermogen. Ontstaat niet pas bij verkoop ofzo.quote:Op maandag 25 november 2019 13:16 schreef Ricardiyanoya het volgende:
[..]
Ik had mijn huis gekocht voor 130.000 euro. En nu is die 260.000 euro waard. Ik maak dus feitelijk gezien 130.000 euro winst. Of maakt dat niks uit voor de Wia?
Ik heb 42 jaar hard gewerkt en na een zware ongeluk invalide geworden. Dan is het wel zo fijn om garantie te hebben tot mijn pensioen. Geld kan je in één dag opmaken. Maar een uitkering die blieft kome.quote:Op maandag 25 november 2019 13:16 schreef Woelwater het volgende:
Waarom zou je nog een uitkering nodig hebben met ¤260.000 op de bank?
Natuurlijk verandert je vermogen dan wel.quote:Op maandag 25 november 2019 13:14 schreef trein2000 het volgende:
Je vermogen verandert niet door de verkoop van een huis. Bovendien kent de Wia geen vermogenseis
We hebben 2 huizen waarvan 1 van mijn vrouw. Zij verhuurde haar huis sinds ruim 10 jaar. Huurders willen verhuizen naar een ander stad dus hebben we besloten om haar huis te verkopen. We zijn allebei ook op leeftijd , waarbij ik ook invalide ben geworden , dus willen niks meer verhuren.quote:Op maandag 25 november 2019 15:48 schreef tsagld het volgende:
[..]
Natuurlijk verandert je vermogen dan wel.
Overwaarde telt niet mee voor box 3 maar banksaldi wel.
Voor de WIA wordt echter geen rekening gehouden met vermogen. Dus je zit wat dat betreft veilig. Je gaat uiteraard wel (meer) vermogensrendementsheffing betalen.
Overigens moet je toch ergens gaan wonen nadat je huis is verkocht. Hoe financier je dat? Die 130.000 is zo op als je gaat huren... (bij ¤ 1,300 euro huur per maand is het binnen een jaartje of acht op)
Huh, las ik net geen 25 jaar?quote:Op maandag 25 november 2019 15:56 schreef Ricardiyanoya het volgende:
[..]
We hebben 2 huizen waarvan 1 van mijn vrouw. Zij verhuurde haar huis sinds ruim 10 jaar. Huurders willen verhuizen naar een ander stad dus hebben we besloten om haar huis te verkopen. We zijn allebei ook op leeftijd , waarbij ik ook invalide ben geworden , dus willen niks meer verhuren.
Aha...in dat geval verandert je vermogen ook niet..,maar om een andere reden Een tweede huis, of de overwaarde daarvan, valt namelijk wél in box 3. Dat ga je inwisselen voor geld, dat ook in box 3 valt.quote:Op maandag 25 november 2019 15:56 schreef Ricardiyanoya het volgende:
[..]
We hebben 2 huizen waarvan 1 van mijn vrouw. Zij verhuurde haar huis sinds ruim 10 jaar. Huurders willen verhuizen naar een ander stad dus hebben we besloten om haar huis te verkopen.
Dat is belasting. Voor uitkeringen gaat alles op een hoop.quote:Op maandag 25 november 2019 15:48 schreef tsagld het volgende:
[..]
Natuurlijk verandert je vermogen dan wel.
Overwaarde telt niet mee voor box 3 maar banksaldi wel.
Voor de WIA wordt echter geen rekening gehouden met vermogen. Dus je zit wat dat betreft veilig. Je gaat uiteraard wel (meer) vermogensrendementsheffing betalen.
Overigens moet je toch ergens gaan wonen nadat je huis is verkocht. Hoe financier je dat? Die 130.000 is zo op als je gaat huren... (bij ¤ 1,300 euro huur per maand is het binnen een jaartje of acht op)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |