abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 08:46:49 #101
5428 crew  miss_sly
pi_190017369
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:45 schreef Perrin het volgende:
Eentje van 7 hier. Weet dat het maar een verhaal is, maar kijkt wel Sinterklaasjournaal in zijn pietenpakje.
Mijne is tien, kijkt met plezier het Sinterklaasjournaal en was hartstikke blij dat ze een high five van de Sint had gescoord bij de intocht in Amsterdam.

En ze gelooft al vijf jaar niet meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_sly op 19-11-2019 09:02:55 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 19 november 2019 @ 08:58:03 #102
471637 TomStall
I buried Joey
pi_190017443
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:33 schreef Ringo het volgende:

[..]

Waarom zou ik, we zijn toch op de goede weg? Over een jaar of tien is zwarte piet een herinnering uit het verleden, die alleen nog in cultureel achtergebleven contreien in stand wordt gehouden.
Ja, zeker op de goede weg. Er is meer polarisatie en kwaadheid tussen partijen dan voorheen. En jij denkt nu serieus dat dit over een jaar of tien opgelost zal zijn? Ik denk dat het van kwaad tot erger gaat, de droom van harmonieuze multi culti geloof ik al een tijdje niet meer in. Maar: we zullen het mee gaan maken. Ik ben ik elk geval blij dat jij er zo positief ertegenover staat, en of dat realistisch is of niet is ook maar een kwestie van perceptie.
  dinsdag 19 november 2019 @ 09:23:53 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190017659
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Verlos hem dan van de rest van zijn stereotype “Afrikaanse” trekken.
Zoals?
  dinsdag 19 november 2019 @ 09:25:01 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190017670
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als je dat nodig hebt om kinderen een maand per jaar in het gareel te hebben, heb je toch echt andere problemen.
Zo werkt het niet. Dat is niet de bedoeling.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 09:26:24 #105
5428 crew  miss_sly
pi_190017686
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 09:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Dat is niet de bedoeling.
Wat bedoel je?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 19 november 2019 @ 09:32:50 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_190017746
3 en 5.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190017778
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Verlos hem dan van de rest van zijn stereotype “Afrikaanse” trekken.
het is maar wat je er in ziet..
zet die racismebril eens af.. ;)
  dinsdag 19 november 2019 @ 09:37:14 #108
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_190017786
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:33 schreef Ringo het volgende:

[..]

Waarom zou ik, we zijn toch op de goede weg? Over een jaar of tien is zwarte piet een herinnering uit het verleden, die alleen nog in cultureel achtergebleven contreien in stand wordt gehouden.
"Progressieven" als jij willen alle vaderlandse tradities vernietigen. Alle goede dingen moeten volgens jouw soort mensen kapot.

That will never happen .....
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 09:45:25 #109
5428 crew  miss_sly
pi_190017840
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 09:37 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

"Progressieven" als jij willen alle vaderlandse tradities vernietigen. Alle goede dingen moeten volgens jouw soort mensen kapot.

That will never happen .....
Welke vaderlandse tradities worden er vernietigd? Buiten zwarte piet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190017964
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 09:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Welke vaderlandse tradities worden er vernietigd? Buiten zwarte piet.
Jij weet natuurlijk ook wel dat dit pas stap 1 is. Het gaat hier niet bij blijven.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:02:15 #111
5428 crew  miss_sly
pi_190017976
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:01 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Jij weet natuurlijk ook wel dat dit pas stap 1 is. Het gaat hier niet bij blijven.
Dat weet ik helemaal niet, en daar ben ik ook niet van overtuigd. Integendeel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:02:20 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190017977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 09:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Sinterklaas is niet bedoeld om kinderen in het gareel te houden, niet voor een maand en niet voor langere tijd. En al helemaal niet voor jonge kinderen.
Je moet het meer zien als enerzijds een leerzaam spel om het gevolg van je daden te zien, met altijd een verzoening, maar anderzijds (voor oudere jeugd/jong volwassenen) een manier om te laten merken hoe je binnen de gemeenschap valt, anoniem. En dan kun je daarover nadenken en je leven beteren, zodat je geaccepteerd kunt worden als echtgenoot en collega.
Kijk naar de symboliek en de oude rituelen: je gaat dood, je wordt voor een hemels gerecht gezet, je wordt omgeven door vruchtbaarheidssymbolen herboren tijdens Sinterklaas, gelouterd en wel.
Ja, daar hoort ook angst bij (voor de dood, voor het oordeel, niet voor de straf), maar ook griezelen en opluchting en feest.

De roe was oorspronkelijk bedoeld om maagden te slaan omdat ze "stout" waren omdat ze zich nog niet voort hadden geplant. Het slaan is een vruchtbaarheidsritueel.

Dat wij massaal roepen "het is een kinderfeest" komt omdat we ons massaal van mystiek hebben afgewend, in de veronderstelling dat we verlicht zijn of zo. Maar zonder dit soort rituelen zit je met heel veel shit die maar doorettert omdat we de moeite niet meer nemen voor verzoeningen. En incels. En eenzaamheid. En talloze psychische problemen.
pi_190018024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat weet ik helemaal niet, en daar ben ik ook niet van overtuigd. Integendeel.
We zullen het zien.
Over 10 jaar is dit niet meer het Nederland van nu kan ik je vertellen.
Een hoop zal gaan veranderen.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:08:30 #114
5428 crew  miss_sly
pi_190018053
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas is niet bedoeld om kinderen in het gareel te houden, niet voor een maand en niet voor langere tijd. En al helemaal niet voor jonge kinderen.
Je moet het meer zien als enerzijds een leerzaam spel om het gevolg van je daden te zien, met altijd een verzoening, maar anderzijds (voor oudere jeugd/jong volwassenen) een manier om te laten merken hoe je binnen de gemeenschap valt, anoniem. En dan kun je daarover nadenken en je leven beteren, zodat je geaccepteerd kunt worden als echtgenoot en collega.
Kijk naar de symboliek en de oude rituelen: je gaat dood, je wordt voor een hemels gerecht gezet, je wordt omgeven door vruchtbaarheidssymbolen herboren tijdens Sinterklaas, gelouterd en wel.
Ja, daar hoort ook angst bij (voor de dood, voor het oordeel, niet voor de straf), maar ook griezelen en opluchting en feest.

De roe was oorspronkelijk bedoeld om maagden te slaan omdat ze "stout" waren omdat ze zich nog niet voort hadden geplant. Het slaan is een vruchtbaarheidsritueel.

Dat wij massaal roepen "het is een kinderfeest" komt omdat we ons massaal van mystiek hebben afgewend, in de veronderstelling dat we verlicht zijn of zo. Maar zonder dit soort rituelen zit je met heel veel shit die maar doorettert omdat we de moeite niet meer nemen voor verzoeningen. En incels. En eenzaamheid. En talloze psychische problemen.
Ik vind het heel mooi hoe je hier een draai aan geeft, hoor. Ik ben het niet zo met je eens.

Ik reageerde echter op Gia die letterlijk stelde dat zwarte piet bedoeld is om een maand lang kinderen in het gareel te hebben. En dat heb ik haar al vaker zien beweren. En ik vind het echt te zot voor woorden. Als je een bepaalde periode moet dreigen met "pas op, als je niet lief bent, krijg je geen cadeautjes" heb je heel andere problemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:09:30 #115
5428 crew  miss_sly
pi_190018068
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:06 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

We zullen het zien.
Over 10 jaar is dit niet meer het Nederland van nu kan ik je vertellen.
Een hoop zal gaan veranderen.
Uiteraard is dat zo, dat heet ontwikkeling. Het is ook niet hetzelfde als 10 jaar geleden. of 20. of 30. Zo gaat dat met het leven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190018069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:06 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

We zullen het zien.
Over 10 jaar is dit niet meer het Nederland van nu kan ik je vertellen.
Een hoop zal gaan veranderen.
Wat maakt dat uit?
Het Nederland van 1900 was ook niet het Nederland van 1910.
Nederland van 1945 leek al helemaal niet op dat van 1935.
1960 en 1970 waren ook een wereld van verschil.
So we just called him Fred too
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:09:39 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018071
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat weet ik helemaal niet, en daar ben ik ook niet van overtuigd. Integendeel.
Kijk even terug. Er zijn sinds de jaren '90 op verzoek van anti-racismemensen al aanpassingen gedaan. Maar steeds als aan de eis was voldaan, was het niet goed genoeg en moest er méér verandert worden. KOZP roept nu al dat heel Zwarte Piet moet verdwijnen. Het volgende zal Klaas zelf zijn, daarna de nepklaas Santa Claus. Dan de witte kerst, en de blackface wijze van het kerststalletje. Driekoningen daarna. Carnaval ligt nu al ernstig onder vuur en is zwaar gecensureerd. De Gouden Koets is al een punt van kritiek, dus Prinsjesdag zal er ook wel snel aangaan als volksfeest (want dat is het in Den Haag). Koningsdag kan natuurlijk ook niet meer, een blanke ouwe vent die de baas is. En al dat oranje is symbool voor de vermaledijde VOC, dus hou maar op met alles wat überhaupt nationaal is. Vlag ook afschaffen.
pi_190018082
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:09 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit?
Het Nederland van 1900 was ook niet het Nederland van 1910.
Nederland van 1945 leek al helemaal niet op dat van 1935.
1960 en 1970 waren ook een wereld van verschil.
Ik heb het niet over een positieve vooruitzicht of positieve groei.
Binnen 10 jaar is Nederland helemaal verziekt.
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:11:27 #119
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_190018092
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:09 schreef Lunatiek het volgende:
ecensureerd. De Gouden Koets is al een punt van kritiek, dus Prinsjesdag zal er ook wel snel aangaan als volksfeest (want dat is het in Den Haag). Koningsdag kan natuurlijk ook niet meer, een blanke ouwe vent die de baas is. En al dat oranje is symbool voor de vermaledijde VOC, dus hou maar op met alles wat überhaupt nationaal is. Vlag ook afschaffen.
Jij woont echt in een andere dimensie, denk ik.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:11:41 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018093
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind het heel mooi hoe je hier een draai aan geeft, hoor. Ik ben het niet zo met je eens.

Ik reageerde echter op Gia die letterlijk stelde dat zwarte piet bedoeld is om een maand lang kinderen in het gareel te hebben. En dat heb ik haar al vaker zien beweren. En ik vind het echt te zot voor woorden. Als je een bepaalde periode moet dreigen met "pas op, als je niet lief bent, krijg je geen cadeautjes" heb je heel andere problemen.
Het is een spel. Spelend leren. Je moet wel kunnen aanvoelen of je kind eraan toe is. Dat lukt niet als je je kind in een kdv zet.
pi_190018096
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:02 schreef Lunatiek het volgende:
Maar zonder dit soort rituelen zit je met heel veel shit die maar doorettert omdat we de moeite niet meer nemen voor verzoeningen.
Dus als de vierders van Sinterklaas uit zijn op verzoening dan is een piet met roetvegen dé oplossing:
Sinterklaasaanhangers hun feest, niet aanhangers geen naar gevoel.
So we just called him Fred too
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:12:44 #122
5428 crew  miss_sly
pi_190018105
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kijk even terug. Er zijn sinds de jaren '90 op verzoek van anti-racismemensen al aanpassingen gedaan. Maar steeds als aan de eis was voldaan, was het niet goed genoeg en moest er méér verandert worden. KOZP roept nu al dat heel Zwarte Piet moet verdwijnen. Het volgende zal Klaas zelf zijn, daarna de nepklaas Santa Claus. Dan de witte kerst, en de blackface wijze van het kerststalletje. Driekoningen daarna. Carnaval ligt nu al ernstig onder vuur en is zwaar gecensureerd. De Gouden Koets is al een punt van kritiek, dus Prinsjesdag zal er ook wel snel aangaan als volksfeest (want dat is het in Den Haag). Koningsdag kan natuurlijk ook niet meer, een blanke ouwe vent die de baas is. En al dat oranje is symbool voor de vermaledijde VOC, dus hou maar op met alles wat überhaupt nationaal is. Vlag ook afschaffen.
Welke aanpassingen van anti-racisemmensen zijn er sinds de jaren '90 al gedaan? En waarom was dat al dan niet terecht?

Ik vind "en dan volgt natuurlijk..." niet echt een goed argument, want dat zijn aannames en daar kun je hooguit over speculeren, maar speculaties kunnen allerlei reële en irreële vormen aannemen. Daar doe ik niet aan mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190018108
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is een spel. Spelend leren. Je moet wel kunnen aanvoelen of je kind eraan toe is. Dat lukt niet als je je kind in een kdv zet.
Het is een leugen van ouders, bewust je kind voorliegen om daarna te kunnen zeggen dat het nep is. En dan tevens ook nog eens over de rug van je kind plezier hebben dat je het voor de gek hebt gehouden.
So we just called him Fred too
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:13:28 #124
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018116
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Jij woont echt in een andere dimensie, denk ik.
Dit komt naar voren als je KOZP, de Grauwe Eeuw en soortgelijke instanties bestudeert. Het helpt ook naar de USA te kijken, waar die ideeën vandaan komen.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:13:45 #125
5428 crew  miss_sly
pi_190018119
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is een spel. Spelend leren. Je moet wel kunnen aanvoelen of je kind eraan toe is. Dat lukt niet als je je kind in een kdv zet.
O, wacht even, 1958 wil zijn mening terug :')

Ik denk dat wij uitgepraat zijn. Met dit soort opmerkingen kan ik echt helemaal niets. Zo conservatief is zo ver van mijn bed....
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:16:03 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018146
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dus als de vierders van Sinterklaas uit zijn op verzoening dan is een piet met roetvegen dé oplossing:
Sinterklaasaanhangers hun feest, niet aanhangers geen naar gevoel.
Nee, de vermomde Sint en Piet zijn de anonieme stem van de gemeenschap, zodat er niet een persoon is die de boodschap brengt en waarop je dan wraak kunt nemen.
De beul is ook gemaskerd omdat hij het namens de gemeenschap doet en niet persoonlijk.
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:24:10 #127
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018221
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Welke aanpassingen van anti-racisemmensen zijn er sinds de jaren '90 al gedaan? En waarom was dat al dan niet terecht?
Accent weg
Dikke lippen weg
Gouden oorringen weg
Afro weg.

Dat je het nu weer ziet heeft ermee te maken dat het geen nut had om die aanpassing te doen, en ze een echo uit het verleden zijn:
- vermomd spreken
- gemorst bloed van opgegeten kinderen
- ketenen zoals de duivel die geknecht is
- vuil, warrig haar (als vermomming)

quote:
Ik vind "en dan volgt natuurlijk..." niet echt een goed argument, want dat zijn aannames en daar kun je hooguit over speculeren, maar speculaties kunnen allerlei reële en irreële vormen aannemen. Daar doe ik niet aan mee.
Staat in die presentatie die eerder is gedeeld en vermoedelijk ook in de OP staat.
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:26:50 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018244
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:12 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het is een leugen van ouders, bewust je kind voorliegen om daarna te kunnen zeggen dat het nep is. En dan tevens ook nog eens over de rug van je kind plezier hebben dat je het voor de gek hebt gehouden.
Hebben ouders daar plezier van?

Kinderen hou je voortdurend voor de gek. Kiekeboe spelletjes, "kijk ik heb je neus gepakt", goochelshows, toneelspel en vele leugentjes om bestwil. En zelf zijn de kinderen er dol op, verkleedpartijen, doen alsof, verhaaltjes verzinnen.
  dinsdag 19 november 2019 @ 10:27:30 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190018252
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, wacht even, 1958 wil zijn mening terug :')

Ik denk dat wij uitgepraat zijn. Met dit soort opmerkingen kan ik echt helemaal niets. Zo conservatief is zo ver van mijn bed....
Je hoeft het niet te vieren. Maar laat anderen het dan ook vieren zoals zij dat willen.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:28:53 #130
5428 crew  miss_sly
pi_190018262
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Accent weg
Dikke lippen weg
Gouden oorringen weg
Afro weg.

Dat je het nu weer ziet heeft ermee te maken dat het geen nut had om die aanpassing te doen, en ze een echo uit het verleden zijn:
- vermomd spreken
- gemorst bloed van opgegeten kinderen
- ketenen zoals de duivel die geknecht is
- vuil, warrig haar (als vermomming)
[..]

Staat in die presentatie die eerder is gedeeld en vermoedelijk ook in de OP staat.
O, al die aanpassingen die alleen betrekking hebben op zwarte piet, bedoel je?
Ik kan echt niets met je voorbeelden en 'echo's uit het verleden'.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190018268
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, wacht even, 1958 wil zijn mening terug :')

Ik denk dat wij uitgepraat zijn. Met dit soort opmerkingen kan ik echt helemaal niets. Zo conservatief is zo ver van mijn bed....
Tradities zijn én conservatief (doorgeven van het verleden generatie op generatie) als progressief (aan veranderingen onderhevig). Het conservatieve uitsluiten is net zo intolerant als veranderingen tegenhouden.

Echter, wil je het (oer) karakter van de traditie behouden dan zal je met betrekking tot veranderingen wel begrip moeten hebben van het conservatie deel van de traditie en veranderingen daarbij aan laten sluiten.

In extremis, je kan van het Sinterklaasfeest ook een feest maken van een Opperelf en haar smurfen, en de kinderen zullen het nog steeds fantastisch vinden, maar met de Sint traditie heeft het geen ene moer meer te maken.

Niet in gesprek gaan/blijven is wat KOZP doet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:29:55 #132
5428 crew  miss_sly
pi_190018272
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hoeft het niet te vieren. Maar laat anderen het dan ook vieren zoals zij dat willen.
Dat heeft dan weer niets te maken met mijn opmerking in met het kdv, bijvoorbeeld. Ik vind dat je maar wat ratelt om iets recht te praten dat krom is. Veel succes en plezier daarmee, ik kan daar niets mee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 10:32:02 #133
5428 crew  miss_sly
pi_190018294
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Tradities zijn én conservatief (doorgeven van het verleden generatie op generatie) als progressief (aan veranderingen onderhevig). Het conservatieve uitsluiten is net zo intolerant als veranderingen tegenhouden.

Echter, wil je het (oer) karakter van de traditie behouden dan zal je met betrekking tot veranderingen wel begrip moeten hebben van het conservatie deel van de traditie en veranderingen daarbij aan laten sluiten.

In extremis, je kan van het Sinterklaasfeest ook een feest maken van een Opperelf en haar smurfen, en de kinderen zullen het nog steeds fantastisch vinden, maar met de Sint traditie heeft het geen ene moer meer te maken.

Niet in gesprek gaan/blijven is wat KOZP doet.
Iemand die zo conservatief is dat hij het kdv erbij haalt in een gesprek over het sinterklaasfeest kan ik simpelweg niets mee.

Alle vrouwen terug aan het aanrecht en zwarte piet weer zwart. Hoera.
Nee, dan haak ik echt af.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190018303
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:27 schreef Lunatiek het volgende:
Je hoeft het niet te vieren. Maar laat anderen het dan ook vieren zoals zij dat willen.
Mooie paradox in je woorden.

Je spreekt van een Sinterklaasfeest met als doel de gevolgen leren van je daden en verzoening.
Echter doe je nu het tegenovergestelde: je gaat verzoening uit de weg en negeert de gevolgen van je acties: je wil immers koste wat kost vasthouden aan jouw invulling.
So we just called him Fred too
pi_190019100
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas is niet bedoeld om kinderen in het gareel te houden, niet voor een maand en niet voor langere tijd. En al helemaal niet voor jonge kinderen.
Je moet het meer zien als enerzijds een leerzaam spel om het gevolg van je daden te zien, met altijd een verzoening, maar anderzijds (voor oudere jeugd/jong volwassenen) een manier om te laten merken hoe je binnen de gemeenschap valt, anoniem. En dan kun je daarover nadenken en je leven beteren, zodat je geaccepteerd kunt worden als echtgenoot en collega.
Kijk naar de symboliek en de oude rituelen: je gaat dood, je wordt voor een hemels gerecht gezet, je wordt omgeven door vruchtbaarheidssymbolen herboren tijdens Sinterklaas, gelouterd en wel.
Ja, daar hoort ook angst bij (voor de dood, voor het oordeel, niet voor de straf), maar ook griezelen en opluchting en feest.

De roe was oorspronkelijk bedoeld om maagden te slaan omdat ze "stout" waren omdat ze zich nog niet voort hadden geplant. Het slaan is een vruchtbaarheidsritueel.

Dat wij massaal roepen "het is een kinderfeest" komt omdat we ons massaal van mystiek hebben afgewend, in de veronderstelling dat we verlicht zijn of zo. Maar zonder dit soort rituelen zit je met heel veel shit die maar doorettert omdat we de moeite niet meer nemen voor verzoeningen. En incels. En eenzaamheid. En talloze psychische problemen.
Je lijkt mystieke rituelen te zien als een panacee voor veel ellende. Ik snap dat niet echt. In de tijd dat Nederland nog een overwegend christelijk land was, ten tijde van de verzuiling zeg maar, stond het er, wat de geestelijke volksgezondheid betreft, echt niet beter voor dan dan na de secularisering en de ontzuiling.
Eerder slechter, imho. Als je alleen al kijkt naar de kerkscheuringen die in Nederland plaatsvonden, scheuringen die vaak dwars door familieverbanden en zelfs gezinnen heen liepen kan je niet zeggen dat dat alles nu zo gezond en verzoenend was.
En hoe je incels er bij betrekt snap ik al helemaal niet.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_190019173
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 06:59 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Kan je nou eindelijk eens ophouden om alle pro-Piet aanhangers weg te zetten als racist? Ikzelf ben pro-Piet (voorkeur voor donker zwart) en heb nog nooit een zwarte meneer of mevrouw uitgemaakt voor weet ik wat. Ik heb dat zelfs nooit overwogen. Sterker nog, toen ik nog een kind was heb ik een vriendje klappen gegeven omdat hij een donker jongetje bij het voorbijgaan op straat uitschold voor de meest vreselijke dingen. Als 11-jarige had ik kennelijk al een afkeer van racisme. Dus wees nou eens tevreden met de overgrote meerderheid van witte Nederlanders die een hekel hebben aan racisme ..... en houd nou eens je muil hierover want je beledigt een heleboel mensen als ik.
Waar zeg ik dat alle pro-pieten racisten zijn?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 12:15:30 #137
5428 crew  miss_sly
pi_190019390
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_190019511
quote:
Het begint al meteen met een onjuistheid.

quote:
Ik ben 70 jaar. Toen mijn grootouders kind waren, hebben ze nooit Zwarte Piet gezien, omdat Sinterklaas toen nog meestal zonder knecht kwam. Die was dan ook pas kort voor hun geboorte in een kinderboekje geïntroduceerd. Daarvoor bestond hij nog helemaal niet.
In 1828 zou Zwarte Piet al opduiken.

quote:
Een aanwijzing dat dat misschien inderdaad het geval was, valt te lezen in een in 1884, dus op 64-jarige leeftijd, door Alberdingk Thijm geschreven artikel in het dagblad De Amsterdammer. Daarin beschrijft hij een Sinterklaasfeest, een ‘Strooiavond’, in 1828, waarop hij als kind was uitgenodigd met nog zo’n veertig, vijftig andere jongens en meisjes. Het werd gegeven op de Herengracht in het huis van een welgestelde koopman, de Italiaan Dominico Arata, die met een nicht van Thijms moeder was getrouwd. Van Arata werd gezegd dat hij ‘hoewel van geboorte een vreemdeling, in gewoonten en manieren een Nederlander geworden’ was. Terwijl de kinderen dansten en Sinterklaasliedjes zongen, ging plotseling

de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. "Pieter me knecht" was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen "gard" onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons [...] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van "Pieter me knecht".
https://www.meertens.knaw(...)ieter-me-knecht-1850
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:25:46 #139
3542 Gia
User under construction
pi_190019535
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef Fred2 het volgende:
Dus als de vierders van Sinterklaas uit zijn op verzoening dan is een piet met roetvegen dé oplossing:
Sinterklaasaanhangers hun feest, niet aanhangers geen naar gevoel.
Niet fijn voor de (nabestaanden van de) mijnwerkers. En niet voldoende voor KOZP. Van dat enge clubje miet Piet, welke kleur dan ook, gewoon weg.
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:31:28 #140
3542 Gia
User under construction
pi_190019604
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 08:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als je dat nodig hebt om kinderen een maand per jaar in het gareel te hebben, heb je toch echt andere problemen.
Het is voor kinderen de complete spanning er omheen. Lief zijn is daar een onderdeel van. Want, oeh, als zwarte piet het ziet...

En nee, dat is niet zielig. Kinderen hoeven niet continu ontspannen en zen te zijn en volledig beschermd van alle enge dingen die nu eenmaal bestaan. Daar worden het van die zielige sneeuwvlokjes van, die niets voor elkaar krijgen en dan maar gaan demonstreren voor het milieu, spijbelen voor het klimaat, veganistisch en links politiek correct.

Kortom, geen leuke mensen.
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:37:18 #141
3542 Gia
User under construction
pi_190019674
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is een spel. Spelend leren. Je moet wel kunnen aanvoelen of je kind eraan toe is. Dat lukt niet als je je kind in een kdv zet.
Precies, en ze nooit bang mogen zijn, ocharm.

Dat ze die maand extra lief zijn, is een prettige bijkomstigheid. Maar het gaat inderdaad over de gevolgen van daden en daar bewust van worden.

Ik breng het wat simplistischer dan jij.
  Moderator dinsdag 19 november 2019 @ 12:37:37 #142
5428 crew  miss_sly
pi_190019678
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is voor kinderen de complete spanning er omheen. Lief zijn is daar een onderdeel van. Want, oeh, als zwarte piet het ziet...

En nee, dat is niet zielig. Kinderen hoeven niet continu ontspannen en zen te zijn en volledig beschermd van alle enge dingen die nu eenmaal bestaan. Daar worden het van die zielige sneeuwvlokjes van, die niets voor elkaar krijgen en dan maar gaan demonstreren voor het milieu, spijbelen voor het klimaat, veganistisch en links politiek correct.

Kortom, geen leuke mensen.
Euh nee. Maar van jou had ik een dergelijke post inderdaad wel verwacht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:48:10 #143
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190019790
quote:
Wat lief dat die linkse bejaarde ook even zijn mening mag neerplempen O+

quote:
,,Het is toch veel logischer dat hij roetvegen heeft dan dat hij helemaal zwart is”, zei een van mijn toen tienjarige kleindochters vorig jaar, ,,want van al dat klimmen en door schoorstenen gaan word je toch niet pikzwart, maar krijg je toch alleen vieze vegen in je gezicht?”
Voor al dit gezeik heeft er werkelijk nog nooit een kind stilgestaan bij de kleur van Zwarte Piet, laat staan dat die kleur moest veranderen.
En wat hij zelf ook al verzint wat zijn kleindochter gezegd zou hebben, pikzwart. Surinamers zijn helemaal niet pikzwart, was Zwarte Piet racistisch bedoeld, of om een bepaald volk te persifleren dan was hij wel chocoladebruin geweest.
pi_190019958
quote:
Als je je 'roots' bent vergeten dan is het ook lastig om ze te verdedigen. Toegeven is dan de weg van de minste weerstand.

Of het boeit je verder allemaal geen reet, dat kan ook.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_190020183
Ergens denk ik dat het uiteindelijk niemand ene reet interesseert wanneer we Zwarte Piet inruilen voor Roetveegpiet. De enige reden dat deze transformatie op dit moment veel weerstand oproept, is omdat een dergelijke verandering voor veel Nederlanders voelt als buigen voor een groepje activisten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_190020235
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
Ergens denk ik dat het uiteindelijk niemand ene reet interesseert wanneer we Zwarte Piet inruilen voor Roetveegpiet. De enige reden dat deze transformatie op dit moment veel weerstand oproept, is omdat een dergelijke verandering voor veel Nederlanders voelt als buigen voor een groepje activisten.
Zo is het wel. Als de mensen de roetveegpiet leuker hadden gevonden. En er overal steeds meer roetveegpieten op zouden duiken. Gezellig samen met de Zwarte Pieten. Had een overgang niemand een worst geïnteresseerd.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:27:26 #147
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_190020323
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 13:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zo is het wel. Als de mensen de roetveegpiet leuker hadden gevonden. En er overal steeds meer roetveegpieten op zouden duiken. Gezellig samen met de Zwarte Pieten. Had een overgang niemand een worst geïnteresseerd.
Zoals ook gebeurd is met de roe en de zak. Langzaam verdwenen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:27:54 #148
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190020329
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat heeft dan weer niets te maken met mijn opmerking in met het kdv, bijvoorbeeld. Ik vind dat je maar wat ratelt om iets recht te praten dat krom is. Veel succes en plezier daarmee, ik kan daar niets mee.
Je moet je kinderen kunnen aanvoelen om te weten hoe ver je kunt gaan met een spel wat deels angstaanjagend is. Heel goed kunnen aanvoelen, maar die kunst verstaan de mensen niet meer, die kijken hooguit naat leeftijdsaanbevelingen op verpakkingen en schatten dan meestal in dat hun 3-jarige zo hoogbegaafd is dat 4+ en 5+ geen probleem zijn.
Bovendien zie je steeds meer dat kinderen enorm beschermd worden opgevoed, zodat het spannende en griezwlige uit hun leven is verdwenen, terwijl Zwarte Piet juist een gecontroleerde manier is om met angst en spanning om te gaan.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:30:22 #149
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190020371
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 10:33 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Mooie paradox in je woorden.

Je spreekt van een Sinterklaasfeest met als doel de gevolgen leren van je daden en verzoening.
Echter doe je nu het tegenovergestelde: je gaat verzoening uit de weg en negeert de gevolgen van je acties: je wil immers koste wat kost vasthouden aan jouw invulling.
Verzoening moet van twee kanten komen. Pro-pieten hebben de afgelopen jaren handreikingen gedaan door veranderingen, stonden daarmee open voor verzoening. KOZP is alleen maar harder gaan trappen, die willen geen verzoening want dan zijn ze hun chantagepositie kwijt.
pi_190020377
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 13:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zo is het wel. Als de mensen de roetveegpiet leuker hadden gevonden. En er overal steeds meer roetveegpieten op zouden duiken. Gezellig samen met de Zwarte Pieten. Had een overgang niemand een worst geïnteresseerd.
Daarom.

Ik geloof nog steeds dat er voornamelijk 'nuchtere Hollanders' in ons land wonen. die geen heisa maken als een traditie geleidelijk aan verandert.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')