abonnement Unibet Coolblue
pi_189965390
Is dit een puur Nederlands iets? Doen Belgen het ook? Of is het een Germaans-Duits iets?

Ik ben al erg lang benieuwd waar dit precies vandaan komt. No judgment, niet dat het ene model van gastvrijheid per se beter is dan de andere, maar gewoon, waar komt deze vormgeving van verstandhouding tussen mensen onder elkaar vandaan in Nederland?

1. We zijn een rijk land.
2. We leven in weelde en overvloed (iig qua eten).
3. Toch sturen we elkaar tikkies voor bedragen onder de 10 euro waarbij we exacte accountability beoeffenen voor de exacte directe KOSTEN die een ander persoon ons heeft opgeleverd, alsof buiten het vernis van buren/kennis/vriendschap het nog steeds een puur transactionele relatie is in de kern.

In andere landen zie je vaak het model van: oke ik betaal dit rondje, jij de volgende. Of: ik betaal deze avond je eten; jij vast nog wel een keer een andere avond. Of: ik ken je totaal niet en misschien zie ik je nooit meer terug, maar toch ga ik je uit gastvrijheid cultuur je een hele maaltijd gratis geven want zo gaat dat hier. Of: hee! buurman! ik heb nog een halve kalkoen over van Kerst, wil jij de rest hebben, alsjeblieft. De Nederlander zet in plaats daarvan zijn kalkoen online op een facebookgroep en vraagt er 7,31 voor.

Wat is dit? We zijn toch niet arm of hongerig hier in NL? Komt het doordat we accountancy in de genen hebben? Of ervaren we een soort van onbewuste zero-sum dynamiek tegenover onze mede Nederlanders omdat we in een kleinig schaarsig land wonen qua landoppervlakte en personal space? An sich is er niks mis met op de centen letten, heeft voordelen en nadelen. Maar ik ken alleen Nederlanders die met nog slechts 0,10 op hun kadokaart toch naar de Beijenkorf gaan en vragen of ze die 10 cent korting op hun koffietje kunnen krijgen.

Hielden ze in de Gouden Eeuw soms ook bij hoeveel halve aardappels de buren aten op bezoek zodat er strak een debet en krediet analyse kon worden uitgevoerd op de centenschuld van je medebuur?

Ook weer iets Nederlands, al is dit wel een wat kleiner iets, weet niet of andere mensen dit opvalt: je kan 3 uur lang een supergezellige avond hebben met vrienden, en dan komt het moment dat de gastheer lekker wilt slapen. De hele avond is amicaal en gezellig. En van alle mogelijke dingen die de gastheer kan zeggen, zegt die: Zo ik ga jullie er nu toch even uitschoppen. UITSCHOPPEN? En nog wel een paar andere variaties van een toch wel hele groffe manier van het verwoorden van het einde van een avond, terwijl er toch echt wel soepelere eufemismen te bedenken zijn.

Het komt soms echt over alsof de Nederlander een soort van onbewuste undercurrent heeft dat ieder persoon, of het nu een vriend/kennis/buur is, toch fundamenteel TOT LAST is en dingen KOST, t.o.v. een soort van baseline waardering en positieve appreciatie voor de aanwezigheid van je medemens.

En dit is niet een puur neoliberaal/kapitalistische cultureel aangelegde manier van omgaan. Want in Amerika of Canada of UK, wat allemaal net zo Westers kapitalistisch is, merk ik toch niet dezelfde ondertoon in de manier van omgang. Het is toch echt iets Nederland eigens.
def
  zaterdag 16 november 2019 @ 02:54:40 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189965509
Ik ben een Nederlander.

Ik herken mij hier totaal niet in. Ik ken ook niemand die zich zo gedraagt.

Ik weet wel dat een paar indos die ik ken het leuk vinden om dit soort onzin steeds te herhalen maar volgens mij is dit op niks gebaseerd.

Zoals dat "1 koekje uit de trommel" gedoe. Misschien wel 1 of 2x in de geschiedenis echt zo gebeurd. Toen 1x op het podium door iemand verteld en daarna ineens een "waarheid" geworden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zaterdag 16 november 2019 @ 03:10:44 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189965578
Laatst bestelde iemand eten voor een hele afdeling. Hij had iets van 300 euro betaald en stuurde iets van 50 tikkies van 6 euro.

Ik welk land zouden ze die 300 euro zelf ophoesten volgens jou TS?

Er zijn genoeg landen waar 300 euro een goed maandsalaris is.
  zaterdag 16 november 2019 @ 03:17:10 #4
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189965612
Niet alle Nederlanders doen dit overigens TS.

Ik denk dat het minder wordt richting de zuid- en oostgrenzen. Wel klopt het beeld dat Nederlanders over het algemeen minder makkelijk met geld rondstrooien dan andere volkeren. Maar dit is dus heel algemeen, er zijn veel uitzonderingen. Wij zijn een rijk land geworden door de handel en in het algemeen kunnen wij goed inschatten wat goede en slechte investeringen zijn.

Dat "1 koekje uit de trommel" verhaal is dan weer belachelijk. Er zal vast zo'n idioot in ieder land rondlopen. Maar de gemiddelde Nederlander interesseert een koekje uit een rol van 2 euro geen hol.
pi_189966020
Tikkies _O_
U MAD?
pi_189966509
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 02:54 schreef SpecialK het volgende:

Zoals dat "1 koekje uit de trommel" gedoe. Misschien wel 1 of 2x in de geschiedenis echt zo gebeurd. Toen 1x op het podium door iemand verteld en daarna ineens een "waarheid" geworden.
Dit heb ik dus letterlijk een periode meegemaakt. Ik werkte als 15/16-jarige bij een redelijk conservatieve fruitboer in de NederBetuwe en daar was inderdaad tijdens de koffie de regel ‘1 koekje uit de trommel’. :')

Als mijn loon, zegge ¤1583,21 was, dan kreeg ik ook echt tot op de cent uitbetaald. Dan zat er dus letterlijk een eurocent in de enveloppe. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2019 09:10:58 ]
pi_189966567
Elke reden om een tikkie te mogen sturen is er één _O_ _O_
Het gaat niet eens om het geld maar om het proces.

We love tikkies O+
pindazakje
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:49:34 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189966812
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 03:17 schreef Ixnay het volgende:

Dat "1 koekje uit de trommel" verhaal is dan weer belachelijk. Er zal vast zo'n idioot in ieder land rondlopen. Maar de gemiddelde Nederlander interesseert een koekje uit een rol van 2 euro geen hol.
Nee, gebeurt nog steeds. Je komt ergens en dan krijg je koffie of thee met welgeteld één koekje op het schoteltje. Als er een koffie refill is krijg je géén tweede koekje.

Op zich wel logisch dat je de koektrommel niet open op tafel zet. Dat is niet goed voor de koek, die droogt uit of wordt zacht, afhankelijk van het soort koek.
Verder zijn er genoeg lui die dan alle koek(jes) opvreten, zodat er voor je andere gasten niks meer in huis is.
  zaterdag 16 november 2019 @ 09:55:57 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189966856
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 02:36 schreef hoelaatass het volgende:
Ook weer iets Nederlands, al is dit wel een wat kleiner iets, weet niet of andere mensen dit opvalt: je kan 3 uur lang een supergezellige avond hebben met vrienden, en dan komt het moment dat de gastheer lekker wilt slapen. De hele avond is amicaal en gezellig. En van alle mogelijke dingen die de gastheer kan zeggen, zegt die: Zo ik ga jullie er nu toch even uitschoppen. UITSCHOPPEN? En nog wel een paar andere variaties van een toch wel hele groffe manier van het verwoorden van het einde van een avond, terwijl er toch echt wel soepelere eufemismen te bedenken zijn.
Als het op eruit schoppen komt, dan hebben de gasten de eerdere hints dat ze moeten vertrekken niet opgemerkt.
Een van die hints kan "oprotkoffie" zijn, een doorgaans viessterke koffie "tegen de dronkenschap".
Andere hints kunnen zijn: opruimen, hapjes niet meer bijvullen, muziek uit, enz.
pi_189966880
quote:
Toch sturen we elkaar tikkies voor bedragen onder de 10 euro waarbij we exacte accountability beoeffenen voor de exacte directe KOSTEN die een ander persoon ons heeft opgeleverd

Helemaal niet dus. :{w
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:00:47 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189966897
Vind dat ook maar achterlijk. Als iemand niet naar rato meebetaald blijft die de volgende keer lekker thuis. Heeft iemand te weinig geld op het moment, betaal ik nu voor hen betalen zij de volgende keer maar voor mij.

Dat gemillimeter op een kwartje zou voor mij de avond verpesten.
And so is the past
  FOK!fotograaf zaterdag 16 november 2019 @ 10:03:52 #12
842 Zorro
Z
pi_189966926
Waarom zeggen debielen "tikkie" tegen een doodgewoon betaalverzoek? Als ik in mijn ING app kijk heet het ook gewoon "betaalverzoek" dus stop met die act.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:08:52 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189966973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 02:36 schreef hoelaatass het volgende:
Is dit een puur Nederlands iets? Doen Belgen het ook? Of is het een Germaans-Duits iets?

Ik denk het laatste, want het is iets dat in de Edda (dat boek van de Vikingen zeg maar) al wordt aangekaart. Het heeft niets met welvaart te maken, alles met vrijheid.

We komen uit een ruileconomie. Bij een geschenk was het gebruikelijk de ander later ook een geschenk te geven, en wel iets van gelijke waarde.
Op die manier kon je mensen failliet maken: je gaf ze een gratis diner voor zeg 5 goudstukken, dus moeten zij iets ter waarde van 5 goudstukken teruggeven. Als die mensen zoveel geld en goederen niet hadden, hadden ze dus een groot probleem. Denk daarin wat groter: koningen die medekoningen enorme geschenken gaven en zo zonder gevecht gebiedsuitbreiding kregen.

Als jij mensen steeds cadeaus geeft, in welke vorm dan ook, dan staat er een schuld open. En nu kan dat niet aan de orde zijn, maar als de relatie verslechterd komen de verwijten: "ik heb je altijd een biertje gegeven in de kroeg en nu wil je niet eens mijn hont uitlaten!!1!" Of van die constructies als "maar ik heb bij al onze dates het eten betaald en nu wil je niet neuken!!1!1"
Om schuldenvrij te zijn, zodat de ander later niks van je kan eisen, is het dus handig om de schuld direct te vereffenen. Met kleine tikkiebedragen zorg je ervoor dat je schuld niet oploopt tot je het niet meer kunt betalen.
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:12:41 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189967017
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 03:10 schreef Ixnay het volgende:
Laatst bestelde iemand eten voor een hele afdeling. Hij had iets van 300 euro betaald en stuurde iets van 50 tikkies van 6 euro.

Ik welk land zouden ze die 300 euro zelf ophoesten volgens jou TS?

Er zijn genoeg landen waar 300 euro een goed maandsalaris is.
Ik ga niet zomaar voor mijn collega's iets bestellen in de hoop dat ze het lekker vinden. Dat doe je alleen als je jarig bent.

Ik vind het geen probleem om het bedrag voor te schieten als ik namens mijn collega's een bestelling doe, maar dan heb ik dus eerst iedereen gevraagd of ze wat willen, wat ze willen, en of ze daarvoor willen betalen.
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:14:05 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189967034
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:03 schreef Zorro het volgende:
Waarom zeggen debielen "tikkie" tegen een doodgewoon betaalverzoek? Als ik in mijn ING app kijk heet het ook gewoon "betaalverzoek" dus stop met die act.
In whatsapp staat letterlijk "(...) heeft je een tikkie gestuurd".
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:16:14 #16
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_189967058
Nederland _O_
#KICKOUTZP
pi_189967076
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In whatsapp staat letterlijk "(...) heeft je een tikkie gestuurd".
Dat ligt aan je bank volgens mij.
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:27:25 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189967145
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:18 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Dat ligt aan je bank volgens mij.
Geen idee, degene aan wie ik moest betalen zit bij ING.
pi_189967164
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen idee, degene aan wie ik moest betalen zit bij ING.
Daar is het een betaalverzoek inderdaad.
pi_189967232
Hangt van persoon af. Betaal verzoek is gewoon zeer handig en meteen geld op mijn rekening. Aan andere kant stuur ik mijn vrienden niet snel een betaalverzoek van x euro. Lig er niet wakker van als ik ze een biertje meer geef.
Wat onbekendere vragen meestal meteen een betaalverzoek.
Over het oprotten ja heerlijk mag wel een beetje grof.
pi_189967243
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ga niet zomaar voor mijn collega's iets bestellen in de hoop dat ze het lekker vinden. Dat doe je alleen als je jarig bent.

Ik vind het geen probleem om het bedrag voor te schieten als ik namens mijn collega's een bestelling doe, maar dan heb ik dus eerst iedereen gevraagd of ze wat willen, wat ze willen, en of ze daarvoor willen betalen.
Super interessant maar dat is het punt niet.

Het punt is dat Nederlanders soms voor kleine bedragen tikkies sturen. ¤6 is op zichzelf niet veel natuurlijk maar als je inderdaad voor 50 man voorschiet ( we gaan er vanuit dat de afdeling akkoord gaat met de bestelling van eten) is het natuurlijk logisch dat je iedereen ¤6 vraagt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_189967267
Wij doen overigens op werk hetzelfde. Ala iemand bij de toko voor 4 collega's broodjes meeneemt (op verzoek uiteraard) volgt er daarna gewoon een tikkie. 20 jaar geleden hadden we dat gewoon cash afgehandeld maar niemand heeft meer cash bij zich.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_189967333
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk het laatste, want het is iets dat in de Edda (dat boek van de Vikingen zeg maar) al wordt aangekaart. Het heeft niets met welvaart te maken, alles met vrijheid.

We komen uit een ruileconomie. Bij een geschenk was het gebruikelijk de ander later ook een geschenk te geven, en wel iets van gelijke waarde.
Op die manier kon je mensen failliet maken: je gaf ze een gratis diner voor zeg 5 goudstukken, dus moeten zij iets ter waarde van 5 goudstukken teruggeven. Als die mensen zoveel geld en goederen niet hadden, hadden ze dus een groot probleem. Denk daarin wat groter: koningen die medekoningen enorme geschenken gaven en zo zonder gevecht gebiedsuitbreiding kregen.

Als jij mensen steeds cadeaus geeft, in welke vorm dan ook, dan staat er een schuld open. En nu kan dat niet aan de orde zijn, maar als de relatie verslechterd komen de verwijten: "ik heb je altijd een biertje gegeven in de kroeg en nu wil je niet eens mijn hont uitlaten!!1!" Of van die constructies als "maar ik heb bij al onze dates het eten betaald en nu wil je niet neuken!!1!1"
Om schuldenvrij te zijn, zodat de ander later niks van je kan eisen, is het dus handig om de schuld direct te vereffenen. Met kleine tikkiebedragen zorg je ervoor dat je schuld niet oploopt tot je het niet meer kunt betalen.
Interessant, daar zit inderdaad wel wat in. Ik heb elders ook gehoord dat de Germaanse cultuur (waar ik Nederland deels onder schaar) een schulden cultuur is. Terwijl bijvoorbeeld de zuiderlijke Europese landen dat veel minder hebben. Duitsers bijvoorbeeld vinden het prima om veel te sparen en houden zich aan de bezuinigings regels van de EU terwijl landen als Italie en Griekenland daar anders mee omgaan.
def
pi_189967379
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:39 schreef Tailless het volgende:
Hangt van persoon af. Betaal verzoek is gewoon zeer handig en meteen geld op mijn rekening. Aan andere kant stuur ik mijn vrienden niet snel een betaalverzoek van x euro. Lig er niet wakker van als ik ze een biertje meer geef.
Wat onbekendere vragen meestal meteen een betaalverzoek.
Over het oprotten ja heerlijk mag wel een beetje grof.
Je bevestigd precies inderdaad de vibe die ik probeer te beschrijven. Maar heb je ook een soort van dieper bewustzijn van waarom je het dan doet, of is het puur soort van cultureel ingeprent?

Neem bijvoorbeeld een random Amerikaan en die zal je heel fake-enthousiast een volledige dag lang entertainen, meenemen naar zijn huis, mee uit eten nemen, etc. Daar is het omgangsdoel eerder opscheppen en kijk-hoe-happy-blij-en-succesvol-ik-ben. Maar die zal nooit zeggen oke en nu opbokken.
def
pi_189967428
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:52 schreef hoelaatass het volgende:

[..]

Je bevestigd precies inderdaad de vibe die ik probeer te beschrijven. Maar heb je ook een soort van dieper bewustzijn van waarom je het dan doet, of is het puur soort van cultureel ingeprent?

Neem bijvoorbeeld een random Amerikaan en die zal je heel fake-enthousiast een volledige dag lang entertainen, meenemen naar zijn huis, mee uit eten nemen, etc. Daar is het omgangsdoel eerder opscheppen en kijk-hoe-happy-blij-en-succesvol-ik-ben. Maar die zal nooit zeggen oke en nu opbokken.
Ik vind door gewoon een duidelijk signaal af te geven veel beter waarom zou ik langer met iemand zitten dan ik er zin in heb
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')