abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189964558
Nu al anderhalf jaar maak ik mij best veel zorgen om een vriend van mij. Hij gaat niet meer naar zijn colleges, heeft geen baan en wil alleen maar binnen blijven en gamen of op stap gaan. Wanneer hij op stap gaat dan gaat hij zo hard tekeer dat ik het gevoel krijg dat hij zich niet meer normaal kan gedragen bij anderen als hij niet aangeschoten is. Ik heb op internet gekeken naar gameverslaving, sociale angststoornissen, depressies, etc etc, maar alles wat ik opzoek lijkt niet toepasbaar te zijn op hoe ik hem ken. Als ik hem confronteer of rustig vraag hoe het gaat met studeren of een baan zoeken dan liegt hij dat hij aan het leren of aan het solliciteren is.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen of wie ik kan benaderen voor meer informatie? Google heeft nog niks opgeleverd en ik begin radeloos te worden. Als ik google dan vind ik ook geen kanalen waar ik als goede vriend terecht kan, alleen pagina's waar mensen die zelf iets hebben terecht kunnen.
pi_189964647
Dit zijn allemaal verslavingsverschijnselen. Ook dat liegen.
Neem contact op met een verslavingsinstantie en win informatie in.
Zorg er alleen wel voor dat jij persoonlijk je weghoudt van zijn verslaving, want het vreet energie.
Google is your friend, abuse your friends
pi_189964654
Je ‘vriend’ inderdaad. Heb je wel eens professionele hulp gezocht?
pi_189964687
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:02 schreef Metalfrost het volgende:
Dit zijn allemaal verslavingsverschijnselen. Ook dat liegen.
Neem contact op met een verslavingsinstantie en win informatie in.
Wat voor verslaving dan? Hij drinkt nauwelijks, geen drugs, wel gamen maar als ik daar op zoek voldoet hij daar mijn inziens niet echt aan.
Heb je enig idee waar ik informatie in kan winnen? Ik kan eigenlijk alleen maar partijen vinden waar verslaafden zelf terecht kunnen ipv mensen die zich zorgen maken.
pi_189964707
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:05 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Wat voor verslaving dan? Hij drinkt nauwelijks, geen drugs, wel gamen maar als ik daar op zoek voldoet hij daar mijn inziens niet echt aan.
Heb je enig idee waar ik informatie in kan winnen? Ik kan eigenlijk alleen maar partijen vinden waar verslaafden zelf terecht kunnen ipv mensen die zich zorgen maken.
Gameverslaving. Ook noemde je 'uitgaan'. Wellicht om drugs te gaan halen?
Een beetje verslavingszorg biedt aandacht aan de omgeving. Jij als vriend hoort daar ook bij.

Je kunt altijd bellen met zo'n instelling. Maar de zorg, dat moet die vriend toch echt zelf inschakelen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_189964708
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:03 schreef boekenplank. het volgende:
Je ‘vriend’ inderdaad. Heb je wel eens professionele hulp gezocht?
Ik heb het niet over mijzelf en ben oprecht op zoek naar hulp voor iemand anders :-).
pi_189964728
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:07 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Gameverslaving. Ook noemde je 'uitgaan'. Wellicht om drugs te gaan halen?
Een beetje verslavingszorg biedt aandacht aan de omgeving. Jij als vriend hoort daar ook bij.
Hij gebruikt geen drugs, dat weet ik 100% zeker. Wanneer ik online zoek naar gameverslaving kom ik vooral tegen dat wanneer het gamen wordt onthouden er agressie/negatief gedrag wordt vertoond. Dit is echter niet het geval. Miijn inziens is het eerder dat hij de werkelijkheid probeert te ontlopen.
pi_189964755
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:11 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Hij gebruikt geen drugs, dat weet ik 100% zeker. Wanneer ik online zoek naar gameverslaving kom ik vooral tegen dat wanneer het gamen wordt onthouden er agressie/negatief gedrag wordt vertoond. Dit is echter niet het geval. Miijn inziens is het eerder dat hij de werkelijkheid probeert te ontlopen.
Dan is het vluchtgedrag. Wat ook weer een verslaving kan triggeren.
Google is your friend, abuse your friends
pi_189964791
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:14 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Dan is het vluchtgedrag. Wat ook weer een verslaving kan triggeren.
Weet jij waar ik terecht kan als vriend van iemand die met problemen zit? Ik kan alleen maar hulp vooor mensene vinden die zelf ergens last van hebben.
pi_189964804
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:18 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Weet jij waar ik terecht kan als vriend van iemand die met problemen zit? Ik kan alleen maar hulp vooor mensene vinden die zelf ergens last van hebben.
https://helpmijndierbareisverslaafd.nl/landelijk-hulpaanbod/
Google is your friend, abuse your friends
pi_189964867
quote:
Bedankt! Ik zal maandag even met hun bellen. Heb een nummer gevonden waar ik terecht kan.
Voor anderen die dit lezen; 020-6703530
pi_189964875
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:26 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Bedankt! Ik zal maandag even met hun bellen. Heb een nummer gevonden waar ik terecht kan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_189964877
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 00:55 schreef Jantje88 het volgende:
Nu al anderhalf jaar maak ik mij best veel zorgen om een vriend van mij. Hij gaat niet meer naar zijn colleges, heeft geen baan en wil alleen maar binnen blijven en gamen of op stap gaan. Wanneer hij op stap gaat dan gaat hij zo hard tekeer dat ik het gevoel krijg dat hij zich niet meer normaal kan gedragen bij anderen als hij niet aangeschoten is. Ik heb op internet gekeken naar gameverslaving, sociale angststoornissen, depressies, etc etc, maar alles wat ik opzoek lijkt niet toepasbaar te zijn op hoe ik hem ken. Als ik hem confronteer of rustig vraag hoe het gaat met studeren of een baan zoeken dan liegt hij dat hij aan het leren of aan het solliciteren is.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen of wie ik kan benaderen voor meer informatie? Google heeft nog niks opgeleverd en ik begin radeloos te worden. Als ik google dan vind ik ook geen kanalen waar ik als goede vriend terecht kan, alleen pagina's waar mensen die zelf iets hebben terecht kunnen.
Mocht er iemand dit soort signalen herkennen en hier iets over willen zeggen dan hoor ik het graag!
pi_189965102
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 00:55 schreef Jantje88 het volgende:
Nu al anderhalf jaar maak ik mij best veel zorgen om een vriend van mij. Hij gaat niet meer naar zijn colleges, heeft geen baan en wil alleen maar binnen blijven en gamen of op stap gaan. Wanneer hij op stap gaat dan gaat hij zo hard tekeer dat ik het gevoel krijg dat hij zich niet meer normaal kan gedragen bij anderen als hij niet aangeschoten is. Ik heb op internet gekeken naar gameverslaving, sociale angststoornissen, depressies, etc etc, maar alles wat ik opzoek lijkt niet toepasbaar te zijn op hoe ik hem ken. Als ik hem confronteer of rustig vraag hoe het gaat met studeren of een baan zoeken dan liegt hij dat hij aan het leren of aan het solliciteren is.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen of wie ik kan benaderen voor meer informatie? Google heeft nog niks opgeleverd en ik begin radeloos te worden. Als ik google dan vind ik ook geen kanalen waar ik als goede vriend terecht kan, alleen pagina's waar mensen die zelf iets hebben terecht kunnen.
Tof wel dat je bezorgd bent over je vrienden. Dat zegt veel over jou!

Je kan het er altijd eens met hem over hebben en hem advies geven. Maar uiteindelijk is het zijn leven en dat kan je met de beste bedoelingen van de wereld niet altijd veranderen.
pi_189965217
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:55 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Tof wel dat je bezorgd bent over je vrienden. Dat zegt veel over jou!

Je kan het er altijd eens met hem over hebben en hem advies geven. Maar uiteindelijk is het zijn leven en dat kan je met de beste bedoelingen van de wereld niet altijd veranderen.
Bedankt voor je reactie. Ik weet het, pushen dat ie colleges gaat, werk zoekt etc... Het lijkt eerder een kloof tussen ons te creeeren dan dat het helpt.
pi_189966239
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 02:09 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ik weet het, pushen dat ie colleges gaat, werk zoekt etc... Het lijkt eerder een kloof tussen ons te creeeren dan dat het helpt.
Misschien is die kloof wel nodig. Net als iedere andere verslaving is een gameverslaving een vluchtweg naar een goed gevoel. Het heeft niet zoveel zin als hij niet geholpen wilt worden. Je zou 'm hooguit kunnen overrompelen met het grote plaatje te laten zien, dat hij leeft in afzondering, zonder sociale contacten, en dat hij straks alleen is.
"En wat als je straks dertig/veertig/vijftig bent (voorop gesteld dat je zo oud wordt) en je kijkt terug op deze periode, vind je vast dat je een heel boeiend leven hebt geleid. Godverdomme, wat een fantastisch idee moet dat zijn, ik benijd je zo intens, Nou, ik ga weer verder met m'n zielige leventje, met andere vrienden, kennissen en familie, en allemaal saaie dingen doen met iedereen enzo. Doei hé."

Maar professionele hulp zou niet verkeerd zijn voor je vriend.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 16 november 2019 @ 19:26:03 #17
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_189973968
Dump die kneus en zoek betere vrienden

Je kan iemand niet helpen die het zelf niet wilt
  zaterdag 16 november 2019 @ 19:53:17 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189974405
Als het mogelijk is, zou je zijn familie ook kunnen polsen. Dat rare gedrag kan ook met zijn thuissituatie hebben te maken, of misschien weten ze er daar meer van.
pi_189974580
Je hoeft hem niet te repareren. Wees een vriend (wat je duidelijk al bent! ^O^ ) , zodat hij zichzelf kan repareren.

Geen hulp zal werken als hij zelf niet toegeeft een probleem te hebben. Luister en steun hem, ga niet lopen trekken.
pi_189977637
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:05 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Wat voor verslaving dan? Hij drinkt nauwelijks, geen drugs, wel gamen maar als ik daar op zoek voldoet hij daar mijn inziens niet echt aan.
Heb je enig idee waar ik informatie in kan winnen? Ik kan eigenlijk alleen maar partijen vinden waar verslaafden zelf terecht kunnen ipv mensen die zich zorgen maken.
Die partijen hebben ook informatie voor mensen die zich zorgen maken. En anders je huisarts weet vaak ook wel wat er te krijgen is.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_189977919
bemoei je met je eigen
pi_189981922
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 november 2019 22:25 schreef Salvad0R het volgende:
bemoei je met je eigen
Okeee. Bedankt voor je input!
pi_189981951
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Misschien is die kloof wel nodig. Net als iedere andere verslaving is een gameverslaving een vluchtweg naar een goed gevoel. Het heeft niet zoveel zin als hij niet geholpen wilt worden. Je zou 'm hooguit kunnen overrompelen met het grote plaatje te laten zien, dat hij leeft in afzondering, zonder sociale contacten, en dat hij straks alleen is.
"En wat als je straks dertig/veertig/vijftig bent (voorop gesteld dat je zo oud wordt) en je kijkt terug op deze periode, vind je vast dat je een heel boeiend leven hebt geleid. Godverdomme, wat een fantastisch idee moet dat zijn, ik benijd je zo intens, Nou, ik ga weer verder met m'n zielige leventje, met andere vrienden, kennissen en familie, en allemaal saaie dingen doen met iedereen enzo. Doei hé."

Maar professionele hulp zou niet verkeerd zijn voor je vriend.
Ik zal dit eens wat meer proberen. Al wel wat op gewezen maar misschien niet duidelijk genoeg. Mijn vriendin zegt echter dat dit misschien te dwingend over komt en juist een nog subtielere aanpak beter werkt.
pi_189981959
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 22:15 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die partijen hebben ook informatie voor mensen die zich zorgen maken. En anders je huisarts weet vaak ook wel wat er te krijgen is.
Heb al een contactnummer gevonden waar ik wat hulp kan krijgen,. Thanks!
pi_189981968
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 19:53 schreef Lunatiek het volgende:
Als het mogelijk is, zou je zijn familie ook kunnen polsen. Dat rare gedrag kan ook met zijn thuissituatie hebben te maken, of misschien weten ze er daar meer van.
Ik heb het idee dat ze het daar een beetje hebben opgegeven.
pi_189982054
Je helpt hem het beste door met hem in gesprek te gaan als gelijkwaardigen. Gezien je best wel een bepaalde richting op stuurt wb zoektermen, kan ik me zomaar voorstellen dat hij eieren voor z'n geld kiest en er maar over liegt. Er valt niets te winnen met allerlei zaken achter z'n rug om in gang zetten. Vrienden zijn goed met elkaar, mogen elkaar tot de orde roepen, maar nooit minachtend worden. Het probleem is dat je blijkbaar geen idee hebt wat er speelt, maar al redelijk hebt ingevuld hoe de vork in de steel zit.
pi_189983285
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 01:05 schreef Jantje88 het volgende:

[..]

Wat voor verslaving dan? Hij drinkt nauwelijks, geen drugs, wel gamen maar als ik daar op zoek voldoet hij daar mijn inziens niet echt aan.
Heb je enig idee waar ik informatie in kan winnen? Ik kan eigenlijk alleen maar partijen vinden waar verslaafden zelf terecht kunnen ipv mensen die zich zorgen maken.
De gameverslaving is een symptoom, geen oorzaak (net als vele psychische stoornissen). Je kunt er rustig vanuit gaan dat hij zich waardeloos voelt, als in letterlijk geen waarde denkt te hebben. Vaak ligt dit toch aan een gebrek aan liefde, gewaardeerd voelen en intimiteit.

Is hij tijdens het stappen erg gericht op vrouwen (niet per se letterlijk, maar dat hij er veel over praat)? Krijg je het idee dat hij zich wil bewijzen, en veel de aandacht zoekt tijdens het stappen?

Biedt niet direct oplossingen, ga geen diagnoses stellen en zeg niet dat hij dingen zou moeten doen of dingen fout doet. Je moet puur communiceren over het gevoel, de gedachten die daarbij horen, en wellicht de oorzaak, niet de symptomen en de gevolgen daarvan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 17-11-2019 10:18:56 ]
  maandag 18 november 2019 @ 15:12:34 #28
471637 TomStall
I buried Joey
pi_190005768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 19:26 schreef dagobertE6 het volgende:
Je kan iemand niet helpen die het zelf niet wilt
Is wel zo idd.

Gewoon echt goed met die vriend gaan zitten en praten maar, hoop dat hij open staat voor een gesprek en dat hij wellicht in ziet dat het niet goed gaat komen zo. Wellicht is het een fase, dat kan ook. Weet hij in elk geval dat er om hem gegeven wordt en dat er een hand uitgereikt wordt naar hem.

Maar uiteindelijk is het wel aan hem. Heel moeilijk idd maar hou jezelf in de gaten. Sommige mensen moeten echt rock bottom zelf raken voordat ze tot besef komen dat ze fout gaan. Sommige komen zelfs dan nog niet tot in keer. Frustrerend, maar ik denk dat je er niks aan kunt doen in zo'n geval.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')