En aangezien de meeste mensen in de spits rijden, neemt de gemiddelde reistijd dus zelfs wat af.quote:Op donderdag 14 november 2019 07:38 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dacht eigenlijk dat dit wel waar is lagere snelheid levert een betere doorstroming op en daardoor minder files. Spitsrijders zouden dan sneller kunnen zijn, iedere niet-spitsrijder is trager.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar die 30 zones hebben qua stikstof alleen effect in en rond Amsterdam...quote:Op donderdag 14 november 2019 08:11 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe vaak en hoe lang wordt er nu 130 gereden door hoeveel auto’s per uuir? Volgens mij zet het allemaal weinig zoden aan de dijk. Stikstofgehalte zal minimaal dalen.
Ik zou liever zien dat er meer 30 km gebieden komen in Amsterdam.
Dat heeft volgens mij meer effect omdat er heel veel in Amsterdam blijft hangen, dan op een snelweg waar verder niets gebeurt een beetje minder stikstof in de lucht.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar die 30 zones hebben qua stikstof alleen effect in en rond Amsterdam...
Die maatregel is natuurlijk ook peanuts. Maar de VVD kan hem aan de huilebalkende achterban verkopen als een flinke aderlating.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:11 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe vaak en hoe lang wordt er nu 130 gereden door hoeveel auto’s per uuir? Volgens mij zet het allemaal weinig zoden aan de dijk. Stikstofgehalte zal minimaal dalen.
Ik zou liever zien dat er meer 30 km gebieden komen in Amsterdam.
Het gaat vooral om de stikstofdepositie, ofwel de (lokaal!) neerslaande reactieve stikstoffen als ammoniak (NH3-N) en stikstofoxiden (NOx-N).quote:Op donderdag 14 november 2019 08:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat heeft volgens mij meer effect omdat er heel veel in Amsterdam blijft hangen, dan op een snelweg waar verder niets gebeurd een beetje minder stikstof in de lucht.
Zijn de berekeningen bekend hoe ze ertoe zijn gekomen dat dit het effect heeft wat ze zeggen?quote:Op donderdag 14 november 2019 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de stikstofdepositie, ofwel de (lokaal!) neerslaande reactieve stikstoffen als ammoniak (NH3-N) en stikstofoxiden (NOx-N).
Het gaat eigenlijk helemaal niet om stikstof (N2) waar 80% van de lucht uit bestaat en wat overal ongeveer gelijk is.
Eigenlijk is "stikstof" niet de juiste naam maar het leest wat makkelijker dan "ammoniak- en stikstofoxidenprobleem"...
Ik heb de berekeningen niet liggen, ik zou ook niet weten of ik ze zou begrijpen.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:48 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Zijn de berekeningen bekend hoe ze ertoe zijn gekomen dat dit het effect heeft wat ze zeggen?
...de Duitse meetmethode hier niet 1 op 1 overgenomen kan worden.quote:Duitsland heeft ook Natura 2000 gebieden aangewezen, in totaal zo'n 5200 gebieden met een oppervlakte van 3.325.448 ha, 15,5% van het landoppervlak, waarvoor Europese stikstofnormen gelden. Maar de Duitse interpretatie van de Europese regelgeving met een drempelwaarde van 100 g (7 Mol) N/ha/ jaar lijkt juridisch niet haalbaar.
Ter vergelijking: In Nederland zijn 160 Natura 2000 aangewezen: 13,3% van het landoppervlak. Voor Nederland geld een drempelwaarde van 1,0 mol/ha/jaar. Wanneer er geen depositieruimte meer is worden die waarde verlaagd naar 0,5 mol/ha/jaar.
quote:Kan de ruime Duitse stikstofnorm ook in Nederland?
Waarom gebruiken we in Nederland niet de ruime Duitse normen voor stikstof? Dat vroegen de boeren en Kamerlid Thierry Baudet vorige week bij de demonstratie in Den Haag. Ook in de Tweede Kamer zijn hierover vragen gesteld. Dan zouden we minder problemen hebben, kunnen boeren investeren en kunnen we weer woningen bouwen in de buurt van Natura 2000-gebieden. Is dat mogelijk?
Het korte antwoord is 'nee', want Nederland is niet met Duitsland te vergelijken. De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.
Daardoor is de stikstofdepositie in een natuurgebied een minder groot probleem: de 'verdunning' is er groter. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (=100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een natuurgebied. Veel meer dus dan de 0,05 mol die in Nederland gold totdat de Raad van State, eind mei, de Nederlandse aanpak verbood.
"Daar komt bij dat er in Duitsland nog nooit iemand naar de rechter is gestapt om de regeling aan te vechten", vult advocaat Paul Bodden, gespecialiseerd in milieu en omgevingsrecht, aan. Als dat wel zou gebeuren is de kans aanzienlijk dat hij moet worden aangepast.
Dat valt ook wel mee, de natuur heeft zelfs stikstof nodig, planten doen het er goed op.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:54 schreef Loekie1 het volgende:
Ipv tien gebakjes eet BV Nederland nu 9,75 gebakjes per dag. Maar blijf toch moddervet. In feite moeten alletien gebakjes eraf om gezond te blijven.
Het circuit van Zandvoort heeft voor het overgrote deel alleen invloed op de directe omgeving, dat is het hele punt met stikstof.quote:Met het circuit van Zandvoort erbij worden het ondanks 100 rijden, 12 gebakjes per dag.
Wat een volslagen onzin om de f1 er bij te halen. Alsof in dat ene weekend 20% van de totale uitstoot wordt uitgestoten.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:54 schreef Loekie1 het volgende:
Ipv tien gebakjes eet BV Nederland nu 9,75 gebakjes per dag. Maar blijf toch moddervet. In feite moeten alletien gebakjes eraf om gezond te blijven. Met het circuit van Zandvoort erbij worden het ondanks 100 rijden, 12 gebakjes per dag.
Omdat er 's nachts vele malen minder auto's rijden (overgrote deel van Nederland ligt in bed) en het effect van 100 t.o.v. 130 dan minimaal is, is besloten om op die tijden 130 toe te staan.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:06 schreef qajariaq het volgende:
Geloofd echt nog iemand dat die 100 km over stikstofuitstoot gaat? Waarom mag er in de nacht dan wel worden doorgereden?
Dat is voor iedere auto weer verschillend. Hangt af van remmen, slijtage, banden, gewicht... blabla.quote:Op woensdag 13 november 2019 23:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd hier objectieve informatie over te vinden (remweg van beide voertuigen) maar tot dusverre niet gevonden.
Als je schonere groene lucht wilt moet je misschien niet met je kop in Amsterdam gaan wonen maar verhuizen naar het oosten.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:11 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe vaak en hoe lang wordt er nu 130 gereden door hoeveel auto’s per uuir? Volgens mij zet het allemaal weinig zoden aan de dijk. Stikstofgehalte zal minimaal dalen.
Ik zou liever zien dat er meer 30 km gebieden komen in Amsterdam.
De Duitsers hebben geen last buitenlandse stikstof, omdat dat hier niet bij staat....quote:Op woensdag 13 november 2019 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die is in Duitsland niet ongeveer hetzelfde.
[ afbeelding ]
En overdag kunnen ze weer lekker flitsen en binnenkort boetes verhogen i.v.m te hard rijden en je de mede oorzaak bent van de stikstof.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat er 's nachts vele malen minder auto's rijden (overgrote deel van Nederland ligt in bed) en het effect van 100 t.o.v. 130 dan minimaal is, is besloten om op die tijden 130 toe te staan.
Huh?quote:Op donderdag 14 november 2019 09:36 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
En overdag kunnen ze weer lekker flitsen en binnenkort boetes verhogen i.v.m te hard rijden en je de mede oorzaak bent van de stikstof.
Jij denkt dat ze nu niet weer extra gaan flitsen op trajecten waar je eerst 130 mocht en straks maar weer 100.quote:
Het is niet zo dat er ineens flitsauto's (en agenten om daarin te zetten bijkomen), handhaving gaat best lastig worden.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:44 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze nu niet weer extra gaan flitsen op trajecten waar je eerst 130 mocht en straks maar weer 100.
Dat levert genoeg extra boetes op.
En die kunnen ze volgend jaar weer verhogen onder de noemer ja mensen blijven te hard rijden zo lost het stikstof probleem nooit op dus gaan we ze (nog) harder beboeten.
Dat is ook waar maar de mensen die ze inzetten zullen ze sneller daar inzetten.quote:Op donderdag 14 november 2019 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo dat er ineens flitsauto's (en agenten om daarin te zetten bijkomen), handhaving gaat best lastig worden.
Daarnaast wordt dat tegenwoordig al snel omgeroepen op de radio, zijn er fllitsapps en mijn navigatie waarschuwt ook al voor mobiele flitsers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |