abonnement Unibet Coolblue
pi_189910881


Gisteravond werd in Den Haag een bijeenkomst van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) ruw verstoord door een groep relschoppers. KOZP-frontman Jerry Afriyie vindt dat de grens in het zwartepietdebat door intimidatie en geweld allang is overschreden. "Wij zijn schietschijven geworden."

Het ging er gisteravond heet aan toe in Den Haag. Relschoppers bekogelden het gebouw waarin het KOZP-congres werd gehouden met zwaar vuurwerk en gooiden de ramen in. Ook auto's werden vernield. De politie pakte vijf mensen op, onder wie een jongen van 13 jaar oud.

Opluchting overheerst
Afriyie zegt een dag na het incident vooral opgelucht te zijn dat er geen gewonden zijn gevallen. "De veiligheid van onze mensen is heel belangrijk", zegt hij tegen RTL Nieuws. "Zeker wanneer ze gebruikmaken van hun democratische recht."

"Vandaag bellen we rond om te checken hoe het met iedereen gaat." Hij weet inmiddels dat iedereen gisteravond veilig thuisgekomen is. "De mensen hielpen elkaar, ook als hun auto vernield was. De getroffenen zijn door iemand anders thuisgebracht. Er was genoeg solidariteit onder de mensen."

Kritiek op politie
Afriyie vraagt zich af of de politie niet sneller had moeten optreden. De voorstanders van Zwarte Piet hadden eerder op de dag al een oproep gedaan om de bijeenkomst te verstoren. "Het duurde iets van vijf minuten of langer voordat de politie arriveerde. Dat is rijkelijk laat, in vijf minuten kun je veel kwaad doen. Kijk maar naar wat er is gebeurd: ramen zijn kapot gegooid, er werd vuurwerk naar binnen geworpen."

De gemeente Den Haag zegt het geweld van de relschoppers te veroordelen, maar is het niet eens met Afriyie's kritiek op de politie. Volgens een woordvoerder van burgemeester Johan Remkes heeft die 'goed en adequaat opgetreden'.

Racistische 5- en 6-jarigen
De politie zelf zegt vijf mensen te hebben aangehouden. Er zijn aangiftes gedaan, en er wordt onderzocht of die tot meer arrestaties zullen leiden.

Onder de aangehouden personen is ook een 13-jarige jongen. Dat verbaast Afriyie niet, zegt hij. "In Eindhoven waren er vorig jaar 5- en 6-jarigen die op de schouders van hun ouders racistische leuzen riepen. Nu was er eentje van 13 jaar oud bij. Je vergooit het leven van zo'n jongen op die manier."

'Politiek moet optreden'
Afriyie zegt het de politiek kwalijk te nemen dat het tot dit geweld gekomen is. "Er moet nu echt worden opgetreden." In die visie wordt hij gesteund door Jan Paternotte, Tweede Kamerlid van D66. "Wat mij betreft moet de premier duidelijk maken dat hij afstand neemt van dit geweld en dat dit soort extremisme van totale malloten, die een vreedzame vergadering verstoren, niet in Nederland thuishoort", zegt hij tegen RTL Nieuws.

De sinterklaasdiscussie heeft op dit moment niets meer met een kinderfeest te maken, vindt Paternotte. "Je ziet steeds vaker dat demonstranten die van Zwarte Piet af willen bekogeld worden, of zoals gisteren, hun auto's vernield worden. Dan moet hij premier van alle Nederlanders zijn en laten zien dat dit geweld er niet bij hoort."

'Bruut geweld'
Ook Afriyie vindt dat het allang niet meer gaat om mensen die bang zijn dat er een kinderfeest verdwijnt. "Dit is gewoon bruut geweld. Wij zijn schietschijven geworden. Zij weten dat wij geen geweld gebruiken. Het is zo moeilijk om te ervaren dat dit soort mensen wegkomt met terreur. Want dat is het, stel dat er iemand zou zijn geraakt door het vuurwerk."

"Ik denk dat wordt onderschat hoe geradicaliseerd die mensen zijn", zegt Afriyie. Volgens de KOZP-leider moeten politiek, de politie, burgemeesters en iedereen die hierbij betrokken is, 'stevig aan de bak' om 'deze cel' aan te pakken. "Want zo zie ik het, dit is een cel die groeit."

Grapperhaus: dit past niet
Minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil voor de camera van RTL Nieuws niet op dit specifieke geval ingaan, maar hij zegt wel in een reactie dat 'de vrijheid van meningsuiting in Nederland voorop moet blijven staan'.

"Daar mag niemand met geweld tegenin gaan. Vuurwerk gooien kan levensgevaarlijk zijn. Dit past absoluut niet in onze samenleving", aldus de minister.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)p-intimidatie-geweld
pi_189910904
Lul maar wat in de rondte :W
pi_189910960
Wie aangeeft dat Sinterklaas feest geen racistisch feestje is , is zelf een racist. Het is overduidelijk een verheerlijking van de slavernij tijd toen de zwarte medemens nog in plantages moesten werken en toen nog een untermensch was. Die tijd wordt keer op keer gevierd door de racistische medemens door het vieren van sinterklaasfeest.
pi_189910962
Ja, de pro-pieten maken het zo wel heel makkelijk voor KOZP.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_189910968
Nog meer Zwarte Piet topics _O_
pi_189910980
Kopz is gewoon een groep huilende werklozen idioten..

Zwarte piet heeft niets te maken met racisme. Zwarte piet sluit niemand uit, sterker nog, ze nodigen iedereen uit tot een leuke feestdag van. Iedereen mag meedoen..

Dat lijkt de werkloze idioten niet te snappen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189910991
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kopz is gewoon een groep huilende werklozen idioten..

Zwarte piet heeft niets te maken met racisme. Zwarte piet sluit niemand uit, sterker nog, ze nodigen iedereen uit tot een leuke feestdag van. Iedereen mag meedoen..

Dat lijkt de werkloze idioten niet te snappen.
Racist gespot.
pi_189910998
Zwarte Piet *O* _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_189911002
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:31 schreef Ricardiyanoya het volgende:

[..]

Racist gespot.
Omdat?..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_189911034
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:32 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Omdat?..
Omdat iemand die van mening is dat sinterklaas geen racistische feestje is , een racist is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:37:32 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189911085
Niet weer dit gejank.
pi_189911087
In die context ben ik trots een racist te zijn *O*
pi_189911097
Kan er geen slotje op? Je wordt toch onderhand doodmoe van steeds weer dezelfde geouwehoer
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:39:57 #14
3542 Gia
User under construction
pi_189911124
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:29 schreef Ricardiyanoya het volgende:
Wie aangeeft dat Sinterklaas feest geen racistisch feestje is , is zelf een racist. Het is overduidelijk een verheerlijking van de slavernij tijd toen de zwarte medemens nog in plantages moesten werken en toen nog een untermensch was. Die tijd wordt keer op keer gevierd door de racistische medemens door het vieren van sinterklaasfeest.
Als de slavernij verheerlijkt zou worden, zouden de pieten wel kettingen aan de enkels hebben en gegeseld worden.
Maar nee! Het is zwarte Piet die de roe in de hand houdt, van oudsher om stoute kindjes te straffen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:40:25 #15
3542 Gia
User under construction
pi_189911136
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:37 schreef RobbieRonald het volgende:
In die context ben ik trots een racist te zijn *O*
Ik ook.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:41:43 #16
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_189911150
De Zielepiet is ook weer van de partij.

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 13-11-2019 08:51:51 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_189911167
Afriyie zegt het de politiek kwalijk te nemen dat het tot dit geweld gekomen is. "Er moet nu echt worden opgetreden."

Verbeter de wereld begin bij jezelf O-)

Jerry Afriyie Archieven - Cultuur onder Vuur

Kick Out Zwarte Piet-voorman Jerry Afriyie is in hoger beroep veroordeeld voor geweldpleging tegen een politieagent tijdens een Sinterklaasintocht. Nog steeds ...

shift-knop defekt
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:42:48 #18
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189911171
Ik hoop dat Jerry Afriyie gemeen hard met z'n grote teen tegen een dorpel stoot en daar dagenlang last van heeft.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:44:49 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189911194
Wat deed die Afriyie eigenlijk voor hij bij KOZP kwam, de gaarkeukens afstruinen?
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:46:21 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189911229
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:34 schreef Ricardiyanoya het volgende:

[..]

Omdat iemand die van mening is dat sinterklaas geen racistische feestje is , een racist is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:34 schreef Ricardiyanoya het volgende:

[..]

Omdat iemand die van mening is dat sinterklaas geen racistische feestje is , een racist is.
Doe eens niet zo debiel, zeg. Er is in historische context helemaal geen reden om aan te nemen dat Sinterklaas ooit is opgezet als een racistisch feest. En met slavernij heeft het net zoveel te maken als met het levensverhaal van de eskimo.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 november 2019 @ 17:46:34 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189911230
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:29 schreef boekenplank. het volgende:
Nog meer Zwarte Piet topics _O_
Hoe meer hoe beter :9
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189911232
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat deed die Afriyie eigenlijk voor hij bij KOZP kwam, de gaarkeukens afstruinen?
Raar genoeg was hij beveiliger.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189911248
Ik ben zelf zwart en ik vindt het heel erg dat ik geen zwarte piet meer mag spelen van deze nep zwarte slavernij slachtoffers. Deze lui gebruiken racisme om een carrière te maken. Ook sylvana doet dat.

Wat moet ik nu doen als ik zwarte piet wil spelen? mijzelf blank schminken?
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_189911251
quote:
Op dinsdag 12 november 2019 17:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat deed die Afriyie eigenlijk voor hij bij KOZP kwam, de gaarkeukens afstruinen?
quote:
pi_189911289
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:34 schreef Ricardiyanoya het volgende:

[..]

Omdat iemand die van mening is dat sinterklaas geen racistische feestje is , een racist is.
Omdat jij dat zegt is dat ook zo? Kom eens met feiten in plaats van je gehuil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')