abonnement Unibet Coolblue
pi_189902248
Sinter sinter maarten maarten

Dat is vandaag.. 11 november... Vonden jullie dat leuk? Ikke wel... wij deden het altijd 's avonds



Je moest er wat voor over hebben; Koukleumen, knutselen, zingen tot je er bij neervalt én de regen trotseren.

Maar het maakte je allemaal niks uit, als je tas maar vol kwam te zitten met snoep. :P
Je deed je stinkende best om de allermooiste lampion te maken die er na drie huizen
vaak al niet meer uitzag door de regen en harde wind of erger nog...als hij meteen in de fik vloog wat bij mij altijd het geval was :D

wij hadden toen nog gewoon een theelichtje erin waarschijnlijk zijn de lampions nu wel veilig met ledlampjes en al...


Maar goed... zo ging het vroeger...



Je moest wel eerst een liedje zingen.... :P

De bekendste liedjes waren bijvoorbeeld: oO<

Elf november is de dag
Dat mijn lichtje, dat mijn lichtje
elf november is de dag
Dat mijn lichtje branden mag

of

Sintere, Sintere Maarten,
De kalven hebben staarten,
De koeien hebben horens,
De klokken hebben torens,
De torens hebben klokken,
Meisjes hebben rokken,
De jongens hebben broeken

):O

En er waren natuurlijk ook mensen die gewoon niet open deden die geen zin hadden in bedelende kinderen aan de deur
Daarom gingen ze maar in het donker op de bank zitten en doen alsof ze niet thuis waren.
Waarschijnlijk waren dat de Fokkers van NU :D



en dan zongen we...

:B

Hier woont juffrouw kikkerbil
die ons nooit wat geven wil.

eigenlijk is het al héél oud... https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)



Oorsprong

Viering van Sint Maarten voor het Düsseldorfer Rathaus in 1905

De Schotse antropoloog James Frazer veronderstelt een heidense oorsprong van het feest:
het ronddragen van het (heilige) vuur zou een voorchristelijk vruchtbaarheidsritueel zijn, wijdverspreid over West-Europa.

Het heidense ritueel zou dan door de kerk zijn overgenomen, vooral om het vertrouwen van de bevolking te winnen. Andere onderzoekers stellen echter dat er niets heidens aan het feest valt op te merken. Het feest zou door de kerk zijn geïntroduceerd. In het Lucasevangelie staat de tekst: Niemand steekt een lamp aan en zet die in de kelder of onder de korenmaat, maar op de standaard, opdat wie binnentreden het licht zien (Lukas 11:33 e.v.).

Deze regels werden vaak op 11 november voorgedragen en in de mis besproken dit zou voor de bevolking aanleiding zijn geweest voor een lichtjesfeest. Moderne onderzoekers houden vaak het midden tussen beide standpunten. Sint-Maarten is een bedelfeest, en bedelfeesten waren nodig in de moeilijke wintermaanden. Bedeloptochten zoals met Sint-Maarten werden en worden (in België en sommige delen van Nederland) ook gehouden met Driekoningen of met Nieuwjaar, en ook het sinterklaasfeest heeft kenmerken van een bedelfeest.

Ontwikkeling in de 20e eeuw

Als bedelfeest was Sint-Maarten lange tijd een feest voor de armen. Rijke burgers zagen hun kinderen er liever niet aan mee doen. Pas in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw veranderde deze houding. Het Sint-Maarten werd toen juist gezien als een mooie, eigen traditie, die behouden moest worden.

Omdat 11 november na de Eerste Wereldoorlog ook de dag werd waarop deze oorlog werd herdacht, is wel geprobeerd het feest een wereldlijke lading mee te geven. Het zou dan een vredesfeest moeten zijn. Dit heeft men uiteindelijk niet doorgezet. Het feest is, vooral in Nederland, juist vrij van enige religieuze of politieke lading.

In België is het vieren van Sint-Maarten beperkt tot de hieronder genoemde regio's, en hierin lijkt geen verandering te komen. Het is eerder zo dat het feest steeds minder wordt gevierd, met name in Belgisch Limburg, waar vroeger veel meer sint-maartensvuren moeten zijn voorgekomen. In Nederland is de situatie omgekeerd: in de 20e eeuw is het feest alleen maar populairder geworden, en steeds meer regio's organiseren vieringen. Typisch is de geleidelijke opkomst van het gebruik in Amsterdam (zie hier onder). Ook in de regio's waar het feest oorspronkelijk al werd gevierd is de traditie nog zeer levend.

Maar kijk aan... Het bestaat nog steeds! *O*

https://nieuws.weeronline(...)-stevige-koude-wind/



Wie maandag Sint-Maarten viert moet zich warm aankleden.
De stevige zuidenwind maakt het voor het gevoel koud, dus een dikke jas en een sjaal zijn geen overbodige luxe.

In het westen en noordwesten is kans op regen, elders blijft het aan het begin van de avond droog.Het weerbeeld laat op Sint-Maarten maandagavond een tweedeling zien. In het westen en noordwesten is het bewolkt en regenachtig, in de rest van het land is het aan het begin van de avond nog droog.

Er waait een stevige zuidenwind die het voor het gevoel koud maakt.

Vooral aan zee waait een vrij krachtige tot krachtige wind, windkracht 5-6 en dat zorgt voor zwiepende lampionnetjes. De temperatuur ligt aan het begin van de avond tussen 5 en 7 graden. Voor het gevoel is het slechts 1-3 graden boven nul.

Een dikke jas en een sjaal zijn geen overbodige luxe.Sint-Maarten optochten ook vandaag

In veel gemeenten is de Sint-Maarten lampionnenoptocht al deze zaterdag.
Er is een mix van wolken en opklaringen en bovendien is in het noorden kans op enkele buien. De wind houdt zich rustig en daardoor is het voor het gevoel minder koud dan maandag. Een dikke jas of sjaal blijft raadzaam, want de temperatuur ligt tussen 2 en 6 graden. Lees de meest actuele weersverwachting wat je kan verwachten.


Leuke foto's en verhalen van vroeger zijn welkom! O+

[ Bericht 1% gewijzigd door FANN op 11-11-2019 23:45:47 ]
  dinsdag 12 november 2019 @ 00:51:40 #2
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189902872
Tegenwoordig ben ik (meneer) Kikkerbil. Ach ja ik ben bewust single.
En 2 a 3 van mijn katten raken altijd in paniek als de deurbel gaat. en verstoppen zich waar ze zich maar verstoppen kunnen en komen pas na een half uur weer tevoorschijn (bang dat ze mee genomen worden, schat ik).

Sowieso heb ik rond het St Maarten tijdstip amper een licht aan, want ik kijk TV vanuit mijn slaapkamer. Ik hoef slechts een lamp in de keuken uit te doen voor een paar uurtjes.

En prima hoor als ik wel een verloofde had, die graag snoep uitdeelt. Geen probleem om een flinke snoeptrommel vol te kopen.
Maar ik herinner mezelf nog rond die leeftijd. Dat ging nooit om een liedje te schenken aan die oudere dames.. nee het ging om het zo snel mogelijk afraffelen van een zo'n kort mogelijk liedje, om het snoep.

En dus ja, mezelf (en vele anderen) in gedachten... ik ben niet het juiste persoon om die kinderen aan te luisteren en snoep te verdelen.
En daarnaast... aangezien ik een alleenstaande man van 50 jaar ben... nou dan zegt niemand het, maar hebben veel ouders wel iets van... ga niet alleen of ga liever niet alleen.
Teveel pedofielen die naar deze avond uitkijken.

En door single te zijn, weet je dat je altijd wel ergens onder een vergrootglas zit.
Nee, dan ben ik liever meneer Kikkerbil die hen niets geven wil.

Waarschijnlijk zullen velen dit niet begrijpen, maar better save than sorry!
pi_189902921
Mijn eerste Sint Maarten is alweer een halve eeuw geleden.
God wat waren we opgewonden, snoep kwam er aan.
Dat realiseer ik me nu, zoveel snoep kregen we niet, deze overdaad was een luxe.
Er waren natuurlijk ook mandarijnen bij, bah hoe durfden ze. :)

Vandaag heb ik 1.5 uur voor de deur gestaan, en volop 10 kinderen snoep gegeven.
Deze moesten vandaag de regen trotseren, het kwam met bakken naar beneden.
Ik wil wel kinderen een leuke Sint Maarten geven.
pi_189903015
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 01:02 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Mijn eerste Sint Maarten is alweer een halve eeuw geleden.
God wat waren we opgewonden, snoep kwam er aan.
Dat realiseer ik me nu, zoveel snoep kregen we niet, deze overdaad was een luxe.
Er waren natuurlijk ook mandarijnen bij, bah hoe durfden ze. :)

Vandaag heb ik 1.5 uur voor de deur gestaan, en volop 10 kinderen snoep gegeven.
Deze moesten vandaag de regen trotseren, het kwam met bakken naar beneden.
Ik wil wel kinderen een leuke Sint Maarten geven.
Ja die mandarijnen was klote :D :+
pi_189903043
dit was gisteravond.... :+

quote:
8s.gif Op maandag 11 november 2019 20:14 schreef FANN het volgende:
Ik zit met een hele zak snoep in mijn Mik :')

Geen Kind geweest...

en ik vond het zelf zo leuk vroeger als kind ;(



Ik heb zelfs kinder Bieno voor de kleintjes :D



nah jammer dan .....
:D
pi_190356062
Dat meisje met die teddybeer is toch super schattig.

Maargoed, ik loop een maand achter. :)
  maandag 9 december 2019 @ 23:49:29 #7
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_190356158
Die foto toont wel een heel onhandige manier van het vieren van Sint Maarten, zonder tassen voor het snoep.
AZ
ALKMAAR
pi_190356420
Nooit gedaan met Sint Maarten vroeger. Dat was hier in de regio altijd op oudjaarsdag dat kinderen langs de deur gingen voor snoep en liedjes zingen enzo.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 10 december 2019 @ 11:45:12 #9
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_190360485
nooit meegemaakt vroeger, wij vierden carnaval :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_191454904
toen ik klein was deed men er hier niet aan, inmiddels is dit overgewaaid..
m.i. een onzin iets..

snoep kreeg men wel van sinterklaas :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 21 februari 2020 @ 10:49:31 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_191612560
ik ben naar het noorden verhuisd en kende deze traditie dus helemaal niet, best grappig :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')