abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 november 2019 @ 21:11:28 #1
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_189899841
Hoi,

Wie heeft er hier verstand of ervaring van/met pelletkachels?

We willen in de huiskamer een pelletkachel in plaats van ons oude gaskacheltje, maar we hebben echt geen idee wat een goed merk is of welke een beetje stil zijn.
Natuurlijk al gaan kijken bij een paar showrooms, maar daar prijzen ze alleen degene
aan die ze zelf hebben staan ( of course) . Worden we dus niet echt wijzer van.

Iemand die toevallig zelf zo'n ding in huis heeft en er heel tevreden over is? Of helemaal niet natuurlijk, dat kan ook.
pi_189900023
als je het voor de subsidie doet, moet je heel rap zijn, die gaat er heel rap vanaf, nog 2 maanden, tik-tak

Ze hebben zelfs de overheidswebsite aangepast, maar zijn vergeten de metadata aan te passen :')

https://www.rijksoverheid(...)oor-een-pelletkachel

Metadata: <meta name="DCTERMS.description" content="Tot 2021 kunt u subsidie krijgen als u een pelletkachel koopt."/>

Tekst op website: U kunt tot 2020 een subsidie krijgen als u een nieuwe pelletkachel koopt.

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 21:26:00 ]
  maandag 11 november 2019 @ 21:31:17 #3
366512 BakkieDoen
pi_189900166
We doen het niet speciaal voor de subsidie, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen :)
pi_189903340
waarom zou je pellets willen stoken stoot dat niet meer uit dan gas?
dag
pi_189903694
de vraag is heel erg wat wil je?
Wil je functioneel verwarmen dan werkt een pelletkachel prima. Bijna alle modellen zijn echter uitgerust met een ventilator en maken dus een blazend geluid. Daarnaast hebben ze een felle wilde vlam, niet heel rustgevend om naar te kijken.

Daarnaast moet je rekening houden met een compleet nieuw kanaal (dat van een gashaard is namelijk niet geschikt voor vaste brandstoffen) dat boven de nok van de dak uit moet komen. Denk daarnaast aan het dagelijks reinigen van het toestel (ruit) het bijvullen van het toestel, en het jaarlijkse onderhoudt. Ben je je hier van bewust dan lekker een pellethaard aanschaffen.

Denk je ik wil af en toe lekker bijverwarmen en ik kies je voor sfeer kijk dan naar een mooie gashaard. Heeft ook jaarlijks onderhoud maar hoef je niet bij te vullen, of dagelijks te reinigen en kan met een beetje geluk (afhankelijk van de soort en de staat van het kanaal) gewoon aangesloten worden op het bestaande rookkanaal.

Wil je echt veel keuze kijk dan eens op de site van bijvoorbeeld van Manen haarden zij bieden zowel pellet als gashaarden aan.
pi_189905337
Ik heb een pelletkachel. Een MCZ Aike om precies te zijn.

Op zich een prima apparaat. Buffer is groot genoeg voor meerdere dagen en het hoeft echt niet dagelijks schoongemaakt te worden. Hooguit 1 keer per week.

Geeft goede warmte, kan behoorlijk stil zijn in silent mode.

Het is echter niet hetzelde als bv een houtkachel. Die stralen echt veel meer hitte uit.

Nadeel vindt ik de wifi bediening. Er zitten geen aan/uit knoppen op maar heeft 2 ingebouwde wifi ontvangers.

Een andere pellet kachel die ik op het oog had is het Oostenrjkse merk Austroflamm.

Achteraf had ik voor wat betreft de bediening beter die kunnen nemen maar vond deze MCZ mooier.

Een ander nadeel is dat het in de woonkamer wel warm is maar de rest van het huis koud omdat de CV niet meer aanslaat. Maar dat heb je met elke kachel. Een alternatief daarvoor is een pelletcv kachel die ook een water circuit heeft en zo de rest van je huis mee verwarmd.

Houdt goed rekening met de rookgasafvoer. Zo door de muur naar buiten mag echt niet, ondanks dat vele dat nog steeds doen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:45:25 #7
366512 BakkieDoen
pi_189910285
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:27 schreef Legwieh het volgende:
de vraag is heel erg wat wil je?
Wil je functioneel verwarmen dan werkt een pelletkachel prima. Bijna alle modellen zijn echter uitgerust met een ventilator en maken dus een blazend geluid. Daarnaast hebben ze een felle wilde vlam, niet heel rustgevend om naar te kijken.

Daarnaast moet je rekening houden met een compleet nieuw kanaal (dat van een gashaard is namelijk niet geschikt voor vaste brandstoffen) dat boven de nok van de dak uit moet komen. Denk daarnaast aan het dagelijks reinigen van het toestel (ruit) het bijvullen van het toestel, en het jaarlijkse onderhoudt. Ben je je hier van bewust dan lekker een pellethaard aanschaffen.

Denk je ik wil af en toe lekker bijverwarmen en ik kies je voor sfeer kijk dan naar een mooie gashaard. Heeft ook jaarlijks onderhoud maar hoef je niet bij te vullen, of dagelijks te reinigen en kan met een beetje geluk (afhankelijk van de soort en de staat van het kanaal) gewoon aangesloten worden op het bestaande rookkanaal.

Wil je echt veel keuze kijk dan eens op de site van bijvoorbeeld van Manen haarden zij bieden zowel pellet als gashaarden aan.
Zeker wel bewust van het onderhoud en het bijvullen. Ook het nieuwe kanaal is bij ons bekend, dit kan gewoon via de schoorsteen ( waar nu dus het kanaal van de gashaard door zit)
Het gaat inderdaad om het bijverwarmen van de huiskamer, 's ochtends en 's avonds als het nodig is.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat de gasprijzen de komende jaren de pan uit gaan rijzen. En wat komt er voor in de plaats?
Maar een gaskachel is zeker nog een mogelijkheid.

De merken die we nu op het oog hebben zijn Nordic Fire en Dielle. Weet niet of dit een beetje goede merken zijn? En wat nog meer merken zijn waar we naar zouden kunnen kijken.

[ Bericht 17% gewijzigd door BakkieDoen op 12-11-2019 16:52:19 ]
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:57:12 #8
366512 BakkieDoen
pi_189910469
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 10:33 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb een pelletkachel. Een MCZ Aike om precies te zijn.

Op zich een prima apparaat. Buffer is groot genoeg voor meerdere dagen en het hoeft echt niet dagelijks schoongemaakt te worden. Hooguit 1 keer per week.

Geeft goede warmte, kan behoorlijk stil zijn in silent mode.

Het is echter niet hetzelde als bv een houtkachel. Die stralen echt veel meer hitte uit.

Nadeel vindt ik de wifi bediening. Er zitten geen aan/uit knoppen op maar heeft 2 ingebouwde wifi ontvangers.

Een andere pellet kachel die ik op het oog had is het Oostenrjkse merk Austroflamm.

Achteraf had ik voor wat betreft de bediening beter die kunnen nemen maar vond deze MCZ mooier.

Een ander nadeel is dat het in de woonkamer wel warm is maar de rest van het huis koud omdat de CV niet meer aanslaat. Maar dat heb je met elke kachel. Een alternatief daarvoor is een pelletcv kachel die ook een water circuit heeft en zo de rest van je huis mee verwarmd.

Houdt goed rekening met de rookgasafvoer. Zo door de muur naar buiten mag echt niet, ondanks dat vele dat nog steeds doen.
De MCZ heeft idd wel mooie modelletjes ( meeste modellen vind ik heel lelijk trouwens, van eigenlijk alle merken)

De thermostaat hangt bij ons in de keuken, dus daar wordt het ook gewoon nog warm. Boven hebben we sowieso nooit verwarming aan.

Wat voor bediening heeft die Austroflamm dan?
pi_189910533
Mag een gaskachel op flessengas ook in NL?
dag
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:09:34 #10
366512 BakkieDoen
pi_189910668
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:01 schreef Peter het volgende:
Heb ik wel ergens in zo'n showroom zien staan, maar of dat dan gewoon het normale gas is...geen idee.
pi_189911262
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:01 schreef Peter het volgende:
De meeste toestellen zijn zowel geschikt voor aardgas als propaan. Dit toestel is dan uiteraard wel anders afgesteld. Maar het kan dus prima!

Dielle en nordic Fire zijn allebei prima producten nordic fire heeft erg goede technische ondersteuning mocht het nodig zijn. En dielle heeft mooie modellen met bodemvoerder.
pi_189911286
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:09 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Heb ik wel ergens in zo'n showroom zien staan, maar of dat dan gewoon het normale gas is...geen idee.

https://barbasbellfires.c(...)natief-voor-aardgas/
pi_189914586
Aangetrokken door het gemak en de subsidie heb ik me ook verdiept in een pelletkachel ter vervanging van de houtkachel.

De vlam is echt heel onrustig, persoonlijk was ik er rap van genezen. Zou je willen aanraden om goed te kijken of je dit wel echt wil.
pi_189914683
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:48 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De meeste toestellen zijn zowel geschikt voor aardgas als propaan. Dit toestel is dan uiteraard wel anders afgesteld. Maar het kan dus prima!

Dielle en nordic Fire zijn allebei prima producten nordic fire heeft erg goede technische ondersteuning mocht het nodig zijn. En dielle heeft mooie modellen met bodemvoerder.
Het lijkt me wel veel gedoe met die flessen. Plaatsen, bijvullen, vervangen. De hele rambam. Heb jij er ervaring mee?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2019 21:12:36 ]
  woensdag 13 november 2019 @ 23:19:26 #15
366512 BakkieDoen
pi_189931996
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 21:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het lijkt me wel veel gedoe met die flessen. Plaatsen, bijvullen, vervangen. De hele rambam. Heb jij er ervaring mee?
Vanavond maar weer eens gaan kijken voor de kachel en jouw vraag meegenomen :) Er worden nu dus veel gasloze huizen gebouwd, maar die mensen willen 's-avonds toch wel graag een sfeervuurtje in de kamer en die werken dus met die flessen. De leiding gaat dan gewoon ergens ondergronds of lig weggewerkt naar buiten ( of een ruimte buiten het huis, waar de fles staat) Omdat ze de kachel dan alleen als sfeerhaard gebruiken doen ze toch heel lang met zo'n fles.
  woensdag 13 november 2019 @ 23:20:36 #16
366512 BakkieDoen
pi_189932013
Wij gaan voor Dielle. Mooi rustig vuurtje en geen herrie ;)
pi_189933705
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 23:19 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Vanavond maar weer eens gaan kijken voor de kachel en jouw vraag meegenomen :) Er worden nu dus veel gasloze huizen gebouwd, maar die mensen willen 's-avonds toch wel graag een sfeervuurtje in de kamer en die werken dus met die flessen. De leiding gaat dan gewoon ergens ondergronds of lig weggewerkt naar buiten ( of een ruimte buiten het huis, waar de fles staat) Omdat ze de kachel dan alleen als sfeerhaard gebruiken doen ze toch heel lang met zo'n fles.
Ah kijk, dank je. Informatief. Begrijp ik goed dat jij er voor gaat?

Die leidingen betekent nogal wat voor onze situatie. Infrezen in de muur of de vloer eruit. Doorgang naar buiten. Gasflessen in de tuin. Op basis daarvan zou ik er persoonlijk voor passen.
pi_190005055
Heb al 7 jaar een Artel pelletkachel staan. Hij bevalt ons erg goed. Twee keer per week wordt de kachel schoongemaakt. Dit kost ongeveer 5 minuten. Het jaarlijkse onderhoud doe ik zelf.
In die 7 jaar heb ik alleen de gloeipen hoeven vervangen. Verder nog nooit een storing gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')