abonnement Unibet Coolblue
pi_189899797
Vervolg van: OUD / Help mijn kind is slim ! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid ?

Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
pi_189904112
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 20:52 schreef coccinelle het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er ook echt een diagnose gesteld dan of gaan ze daar maar van uit omdat een orthopedagoog dat na 30 minuten zegt...?
Ik zou naar de huisarts gaan, wat logi ook zegt.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:42:33 #3
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_189905413
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
(..)
Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..
(..)
Een mooi filmpje hierover van Dolores Leeuwin:
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_189905498
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:22 schreef Nijna het volgende:

[..]

Is er ook echt een diagnose gesteld dan of gaan ze daar maar van uit omdat een orthopedagoog dat na 30 minuten zegt...?
Ik zou naar de huisarts gaan, wat logi ook zegt.
Sowieso kan je na 30min geen echte diagnose stellen :)
pi_189905756
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 10:42 schreef Grijs het volgende:

[..]

Een mooi filmpje hierover van Dolores Leeuwin:
Mooi filmpje, maar niet helemaal herkenbaar. Wel het deel van alle emoties tot de max, maar niet het sensitieve naar anderen.
Hij heeft het met zijn eigen angsten/frustraties/blijdschap, maar niet van anderen(hoogstens eens een keer toen zijn broer zich flink bezeerd had, maar dat viel wel onder reguliere empathie).
Hij trekt ook juist naar gezelligheid (daarom is naar school gaan ook geen drama, het is er wel gezellig). De oudste werd van sociale dingen wel overprikkeld van, D echt niet. Die houdt er juist niet van om alleen te zijn. Het zit hem bij D echt in die heftigheid van zijn eigen emoties.

En hij heeft een talent voor problemen bedenken. En kan door de sterke emoties geen controle meer krijgen op zichzelf. Het gaat wel beter nu hij ouder wordt, maar bij de plusklas is het weer moeilijker omdat hij daar weer op nieuwe problemen stuit.

Ons Pietje Paniek O+
(Hij gelooft ook nog in Sint. Zo slim, maar daar zit een blinde vlek)
pi_189908567
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jeetje, zo was ik precies ook toen ik zes was. Wat fijn dat het goed met haar gaat :*
Het raakt me hoe bekend dit me voorkomt. Als ik beter niet kan reageren in dit topic, laat het me weten, dan haal ik dit wel weg :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:29:48 #8
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189910036
Zeer herkenbare filmpjes! Zowel voor oudste zoon als mezelf ;)
Oude (on)bekende.
pi_189910809
quote:
Die kende ik ook, herkenbaar ook wel..

Hier vandaag gesprek gehad bij de plusklasjuf. Goede verhalen, alleen dat panieken. Maar het klinkt hetzelfde als begin groep 3, en toen was het heftiger. Nu blijft hij er maar kort in hangen. In groep 3 heeft juf er wel uitgekregen, met geduld en gewenning. Dus nu even wennen aan de plusklas, en anders in januari individuele hulp van zijn eigen juf voor de mindset..
pi_189920405
Hoi! Ik kom hier voorzichtig meelezen en -praten. Onze oudste was altijd al snel in zijn ontwikkeling. Viel op door zijn woordenschat en diepzinnige vragen. Bij de start van groep 3 viel dat allemaal een beetje weg en presteerde hij voor veel dingen onder niveau of net gemiddeld. Werkhouding was ook verre van ideaal, omdat hij niet stil kon zitten en voortdurend aan het kletsen was met vriendjes. Terwijl zijn cito ineens heel hoog uitviel. Hij bleek het schoolvoorbeeld van onderpresteerder. Na februari zijn ze gestart met compacten van de leerstof. We hadden direct een heel ander kind. Hij was thuis weer gezelliger en vertelde opgelucht dat hij nu eindelijk niet meer al die saaie sommetjes hoefde te doen. Concentratie ging ook beter.

Dit jaar in groep 4 (7 jaar is hij) en de school is een heel programma gestart voor meer- en hoogbegaafden (via DHH - Digitaal Handelingsprotocol begaafdheid). De juf van zijn klas (montessori-onderwijs, dus groep 3-4-5 zit bij elkaar) heeft een opleiding gevolgd voor begaafdenonderwijs en er is een externe leerkracht aangetrokken om een plusklas te starten, 1 middag om de week.

Klinkt allemaal heel mooi, en de juffen zien ook dat hij heel enthousiast is in de plusklas en ook zijn prestaties gaan nu goed vooruit. Toch heb ik het idee dat hij nog wat mist om echt te kunnen laten zien wat hij kan. Ik weet niet precies wat, maar merk thuis dat hij niet helemaal lekker in zijn vel zit. Hij heeft een fixed mindset en is faalangstig en als we hem thuis met iets begeleiden dat in zijn zone van naaste ontwikkeling ligt (of althans dat denken wij), dan blokkeert hij volledig als het niet direct lukt en wordt hij onwijs boos (met name op zichzelf). Op school doet hij dat niet, maar ik vraag me af of hij bepaalde dingen wel durft aan te pakken, of hij niet dingen ontwijkt, waardoor het eigenlijk voor niemand duidelijk is wat hij nou echt aankan.

Op zich ben ik heel blij met de aanpak van school, maar het is voor hen natuurlijk ook nog relatief nieuw allemaal. Hij gaat met plezier naar school en heeft fysiek ook veel uitdaging sinds hij in de selectie van turnen zit (wat ook weer een heel positief effect op zijn werkhouding op school schijnt te hebben). Maar thuis verveelt hij zich, neemt weinig initiatief en haalt vooral voldoening uit zijn broertje plagen... Dingen die wij voorstellen zijn nooit leuk genoeg, hij houdt niet erg van lezen, helaas, en spelletjes MOET hij winnen en anders is het huis te klein. Het is vaak niet zo gezellig, zeg maar. School heeft ons nadrukkelijk gezegd dat we aan de bel moeten trekken als hij niet lekker in zijn vel zit, maar ik heb ook verder geen concrete info waarom het nu even niet lekker gaat. Hij zegt zelf dat er niks is, dat maakt het ook onwijs lastig.

TLDR: leuk om hier mee te lezen en herkenning te vinden! :+
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 13 november 2019 @ 12:31:23 #11
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189922054
Bijzonder herkenbaar verhaal Phaidra. Maar volgens mij hadden al wel eens eerder geconstateerd dat we soortgelijke gevalletjes hebben ;)
Oude (on)bekende.
pi_189923341
:D Ja, grappig dat dat toch zo blijft ook!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_189925734
Herkenbare berichten allemaal, ergens jammer dat ik hier zo lang niet heb meegelezen qua af en toe even “mijn ei kwijt” te kunnen.
pi_189926828
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 10:32 schreef Phaidra het volgende:
Hij heeft een fixed mindset en is faalangstig en als we hem thuis met iets begeleiden dat in zijn zone van naaste ontwikkeling ligt (of althans dat denken wij), dan blokkeert hij volledig als het niet direct lukt en wordt hij onwijs boos (met name op zichzelf). Op school doet hij dat niet, maar ik vraag me af of hij bepaalde dingen wel durft aan te pakken, of hij niet dingen ontwijkt, waardoor het eigenlijk voor niemand duidelijk is wat hij nou echt aankan.
Oh, dit is echt precies mijn kind! (dat hadden we ook al eens geconcludeerd hè? :+ ) Ze waren op school bezig met fixed en growth mindsets en moesten vragen over zichzelf invullen, en dat ook door een ouder en door juf laten doen. Ik scoorde hem heel laag op het verdragen van fouten, juf een stuk hoger. Gelukkig maar, blijkbaar lukt dat op school beter, fouten maken.

Hij zit ook op een montessorischool en in het derde trapje van maatregelen van kinderen die meer aankunnen. Naast compacten/verbreden/verdiepen wat vorig jaar gedaan werd zit hij ook in een bouwbreed en vakoverstijgend aanvullend programma, begeleid door een speciale leerkracht. Als verdere stappen hierop zijn nog dagdelen meedraaien in de plusklas en de daadwerkelijke plusklas, maar dat is voorlopig niet aan de orde.

Het lastige vind ik dat hij naast behoorlijk slim en snel ook erg druk is, een beperkte aandachtsspanne en concentratie heeft en veel moeite heeft om de veelheid aan werk te overzien. Hij kan het goed aan, maar het plannen en aandacht erbij houden gaat moeizaam. Samen met de neiging tot faalangst is het een héle smalle lijn tussen ondervragen met verveling en hyperactief gedrag tot gevolg en overvragen met paniek en dichtslaan als resultaat. We zijn nu toch maar een traject gestart vanwege een verdenking op (trekken van) ADHD waarbij ik ook graag zou willen dat ze een intelligentiebepaling gaan doen. Maar goed, zulke dingen gaan traag...
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_189930491
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 10:32 schreef Phaidra het volgende:
Hij heeft een fixed mindset en is faalangstig en als we hem thuis met iets begeleiden dat in zijn zone van naaste ontwikkeling ligt (of althans dat denken wij), dan blokkeert hij volledig als het niet direct lukt en wordt hij onwijs boos (met name op zichzelf). Op school doet hij dat niet, maar ik vraag me af of hij bepaalde dingen wel durft aan te pakken, of hij niet dingen ontwijkt, waardoor het eigenlijk voor niemand duidelijk is wat hij nou echt aankan.
Dit is heel herkenbaar.

Mijn oudste heeft dat ook heel erg. Die is niet HB denk ik, maar wel meer begaafd. Ik lees dus wel een beetje mee. Nu heeft hij een juf die hem al heel goed in de smiezen heeft en hem al veel extra werk geeft (verdiepen en versnellen). Op zich is dat heel fijn maar ik vraag me inderdaad ook af in hoeverre we nog iets met die frustraties moeten.
pi_189930922
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 20:52 schreef coccinelle het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Problemen met emotieregulatie? Mijn diagnose zou zijn: hij is 4 jaar. Jemig, waar hebben we het over?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189931869
quote:
11s.gif Op woensdag 13 november 2019 22:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Problemen met emotieregulatie? Mijn diagnose zou zijn: hij is 4 jaar. Jemig, waar hebben we het over?
Blijkbaar heb je daar niet zo’n idee van ;) nofi

Onze 2,5jarige waarvan ze vermoeden dat deze ook 145+ is, wordt nu ook getest met de wsspi omdat ze juist vanaf zo jong mogelijk die problemen die de oudste dochter nu heeft te voorkomen. Normaal testen ze nooit zo jong, behalve bij een zwaar vermoeden ivm broertje of zusje etc. En dat gaat enkel en puur om de emotie regulatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2019 23:11:27 ]
  donderdag 14 november 2019 @ 20:12:00 #18
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189943618
Wat betreft de emotieregulatie: dat was hier het heftigste tussen 5 en 8 ongeveer, en daarna werd dat als vanzelf een stuk 'normaler'. Het blijft een intens kind natuurlijk, maar hij kan inmiddels heel erg de opbouw voelen en op anticiperen dus van 0 naar 100 gebeurt gewoon niet meer. Dit even ter geruststelling van de wanhopige ouders ;)
pi_189943675
Ja die emotieregulatie ook altijd
pi_189943691
Voor iedereen die de diagnosemolen in gaat;

Lees: diagnosedrift.
Whatever...
pi_189943722
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:12 schreef Nanukerst het volgende:
Wat betreft de emotieregulatie: dat was hier het heftigste tussen 5 en 8 ongeveer, en daarna werd dat als vanzelf een stuk 'normaler'. Het blijft een intens kind natuurlijk, maar hij kan inmiddels heel erg de opbouw voelen en op anticiperen dus van 0 naar 100 gebeurt gewoon niet meer. Dit even ter geruststelling van de wanhopige ouders ;)
Dat geeft hoop O+
pi_189943752
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Voor iedereen die de diagnosemolen in gaat;

Lees: diagnosedrift.
Heb je ervaring met de intenstiteit en problemen die deze kinderen en ouders tegenkomen?
pi_189943777
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:12 schreef Nanukerst het volgende:
Wat betreft de emotieregulatie: dat was hier het heftigste tussen 5 en 8 ongeveer, en daarna werd dat als vanzelf een stuk 'normaler'. Het blijft een intens kind natuurlijk, maar hij kan inmiddels heel erg de opbouw voelen en op anticiperen dus van 0 naar 100 gebeurt gewoon niet meer. Dit even ter geruststelling van de wanhopige ouders ;)
De mijne wordt in december 8. Nog even volhouden :P

Gesprekken met de juffen ging prima hier. Bij de plusklas zit hij goed op zijn plek, komt ruim mee. Moet alleen nog wennen, die paniek buien zijn lang niet zo heftig als begin groep 3, dus we geven het even tijd.

Op school ging het gesprek ook goed, juf ging wel even meekijken of hij taal en rekenwerk kan vervangen door Montessori werkjes. Hij vindt het lastig om iets buiten zijn standaard repertoire/methode te pakken, terwijl er juist zoveel mogelijkheden zijn daar. Dus ze gaat dat motiveren. Waarschijnlijk lukt dat ook wel als hij eenmaal gewend is dat het een optie is.
Juf vond het wel typisch dat zo'n extravert kind daar dan moeite mee heeft, maar ze gaat er wel mee aan de slag. En de IB-er gaat ook meekijken. En als het niet genoeg is, dan mag de plusklas juf langskomen.
pi_189944054
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:19 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Heb je ervaring met de intenstiteit en problemen die deze kinderen en ouders tegenkomen?
Ja.
Whatever...
pi_189944135
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja.
Mag ik vragen in welke setting?
Want ik weet 1 ding en dat is dat wij zonder deze stempel echt echt echt vast waren gelopen en onze dochter al helemaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')