abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 20 november 2020 @ 18:46:48 #251
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196338833
Ik ben zelf wel hb, ik was altijd de studiebol die keihard aan mijn schoolwerk zat en altijd de hoogste cijfers van de klas had. Zo’n loner, met weinig vriendjes enzo. N is dus best wel anders, helemaal niet zo bezig met presteren en altijd maar alles willen leren. En juist heel sociaal. Dus daarom twijfel ik of ze wel echt hb is. En als ze het wel is, dan komt het er in elk geval heel anders uit.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 20 november 2020 @ 19:09:38 #252
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196339085
Hier ook geen grootmeesters, dus hier ook nooit gedacht dat zoiets speelde. Oudste is het meest gemiddelde kind ever, zowel thuis als op school. Altijd keurig op dat middenlijntje, niets aan de hand. Maar toen het eenmaal werd benoemd bij hem viel er heel veel op zijn plaats. Het extreme rechtvaardigheidsgevoel (waarvan ik altijd dacht dat elk kind dat heeft), zijn zorgen om de wereld, zijn enorme loyaliteit binnen vriendschap en de pijn dat andere kinderen daar veel 'losser' in zijn, zich sociaal kunnen aanpassen als een kameleon, de grote denksprongen maar dan in negatieve zin (hoe een onschuldige 'Wil je de deur even dicht doen?' in zijn hoofd een 'Je voldoet niet, nu houden we minder van je' werd.. ;( )

Hij moest er wel voor vastlopen in het schoolsysteem. Daar plukken we nog dagelijks de vruchten van, in negatieve zin. Hadden we dit maar eerder geweten, eerder gezien.. wat hadden we hem een leed kunnen besparen zeg. Ik wou dat iemand ooit tegen mij had gezegd dat een kind ook hoogbegaafd kan zijn als het niet op 3-jarige leeftijd vijf talen spreekt en een medicijn tegen kanker ontwikkelt.
  vrijdag 20 november 2020 @ 19:10:35 #253
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196339098
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:46 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben zelf wel hb, ik was altijd de studiebol die keihard aan mijn schoolwerk zat en altijd de hoogste cijfers van de klas had. Zo’n loner, met weinig vriendjes enzo. N is dus best wel anders, helemaal niet zo bezig met presteren en altijd maar alles willen leren. En juist heel sociaal. Dus daarom twijfel ik of ze wel echt hb is. En als ze het wel is, dan komt het er in elk geval heel anders uit.
Ik vind 'studiebol' niet perse een teken van hoogbegaafdheid, wel van intelligentie en motivatie. :)
  vrijdag 20 november 2020 @ 19:13:09 #254
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196339131
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:30 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

De externe HB-plusklas gaat uit van een IQ boven de 130. En ze checken nog wat andere ontwikkelingsonderdelen. (Het is 1 dagdeel per week)

Van de 27 kinderen (in groep 6/7/8) zitten zelfs 6 kinderen op die externe plusklas, dus scoren qua iq boven die 130. Maar niet alle kinderen trekken het externe HB-programma. IQ alleen is niet genoeg voor HB, het is wel een pakketje. Maar deze kinderen zijn wel echt megaslim.

Deze school trekt de bijbehorende ouders aan. Ook veel instroom in hogere klassen daardoor. Voor ons was het sociaal emotionele nou net de reden om erheen te gaan. Deze hb-expertise bleek pas later nodig, maar is mooi meegenomen.

Maar soms wordt het label HB en hoog intelligent wel verwisseld.
Ook door scholen inderdaad. Ik heb echt al te veel scholen gesproken die met een mooi 'aanbod voor hoogbegaafden' kwamen maar dat was dan het aanbod voor de goed lerenden. Doet de beeldvorming geen goed.
  vrijdag 20 november 2020 @ 20:19:17 #255
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196339901
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 19:10 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Ik vind 'studiebol' niet perse een teken van hoogbegaafdheid, wel van intelligentie en motivatie. :)
Dat ook ja, maar ik ben ook wel officieel hb getest. Bij mij was het studeren ook wel een gevolgen van faalangst: ik ontleende mijn identiteit aan slim zijn, dus slecht presteren was het ergste wat er was. Dus werkte ik hard om dat te voorkomen (hoewel ik ook het leren zelf leuk vond, dus de inhoud van de les). Op zich heb ik wel veel bereikbaar daardoor (gepromoveerd enzo), dus problemen heb ik er niet echt mee gehad. Maar als kind maakte ik me wel veel meer zorgen dan nodig was. Het negatief doordenken herken ik dus deels wel, al ben ik er niet dood vastgelopen op school.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196426738
Ok, ik gooi er ook maar een keer een vraagje in..

Js is dit jaar gestart in groep 3. Hij is een oktober kind dus een hele vroege leerling en eigenlijk had ik hem liever nog een jaar bij de kleuters gehad op sociaal emotioneel gebied. Maat hij maakte vorig jaar tijdens Corona opeens cognitief zo’n grote sprong dat dit niet wenselijk was (en hij wou zelf naar 3).

Maar Js loopt ongeveer nu op cognitief gebied een goed schooljaar voor. Technisch lezen rond E6 en rekenen rond E4. Begrijpend lezen gok ik rond M4. Maar Js is dus ook nog echt een kleuter. De juffen bieden hem wel wat verrijking aan, maar hij pakt dit niet op. Gewoon normaal kleuter gedrag, hij ziet iets, denkt wat moet ik hiermee en doet het niet. De juffen hebben alleen geen tijd om met hem even ernaar te kijken, want ik denk dat daar al een oplossing zou liggen.

Dus de juffen lopen vast omdat hij regelmatig ook het normale werk begint te weigeren, want dat is zo saai. Ik kreeg schoolwerk te zien van rijtjes sommen en daar had hij als antwoord gewoon de tafel van 5 opgeschreven om te oefenen i.p.v. de sommen te maken _O-

Nu willen ze hem naar de externe plusklas sturen voor 1 dag per week. Maar is dit niet veel te vroeg voor een kleuter in groep 3? Hoe denken jullie daarover?
pi_196427444
D is van december, dus ook jong doorgeschoven. Hij was cognitief ook echt op zijn plek, alleen aan lezen was weinig aandacht besteed bij de kleuters (juf zag een ukkie ipv slimmerik). Maar dat ging heel snel eenmaal in groep 3.

Bij onze school gaan de meeste kinderen in groep 3&4 naar een externe plusklas. Dat is dan 2 uur per week. Daarvoor moeten ze dan cognitief een jaar vooruit testen. Vanaf groep 5 gaan ze een ochtend (4uur).
Ik weet niet of een hele dag beter of slechter is. De wisseling geeft ook onrust. D had in groep 4 van 11-13 les. Dan zat hij eerst op zijn gewone school en moest erna weer terug. Dat was niet helemaal ideaal. Maar ze kregen genoeg ruimte om buiten te spelen en de opdrachten waren ook passend voor jonge kinderen.
Het voordeel van onze klas is wel dat er echt goede expertise is, daar kunnen ze juist problemen beter begeleiden en misschien voorkomen.
  donderdag 26 november 2020 @ 20:53:21 #258
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_196427451
Oeh, dat is moeilijk.. ik herken het wel een beetje van N. Die doet ook alleen wat ze zelf leuk vindt en verliest ook snel haar aandacht. Maar die is nu net 5 en ik merk dat het wel werkt om haar voor te houden dat als ze iets wil, dat ze er ook voor moet werken. En dat er met een bepaalde stap (bij N de stap om oudste kleuter te worden, bij Js dus om naar groep 3 te gaan) ook verantwoordelijkheid hoort. En dat als ze het niet laat zien, dat de juf dan ook niet weet wat ze nodig heeft. Met N kan je daar redelijk over praten; niet dat ze het dan altijd in de praktijk brengt, maar uiteindelijk landt het wel.
Misschien dat zo'n plusklas ook explicieter aan die werkhouding/studievaardigheden werkt? Dan zou Js daar misschien wel baat bij hebben. En sowieso het feit dat hij daar meer uitgedaagd wordt leidt misschien al tot verbetering.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196427455
Ik denk dat je hem wat harder aan mag pakken en eerst maar moet zorgen dat hij zijn standaardtaken uitvoert in plaats van te weigeren. Dan is er te praten over extra 'leukere' taken, ongeacht hoe intelligent hij is of juist niet.

Er zijn altijd slimmere kinderen, kinderen die op een bepaald gebied of gebieden slimmer zijn. Betekent niet dat ze op elk gebied slimmer zijn. Maar iets valt op dus plaatsen we ze in een hogere klas of speciale groep. Dan worden ze gewoon de zoveelste autist die in het algemeen ook bovengemiddeld slim zijn. Je wil toch dat je kinderen ook gewoon de basisdingen leren en doen?

Ik zeg wel vaker op het forum (in het onzin subforum etc.) dat ik in extreme mate hoogbegaafd ben. Nou ja of dat nou zo is of niet, ik was altijd diegene die de hoogste cijfers haalde zonder dat ik er veel moeite voor deed. Ik begreep het gewoon wel. Ik ben er zelf alleen wel erg blij om dat ik gewoon niet speciaal behandeld ben want anders weet ik wel vrij zeker dat ik op andere vlakken erg achter zou zijn gaan liggen. Nu misschien alsnog maar anders nog wel in veel extremere mate.

Je leert op school toch veel meer dan alleen maar wat je moet leren bij je vakken. Je leert met kinderen omgaan. Schema's. Gevolgen als je niet doet wat je moet doen etc. En bijvoorbeeld dat laatste ontbreekt. Zo vast ook wel meer. Zelf denk ik dat mensen hier niet objectief/realistisch naar kunnen kijken.
  donderdag 26 november 2020 @ 20:59:40 #260
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196427549
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:16 schreef Loj het volgende:
De juffen bieden hem wel wat verrijking aan, maar hij pakt dit niet op. Gewoon normaal kleuter gedrag, hij ziet iets, denkt wat moet ik hiermee en doet het niet. De juffen hebben alleen geen tijd om met hem even ernaar te kijken, want ik denk dat daar al een oplossing zou liggen.
Verrijking is compleet zinloos als er geen begeleiding bij wordt gegeven. Is geen kwestie van 'niet oppakken', het zijn over het algemeen werkjes die zo worden opgezet dat er begeleiding bij nodig is vanuit een leerkracht. Dat er geen tijd voor is geloof ik best, maar dan kan het net zo goed niet aangeboden worden.
pi_196427771
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:16 schreef Loj het volgende:
Ok, ik gooi er ook maar een keer een vraagje in..

Js is dit jaar gestart in groep 3. Hij is een oktober kind dus een hele vroege leerling en eigenlijk had ik hem liever nog een jaar bij de kleuters gehad op sociaal emotioneel gebied. Maat hij maakte vorig jaar tijdens Corona opeens cognitief zo’n grote sprong dat dit niet wenselijk was (en hij wou zelf naar 3).

Maar Js loopt ongeveer nu op cognitief gebied een goed schooljaar voor. Technisch lezen rond E6 en rekenen rond E4. Begrijpend lezen gok ik rond M4. Maar Js is dus ook nog echt een kleuter. De juffen bieden hem wel wat verrijking aan, maar hij pakt dit niet op. Gewoon normaal kleuter gedrag, hij ziet iets, denkt wat moet ik hiermee en doet het niet. De juffen hebben alleen geen tijd om met hem even ernaar te kijken, want ik denk dat daar al een oplossing zou liggen.

Dus de juffen lopen vast omdat hij regelmatig ook het normale werk begint te weigeren, want dat is zo saai. Ik kreeg schoolwerk te zien van rijtjes sommen en daar had hij als antwoord gewoon de tafel van 5 opgeschreven om te oefenen i.p.v. de sommen te maken _O-

Nu willen ze hem naar de externe plusklas sturen voor 1 dag per week. Maar is dit niet veel te vroeg voor een kleuter in groep 3? Hoe denken jullie daarover?
De afgelopen maanden leerde ik steeds meer over hb en mijn twee cent:
Herhaling is saai voor een hb-er. Dus rijtjes sommen kan teveel herhaling zijn, waardoor een kind afhaakt (want waarom zo vaak hetzelfde doen, als ik het al eens heb laten zien). Zo hebben wij nu met school afgesproken dat Sjaak 10% moet doen van de opdrachten en instructies, en daarna door mag met verrijking, verbreding óf mag gaan spelen.

Ik denk dat die plusklas prima kan helpen, want daar wordt op niveau aangeboden en compact, als het goed is.
pi_196428584
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Verrijking is compleet zinloos als er geen begeleiding bij wordt gegeven. Is geen kwestie van 'niet oppakken', het zijn over het algemeen werkjes die zo worden opgezet dat er begeleiding bij nodig is vanuit een leerkracht. Dat er geen tijd voor is geloof ik best, maar dan kan het net zo goed niet aangeboden worden.
Ja, dit dus toch...
(Je gaat aan jezelf twijfelen).
Ze gaf als voorbeeld iets over vlaggen en in hoeveel mogelijkheden je dan had met 3 kleuren. Ik kan me gewoon ook voorstellen dat Js zoiets had van... kleuren, geen zin in. Terwijl als je even hem even de aandacht geeft....

De externe plusklas is hier een samenwerking van een paar scholen maar vooral gericht op het ontwikkelen van executieve functies. Het is geen verrijking maar ander werk en het werken aan zelfgekozen doelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Js nu al kan bedenken “ik moet werken aan doorzetten bij moeilijke sommen” ofzo..

Poeh, ik vind het maar lastig....

(Had ik al verteld dat ik op mijn school specialist hb ben _O- maar als het dan over je eigen kind gaat ;) )
pi_196428765
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:48 schreef Loj het volgende:

(Had ik al verteld dat ik op mijn school specialist hb ben _O- maar als het dan over je eigen kind gaat ;) )
Ik ben therapeut, gespecialiseerd in prikkelgevoeligheid. En als het om Sjaak gaat, heb ik echt iemand anders nodig die mij vertelt waar ik op moet letten en wat handig is. En dan kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan, want duh!
  donderdag 26 november 2020 @ 22:27:17 #264
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196429407
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:48 schreef Loj het volgende:

[..]

Maar ik kan me niet voorstellen dat Js nu al kan bedenken “ik moet werken aan doorzetten bij moeilijke sommen” ofzo..

Het ontwikkelen van de executieve functies is een langdurig proces, in mijn ervaring wordt er elke keer wel iets gedaan om die functies te ontwikkelen. Dan ben je er niet na een half jaar in zo'n plusklas maar het is beter dat het in ontwikkeling is dan dat het stil ligt. Maar waar het ook om gaat tijdens zo'n plusklas is het peercontact (de wetenschap dat je niet de enige bent die 'zo' denkt) en het mogen ervaren van tegen moeilijke dingen aanlopen, juist omdat hetgeen er gemiddeld wordt aangeboden al buiten je comfortzone ligt. En hier wordt er bij de jongere kinderen niet gesproken over 'doorzetten bij moeilijke sommen' maar meer over de dingen die bij hun beleving passen.
pi_196430679
Hier op school hebben ze de verdiepte groep opgericht toen hij eind groep 3 zat. En hij is in groep 4 daar in mee genomen. Dit is een paar uur per week, maar hij krijgt wel taken waarmee hij de rest van de week ook op sommige momenten vooruit kan.

Verder maakt de leraar in de klas voor iedereen voor taal en rekenen een soort spoorboekje, waar in staat welke uitleg gevolgd moet worden of juist niet en welke opdrachten gemaakt moeten worden. Sommige maken alle reguliere opdrachten, andere een paar en gaan dan in het plusboekje werken en weer andere gaan verder met de verrijking omdat ze wat meer moeite hebben met de opdrachten.

Maar om terug te komen op welke leeftijd voor de plus klas, deze is hier nu vanaf groep 3 en denk dat dat ook zeker wel kan. Maar het scheelt ook dat dit gewoon op school is en geregeld wordt. Daardoor is er ook goed contact tussen leraar verdiepte groep en de groepsleerkracht en wordt er ook gekeken of iemand op zijn plek zit in de groep.

Volgens mij hebben ze ook voor groep 1-2 een verdiepte groep, maar wat ze daar precies al doen weet ik niet, al kan ik daar ook wel wat bij bedenken.
pi_196432635
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:09 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

De afgelopen maanden leerde ik steeds meer over hb en mijn twee cent:
Herhaling is saai voor een hb-er. Dus rijtjes sommen kan teveel herhaling zijn, waardoor een kind afhaakt (want waarom zo vaak hetzelfde doen, als ik het al eens heb laten zien). Zo hebben wij nu met school afgesproken dat Sjaak 10% moet doen van de opdrachten en instructies, en daarna door mag met verrijking, verbreding óf mag gaan spelen.

Ik denk dat die plusklas prima kan helpen, want daar wordt op niveau aangeboden en compact, als het goed is.
Toch is het wel weer belangrijk dat ze leren dat je dingen moet doen die je niet leuk&saai vind. Want dat gaan ze nog genoeg tegenkomen. Het is een beetje een middenweg. De mijne heeft een schurft aan die saaiheid, maar mijn man ook trouwens. Die karaktertrek gaan we niet voeden. Maar dat verschilt per kind. Juf heeft de balans wel gevonden denk ik.

Hier leren ze ook Russisch of Chinees op de plusklas. Dan moet elk kind wel echt iets doen wat niet makkelijk is. En waarbij de ouders ook niet echt kunnen helpen (zelfs overhoren is lastig voor ons).

Het is ook fijn dat ze grotendeels in een reguliere klas zitten. Als ik die kinderen in de plusklas zie, daar zou mijn kind niet blij worden om de hele week tussen te zitten. Hij lijkt een stuk socialer en speelser dan de anderen.
pi_196433369
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 07:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Toch is het wel weer belangrijk dat ze leren dat je dingen moet doen die je niet leuk&saai vind. Want dat gaan ze nog genoeg tegenkomen. Het is een beetje een middenweg. De mijne heeft een schurft aan die saaiheid, maar mijn man ook trouwens. Die karaktertrek gaan we niet voeden. Maar dat verschilt per kind. Juf heeft de balans wel gevonden denk ik.

Hier leren ze ook Russisch of Chinees op de plusklas. Dan moet elk kind wel echt iets doen wat niet makkelijk is. En waarbij de ouders ook niet echt kunnen helpen (zelfs overhoren is lastig voor ons).

Het is ook fijn dat ze grotendeels in een reguliere klas zitten. Als ik die kinderen in de plusklas zie, daar zou mijn kind niet blij worden om de hele week tussen te zitten. Hij lijkt een stuk socialer en speelser dan de anderen.
Zeker, alleen is het een groot verschil tussen niet leuk&saai ver onder je niveau, en niet leuk&saai op je eigen niveau. Als je 3 jaar voor loopt op rekenen, waarom zou je dan herhalend werk op het niveau van je klasgenootjes moeten doen? Daar wordt iedereen doodongelukkig door en dan krijg je kinderen die uitvallen.
Bij Russisch en Chinees is die herhaling dan wel weer prettig, want dat is op eigen niveau.
pi_196433927
Het hoeft ook niet elke dag, de hele dag. Maar ze blijven overal dingen komen die onder hun niveau zijn. Ook bij werk later. Dus helemaal vermijden is niet te doen. Het is een evenwicht..

Mijn jongste slaat een deel van de herhaling over, ook een deel van de uitleg. Maar hij moet wel af en toe aan juf laten zien dat hij alles beheerst. En niet dat dingen overgeslagen of vergeten worden.

Maar het is hier de combi van karakter en misschien niet zo'n grote voorsprong als bij jullie. Hij kan bijv op genoeg gebieden echt jaren vooruit, maar andere gebieden maar een jaar. En tafels hoofdrekent hij nog steeds (wel zo snel dat niemand dat merkt).

Bij Russisch merken we nu dat hij nooit geleerd heeft om te leren. Dat herhalen is ook stom. En saai. Bij dit kind is de grens tussen saai&simpel en te moeilijk heel smal(zone van naaste ontwikkeling). Dus hij zal dat moeten aanpassen, want de wereld kan zich daar niet 100% aan aanpassen.
pi_196433996
Ook tussen HB kinderen zit veel variatie. En elk kind heeft zijn eigen aanpak nodig. Het zijn net mensen. Wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet. Dat moeten we allemaal ook zelf uitvinden denk ik..
  zaterdag 28 november 2020 @ 17:53:30 #270
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_196455570
Over niet leuk en saai werk:
Toen mijn oudste (versneld) in groep 3 zat, gaf ik bij de IB-er aan dat mijn kind het leren schrijven nogal saai vond. Maar ik zei daarbij dat hij ook moet leren om saaie dingen te doen.
De IB-er gaf aan dat dat inderdaad het geval is, maar dat het wel in verhouding mag liggen. Als al 60% van je schoolwerk saai is (hij kon al lezen en rekenen), dan zal school toch op moeten passen met nog meer saai werk. 😉
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_196515769
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
pi_196516149
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Geen idee. Wij hebben via de huisarts een verwijzing gevraagd en hebben het zo vergoed gekregen.
pi_196516218
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Ligt eraan wat je precies wil testen. Mijn jongste had alleen het cijfertje nodig voor de plusklas. Dan is zo'n basic test prima (wiscV, geeft algemeen iq, ook cijfers op subgebieden en begeleidende tekst).

Maar een ander kind heeft naast de iq test over een wat breder spectrum. Bijv richting emoties, autisme, verwekingssnelheid etc. Dat omdat dat kind niet echt functioneerde en ze wilden achterhalen waar de oorzaak zat. Dan is alleen zo'n cijfertje met begeleidende tekst niet voldoende..

Nog aanvulling: soms kun je beter doortesten op lesstof dan het iq testen, en daar het lesprogramma op aanpassen.

Het is maar net welke info je nodig hebt..

[ Bericht 7% gewijzigd door Deepfreeze op 02-12-2020 15:56:51 ]
pi_196519489
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Ook tussen HB kinderen zit veel variatie. En elk kind heeft zijn eigen aanpak nodig. Het zijn net mensen. Wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet. Dat moeten we allemaal ook zelf uitvinden denk ik..
Dit is heel fijn om te lezen. Ik zeg nooit wat want ik heb niet het idee dat mijn kind uitzonderlijk is.
  donderdag 3 december 2020 @ 13:22:17 #275
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196531056
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:59 schreef Crumpette het volgende:
Ja hoi! Even tussendoor: als ik mijn kind zou willen laten testen, zie ik daarvoor best pittige bedragen voorbij komen. Is dat anders als de school de test aan zou vragen?
Wij hebben een arrangement via de gemeente, uit dat potje geld wordt alles betaald.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')