Persoonlijk begrijp ik de kritiek ook niet. Mede door zijn kritische blik is in sommige platforms mijn vertrouwen toe- of afgenomen.quote:Op vrijdag 15 november 2019 21:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap de kritiek niet zo. Mensen klikken zelf op de link en schrijven zich in. Het is gewoon inkomen uit werk (bloggen) dus ik snap die kritiek gewoon niet.
Maar het is natuurlijk niet zonder risicoquote:Op zondag 17 november 2019 00:49 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
P2P, interessante topic. Heb net wat artikelen en YouTube filmpjes bekeken.
Klinkt toch wel aantrekkelijk met de negatieve rente die er misschien aan zit te komen...
Veel mensen raken hun geld kwijt doordat ze op de rente afgaan, maar verder niet grondig hun huiswerk doen. Dus enige voorzichtigheid is geboden.quote:Op zondag 17 november 2019 00:49 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
P2P, interessante topic. Heb net wat artikelen en YouTube filmpjes bekeken.
Klinkt toch wel aantrekkelijk met de negatieve rente die er misschien aan zit te komen...
Ik gebruik eigenlijk overal de auto invest fucntionaliteit. Ik zit niet in de echt korte kredieten. Ik doe het minimum per lening als ik kan.quote:Op zondag 17 november 2019 11:00 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Ja natuurlijk. Waar moet je vooral op letten? Want de een paar van die platforms hebben een "Auto Invest" functie. Moet je die juist inschakelen? Of moet je zelf tussen al die korte kredieten iets uitkiezen?
En dan het verdelen van je geld. Echt zo veel mogelijk spreiden? Minimum van ¤10 per lening?
Hoe doen jullie dat?
En dan bij meerdere P2P platforms?quote:Op zondag 17 november 2019 11:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik gebruik eigenlijk overal de auto invest fucntionaliteit. Ik zit niet in de echt korte kredieten. Ik doe het minimum per lening als ik kan.
Eerder in dit topic zie je een uiteenzeting van waar ik nu zit, en volgende maand zal dat lijstje gegroeid zijn.quote:Op zondag 17 november 2019 12:48 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
[..]
En dan bij meerdere P2P platforms?
Ik gebruik waar mogelijk de auto-invest (Grupeer, Mintos, Viventor, Fastinvest) en heb op alle platformen de leninglimiet op minimaal gezet. Zolang er voldoende leningen zijn om de portfolio te dekken is dat prima te doen.quote:Op zondag 17 november 2019 11:00 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Ja natuurlijk. Waar moet je vooral op letten? Want de een paar van die platforms hebben een "Auto Invest" functie. Moet je die juist inschakelen? Of moet je zelf tussen al die korte kredieten iets uitkiezen?
En dan het verdelen van je geld. Echt zo veel mogelijk spreiden? Minimum van ¤10 per lening?
Hoe doen jullie dat?
Een actuele analyse vanuit Estland met uitleg aan buitenlanders over de situatie bij Crowdestate:quote:Op vrijdag 15 november 2019 09:13 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Crowdestate hoor ik de laatste tijd mindere berichten.
- Eerste jaar(!) op platform klein bedrag aanhoudenquote:Op zondag 17 november 2019 11:00 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Hoe doen jullie dat?
Ik zit in 3 van de 4 genoemde projecten die fout gaan/ dreigen te gaan. Ik kan je bevestigen dat de communicatie dramatisch is en dat de kwaliteit van CE drastisch achteruit is gegaan. Lijkt nauwelijks due dilligence plaats te vinden. Ik ga deze projecten afboeken per 31/12.quote:Op maandag 18 november 2019 01:24 schreef crowdinvesteerder het volgende:
[..]
Een actuele analyse vanuit Estland met uitleg aan buitenlanders over de situatie bij Crowdestate:
http://moneyisyourfriend.(...)unications-disaster/
Ik zit er overigens niet in, wel in Bondora, Mintos, Crowdestor, Estateguru, IUVO en Envestio,
Ik blijf het bijzonder vinden dat, voor mij compleet nieuwe namen, ineens met advies gaan komen. Een eerste jaar een klein bedrag aanhouden is het verneuken van je rendementen, vooral als onafhankelijke bronnen aangeven dat er eigenlijk niet zoveel mis is met een platform. Als je vervolgens alles handmatig wilt doen, good luck. Dan kan je beter, zoals hier ook al gebeurd is, even aan mede fokkers vragen wat hun criteria zijn en waarom. Alles handmatig met een zo klein mogelijk bedrag, dan kna je enig rendement de komende tijd wel vergeten.quote:Op maandag 18 november 2019 07:28 schreef Nadinarama het volgende:
[..]
- Eerste jaar(!) op platform klein bedrag aanhouden
- Hoe makkelijk is geld storten?
- Hoe makkelijk is het geld er weer af halen?
- Als er een alarmbelletje afgaat, deze niet negeren maar platform om opheldering vragen en je mede-Fokkers direct op de hoogte brengen![]()
- Alles handmatig met zo klein mogelijke bedragen over meerdere platforms en auto-invest pas inschakelen als je snapt wat je criteria zijn.
Ik moest eigenlijk net als jij ook gelijk aan de 1e regel denkenquote:Op maandag 18 november 2019 10:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat, voor mij compleet nieuwe namen, ineens met advies gaan komen. Een eerste jaar een klein bedrag aanhouden is het verneuken van je rendementen, vooral als onafhankelijke bronnen aangeven dat er eigenlijk niet zoveel mis is met een platform. Als je vervolgens alles handmatig wilt doen, good luck. Dan kan je beter, zoals hier ook al gebeurd is, even aan mede fokkers vragen wat hun criteria zijn en waarom. Alles handmatig met een zo klein mogelijk bedrag, dan kna je enig rendement de komende tijd wel vergeten.
De bijstort techniek hanteer ik ook bij bepaalde platforms (estateguru). Dit zodat de spreiding in betaalmomenten over het hele jaar zal zijn. Dit ivm. de afhankelijkheid die ik van rendement wens op te bouwenquote:Op maandag 18 november 2019 10:48 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Ik moest eigenlijk net als jij ook gelijk aan de 1e regel denken.
Een klein bedrag per project kan ik nog begrijpen, maar een laag bedrag per platform is niet nodig.
Uiteraard is spreiding/ diversificeren prima, maar met kleine bedragen kun je nooit met je maandelijkse cashflow/ rendement herinvesteren. En blijf je maar bijstorten.
Daar ben je binnen een paar dagen achter.quote:Op maandag 18 november 2019 07:28 schreef Nadinarama het volgende:
- Hoe makkelijk is geld storten?
- Hoe makkelijk is het geld er weer af halen?
2014 begonnen en ach, ik loop hier al een tijdje rond. Je hoeft het niet van me over te nemen, ik zeg alleen waar ik op let. Die onafhankelijke bronnen, mijn neus..ik spreek graag uit eigen ervaringquote:Op maandag 18 november 2019 10:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat, voor mij compleet nieuwe namen, ineens met advies gaan komen. Een eerste jaar een klein bedrag aanhouden is het verneuken van je rendementen, vooral als onafhankelijke bronnen aangeven dat er eigenlijk niet zoveel mis is met een platform. Als je vervolgens alles handmatig wilt doen, good luck. Dan kan je beter, zoals hier ook al gebeurd is, even aan mede fokkers vragen wat hun criteria zijn en waarom. Alles handmatig met een zo klein mogelijk bedrag, dan kna je enig rendement de komende tijd wel vergeten.
Klein is natuurlijk ook een subjectieve definitie.quote:Op maandag 18 november 2019 10:48 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Ik moest eigenlijk net als jij ook gelijk aan de 1e regel denken.
Een klein bedrag per project kan ik nog begrijpen, maar een laag bedrag per platform is niet nodig.
Uiteraard is spreiding/ diversificeren prima, maar met kleine bedragen kun je nooit met je maandelijkse cashflow/ rendement herinvesteren. En blijf je maar bijstorten.
Dan gok ik dat je in het crowdfunding topic begonnen bent wat een iets andere discipline is, wat ook te merken is aan je opmerking over hoe lastig het geld eruit halen is. De onafhankelijke bronnen zijn er mbt platforms in dit speelveld beter te vinden dan in het andere crowdfunding topic, want iets met internationaal. Kleinste bedragen zijn al vanaf 1 euro. Succes met handmatig investeren.quote:Op maandag 18 november 2019 11:50 schreef Nadinarama het volgende:
[..]
2014 begonnen en ach, ik loop hier al een tijdje rond. Je hoeft het niet van me over te nemen, ik zeg alleen waar ik op let. Die onafhankelijke bronnen, mijn neus..ik spreek graag uit eigen ervaringNatuurlijk kunnen alle mede-fokkers ook hun criteria opgeven. Dat gebeurd ook.
Hap hap...chillax maar heej...ik heb het over p2p en niet over crowdfunding...en ik investeer niet handmatig... en waar schrijf ik dat het geld er lastig uit te halen is?quote:Op maandag 18 november 2019 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan gok ik dat je in het crowdfunding topic begonnen bent wat een iets andere discipline is, wat ook te merken is aan je opmerking over hoe lastig het geld eruit halen is. De onafhankelijke bronnen zijn er mbt platforms in dit speelveld beter te vinden dan in het andere crowdfunding topic, want iets met internationaal. Kleinste bedragen zijn al vanaf 1 euro. Succes met handmatig investeren.
Rightquote:Op maandag 18 november 2019 16:20 schreef Gijsbertus het volgende:
Laten we het hier vriendelijk en positief houden. We hebben allen het gezamenlijke doel om een mooi resultaat uit p2p lending en/of crowdfunding te halen. Dit kunnen we nog beter realiseren met elkaars hulp.
Wellicht is het ook verstandig als je hier voor het eerst reageert je even te introduceren en daarin vermelden hoe lang en waar je actief bent, voordat je met goed bedoelt advies komt.
FOMO is altij deen slechte raadgever, dat ben ik geheel met je eens. Alleen het gegeven dat een website referal codes gebruikt betekend vooral niet dat ze geen onafhankelijke adviezen schrijven. Volgens mij worden hier zelfs websites aangehaald voor de inschaling van loan originators op mintos terwijl die website referal codes gebruikt. De bronnen zijn niet van de originators en zijn er zelfs nog kritisch over ook, of ligt het dan aan mij dat je jezelf dan best onafhankelijk mag noemen?quote:Op maandag 18 november 2019 20:35 schreef TechLight het volgende:
‘onafhankelijke bronnen' zijn er over het algemeen weinig voor sites die referral codes gebruiken, en dat soort sites zijn er best veel. Ik vind het geen gekke suggestie om het eerste jaar rustig te beginnen. Er is als je nog geen ervaring hebt (of niet al goed ingelezen bent, etc.) zeker waarde met dat doen, en leren hoe het in de praktijk werkt. Je moet vooral geen druk bij jezelf zetten vanwege FOMO - dat is ongeveer de slechtste raadgever die er is.
Heb zelf het geluk dat ik uit Crowdestate gestapt ben naar aanleiding van een veranderde pitch bij een herfinanciering van Baltic Forest waar ik het niet mee eens was. Maar meer geluk dan wijsheid hoor... Het blijkt maar weer dat het 'op afstand' erg moeilijk beoordelen is hoe een platform zich gedraagt, en dat dat kan veranderen over tijd. Ze hebben bijna allemaal een nog vrij kort 'track record' natuurlijk, en volgens mij geeneen die al een crisis heeft meegemaakt. Daar zal het grote risico in zitten - en wellicht gaan we daar de komende +-2 jaar achter komen, maar dat weet natuurlijk niemand.
Er is dus een meer of mindere mate van (on)afhankelijkheid. Je moet de onafhankelijkheid niet overschatten denk ik - of in ieder geval even stil staan bij mogelijke redenen waarom iemand zegt of schrijft wat er staat. Het is erg moeilijk om unbiased te zijn bij een redelijk directe link met je verdienmodel. Een rechter wordt wel betaald door de overheid, maar er zit een grote afstand tussen zaken waar hij over beslist en degene die over zijn baan gaat. Een rechter zal nooit over zijn directe baas oordelen (maar inderdaad zit daar alsnog een kleine afhankelijkheid in).quote:Op maandag 18 november 2019 20:42 schreef investeerdertje het volgende:
FOMO is altij deen slechte raadgever, dat ben ik geheel met je eens. Alleen het gegeven dat een website referal codes gebruikt betekend vooral niet dat ze geen onafhankelijke adviezen schrijven. Volgens mij worden hier zelfs websites aangehaald voor de inschaling van loan originators op mintos terwijl die website referal codes gebruikt. De bronnen zijn niet van de originators en zijn er zelfs nog kritisch over ook, of ligt het dan aan mij dat je jezelf dan best onafhankelijk mag noemen?
Een rechter zijn loonstrook komt van de overheid, is die dan ook niet onafhankelijk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |