abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189883218


Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen

1Platform             Buyback         Totaal leningen    Percentage        soort
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Mintos                Ja             ¤ 2.156,7 mln         12%            P2P
Twino                 Ja             ¤   472,8 mln         11%            P2P
Bondora               nee            ¤   207,8 mln         11%            P2P
Grupeer               Ja             ¤    30,7 mln         14%            P2P
Robocash              Ja             ¤    58,4 mln         12%            P2P
Swaper                Ja             ¤    60,0 mln         12%            P2P
Fastinvest            Ja             ¤    13,0 mln         13%            P2P
Viainvest             Ja             ¤     8,2 mln         10%            P2P
Viventor              Ja             ¤    78,5 mln         12%            P2P
Finbee                Nee            ¤    24,5 mln         17%            P2P
Peerberry             Ja             ¤    0,66 mln         12%            P2P
Iuvo Group            Ja             ¤    55,5 mln          9%            P2P
Bondster              Ja             ¤    14,8 mln         12%            P2P
Bulkestate            Nee            ¤    14,3 mln         14%        Real Estate
Estateguru            Nee            ¤   113,1 mln         12%        Real Estate
Crowdestate           Nee            ¤    64,3 mln         18%        Real Estate
Reinvest24            Nee            ¤    10,0 mln         15%        Real Estate
Kuetzal               Ja             ¤    6,45 mln         13%        Crowdfunding
Crowdestor            Ja*            ¤    4,04 mln         18%        Crowdfunding
Envestio              Ja**           ¤    16,2 mln         19%        Crowdfunding

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%


Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms
pi_189883250
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 18:33 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Netto rendement van 13.21% is een zeer mooi resultaat, ik ben benieuwd naar de verdeling per platform hoe je gemiddeld tot dit resultaat gekomen bent. De afbeeldingen per platform hoef je voor mij niet op te nemen, alleen het rendement per platforrm ben ik wel benieuwd naar.
Ik zal zo even een post er aan wijden. Je krijgt hem wel met afbeeldingen 😝











[ Bericht 39% gewijzigd door investeerdertje op 10-11-2019 19:56:22 ]
pi_189890519
Mooie overzichten!!
pi_189890540
Crowdestor heeft de website verniewd/ aangepast.

- een uitbetaling overzicht
- autoinvest mogelijkheden
- exporteren van transacties in meerdere bestandsformaten
- overzicht van gebruikte referrals
pi_189890599
Daarnaast ook weer nieuwe projecten:

Shopping mall promotional material (II)

Maximum Target:16.500 euro
Minimum Target: 16.500 euro
INTEREST RATE: 11%
TYPE: Business
LOAN PERIOD: 4m

Renovation of eclecticism style building (Final Round)

Maximum Target:135.000 euro
Minimum Target: 85.000 euro
INTEREST RATE: 14%
TYPE: Real Estate
LOAN PERIOD: 3m

Vormsates castle (II)

Maximum Target:75.000 euro
Minimum Target: 50.000 euro
INTEREST RATE: 15%
TYPE: Real Estate
LOAN PERIOD: 9m

Used vehicles dealer

Maximum Target:125.000 euro
Minimum Target: 50.000 euro
INTEREST RATE: 13%
TYPE: Business
LOAN PERIOD: 12m

Wholesale food trade

Maximum Target:130.000 euro
Minimum Target: 70.000 euro
INTEREST RATE: 12%
TYPE: Business
LOAN PERIOD: 5m

Old Town - Kaleju 57

Maximum Target:850.000 euro
Minimum Target: 400.000 euro
INTEREST RATE: 19%
TYPE: Real Estate
LOAN PERIOD: 12m
pi_189890762
Envestio

Gruntes 1 - residential real estate project in Marupe

Industry: Real estate
Funding Target: ¤ 360 000
Loan Period: 10 months
Interest Rate: 18.1 %

Financing of refurbishment of hostel– Mezaparks, tier 2

Industry: Real estate
Funding Target: ¤ 300 000
Loan Period: 12 Monate
Interest Rate: 19 %
pi_189892774
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 18:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zal zo even een post er aan wijden. Je krijgt hem wel met afbeeldingen 😝

Bedankt. Ziet er mooi uit. Gezien je grote aandeel bij Mintos hoop ik voor je dat de problemen bij Metrokredit meevallen, anders kon dit wel eens grote impact op je rendement krijgen (tenzij je het inmiddels verkocht hebt).

[ Bericht 15% gewijzigd door Crowdfunder99 op 11-11-2019 13:29:15 ]
pi_189895752
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 12:07 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Bedankt. Ziet er mooi uit. Gezien je grote aandeel bij Mintos hoop ik voor je dat de problemen bij Metrokredit meevallen, anders kon dit wel eens grote impact op je rendement krijgen (tenzij je het inmiddels verkocht hebt).
Ik zit er niet voor zo een groot deel in als ik dacht. Had scheel gekeken. Ik ga het wel voelen hoor, immers elke euro minder rendement doet pijn hehe

Maar is goed te overleven
pi_189896214
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 16:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zit er niet voor zo een groot deel in als ik dacht. Had scheel gekeken. Ik ga het wel voelen hoor, immers elke euro minder rendement doet pijn hehe

Maar is goed te overleven
Zo te zien heb je een mooie buffer met ruim13%, maar verlies van inleg kost al gauw procentjes. Hopelijk valt het Metrokredite probleem mee, de emoties op de secundaire markt wisselen nog al eens, blijkens de variatie in discounts waarmee deze leningen te koop gezet worden. Op dit moment lijkt het weer wat rustig met discounts van rond de 1,5%.
pi_189896604
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 17:23 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Zo te zien heb je een mooie buffer met ruim13%, maar verlies van inleg kost al gauw procentjes. Hopelijk valt het Metrokredite probleem mee, de emoties op de secundaire markt wisselen nog al eens, blijkens de variatie in discounts waarmee deze leningen te koop gezet worden. Op dit moment lijkt het weer wat rustig met discounts van rond de 1,5%.
Ik heb een gokje gewaagd door mild bij te kopen ;-) tegen 4.5% discount. Ik ga het zien. Mocht het fout gaan ga ik een maand later met pensioen. Gaat het goed een maand eerder.
pi_189898881
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 17:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb een gokje gewaagd door mild bij te kopen ;-) tegen 4.5% discount. Ik ga het zien. Mocht het fout gaan ga ik een maand later met pensioen. Gaat het goed een maand eerder.
Ik had ook wat ingeslagen met discount, ben ze inmiddels allemaal weer kwijt. Op dit moment nog met beperkte discount te koop, als de discount weer wat groter wordt waag ik wel weer een gokje.

[ Bericht 7% gewijzigd door Crowdfunder99 op 11-11-2019 20:38:03 ]
pi_189899669
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 20:21 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik had ook wat ingeslagen met discount, ben ze inmiddels allemaal weer kwijt. Op dit moment nog met beperkte discount te koop, als de discount weer wat groter wordt waag ik wel weer een gokje.
Ik heb ze wel te koop staan, maar raak ik ze nog niet kwijt is het ook goed :)
pi_189901678
Vandaag is bij Crowdestor het 'Warehouse Riekstu' project vervroegd afgelost met laatste rentebetaling. Geen boeterente o.i.d. dus, maar toch mooi 19% rente gedurende bijna 8 maanden aan over gehouden (en effectief een >20% rendement op jaarbasis vanwege de maandbetalingen).

Ziet er ook naar uit dat de hostel renovatie aan het eind van deze maand ook vervroegd wordt afgelost, en dat het project bij Envestio dus toch daar mee klopt. Toch apart dat ze dat doen, vraag me af of dit op initiatief van de leners (hoge doorlopende project fees?) of van crowdestor (reden om de lening op te zeggen?) is...

Ik vind de nieuwe site overigens nog geen verbetering. Op ipad blijft het grote menu staan als je naar beneden scrolt, en dat neemt bijna het hele scherm in beslag. Zullen ze nog wel oplossen. Had liever gezien dat ze de projectbeschrijvingen 24 of 48u van te voren beschikbaar maken om je te kunnen inlezen. Zal dat eens als verzoek neerleggen bij ze.
pi_189901879
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:09 schreef TechLight het volgende:
Vandaag is bij Crowdestor het 'Warehouse Riekstu' project vervroegd afgelost met laatste rentebetaling. Geen boeterente o.i.d. dus, maar toch mooi 19% rente gedurende bijna 8 maanden aan over gehouden (en effectief een >20% rendement op jaarbasis vanwege de maandbetalingen).

Ziet er ook naar uit dat de hostel renovatie aan het eind van deze maand ook vervroegd wordt afgelost, en dat het project bij Envestio dus toch daar mee klopt. Toch apart dat ze dat doen, vraag me af of dit op initiatief van de leners (hoge doorlopende project fees?) of van crowdestor (reden om de lening op te zeggen?) is...

Ik vind de nieuwe site overigens nog geen verbetering. Op ipad blijft het grote menu staan als je naar beneden scrolt, en dat neemt bijna het hele scherm in beslag. Zullen ze nog wel oplossen. Had liever gezien dat ze de projectbeschrijvingen 24 of 48u van te voren beschikbaar maken om je te kunnen inlezen. Zal dat eens als verzoek neerleggen bij ze.
Vervroegde aflossingen heb ik zelf altijd vrij weinig moeite gehad, als er maar nieuwe projecten zijn :)
pi_189901944
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:09 schreef TechLight het volgende:
Vandaag is bij Crowdestor het 'Warehouse Riekstu' project vervroegd afgelost met laatste rentebetaling. Geen boeterente o.i.d. dus, maar toch mooi 19% rente gedurende bijna 8 maanden aan over gehouden (en effectief een >20% rendement op jaarbasis vanwege de maandbetalingen).

Ziet er ook naar uit dat de hostel renovatie aan het eind van deze maand ook vervroegd wordt afgelost, en dat het project bij Envestio dus toch daar mee klopt. Toch apart dat ze dat doen, vraag me af of dit op initiatief van de leners (hoge doorlopende project fees?) of van crowdestor (reden om de lening op te zeggen?) is...

Ik vind de nieuwe site overigens nog geen verbetering. Op ipad blijft het grote menu staan als je naar beneden scrolt, en dat neemt bijna het hele scherm in beslag. Zullen ze nog wel oplossen. Had liever gezien dat ze de projectbeschrijvingen 24 of 48u van te voren beschikbaar maken om je te kunnen inlezen. Zal dat eens als verzoek neerleggen bij ze.
Ben een paar weken geleden ook begonnen op Crowdestor. Ik zou ook graag de projecten van tevoren door kunnen nemen.
Er is nu ook een knop auto-invest (die nu nog niet actief is), logischerwijs zullen ze pitches van tevoren beschikbaar moeten maken (zodat investeerders evt hun auto invest uit kunnen zetten als het project wel aan looptijd, rente en andere criteria voldoet, maar dat het bedrijf / verdienmodel je niet aanstaat.
pi_189902243
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 21:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb ze wel te koop staan, maar raak ik ze nog niet kwijt is het ook goed :)
Met 1-2% discount was je ze zeker al kwijt geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 11-11-2019 23:46:44 ]
pi_189902270
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:21 schreef ETphonehome het volgende:
Er is nu ook een knop auto-invest (die nu nog niet actief is), logischerwijs zullen ze pitches van tevoren beschikbaar moeten maken (zodat investeerders evt hun auto invest uit kunnen zetten als het project wel aan looptijd, rente en andere criteria voldoet, maar dat het bedrijf / verdienmodel je niet aanstaat.
Dat is wel logisch, maar niet per se dat dat ook gebeurt. Het zijn geen Nederlandse platformen die zich naar de AFM richten. Zou mij niet verbazen als de autoinvest ook gewoon 'blind' is, en dat je niet per se bedenktijd van ze krijgt (weet niet of dat wettelijk daar ook zou moeten). Doet Estatguru dacht ik ook. Wel mee uitkijken dus. Maakt het voor 'oplettende' investeerders vast weer wat lastiger om er tussen te komen bij goede projecten.

Bij Envestio lijkt overigens de 'cashdrag' van het platform weg te zijn, want de projecten lopen de laatste tijd niet in no-time meer vol, terwijl het volgens mij geen 'slechtere' projecten zijn dan eerst. Eens kijken of ze een reactie sturen ivm het hostel project. Als dat inderdaad bij Crowdestor afgelost wordt aan het einde van de maand en er een goede verklaring is voor de platform overstap is het misschien toch te overwegen.
pi_189902429
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:40 schreef TechLight het volgende:

[..]

Dat is wel logisch, maar niet per se dat dat ook gebeurt. Het zijn geen Nederlandse platformen die zich naar de AFM richten. Zou mij niet verbazen als de autoinvest ook gewoon 'blind' is, en dat je niet per se bedenktijd van ze krijgt (weet niet of dat wettelijk daar ook zou moeten). Doet Estatguru dacht ik ook. Wel mee uitkijken dus. Maakt het voor 'oplettende' investeerders vast weer wat lastiger om er tussen te komen bij goede projecten.

Bij Envestio lijkt overigens de 'cashdrag' van het platform weg te zijn, want de projecten lopen de laatste tijd niet in no-time meer vol, terwijl het volgens mij geen 'slechtere' projecten zijn dan eerst. Eens kijken of ze een reactie sturen ivm het hostel project. Als dat inderdaad bij Crowdestor afgelost wordt aan het einde van de maand en er een goede verklaring is voor de platform overstap is het misschien toch te overwegen.
Geen AFM, en Estateguru is ook blind inderdaad. Ik zit behoorlijk in Estateguru, en wil mijn positie daar niet uitbreiden: alleen herbeleggen van vrijvallende rente en aflossingen op het moment.
Verschil is wel dat bij Estateguru alle projecten hypotheek hebben.
Laat ik straks eerst een kijken welke criteria je kan instellen voor de auto-invest.

Ik heb het idee dat de doorlooptijd tot uitboeking naar de leningnemer van projecten die 100% halen bij Estateguru langer wordt op het moment.

Bij Envestio heb ik het hostel ook meegenomen. Ik ben recent begonnen op dit platform.

Ik vul met Envestio en Crowdestor het gat op wat FnC-NL in mijn portefeuille laat vallen: weinig projecten, en ik woon in een andere tijdzone, dus tegen de tijd dat het bij mij ochtend is zijn de schaarse projecten al lang vol. Mijn uitstaande bedrag bij FnC loopt dus hard terug.
pi_189902979
Heb zojuist ook mijn Mintos auto invests herzien en wat conservatiever ingesteld. Na de (semi)defaults van Aforti, Rapido en nu Metrokredit wordt het tijd iets minder 'greedy' te zijn op de hoogste rentepercentages en alleen de iets betere lenders te kiezen. Heb ook meteen een deel van de slechtste leningen verkocht (notabene een van Metrokredit met 10.5% rente, en een van Tigo die ongeveer de laagste score krijgt bij ep2p en maar 10% rente gaf; beide zonder discount direct van de hand :) )
pi_189903602
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:38 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Met 1-2% discount was je ze zeker al kwijt geweest.
Heb ze op 0.5 staan. Ik ga het zien hehe

---

Net gekeken. 4% winst

[ Bericht 4% gewijzigd door investeerdertje op 12-11-2019 07:24:42 ]
pi_189903625
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 01:21 schreef TechLight het volgende:
Heb zojuist ook mijn Mintos auto invests herzien en wat conservatiever ingesteld. Na de (semi)defaults van Aforti, Rapido en nu Metrokredit wordt het tijd iets minder 'greedy' te zijn op de hoogste rentepercentages en alleen de iets betere lenders te kiezen. Heb ook meteen een deel van de slechtste leningen verkocht (notabene een van Metrokredit met 10.5% rente, en een van Tigo die ongeveer de laagste score krijgt bij ep2p en maar 10% rente gaf; beide zonder discount direct van de hand :) )
Bij een (semi)default ben je geld kwijt. Is nog niet van toepassing. Je beperkt gewoon je risicostrategie

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 23:54 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Geen AFM, en Estateguru is ook blind inderdaad. Ik zit behoorlijk in Estateguru, en wil mijn positie daar niet uitbreiden: alleen herbeleggen van vrijvallende rente en aflossingen op het moment.
Verschil is wel dat bij Estateguru alle projecten hypotheek hebben.
Laat ik straks eerst een kijken welke criteria je kan instellen voor de auto-invest.

Ik heb het idee dat de doorlooptijd tot uitboeking naar de leningnemer van projecten die 100% halen bij Estateguru langer wordt op het moment.

Bij Envestio heb ik het hostel ook meegenomen. Ik ben recent begonnen op dit platform.

Ik vul met Envestio en Crowdestor het gat op wat FnC-NL in mijn portefeuille laat vallen: weinig projecten, en ik woon in een andere tijdzone, dus tegen de tijd dat het bij mij ochtend is zijn de schaarse projecten al lang vol. Mijn uitstaande bedrag bij FnC loopt dus hard terug.
Het lage rendement wat ik bij estateguru heb komt inderdaad door de uitboeksnelheid en minder door t skate terugbetaling. Te late terugbetaling is immers geen echt issue met de boeterente die van toepassing is. Dit is voor mij een reden hier niet uit te breiden.
pi_189912241
Sinds een kleine maand ben ik ook op Mintos actief. Ik heb in eerste instantie platforms met zo'n model bewust links laten liggen: hoge rente, met terugkoop garantie: wie pakt de rekening op voor deze buy back garantie? Het kwam mij altijd een beetje te veel over als een onhoudbaar concept (aangezien veel van deze fin tech bedrijven grote verliezen maken de eerste jaren).

Geld zoekt rendement, dus toch maar eens geprobeerd, en ik ben hoogst verbaasd over het aantal buy backs:
Ik heb twee gelijke stortingen gedaan, de eerste op 25-10, de tweede op 4-11.
Deze bedragen heb ik direct handmatig geïnvesteerd, gespreid over verschillende originators. In totaal 40 leningen meegepakt.
Zojuist op mijn dashboard: 7.5% van deze leningen is ondertussen al terug gekocht d.m.v de buy back garantie!

Hebben meer Mintos gebruikers zulke hoge percentages buy back?
Weet nog niet zo goed wat ik hier van moet denken, mijn ingeving is nu om het huidige bedrag gewoon eens te laten staan, en geïnvesteerd houden (de buyback van vandaag werd direct ge herinvesteert via auto invest).
Geld toevoegen doe ik de komende maanden denk ik even niet.

Normaal gesproken stel ik voor mijzelf een maximum per maand wat ik uit mag breiden op een nieuw platform. Dit om te enthousiast en te snel instappen te voorkomen. Nu met deze cijfers zet ik het maximum voor uitbreiden voor Mintos voorlopig even op 0.
pi_189912834
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:58 schreef ETphonehome het volgende:
Sinds een kleine maand ben ik ook op Mintos actief. Ik heb in eerste instantie platforms met zo'n model bewust links laten liggen: hoge rente, met terugkoop garantie: wie pakt de rekening op voor deze buy back garantie? Het kwam mij altijd een beetje te veel over als een onhoudbaar concept (aangezien veel van deze fin tech bedrijven grote verliezen maken de eerste jaren).

Geld zoekt rendement, dus toch maar eens geprobeerd, en ik ben hoogst verbaasd over het aantal buy backs:
Ik heb twee gelijke stortingen gedaan, de eerste op 25-10, de tweede op 4-11.
Deze bedragen heb ik direct handmatig geïnvesteerd, gespreid over verschillende originators. In totaal 40 leningen meegepakt.
Zojuist op mijn dashboard: 7.5% van deze leningen is ondertussen al terug gekocht d.m.v de buy back garantie!

Hebben meer Mintos gebruikers zulke hoge percentages buy back?
Weet nog niet zo goed wat ik hier van moet denken, mijn ingeving is nu om het huidige bedrag gewoon eens te laten staan, en geïnvesteerd houden (de buyback van vandaag werd direct ge herinvesteert via auto invest).
Geld toevoegen doe ik de komende maanden denk ik even niet.

Normaal gesproken stel ik voor mijzelf een maximum per maand wat ik uit mag breiden op een nieuw platform. Dit om te enthousiast en te snel instappen te voorkomen. Nu met deze cijfers zet ik het maximum voor uitbreiden voor Mintos voorlopig even op 0.
Incasso trajecten, veel hogere rentes voor leningnemers etc. Het is al zo vaak uitgelegd, ook bij bijvoorbeeld robocash heb ik het al eens voorgerekend. Jij krijgt maar een schijntje van wat er binnen komt.

Overigens is het niet mogelijk iets relevante te zeggen zonder je selectiecriteria te weten, maar zoals ik je reactie lees dat je nu al buybacks hebt merk ik dat je in korte termijn leningen zit. Wat verwacht je? Mensen nemen zo een lening niet omdat ze financiële kansen hebben.
pi_189912912
Bedoel je buyback of gewoon dat ze laat met betalen zijn? Ik weet niet waar je buyback statistieken kunt zien? 7.5% late is in ieder geval niet zo hoog. Je ziet vaak tot 30% late leningen (die misschien niet allemaal uiteindelijk teruggekocht hoeven worden). Dat is voor dit soort leningen gebruikelijk. Er kan overigens ook een andere reden zijn voor buyback, namelijk als de lening 'verlengd' wordt door de originator. Sinds kort kan dat zonder terugkopen, maar je hebt misschien ook leningen gehad waar dat nog niet kon.

Hangt ook veel af hoe lang de leningen lopen. Payday loans tot 30 dagen gaan veel mis, maar hebben vaak de hoogste rentepercentages.

Kijk het inderdaad gewoon komende tijd aan, of je het ziet zitten of niet.
pi_189913312
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 19:39 schreef TechLight het volgende:
Bedoel je buyback of gewoon dat ze laat met betalen zijn? Ik weet niet waar je buyback statistieken kunt zien? 7.5% late is in ieder geval niet zo hoog. Je ziet vaak tot 30% late leningen (die misschien niet allemaal uiteindelijk teruggekocht hoeven worden). Dat is voor dit soort leningen gebruikelijk. Er kan overigens ook een andere reden zijn voor buyback, namelijk als de lening 'verlengd' wordt door de originator. Sinds kort kan dat zonder terugkopen, maar je hebt misschien ook leningen gehad waar dat nog niet kon.

Hangt ook veel af hoe lang de leningen lopen. Payday loans tot 30 dagen gaan veel mis, maar hebben vaak de hoogste rentepercentages.

Kijk het inderdaad gewoon komende tijd aan, of je het ziet zitten of niet.
Je kan dit in principe uitrekenen. 7.5% late is gewoon prima, ook Nederlandse platformen hebben dit, niet zo raar.

Sinds mijn start is mijn early buyback altijd 10x mijn reguliere afbetalingen. Maak ik mij niet zo druk om gelet dat early repayments alles hier bij zit. Gemiddeld zit ik op 15% late.
pi_189926902
Ik zie bij Envestio naast het openstaande Hostel (deel 3) een aantal 'oude' projecten (waar ik niet in zit) open staan als ik in mijn account bij 'investments' kijk. Ziet iemand die ook? Zou dat een secondary market (achtig) iets zijn, of gewoon een foutje? Dat Barona 72 project ziet er wel aardig uit, goede rente, en betaalt al een tijd gewoon uit. Maar als iemand net 80k EUR van de hand gedaan heeft is er misschien iets aan de hand... :)

Had overigens een reactie van Envestio over het Hostel project; daar zeiden ze dat de aanvrager bij een aantal platformen (waaronder Crowdestor) heeft aangevraagd en uiteindelijk voor Envestio heeft gekozen. Beetje nietszeggend (en vaag vanuit de aanvrager, betaal je sowieso kosten voor ieder platform). Heb nu dus ook maar een vraagje naar Crowdestor gestuurd of zij nog meer weten of niet door wilden met het project. (Vooral om wat van te leren, mocht er een respons komen).
pi_189933221
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 19:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Incasso trajecten, veel hogere rentes voor leningnemers etc. Het is al zo vaak uitgelegd, ook bij bijvoorbeeld robocash heb ik het al eens voorgerekend. Jij krijgt maar een schijntje van wat er binnen komt.

Overigens is het niet mogelijk iets relevante te zeggen zonder je selectiecriteria te weten, maar zoals ik je reactie lees dat je nu al buybacks hebt merk ik dat je in korte termijn leningen zit. Wat verwacht je? Mensen nemen zo een lening niet omdat ze financiële kansen hebben.
Ik was te haastig met mijn vraag denk ik. Na jouw reactie eens goed mijn portefeuille bekeken, en de vermeldingen bij de vermeende buybacks: in de mail van het dagelijkse overzicht staan die vermeld als "rebuy". dit vatte ik op als buyback.
Echter, als ik op de projecten klik zijn er 2 blijkbaar vervroegd afgelost (liepen niet achter), en 1 overgesloten.
Ik snap overigens je punt dat de leningnemers significant meer rente betalen als dat wij ontvangen.
Ik blijf het platform voorlopig gewoon uitproberen met mijn huidige saldo.
pi_189933945
De vernieuwing van Crowdestor is mooi. Kan nu vrij eenvoudig een uitdraai maken van de te verwachten inkomsten voor de komende twee jaar.

Auto-invest zit er nog niet in, maar daar zie ik de toegevoegde waarde dan ook van in. Bij crowdfunding is het toch wat meer cherrypicking dan bij p2p leningen.
pi_189933952
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 18:19 schreef TechLight het volgende:
Ik zie bij Envestio naast het openstaande Hostel (deel 3) een aantal 'oude' projecten (waar ik niet in zit) open staan als ik in mijn account bij 'investments' kijk. Ziet iemand die ook? Zou dat een secondary market (achtig) iets zijn, of gewoon een foutje? Dat Barona 72 project ziet er wel aardig uit, goede rente, en betaalt al een tijd gewoon uit. Maar als iemand net 80k EUR van de hand gedaan heeft is er misschien iets aan de hand... :)

Had overigens een reactie van Envestio over het Hostel project; daar zeiden ze dat de aanvrager bij een aantal platformen (waaronder Crowdestor) heeft aangevraagd en uiteindelijk voor Envestio heeft gekozen. Beetje nietszeggend (en vaag vanuit de aanvrager, betaal je sowieso kosten voor ieder platform). Heb nu dus ook maar een vraagje naar Crowdestor gestuurd of zij nog meer weten of niet door wilden met het project. (Vooral om wat van te leren, mocht er een respons komen).
2nd market is niet echt het goede woord inderdaad. Het is wel een mogelijkheid om van je lening (die niet late mag zijn, alleen current) af te komen. Bij Envestio doe je dat door te verkopen voor 95% van je initiële inleg. Mogelijk had de investeerder geld nodig of een ander project in beeld. Barona 72 heb ik vanaf het begin en geen bijzonderheden of problemen over vernomen.
pi_189938672
Ik ben momenteel mijn geld aan het weghalen bij RoboCash. De laatste maanden al zeer regelmatig cash drag die maar mondjesmaat weer geïnvesteerd werd in nieuwe leningen. De laatste 2 weken wordt er bijna niets meer geïnvesteerd, waardoor nu circa 40% van mijn totaal uitstaande geld bij RoboCash inmiddels niet meer geïnvesteerd wordt. Dit kost mij wel de extra bonusrente bij investeringen tot 30/11, maar het verlies aan rente is vele malen groter dan die bonusrente.
pi_189938873
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 14:49 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Ik ben momenteel mijn geld aan het weghalen bij RoboCash. De laatste maanden al zeer regelmatig cash drag die maar mondjesmaat weer geïnvesteerd werd in nieuwe leningen. De laatste 2 weken wordt er bijna niets meer geïnvesteerd, waardoor nu circa 40% van mijn totaal uitstaande geld bij RoboCash inmiddels niet meer geïnvesteerd wordt. Dit kost mij wel de extra bonusrente bij investeringen tot 30/11, maar het verlies aan rente is vele malen groter dan die bonusrente.
Verstandig. Ik moet wel zeggen dat autowithdraw op RoboCash goed werkt. Ik heb nu nog maar 93 euro op dat account staan. Helaas nog wel een lening van 90 dagen die nog maximaal twee maanden loopt (als er 30 dagen vertraging optreedt), maar half januari ben ik hoe dan ook klaar met RoboCash.
pi_189940320
Overigens lees ik dat die man van https://financiallyfree.eu zijn baan heeft opgezegd en naar Portugal is verkast om daar van zijn rendementen te gaan leven.

Wat ik niet begrijp is dat hij naar mijn mening enorm hoge huur weet te vangen zijn twee huizen, ongeveer 13% van de aankoopwaarde. Is het in Denemarken zo moeilijk om een hypotheek te krijgen?
  donderdag 14 november 2019 @ 17:11:07 #33
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189940803
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 16:35 schreef Linkse_krijger het volgende:
Overigens lees ik dat die man van https://financiallyfree.eu zijn baan heeft opgezegd en naar Portugal is verkast om daar van zijn rendementen te gaan leven.
Afgezien van de hypotheek is het natuurlijk totaal niet realistisch en een hele grote gok die je neemt. Als je je baan opzegt moet je wel heel zeker zijn van de inkomen die je verwacht en met P2P als platformen achter die inkomsten zou ik nooit van mijn leven mijn vaste inkomen opzeggen.
pi_189941077
Jorgen van financiallyfree is al enige tijd gestopt om te verduidelijken hoeveel hij verdient met z'n blog (referrals), maar te zien aan zijn investment history, hengelt hij aanmerkelijk meer binnen aan blog-inkomsten dan de werk, p2p en huurinkomsten tesamen...
pi_189941391
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 17:30 schreef Jeroenvoc het volgende:
Jorgen van financiallyfree is al enige tijd gestopt om te verduidelijken hoeveel hij verdient met z'n blog (referrals), maar te zien aan zijn investment history, hengelt hij aanmerkelijk meer binnen aan blog-inkomsten dan de werk, p2p en huurinkomsten tesamen...
Ja, dat is wel zo. Hij gooit geregeld even 5-10k in een crowdfunding project.
pi_189947415
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 17:23 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Zo te zien heb je een mooie buffer met ruim13%, maar verlies van inleg kost al gauw procentjes. Hopelijk valt het Metrokredite probleem mee, de emoties op de secundaire markt wisselen nog al eens, blijkens de variatie in discounts waarmee deze leningen te koop gezet worden. Op dit moment lijkt het weer wat rustig met discounts van rond de 1,5%.
Ik heb hoe ik mijn roebels behandel herzien. Ik bereken nu elke dag opnieuw over all het totaalbedrag wat ik heb met de wisselkoersen van die dag. Hierdoor kom ik op een (nu kloppend) getal voor het hele traject. Ik kom dan op 14.11% en voor deze maand nu al op 13.55% voor het afgelopen jaar. Er zitten zeker leuke resultaten aan te komen op deze manier ;-)

In een gesprek met de aandeelhoudster besproken om er een stuk of vijf platformen bij te nemen, wisefund, crowdestor, crowdestate en reinvest24 zijn al uitgekozen. Volgende maand of de maand er op (ligt aan de feestdagenplanning en de tijd) gaat ons portfolio met bijna 20% groeien en zullen we dit over deze platforms verspreiden. Ik ben wel benieuwd wat dit gaat doen met de cijfers over +- 6 maanden.
pi_189950164
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 23:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb hoe ik mijn roebels behandel herzien. Ik bereken nu elke dag opnieuw over all het totaalbedrag wat ik heb met de wisselkoersen van die dag. Hierdoor kom ik op een (nu kloppend) getal voor het hele traject. Ik kom dan op 14.11% en voor deze maand nu al op 13.55% voor het afgelopen jaar. Er zitten zeker leuke resultaten aan te komen op deze manier ;-)

In een gesprek met de aandeelhoudster besproken om er een stuk of vijf platformen bij te nemen, wisefund, crowdestor, crowdestate en reinvest24 zijn al uitgekozen. Volgende maand of de maand er op (ligt aan de feestdagenplanning en de tijd) gaat ons portfolio met bijna 20% groeien en zullen we dit over deze platforms verspreiden. Ik ben wel benieuwd wat dit gaat doen met de cijfers over +- 6 maanden.
Zo, dat is een aardige groei in je p2p portfolio.
Crowdestor en wisefund ben ik over te spreken, al zit ik er niet zo lang. Crowdestate hoor ik de laatste tijd mindere berichten. Meer defaults op vervolgstages/ investeringen en slechte communicatie daarover. Ik zou eerder de keus voor Bulkestate maken. Uiteraard is Estateguru en Grupeer ook een goede keus.
Echter weet ik niet wat je al in de portfolio hebt.
pi_189952073
Iemand al ervaring met dit platform?
https://www.lendermarket.com/

Het heeft een partnership met Creditstar. Een van de best gewaardeerde LO's op p2pexplore.com.
pi_189952172
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 09:13 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Zo, dat is een aardige groei in je p2p portfolio.
Crowdestor en wisefund ben ik over te spreken, al zit ik er niet zo lang. Crowdestate hoor ik de laatste tijd mindere berichten. Meer defaults op vervolgstages/ investeringen en slechte communicatie daarover. Ik zou eerder de keus voor Bulkestate maken. Uiteraard is Estateguru en Grupeer ook een goede keus.
Echter weet ik niet wat je al in de portfolio hebt.
Persoonlijk ben ik erg terughoudend met Wisefund. Beloofde rendementen zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar het gros van de geldnemers bevinden zich buiten Estland, het land waar Wisefund gevestigd is. In geval van defaults vermoed ik dat grensoverschrijdende recovery een hele dure en lastige zaak zal gaan worden...
Het gros van de projecten kan je kwalificeren als startups; bestaan een jaar of 2.
In mijn selectie-proces heb ik o.a. de casus van de nederlandse bloemenexporteur nageplozen; vestigingsadres in een rijtjes-woning en nauwelijks een digitaal spoor, geven mij een vreemd gevoel.

Heb reeds een aantal overduidelijke fraude-gevallen bij FNC mogen meemaken; recovery is hierbij nihil aangezien het een vooropgezet plan geweest lijkt te zijn.

Crowdestor lijkt mij een stuk beter met zekerheden om te gaan; plaatst regelmatig bij grotere en / of projecten in verweggiestan, iemand in de board.
Eens met Gijsbertus mbt Crowdestate; bulkestate (wel veel full bullits) lijkt een betere keuze.
Grupeer en fastinvest gaan al tijden prima, maar dit zijn P2P platformen met iets lagere rentes en niet P2B zoals voorgenoemden.
  vrijdag 15 november 2019 @ 12:02:00 #40
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189952353
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2019 17:53 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ja, dat is wel zo. Hij gooit geregeld even 5-10k in een crowdfunding project.
We kennen ook alleen maar het verhaal van wat hij schrijft. Misschien bestaat die persoon uberhaupt niet :)
pi_189952368
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:45 schreef Jeroenvoc het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik erg terughoudend met Wisefund. Beloofde rendementen zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar het gros van de geldnemers bevinden zich buiten Estland, het land waar Wisefund gevestigd is. In geval van defaults vermoed ik dat grensoverschrijdende recovery een hele dure en lastige zaak zal gaan worden...
Het gros van de projecten kan je kwalificeren als startups; bestaan een jaar of 2.
In mijn selectie-proces heb ik o.a. de casus van de nederlandse bloemenexporteur nageplozen; vestigingsadres in een rijtjes-woning en nauwelijks een digitaal spoor, geven mij een vreemd gevoel.

Heb reeds een aantal overduidelijke fraude-gevallen bij FNC mogen meemaken; recovery is hierbij nihil aangezien het een vooropgezet plan geweest lijkt te zijn.

Crowdestor lijkt mij een stuk beter met zekerheden om te gaan; plaatst regelmatig bij grotere en / of projecten in verweggiestan, iemand in de board.
Eens met Gijsbertus mbt Crowdestate; bulkestate (wel veel full bullits) lijkt een betere keuze.
Grupeer en fastinvest gaan al tijden prima, maar dit zijn P2P platformen met iets lagere rentes en niet P2B zoals voorgenoemden.
Ik deel je mening mbt wise fund: als een Nederlandse bloemenexporteur, en een franse machinehandelaar/verhuurder tegen oost Europese tarieven geld moeten gaan lenen via een oost Europees bedrijf gaan bij mij alle alarmbellen af.
Gefunde projecten zijn helaas niet in te zien, maar de headers van deze projecten geven mij weinig hoop, en nog geen enkele aanleiding om alvast maar een account aan te maken.
pi_189955626
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 09:13 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Zo, dat is een aardige groei in je p2p portfolio.
Crowdestor en wisefund ben ik over te spreken, al zit ik er niet zo lang. Crowdestate hoor ik de laatste tijd mindere berichten. Meer defaults op vervolgstages/ investeringen en slechte communicatie daarover. Ik zou eerder de keus voor Bulkestate maken. Uiteraard is Estateguru en Grupeer ook een goede keus.
Echter weet ik niet wat je al in de portfolio hebt.
Ja het is een aardige extra investering. Ik heb nog geen bonus meegenomen, maar twijfel nog of ik dit er ook in wil stoppen. Ik neem jullie feedback op crowdestate mee en denk dat ik er geen extra geld dan 1x minimum in zal stoppen (dat was al onderweg). Bulkestate zal ik overwegen. Estateguru en grupeer ben ik al klant. Grupeer zit op zijn platform max en estateguru heeft een te lange investeringstermijn waardoor het rendement weg valt. Hier zal ik geen extra geld in storten (ik zit niet ver van mijn platform max)

quote:
Metrokredit continues servicing existing loans and works with the Central Bank of the Russian Federation to resume issuance of new loans


Following last weeks’ announcement on Metrokredit being excluded from the State Register of the Microfinance Organizations of the Russian Federation, which means they cannot issue new loans, the company continues servicing existing loans and collecting borrowers’ payments and passing them to investors on Mintos. Also, for loans that reach 60 days past due Metrokredit continues to provide the buyback guarantee. Looking forward, based on historic data we expect that around 20% of the current outstanding loans will reach 60 days past due with the vast majority of Metrokredit loans performing according to schedule.


Since the statement of the Central Bank coming into force last week, there have not been interruptions of Metrokredit collecting and transferring borrower repayments to investors. In the last week Mintos investors have received borrower repayments in the total amount of EUR 704 000.


The comment by Metrokredit COO Vyacheslav Krykhtin offers a re-cap of the situation and plans for next steps:

"Last week Metrokredit temporarily stopped issuing new loans. Management of Metrokredit has defined a detailed action plan on how to prevent shortcomings in the processes as soon as possible to resume lending activities and submitted the roadmap to the Central Bank of the Russian Federation. The company is determined to continue business in the long term and has requested Central Bank to resume lending operations.

Meanwhile, Metrokredit continues to serve the existing portfolio. Moreover, the company’s liquidity is stable, and for loans that reach 60 days past due, Metrokredit will continue to exercise the buyback guarantee."
Metrokredit gaat gewoon goed komen 😄
pi_189955777
Mogo gaat hard terug kopen. Dit gaat een beste cashflow opleveren
pi_189956225
Spijtig dat de exportfunctie op Crowdestor nog niet werkt. Ik krijg lege excelbestanden / csv-bestanden.

En ik had voor de oude opzet een scraper gemaakt die natuurlijk niet meer werkt :')

Dan maar eerst de exportfunctie afwachten en tot die tijd handmatig bijhouden. Zoveel transacties per maand heb ik daar niet.
pi_189956435
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 17:06 schreef Linkse_krijger het volgende:
Spijtig dat de exportfunctie op Crowdestor nog niet werkt. Ik krijg lege excelbestanden / csv-bestanden.

En ik had voor de oude opzet een scraper gemaakt die natuurlijk niet meer werkt :')

Dan maar eerst de exportfunctie afwachten en tot die tijd handmatig bijhouden. Zoveel transacties per maand heb ik daar niet.
Dat is wel de reden waarom ik geen scrapers wil gebruiken. Platforms die geen export bieden blijf ik meestal niet.
pi_189958363
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 16:35 schreef Linkse_krijger het volgende:
Overigens lees ik dat die man van https://financiallyfree.eu zijn baan heeft opgezegd en naar Portugal is verkast om daar van zijn rendementen te gaan leven.

Wat ik niet begrijp is dat hij naar mijn mening enorm hoge huur weet te vangen zijn twee huizen, ongeveer 13% van de aankoopwaarde. Is het in Denemarken zo moeilijk om een hypotheek te krijgen?
Een klein jaartje terug heb ik hem per mail die vraag gesteld. Hetgeen je ziet is niet de waarde van het pand. Wat hij met equity bedoelt is puur het verschil tussen de koopprijs van het pand en de openstaande hypotheek. Waarvan je nu denkt dat het de waarde van het pand is, wordt bedoeld: het reeds door hem afgeloste bedrag.

Overigens had Jorgen soms 30k per maand (!!) Referrals en kreeg daar veel kritiek op. Hij vermeldt het niet meer.

Wel een flinke stap om je baan op te zeggen, anderzijds heeft hij een passief inkomen van 5k per maand ongeveer.
pi_189959207
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 november 2019 19:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Een klein jaartje terug heb ik hem per mail die vraag gesteld. Hetgeen je ziet is niet de waarde van het pand. Wat hij met equity bedoelt is puur het verschil tussen de koopprijs van het pand en de openstaande hypotheek. Waarvan je nu denkt dat het de waarde van het pand is, wordt bedoeld: het reeds door hem afgeloste bedrag.

Als je doorklikt op de informatie van zijn panden dan zie je het aankoopbedrag. Zijn huur per jaar is ongeveer 13% van het aankoopbedrag. Ten opzichte van de equity is het nog een stuk hoger. En met zulke referrals begrijp ik wel hoe hij zoveel kan investeren.
pi_189960239
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 november 2019 19:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Een klein jaartje terug heb ik hem per mail die vraag gesteld. Hetgeen je ziet is niet de waarde van het pand. Wat hij met equity bedoelt is puur het verschil tussen de koopprijs van het pand en de openstaande hypotheek. Waarvan je nu denkt dat het de waarde van het pand is, wordt bedoeld: het reeds door hem afgeloste bedrag.

Overigens had Jorgen soms 30k per maand (!!) Referrals en kreeg daar veel kritiek op. Hij vermeldt het niet meer.

Wel een flinke stap om je baan op te zeggen, anderzijds heeft hij een passief inkomen van 5k per maand ongeveer.
Ik snap de kritiek niet zo. Mensen klikken zelf op de link en schrijven zich in. Het is gewoon inkomen uit werk (bloggen) dus ik snap die kritiek gewoon niet.
pi_189961284
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 21:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik snap de kritiek niet zo. Mensen klikken zelf op de link en schrijven zich in. Het is gewoon inkomen uit werk (bloggen) dus ik snap die kritiek gewoon niet.
Ik kan mij die kritiek wel voorstellen, met name omdat bij veel reviews gelijk ook de link met referral wordt aangeprezen. Het kan vraagtekens zetten bij de onafhankelijkheid/objectiviteit van een review. De referrals tikken kunnen aardig aantikken zo te lezen. Daarnaast heeft het misschien ook met gunnen te maken, als iemand iets investeert waarom moet een ander daar dan beter van worden...… Het platform zou ook kunnen kiezen om nieuwe investeerder een bonus te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 16-11-2019 14:24:41 ]
pi_189961462
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 22:04 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik kan mij die kritiek wel voorstellen, met name omdat bij veel reviews gelijk ook de link met referral wordt aangeprezen. Het kan vraagtekens zetten bij de onafhankelijk/objectiviteit van een review. De referrals tikken kunnen aardig aantikken zo te lezen. Daarnaast heeft het misschien ook met gunnen te maken, als iemand iets investeert waarom moet een ander daar dan beter van worden...… Het platvorm zou ook kunnen kiezen om nieuwe investeerder een bonus te geven.
Je kan er ook voor kiezen niet via de blogs te klikken. Dan heb je automatisch geen last meer van de gunfactor. Hij schreef zelfs dat het zo werkte volgens mij?

Hij was ook niet overal enthousiast over.

De keuze van het platform moet je bij het platform zijn, niet bij het medium. Slechts mijn bescheiden mening. Je weet dat het zo werkt. Er word over geschreven dat het zo werkt. Waarom zou ik van mensen referal codes gebruiken?

Mij maakt het niet uit wie er beter van mag worden. Ik heb er geen last van.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')