abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 november 2019 @ 06:15:06 #251
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_190093541
Heb je als flexwerker kritiek dan sta je meteen op straat.
quote:
Angstcultuur verlamt ambtenaren gemeente Rotterdam: ‘Niet zeuren, gewoon je werk doen’

Het rommelt bij de dienst Werk en Inkomen van de gemeente Rotterdam. (Ex-)medewerkers klagen over een angstcultuur. Het aankaarten van misstanden heeft consequenties voor de carrière, zeggen ze. Vooral het grote aantal flexwerkers durft daarom niet kritisch te zijn.

Nikki Catlender 23-11-19, 08:00

Deze week overhandigde vakbond FNV 200 handtekeningen aan PvdA-wethouder Richard Moti, met het verzoek meer vaste contracten uit te delen. Leefbaar Rotterdam heeft vragen gesteld over de problemen. De partij vraagt om een onafhankelijk onderzoek naar het werkklimaat en de omgang met medewerkers.

Bang om weggestuurd te worden, denken flexwerkers van de dienst Werk en Inkomen wel twee keer na voordat ze hun mond opendoen. Voor werknemers die dat wel deden, volgde een contractbeëindiging. ,,Je mag niet zeuren, je moet gewoon je werk doen.”

Een van de medewerkers die van de ene op de andere dag niet meer terug hoefde te komen, doet anoniem zijn verhaal omdat hij zich officieel heeft aangemeld als klokkenluider. De Rotterdammer hielp sinds 2016 mensen met een beperking aan werk. Dat stopte eind dit jaar. De reden, zo kreeg hij te horen, was zijn handtekeningenactie om aandacht te vragen voor het grote aantal flexmedewerkers binnen zijn afdeling, die ‘wel twee keer nadenken voordat ze kritisch zijn’. ,,Mijn vertrek is niet meer en niet minder dan een afrekening voor mijn kritische opstelling”, zegt hij.

Team in opstand
De Rotterdammer is niet de enige die werd weggestuurd terwijl hij goede beoordelingen had, vertellen betrokkenen. ,,Het is het makkelijkst om de meest kritische mensen eruit te sturen bij een ontslagronde”, zegt oud-teammanager Roland Nederstigt, wiens flexcontract na 3,5 jaar plotseling niet werd verlengd. Zijn team kwam vervolgens in opstand en eiste een onderzoek. Het onderzoeksbureau heeft echter nooit een gesprek gevoerd met de oud-teammanager en de resultaten zijn niet openbaar gemaakt, zegt hij. Door de jaren heen kaartte Nederstigt onder meer de omgang met privacy van burgers aan, de slechte werkomstandigheden, de werkcultuur en de brandveiligheid van het gebouw waarin zijn team werkte. ,,Ik was gewoon te kritisch.”

’80 procent flexers’
Een deel van het probleem ligt volgens Fatima EL Mourabit van vakbond FNV aan de grote hoeveelheid flexcontracten op de afdeling. Zonder vast contract heb je volgens haar geen poot om op te staan. Gemiddeld werken er 27 procent ‘flexers’ op de afdeling, volgens de gemeente. ,,Maar in sommige teams ligt dat aantal veel hoger, tot wel 80 procent”, zegt EL Mourabit. Dat zijn vooral teams die direct contact hebben met werkzoekenden.

Het gevolg is dat als collega’s kwalijke dingen zien, ze er niks mee durven doen, legt ex-flexmedewerker Imene Boulahrouz uit. ,,Bang om hun contract te verliezen.” Van haar geklaag over een disfunctionerende teammanager heeft ze spijt nu ze is weggestuurd.

Dat klagen niet wordt gewaardeerd, herkent ook een andere flexer die anoniem wil blijven omdat ze nog voor de gemeente werkt. Er ligt volgens haar een ‘taboe’ op. ,,Je mag niet zeuren, je moet gewoon je werk doen.” Als het niet bevalt, zoek je elders een baan, werd haar gezegd. Ze zegt haar kritiek aan het management niet te durven aankaarten. ,,Ik kan bijvoorbeeld niet uitspreken dat ik volledig achter de handtekeningenactie sta. Ik doe het niet, ik durf het niet. Ik heb een gezin te onderhouden.”

Pyongyang aan de maas
,,Als een ambtenaar zich niet veilig voelt om te zeggen waar het op staat, dan kunnen we inpakken”, zegt raadslid Ehsan Jami van Leefbaar Rotterdam. Ook hij heeft de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met flexers. ,,Hoe er met hen wordt omgegaan, staat haaks op hoe de gemeente zich naar buiten uitspreekt. Het is net Pyongyang aan de Maas.”

In een motie die hij binnenkort indient, vraagt hij om een onafhankelijk onderzoek naar het werkklimaat en de omgang met medewerkers op de afdeling Werk en Inkomen. ,,Dat moet een extern onderzoek worden. De wethouder moet een stap opzijzetten.”

Uit balans
Hoewel er ‘ongetwijfeld dingen misgaan’, herkent de gemeente zich niet in het beeld dat (oud-)werknemers schetsen. ‘We zijn ons ervan bewust dat het aandeel uitzendkrachten binnen sommige organisatieonderdelen van W&I uit balans is’, schrijft een woordvoerder in een reactie. Maar er zou wel degelijk ruimte zijn voor een kritisch gesprek met leidinggevenden. De klachten van oud-medewerker Nederstigt deed de gemeente in eerste instantie af als het gevolg van een ‘impopulaire, maar noodzakelijke maatregel’ en ‘persoonlijke frustratie’.

De namen van de medewerkers die anoniem willen blijven, zijn bij de redactie bekend.
  zondag 24 november 2019 @ 11:16:41 #252
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_190095463
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 06:15 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Heb je als flexwerker kritiek dan sta je meteen op straat.
[..]

De rechtse cultuur is een machocultuur van dominante mannetjes. Als je niet aan hun eisen voldoet, zetten je onder druk. Als ze zelf iets niet begrijpen, lossen ze dat op over de rug van de ander, met een vorm van moralisme. Neoliberalen noemen dat de heerlijke vrijheid.

Ik heb dat meegemaakt in een software bedrijf, dat zonder het zelf te begrijpen, hun eigen software pakket hadden laten verworden tot onbeheersbare spaghetti code. Omdat Rechts erop uit is om alle vluchtroutes voor werknemers af te snijden (je bent productief of ziek), en werkgevers missers op het bordje van werknemers schuiven en hun dat nadragen, kan het voor werknemers gemakkelijk tot onmogelijke situaties leiden. Als het mis gaat, wordt het een machtsspel met beslissingsbevoegdheden, in situaties die ze niet (meer) in hun macht hebben.

Het gaat beter, als de wereld lijkt op een groot veld sperziebonen. Dan is in ieder geval het werk (sperziebonen plukken) net zo intellectueel eenvoudig, als nodig is om hun managementsysteem te laten werken. Want iedere mogelijke onduidelijkheid, is een risico.

PS: Daarom legt de marktpropaganda de markt het liefst uit vanuit het perspectief van de consument. Daar sta je in de supermarkt, en wie bepaalt wat voor beleg je op je brood krijgt? Zie daar, alles is gewoon een keuze.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 24-11-2019 11:41:04 ]
The view from nowhere.
  zondag 24 november 2019 @ 11:31:23 #253
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_190095559
jelmerevers twitterde op zaterdag 23-11-2019 om 18:53:04 "Poverty should be understood as a structural problem, not blamed on the choices of individuals" - The myth of the undeserving poor #participatiewet https://t.co/yvkHy47rUL reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 24 november 2019 @ 15:17:35 #254
312994 deelnemer
ff meedenken
  zondag 24 november 2019 @ 16:07:25 #255
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_190100429
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:16 schreef deelnemer het volgende:
Ik heb dat meegemaakt in een software bedrijf, dat zonder het zelf te begrijpen, hun eigen software pakket hadden laten verworden tot onbeheersbare spaghetti code.
quote:
Een start-up over de vloer maakt oude bank weer lenig

Voor banken en verzekeraars, die al vaak honderden jaren bestaan, zijn al die veranderingen hard werken. In tegenstelling tot start-ups, die vanaf nul kunnen beginnen, werken grote financiële instellingen met oude ingewikkelde softwaresystemen. De basis ervan stamt zelfs uit de jaren tachtig (software uit de jaren zestig). In de loop der jaren werden, mede door de vele fusies in de bank- en verzekeringswereld, allerlei systemen aan elkaar geknoopt. Het is niet gemakkelijk een algoritme iets slims te laten bedenken als gegeven in vijf verschillende systemen staan (of als de online wereld en de backoffice alleen via de batch met elkaar praten). "Die erfenis houdt snel innoveren tegen", constateert De Nerée.
Dat is een voorbeeld.

Je kunt de hele dag innovatie brullen, maar als je tegelijk de historische ballast met je mee torst van allerlei eerdere innovaties (de vroegere automatisering, het fusiegeweld uit de financiële sector), is dat als kniehoog door de modder lopen. En met die historische ballast kunnen de innovatie goeroes helemaal niets, behalve het delegeren naar de ongelukkigen, die ze daarmee laten doormodderen. Zelf storten ze zich op de nieuwste ronde aan innovaties.

quote:
Toezichthouder DNB benadrukte vorig jaar nog dat de financiële instellingen eindverantwoordelijk zijn. Zij hebben de vergunning; zij leveren diensten aan klanten. "Het bestuur van een bank kan de verantwoordelijkheid voor de risico's niet overdragen", schreef de toezichthouder. "Banken mogen in dat opzicht geen 'lege huls' worden."
Fintech bedrijven krijgen alleen toegang tot de bankgegevens van klanten die daar toestemming voor geven, om er extra diensten aan toe te voegen.

quote:
De vraag is hoe het ecosysteem zich gaat ontwikkelen als de grote Amerikaanse techbedrijven hun intree gaan maken.
The view from nowhere.
  zondag 24 november 2019 @ 16:43:34 #256
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_190101332
quote:
Alleen dure scholen lonen

Wanneer goed onderwijs te koop is, worden scholen dagopvang voor de onderkant. Dat is de teneur van drie boeken over meritocratie.

[...]
The view from nowhere.
  zondag 24 november 2019 @ 19:48:22 #257
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190104974
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 00:28 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zijn ze tegen, om op te komen voor mensen die niet voor een flexbaan hun vertrouwde sociale omgeving achter zich willen laten? Dat verwachten ze in de VS van mensen. Ze laten mensen daar achter de economische bedrijvigheid aanrennen. Daar ontstaan verpauperde steden, zoals Detroit.
Waarom zou flexibiliteit alleen verwacht mogen worden van mensen die een baan hebben en niet van mensen die nog geen baan hebben? Een hoop mensen in Nederland hebben hun 'vertrouwde sociale omgeving' verlaten om elders economische kansen te pakken en het land is klein genoeg om zulke mensen niet in een sociaal isolement te duwen. De theorie dat het makkelijker herhuisvesten van werklozen zorgt voor het verpauperen van steden zoals Detroit, is mij nieuw. Ik kan me niet voorstellen dat Detroit beter af zou zijn als daar nog een paar honderd duizend werklozen extra wonen. Dan zijn de woningen bezet, maar wel met mensen die aangewezen zijn op de solidariteit van de rest van de stad en zorgt dat ook niet voor een aantrekkelijker vestingsklimaat en is dat ook Pareto-inefficiënt voor de rest van het land.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 24 november 2019 @ 22:02:10 #258
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_190108252
quote:
15s.gif Op zondag 24 november 2019 19:48 schreef GSbrder het volgende:
Waarom zou flexibiliteit alleen verwacht mogen worden van mensen die een baan hebben en niet van mensen die nog geen baan hebben?
Mensen met een baan zouden dat ook niet doen, voor de banen waar deze groep kans op maakt. Dat is het probleem met het redenen in abstracties. Niet alles wat je een baan kunt noemen, biedt een zinnig perspectief.

quote:
Ik kan me niet voorstellen dat Detroit beter af zou zijn als daar nog een paar honderd duizend werklozen extra wonen.
Het Amerikaanse idee is, dat alle inwoners daar de prijsprikkels van de markt verstaan, hun biezen pakken en zichzelf herhuisvesten waar nu het werk is. Dan is Detroit een lege stad en verpauperd daar niemand.

[ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 24-11-2019 22:13:43 ]
The view from nowhere.
  zondag 24 november 2019 @ 23:25:17 #259
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190109851
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 22:02 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen met een baan zouden dat ook niet doen, voor de banen waar deze groep kans op maakt. Dat is het probleem met het redenen in abstracties. Niet alles wat je een baan kunt noemen, biedt een zinnig perspectief.
Je doet alsof iedereen in een sociale huurwoning woont aangewezen is op banen zoals fietsen voor Deliveroo. Volgens mij zijn er in economisch matige regio's ook aardig wat mensen die meer in hun mars hebben en wat meer kansen op de arbeidsmarkt, maar waar hun geografische regio een aardige rem zet op hun ontwikkeling. Ik begrijp volkomen dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor arbeidsmobiliteit kleiner is (jonge kinderen, werkende partner), maar dat is niet de totale groep.

quote:
Het Amerikaanse idee is, dat alle inwoners daar de prijsprikkels van de markt verstaan, hun biezen pakken en zichzelf herhuisvesten waar nu het werk is. Dan is Detroit een lege stad en verpauperd daar niemand.
Volgens mij wonen er nog steeds mensen in Detroit, alleen een stuk minder dan toen er daar nog duizenden auto's van de lopende banden rolden. Wat niet alleen goed is voor de oud-Detroiters (zouden ze gelukkiger zijn als ze werkloos in Detroit waren gebleven), maar ook voor de economie van het hele land. Het is ook niet echt een Nederlands idee om mensen laten wonen waar geen werk is en garantie voor het uitblijven van verpaupering. De mijnengebieden in Zuid-Limburg zijn geen economisch succes.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_190110245
quote:
15s.gif Op zondag 24 november 2019 23:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je doet alsof iedereen in een sociale huurwoning woont aangewezen is op banen zoals fietsen voor Deliveroo. Volgens mij zijn er in economisch matige regio's ook aardig wat mensen die meer in hun mars hebben en wat meer kansen op de arbeidsmarkt, maar waar hun geografische regio een aardige rem zet op hun ontwikkeling. Ik begrijp volkomen dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor arbeidsmobiliteit kleiner is (jonge kinderen, werkende partner), maar dat is niet de totale groep.
Dat kan geheel op vrijwillige basis.

quote:
[..]

Volgens mij wonen er nog steeds mensen in Detroit, alleen een stuk minder dan toen er daar nog duizenden auto's van de lopende banden rolden. Wat niet alleen goed is voor de oud-Detroiters (zouden ze gelukkiger zijn als ze werkloos in Detroit waren gebleven), maar ook voor de economie van het hele land. Het is ook niet echt een Nederlands idee om mensen laten wonen waar geen werk is en garantie voor het uitblijven van verpaupering. De mijnengebieden in Zuid-Limburg zijn geen economisch succes.
Het is beter vertoeven in de mijnengebieden in Zuid-Limburg dan in Detroit.
The view from nowhere.
  maandag 25 november 2019 @ 00:23:14 #261
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190110425
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 00:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat kan geheel op vrijwillige basis.
Ik pleit toch ook niet voor gedwongen verhuizing? Ik zeg dat het systeem waarbij mensen zich inschrijven voor een sociale huurwoning in Emmer-Compascuum en dan bij toewijzing van een woning hun wachttijd niet kunnen meenemen naar een andere regio een rem zet op sociale geografische mobiliteit.

quote:
Het is beter vertoeven in de mijnengebieden in Zuid-Limburg dan in Detroit.
Volgens mij is het punt juist dat er in Zuid-Limburg mensen wonen die in een ander stelsel daar niet meer hadden gewoond, maar nu vast zitten in een web van sociale 'zekerheid' en 'sociale' huur. Was Zuid-Limburg Detroit geweest, dan hadden ze daar niet meer gewoond.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_190116490
quote:
5s.gif Op maandag 25 november 2019 00:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik pleit toch ook niet voor gedwongen verhuizing? Ik zeg dat het systeem waarbij mensen zich inschrijven voor een sociale huurwoning in Emmer-Compascuum en dan bij toewijzing van een woning hun wachttijd niet kunnen meenemen naar een andere regio een rem zet op sociale geografische mobiliteit.
[..]

Volgens mij is het punt juist dat er in Zuid-Limburg mensen wonen die in een ander stelsel daar niet meer hadden gewoond, maar nu vast zitten in een web van sociale 'zekerheid' en 'sociale' huur. Was Zuid-Limburg Detroit geweest, dan hadden ze daar niet meer gewoond.
Dat komt omdat men, tegenwoordig weer steeds meer, het sociale beleid aan gemeenten overlaat i.p.v. landelijk te organiseren.
The view from nowhere.
  maandag 25 november 2019 @ 19:31:29 #263
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190121649
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 14:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat komt omdat men, tegenwoordig weer steeds meer, het sociale beleid aan gemeenten overlaat i.p.v. landelijk te organiseren.
“Steeds meer”, maar de budgetten en tarievering is nog nationaal. Een bijstandsgerechtigde heeft het in Wassenaar niet gek veel beter dan in Geleen, de smaak van de gemeente is heel beperkt zichtbaar in kwijtschelding gemeentelijke heffingen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_190126876
Stuk Rood Vlees Podcast, aflevering 49 – Een ideeëngeschiedenis van het neoliberalisme, met Merijn Oudenampsen:
http://stukroodvlees.nl/s(...)-merijn-oudenampsen/

------------------------------

Kort commentaar:

Zo onduidelijk als het begrip neoliberaal is, zo duidelijk is het begrip marktfundamentalist.

Stel, iemand streeft actief naar het vermarkten van de gehele samenleving, zodat alles zoveel mogelijk op een ideale vrije markt lijkt.

Mag je zo iemand een marktfundamentalist noemen?
Antwoord: Nee, want marktfundamentalist is wel een haarscherp gedefinieerd begrip en betekent, dat iemand gelooft dat marktwerking spontaan uit de lucht komt vallen, en dus niet actief nagestreefd hoeft te worden.

Mag je zo iemand een neoliberaal noemen?
Antwoord: Nee, want dat betekent wel dat iemand actief streeft naar het vermarkten van de gehele samenleving, zodat alles zoveel mogelijk op een ideale vrije markt lijkt, maar omdat neoliberaal een veel te vaag begrip is, kun je het niet gebruiken.

Heb je een sterke staat nodig om de samenleving van bovenaf in een marktmodel te drukken en te houden?
Antwoord: Ja, daarom mag je neoliberalen wel ordoliberalen noemen, want dat woord wordt veel minder gebruikt, en zo mis je alle literatuur en discussie over het neoliberalisme.

Kun je het niet beter gewoon neoliberalisme noemen (een wereldwijde politieke beweging, pas invloedrijk vanaf 1980)?
- Ja maar, ze vinden familie ook heel belangrijk. Dat familie een rol speelt, heeft ook veel te maken met het ontkennen dat er behoefte is aan een collectief sociaal stelsel, vergelijkbaar met filantropie (deze lijn zie je heel sterk in de VS). Het is de neoliberale manier om het sociale een plek te geven, zonder dat het neoliberale project daarvoor genuanceerd hoeft te worden. Wat leidt tot de wetgeving rond het thema participatie maatschappij (doe het gewoon allemaal lekker zelf). De neoliberalen zijn dus nog wat extremer dan de Duitse ordoliberalen. De libertariers zijn weer wat extremer dan de neoliberalen in Nederland, maar niet extremer dan Hayek.
- Ja maar, Harvey ziet er een klassenstrijd in (ja, natuurlijk, de publieke ruimte komt meer en meer in private handen, de vakbeweging wordt actief ondermijnt, het flexwerk rukt op, de ongelijkheid groeit).
- Ja maar, Foucault ziet dat mensen zo worden gevormd tot marktspelers (ja, natuurlijk, ze worden in die rol gedrukt).
- Ja maar, Nederlandse politici pleiten niet expliciet voor individualisme (nee, maar het marktspel is wel een non-cooperatief / competitief spel met alleen individuele prijsprikkels en eigen verantwoordelijkheid)

Het is dus helemaal geen vaag begrip, want het komt allemaal min of meer op hetzelfde neer.

Men is in de ban van de marktlogica, het sleutelbegrip van de ideologie, en drijft het op de spits (of men het zelf actief zo opzet of het voorstelt als een natuurwet, men heeft hetzelfde idee voor ogen en verwacht er veel van). Marktlogica is het idee waarop het neoliberalisme drijft. Alternatieve namen zijn: marktideologie, marktfundamentalisme, libertarisme en kapitalisme.

------------------------------------

In Nederland voeren we politiek 'by stealth': een politieke agenda op een apolitieke manier doorvoeren (nee, we hebben geen visie, we zijn alleen pragmatisch bezig in de polder). Naar buiten toe trekken we 1 lijn, hebben we geen ideologie, want is alles gewoon waar.

De neoliberale beweging doet nu aan schade beperking, door kritiek zo moeilijk mogelijk te maken, zoals het formuleren van allerlei criteria waaraan je moet voldoen om serieus genomen te worden, criteria waar geen enkele politieke beweging ooit aan voldoet (in een beweging geldt nooit dat iedere betrokkene volmaakt representatief is voor de hele groep; iedere politieke beweging moet altijd vertrekken vanuit de gegeven situatie, inclusief allerlei historische ballast; iedere politieke beweging is in die zin rommelig). Dit wordt dit gebruikt om te ontkennen dat er een duidelijke politieke beweging / trend is, die de ontwikkelingen drijft: de beweging die geen naam mag hebben.

Werkt deze stealth & ontmoedigingstactiek?
Antwoord: Ja, in Nederland durft bijna niemand het woord neoliberaal in de media te gebruiken, en als het dan toch moet, dan verontschuldigen ze zich allemaal, zeggende: ja, het is eigenlijk een heel vaag woord, waarvan niemand weet wat het betekent.

Hoe zorgvuldig en precies spreken VVD 'ers over links? Als we daar net zo moeilijk over gaan doen, dan hoeven ze, inclusief de TeldersStichting, nooit meer hun mond open te doen.

[ Bericht 41% gewijzigd door deelnemer op 26-11-2019 19:05:31 ]
The view from nowhere.
  woensdag 27 november 2019 @ 08:44:24 #265
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_190145832
vanranstmarc twitterde op dinsdag 26-11-2019 om 22:19:44 Paul Krugman is Nobelprijswinnaar economie. Hier is zijn recept:1) Laat de sterkste schouders meer belastingen betalen.2) Zorg voor gezondheidszorg voor iedereen.3) Help de armen uit de armoede.4) Versterk de vakbondswerking.Het kan. Laten we het doen.Samen. https://t.co/3FNTnXmNDz reageer retweet
Krugman, held.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 27 november 2019 @ 19:30:05 #266
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_190155887
VladoBotsvadze twitterde op woensdag 27-11-2019 om 18:45:27 These countries are best at attracting and nurturing talented workers: 1. Switzerland 🇨🇭2. Denmark 🇩🇰3. Norway 🇳🇴4. Austria 🇦🇹5. Netherlands 🇳🇱6. Canada 🇨🇦7. Finland 🇫🇮8. Sweden 🇸🇪9. Luxembourg 🇱🇺10. Germany 🇩🇪#innovation #marketing#tech#business#leadership https://t.co/XoYNWuMLHj reageer retweet
Het gelijk van de sociaal democratie.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190163637
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 01:09 schreef deelnemer het volgende:
Deel 1:
[..]

Prachtig verwoord!

Verkapte klassenstrijd? Nee erger dan dat, meen ik.

Neo-liberalen ontkennen veel goede eigenschappen van de mensheid en ontberen deze zelf helaas. Een onmenselijke soort die zich snel vermenigvuldigt in mijn ogen. Zorg hebben voor elkaar bijvoorbeeld of iemand gewoon iets gunnen, slaat nergens op in hun ogen. Een neo-liberaal vind je compleet gestoord als je iets weggeeft zonder er iets voor terug te krijgen, alles moet handel zijn.Tenminste, zo zit mijn neo-liberale familie in elkaar voor zover ik heb kunnen zien voordat ik voor altijd met de noorderzon vertrok (zonder hun geld ja) omdat ik het niet meer uithield.

Neo-liberalen zijn zeer beperkte zielen die Darwinisten zijn vanwege het "survival of the fittest"-gedoe maar alleen puur vanwege dit laatste als excuus voor het on-mens zijn. "Als ik niet graai, graait een ander", "zolang ik niet gepakt wordt zal het wel kloppen". Filosofie oid besteden ze geen tijd aan. Macht en geld is wat ze drijft en onderwerpen als behoeftigheid, ouder worden, zwak worden of ziek: gaan ze met alles wat ze hebben uit de weg. Ze ontkennen dit als proces van het leven. Jouw keuze als je ziek wordt. Zij voelen zich beter dan een ander en geloven hier heilig in. Ze staan boven de massa. Normen en waarden worden niet echt gedragen, behalve vanuit handelsgeest. Alleen als er directe opbrengst is qua geld of image.

Wat mij ook opviel bij ze, is dat ze in de kiem hele bange wezens zijn. Daarom zijn ze zo gedreven door geld, macht en status. Ik zag een totaal gebrek aan eigen persoonlijkheid. De groep (de familie) is alles, buitenstaanders worden geweerd en men moet door het stof en veel ellende om erbij te horen en dan nog. Je positie zal nooit zeker zijn want je bent er niet in geboren. Andersom, als ik als vreemde eend een positie had willen hebben en mee had gedaan, had ik veel gekregen. Men zorgt voor de leden van de familie, zelfs voor een randdebiel als ik die menselijkheid super belangrijk vind. Maar, de ruil is dan wel je te conformeren aan de cultuur van de familie. Elkaar afbranden, aftroeven, onderuit schoffelen als gezelligheid, maar naar de buitenwereld toe nooit laten vallen. Alleen zijn kunnen ze niet en een geweten heb ik nooit kunnen bespeuren.

Zwakzinnig zijn ze echt. Bij een nalatenschap, die voor de rechter kwam, vroeg mijn oudste zus aan de rechter of ik gedwongen kon worden om terug in de familie te komen. Kun je nagaan. Een vrouw die op hoog niveau werkt als consultant, partner is notabene. universitair opgeleid is en alles. Iemand die op hoog maatschappelijk niveau opereert (defensie, belastingdienst etc) en als een klein kind aan een rechter vraagt in een procedure over een nalatenschap " kunt u mijn zusje niet dwingen tot contact?".

Het zijn mensen die de realiteit niet aan kunnen. Geen volwassen noch volwaardige mensen. Ze werken zich te barsten met een doel voor ogen en offeren er alles voor op en zijn dan verbaast als je niet enthousiast bent omdat ze hun zak zo goed hebben weten te vullen. Als je van mening bent dat we samen op deze planeet dienen te leven en zouden moeten zorgen dat we er niet zo'n puinzooi van maken (letterlijk). Hoe menselijker je bent, hoe minder in hun ogen.

Wat je schrijft vind ik heel treffend. Hun gewiekstheid door hun overtuigde kromheid.

Zover ik weet is er 1 waarheid over neo-liberalen.

Ze weten dat ze fout zijn, ze weten dat ze onmensen zijn met vele menselijke tekorten. Dat je hun niet aan het stuur dient te laten eigenlijk. Ze weten dat ze de aarde naar de klote helpen en alles erop ook. Daar slapen ze geen minuut minder door want geweten ontbreekt.

Als je ze vraagt waarom ze bestaan en doen wat ze doen? Dan zeggen ze heel eerlijk:

"omdat het KAN".

Gezonde mensen lopen dus 1000 passen achter op neo-liberalen.

Zelf vind ik zwakzinnig een verkeerde term. Ik zie ze als een mengsel met veel psychopathie en narcisme. Daar tussen vind je bijna alle gedragsstoornissen die je kunt bedenken.

DAT is in mijn ogen een neo-liberaal ten voeten uit.
pi_190178163
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 08:38 schreef EvaBron het volgende:
DAT is in mijn ogen een neo-liberaal ten voeten uit.
Ze hebben een competitieve spelopvatting, ze oefenen voortdurend druk uit. .

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 29-11-2019 01:28:13 ]
The view from nowhere.
  Moderator vrijdag 29 november 2019 @ 01:27:21 #269
54278 crew  Tijger_m
42
pi_190178586
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 00:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ze hebben een competitieve spelopvatting, er oefenen voortdurend druk uit. .
Het zijn dus mensen? Verassend.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_190178618
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 01:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het zijn dus mensen? Verassend.
Mensen zijn niet altijd competitief, maar sommige mensen wel (ze zien alles in die termen). Competitie is een dominante strategie, d.w.z. het dwingt competitie af. Het laat anderen niet vrij om een andere spelopvatting te kiezen.
The view from nowhere.
pi_190179604
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 01:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen zijn niet altijd competitief, maar sommige mensen wel (ze zien alles in die termen). Competitie is een dominante strategie, d.w.z. het dwingt competitie af. Het laat anderen niet vrij om een andere spelopvatting te kiezen.
Ja precies.
pi_190179636
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 01:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het zijn dus mensen? Verassend.
Ben ik nog niet over uit.
  Moderator vrijdag 29 november 2019 @ 09:48:12 #273
54278 crew  Tijger_m
42
pi_190181025
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 01:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen zijn niet altijd competitief, maar sommige mensen wel (ze zien alles in die termen). Competitie is een dominante strategie, d.w.z. het dwingt competitie af. Het laat anderen niet vrij om een andere spelopvatting te kiezen.
Noem eens een spel wat niet competitief is? Ik wacht wel even.

Mensen zijn competitief. Of ze nu samenwerken in dat spel is irrelevant, het uiteindelijke doel is het spel winnen. Kan je van alles noemen maar zo zitten mensen wel in elkaar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 29 november 2019 @ 10:45:18 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_190181831
Linksdump

went1955 twitterde op vrijdag 29-11-2019 om 08:24:04 Hoe een goedbedoelde belastingregel voor de bakker op de hoek een goudmijn voor de allerrijksten werd. Een post van een half miljard zonder duidelijk bestaansrecht zou je wel Kamervragen over verwachten, maar er is nauwelijks discussie — @jessefrederik https://t.co/DHOkEWkczy reageer retweet
ja_zij twitterde op donderdag 28-11-2019 om 14:08:23 Het misverstand dat armoede luiheid is Armoede is niet wie je bent, maar een situatie waarin je terechtkomt. Met name als je ouder, alleenstaand, werkloos bent of een beperking hebthttps://t.co/XaBxXLMtPH reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator vrijdag 29 november 2019 @ 12:09:31 #275
54278 crew  Tijger_m
42
pi_190183118
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 07:30 schreef EvaBron het volgende:

[..]

Ben ik nog niet over uit.
Dan is er wat mis met jou. Maar goed, dehumaniseren is makkelijk, natuurlijk, dan hoef je niet te accepteren dat wat er mis gaat toch echt altijd aan mensen ligt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')