abonnement Unibet Coolblue
pi_189867290
Over ruim een maand vertrek ik weer richting Krakau O+ Deze keer ga ik ook Lviv bezoeken voor een paar dagen.

Het plan is om per trein van Krakau naar Lviv te reizen. Ik neem een koffer mee, én medicijnen (die overigens niet onder de Opiumwet vallen).
Heeft iemand ervaring met de controle van de grensbeambten en hoe is de treinreis in het algemeen? Ik ben van plan de intercity te nemen (niet de nachttrein) en dan over te stappen in Przemysl.

O, en het is ook wel handig om van te voren wat hryvnia mee te nemen denk ik ipv te pinnen op het station in Lviv?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ewelina op 10-11-2019 12:35:02 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_189868313
Ik ben in 2011 van Krakau naar Lvov gereisd. Eerst de intercity naar Premsyl, daarna te voet de grens overgestoken en daarna een stadsbus naar Lvov gepakt. Dat ging erg efficiënt. Op de grens had je veel mensen die over probeerden te steken - ze kopen dingen in in Oekraïne en verkopen ze daarna in Polen, denk ik, of andersom. Het was geinig. Daarna de trein van Lvov naar Kiev genomen, dat ging ook top.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_189871954
Just wondering: waarom pakte je na de trein een stadsbus? Je kunt in Przemysl overstappen op de Oekraïense trein.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 10-11-2019 12:34:20 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_189874782
Heel simpel: tot zo'n 2 jaar geleden had je alleen de nachttrein. Anders moest je oversteken met een bus of zoals ik dat deed, te voet en dan een stadsbus.
De stadsbus kostte geen drol en was vrij snel.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  Meest relativerende user 2022 zondag 10 november 2019 @ 11:06:21 #5
357044 Budapestenaar
pi_189876738
Toffe trip, Ewelina! ^O^
pi_189876824
Ik ben drie keer vanuit Krakau naar Lviv gereisd, en twee keer ook terug. In totaal drie keer met de nachttrein en 2 keer met de IC. Mijn ervaring is dat de Polen streng zijn (dus bij de reis naar Polen), vooral met alcohol en sigaretten, medicijnen is me nooit naar gevraagd.

De Oekraïeners geloofden het verder wel nadat ze m'n paspoort hadden bekeken, die hebben me nooit wat gevraagd. Sterker nog, in Oekraïne doen ze in heel wat apotheken überhaupt niet moeilijk als je geen recept hebt, die verkopen gewoon :P

Treinreis is verder prima, ik vind zowel de Oekraïense IC treinen als de Poolse uitstekend qua comfort. Ik adviseer wel om het kaartje op voorhand online te kopen, zeker voor het Oekraïense deel. Treinen zijn vaak uitverkocht. Eventueel kan je ook eerste klas kopen, want zeker in Oekraïne is ook dat best goedkoop.

Poolse treinkaartjes (voor Krakau Przemysl) zijn hier te koop: https://www.intercity.pl/en

Oekraïense treinkaartjes (Przemysl - Lviv) hier: https://booking.uz.gov.ua/en/

Wat betreft de Gryvnia, ik ben de keren dat ik ben gegaan zonder contant Oekraïens geld gegaan en heb gewoon gepind in Lviv op het station of in de buurt daarvan. Dat heeft wel een heel groot nadeel, je krijgt alleen groot geld en daar kan je bij taxi's of in het OV niet mee aankomen. Je zou kunnen overwegen wat geld te wisselen in Krakau, ¤10/20 is zat. Het wisselkantoor wat voor mij als meest betrouwbare bekend stond is dit http://www.kantorgrosz.pl/ op Slawkowska, maar ik heb daar nooit Gryvnia gewisseld.

[ Bericht 29% gewijzigd door J.B. op 10-11-2019 11:28:24 ]
pi_189877670
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 11:12 schreef J.B. het volgende:
Ik ben drie keer vanuit Krakau naar Lviv gereisd, en twee keer ook terug. In totaal drie keer met de nachttrein en 2 keer met de IC. Mijn ervaring is dat de Polen streng zijn (dus bij de reis naar Polen), vooral met alcohol en sigaretten, medicijnen is me nooit naar gevraagd.

De Oekraïeners geloofden het verder wel nadat ze m'n paspoort hadden bekeken, die hebben me nooit wat gevraagd. Sterker nog, in Oekraïne doen ze in heel wat apotheken überhaupt niet moeilijk als je geen recept hebt, die verkopen gewoon :P

Treinreis is verder prima, ik vind zowel de Oekraïense IC treinen als de Poolse uitstekend qua comfort. Ik adviseer wel om het kaartje op voorhand online te kopen, zeker voor het Oekraïense deel. Treinen zijn vaak uitverkocht. Eventueel kan je ook eerste klas kopen, want zeker in Oekraïne is ook dat best goedkoop.

Poolse treinkaartjes (voor Krakau Przemysl) zijn hier te koop: https://www.intercity.pl/en

Oekraïense treinkaartjes (Przemysl - Lviv) hier: https://booking.uz.gov.ua/en/

Wat betreft de Gryvnia, ik ben de keren dat ik ben gegaan zonder contant Oekraïens geld gegaan en heb gewoon gepind in Lviv op het station of in de buurt daarvan. Dat heeft wel een heel groot nadeel, je krijgt alleen groot geld en daar kan je bij taxi's of in het OV niet mee aankomen. Je zou kunnen overwegen wat geld te wisselen in Krakau, ¤10/20 is zat. Het wisselkantoor wat voor mij als meest betrouwbare bekend stond is dit http://www.kantorgrosz.pl/ op Slawkowska, maar ik heb daar nooit Gryvnia gewisseld.

Grappig, ik had juist verwacht dat ze bij de Oekraïense grens moeilijk zouden doen. (Wel fijn, want ik kan dan gewoon een Engelse medicijnverklaring meenemen.) Dat was wel mijn ervaring 9 jaar geleden toen ik over de Oekraïense grens ging vanuit Moldavië. We hebben uren staan wachten- vandaar dat ik nu de trein wil nemen. Zoveel tijd heb ik niet.
Qua medicijnen is het wel vervelend, het zijn maar 12 pillen maar ik moet ze wel meenemen anders heb ik een probleem. Het CAK verwijst me naar de Oekraïense ambassade en de ambassade verwijst me naar het CAK |:( Misschien moet ik de zooi gewoon in mijn bh stoppen. :+

Ik verwacht verder geen sigaretten mee te nemen, op zijn hoogst een fles wodka, maar die kun je ook voor een habbekrats in Polen kopen. Wel wat souvenirs.
Ik wil inderdaad het kaartje op voorhand kopen, maar aangezien de dienstregeling net verandert op 15 december kan dat nog niet. Je kunt ook kaartjes (gewoon 1 voor de hele route) hier kopen: https://booking.polrail.c(...)0EAAYASAAEgLUTvD_BwE

Eigenlijk wilde ik wat hryvnia bestellen bij GWK, maar dat kan niet. |:( Nu zit mijn hotel wel enigzins op loopafstand van het station, maar alsnog is het vervelend. Je kunt zeker niet met pin of creditcard betalen in het OV?
Heel misschien heb ik nog wat Oekraïens geld liggen thuis, maar ik denk het eigenlijk niet.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  One tough cookie zondag 10 november 2019 @ 13:15:59 #8
169210 liesje1979
pi_189878100
Leuke plannen! Ben benieuwd naar je ervaringen. Misschien heb ik nog wel wat geld voor je liggen maar veel meer dan een paar euro zou het sowieso niet zijn denk ik, maar hoezo wil je graag van te voren geld hebben, je kan toch gewoon pinnen op het station? Ik zou er niet op gokken dat je met pin of creditcard kan betalen in het OV in dat soort landen.
pi_189878339
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 13:15 schreef liesje1979 het volgende:
Leuke plannen! Ben benieuwd naar je ervaringen. Misschien heb ik nog wel wat geld voor je liggen maar veel meer dan een paar euro zou het sowieso niet zijn denk ik, maar hoezo wil je graag van te voren geld hebben, je kan toch gewoon pinnen op het station? Ik zou er niet op gokken dat je met pin of creditcard kan betalen in het OV in dat soort landen.
Meer als ik wat wil kopen in de trein. :) Iets te drinken ofzo.
Pools geld heb ik wel thuis liggen (erfenisje van mijn tripje vorig jaar naar Gdansk).
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_189882754
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 17:22 schreef Ewelina het volgende:
Over ruim een maand vertrek ik weer richting Krakau O+ Deze keer ga ik ook Lviv bezoeken voor een paar dagen.

Het plan is om per trein van Krakau naar Lviv te reizen. Ik neem een koffer mee, én medicijnen (die overigens niet onder de Opiumwet vallen).
Heeft iemand ervaring met de controle van de grensbeambten en hoe is de treinreis in het algemeen? Ik ben van plan de intercity te nemen (niet de nachttrein) en dan over te stappen in Przemysl.

O, en het is ook wel handig om van te voren wat hryvnia mee te nemen denk ik ipv te pinnen op het station in Lviv?
Ze zijn daar dol op euro's en je kan overal redelijk voordelig wisselen dus je hoeft niet van te voren mee te nemen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:08:47 #11
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_189914628
Van te voren wisselen is absoluut onnodig. En als je het al vooraf zou willen hebben, de GWK is dan wel het wisselkantoor die je nimmer moet gebruiken, want als ze die valuta wel zouden hebben, dan hebben ze een eigen koers die niets te maken heeft met de werkelijkheid en mag je daar bovenop ook nog eens commissie betalen.

In LVIV, of aan de grens kan je natuurlijk ook prima wisselen, sterker nog, het is daar vergeven van de wisselkantoren. Moet worden gezegd dat aan de grens de koers niet het best is, zeker niet direct rond het station, maar dan hebben we het maar over een klein verschil relatief gezien dat je prima een paar euro daar kan wisselen en wat meer als je in LVIV bent weg van stations of drukke winkelstraten.
Kleine tip, wissel niet teveel, want het weer in willen wisselen van gryvnia gaat je als reguliere toerist bijna niet lukken en als er al iemand het wil aannemen tegen een belachelijke koers. Je hebt officieel namelijk een verklaring nodig en die ga je zonder kennis van de lokale taal niet voor elkaar krijgen.

Controle in Oekraïne valt mij mee, ik heb nog wel eens te maken met de corrupte bende van douaniers en hoewel de zaken die ik werkgerelateerd moet meenemen nog wel eens met wat bureaucratie te maken hebben zijn persoonlijk spullen nimmer een probleem. Ik zou mij niet al te veel zorgen maken over je medicijnen, zeker niet als het geen handelshoeveelheden zijn.
Ik vind het altijd mooi om te lezen aan de grens en op documenten dat men een vuist maakt tegen corruptie maar dat men ook wel weet dat als je iets snel gestempeld wilt krijgen je toch wat 'flexibel' wilt opstellen... De focus van controle is echter vooral op handelswaar en niet om de individuele reiziger dwars te zitten.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_190076033
Treintickets zijn geboekt, ik ben er klaar voor! 8-) *O*
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 23 november 2019 @ 01:26:24 #13
357044 Budapestenaar
pi_190078410
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 november 2019 22:36 schreef Ewelina het volgende:
Treintickets zijn geboekt, ik ben er klaar voor! 8-) *O*
*O* Ik hoop dat je een verslag post. Ik ben benieuwd naar Lviv!
  One tough cookie zaterdag 23 november 2019 @ 01:53:22 #14
169210 liesje1979
pi_190078621
Ik ook! *O* En om het een beetje uitdagend te maken wil ik graag 5 foto's met een Lada of ander prachtig oud blik. O+
Waar zou jij graag een foto van zien?
pi_190080397
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 november 2019 01:53 schreef liesje1979 het volgende:
Ik ook! *O* En om het een beetje uitdagend te maken wil ik graag 5 foto's met een Lada of ander prachtig oud blik. O+
Waar zou jij graag een foto van zien?
Sneeuw!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_190080407
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 01:26 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

*O* Ik hoop dat je een verslag post. Ik ben benieuwd naar Lviv!
Ik ook! O+ Slaap er 4 nachten, dus tijd zat O+
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 23 november 2019 @ 11:10:31 #17
357044 Budapestenaar
pi_190080468
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 november 2019 01:53 schreef liesje1979 het volgende:
Ik ook! *O* En om het een beetje uitdagend te maken wil ik graag 5 foto's met een Lada of ander prachtig oud blik. O+
Waar zou jij graag een foto van zien?
Lada’s en Volga’s O+
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 23 november 2019 @ 11:11:18 #18
357044 Budapestenaar
pi_190080477
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:02 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik ook! O+ Slaap er 4 nachten, dus tijd zat O+
Ga je de omgeving van Lviv ook verkennen?
pi_190080576
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:11 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ga je de omgeving van Lviv ook verkennen?
Misschien. Kiev is te ver denk ik. Ik reis de 16e naar Lviv en kom daar rond 18:30u aan. Op de 19e vertrek ik rond 11:00u.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 23 november 2019 @ 11:38:08 #20
357044 Budapestenaar
pi_190080679
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:25 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Misschien. Kiev is te ver denk ik. Ik reis de 16e naar Lviv en kom daar rond 18:30u aan. Op de 19e vertrek ik rond 11:00u.
Twee volle dagen dus. Dan zou ik me vooral op de stad concentreren, denk ik. :)
pi_190081073
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:38 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Twee volle dagen dus. Dan zou ik me vooral op de stad concentreren, denk ik. :)
Ik denk ook dat het dat wordt. Volgens mij is er genoeg te doen en te zien deze periode. :)
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 23 november 2019 @ 12:41:55 #22
357044 Budapestenaar
pi_190081296
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:23 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het dat wordt. Volgens mij is er genoeg te doen en te zien deze periode. :)
Jij bent kerstmarktenfan, toch? ~:)
pi_190084825
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 12:41 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Jij bent kerstmarktenfan, toch? ~:)
Ja ~:)
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_190636421
Ik ben terug en mijn reis is soepel verlopen :) Ze zijn volgens mij niet gewend aan Nederlanders in de trein _O-
De grenscontrole vond weliswaar met veel bombarie plaats maar ik heb er weinig last van gehad verder. Het treinritje van en naar Krakow Lotnisko (vliegveld) was problematischer: beide keren waren de treinen (veel) vertraagd.

Krakau was zoals altijd geweldig O+ Mooi en enorm versierd voor de kerst. Lviv was ook erg leuk, een levendige stad en ik heb inderdaad veel Lada's en ander oud blik gezien (zelfs een Trabant _O- ) Ook super weer gehad, alleen maar strakblauwe luchten O+
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_190644786
Alvast een paar previews. Krakau is geweldig mooi in de Kerstperiode ! O+









[ Bericht 23% gewijzigd door UIO_AMS op 30-12-2019 16:02:20 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')