abonnement Unibet Coolblue
pi_189852261
Hoi,

heeft iemand ook zo'n moeite met de kerst.
Ik heb al een maand of 2 steeds meer paniekaanvallen en huilbuien nu de kerst dichterbij komt. Vroeger had ik er altijd zo'n zin in maar sinds er 2 jaar geleden de situatie totaal veranderde en vorig jaar een kutkerst was, kijk ik er nu zo tegenop.

Ik begin me meer alleen te voelen en meer paniek te krijgen nu er steeds meer kerstzooi in de winkels ligt, meer van die liedjes enzovoort.
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.

Ik haat de feestdagen en verjaardagen zowiezo al maar kerst mag van mij een pijnlijke dood sterven.
Twiddel
pi_189852281
- Ah, een kutreactie gespot. -

[ Bericht 45% gewijzigd door CoolGuy op 08-11-2019 16:23:18 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189852283
misschien eens naar een prychiater
pi_189852290
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:22 schreef Tailless het volgende:
misschien eens naar een prychiater
Je hebt hier geen prychiaters
Twiddel
  vrijdag 8 november 2019 @ 16:24:13 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_189852305
Dan ga je niet. Makkelijk opgelost.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_189852334
Oh ik vind het heerlijk. Overal lekker eten en drinken. Leuke kerstfilms op tv. Kerstborrels. Alles mooi versierd, overal lichtjes. Iedereen lief voor elkaar. Was het maar het hele jaar kerst!!!
  vrijdag 8 november 2019 @ 16:27:15 #7
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189852346
Een korte vakantie rond de feestdagen pakken? Of gewoon afspreken met mensen die je wel leuk vindt.
Houd van poesjes
pi_189852347
Werken met de kerst een idee? Boek een vakantie. Ga met moeder op een rivier kerstcruise. Weekend naar een kerstmarkt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_189852393
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Hoi,

heeft iemand ook zo'n moeite met de kerst.
Ik heb al een maand of 2 steeds meer paniekaanvallen en huilbuien nu de kerst dichterbij komt. Vroeger had ik er altijd zo'n zin in maar sinds er 2 jaar geleden de situatie totaal veranderde en vorig jaar een kutkerst was, kijk ik er nu zo tegenop.

Ik begin me meer alleen te voelen en meer paniek te krijgen nu er steeds meer kerstzooi in de winkels ligt, meer van die liedjes enzovoort.
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.

Ik haat de feestdagen en verjaardagen zowiezo al maar kerst mag van mij een pijnlijke dood sterven.
Wat is er twee jaar geleden dan gebeurd?
pi_189852403
Bekend gevoel. Bij mij lag / ligt het aan een herfstdepressie die ik intussen prima kan onderdrukken met een stevige dagelijkse dosis vitamine-d en sint janskruid.

Verder zorg ik ervoor dat ik ruim van te voren plannen heb voor kerst die ik wel leuk vind. Warme landen hier ver vandaan doen het erg goed. Maar een huisje of hotel in Nederland met lekker eten doen het ook prima.

Er zijn meer dingen te doen naast familie of alleen thuis zitten
pi_189852434
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:30 schreef Avondmens het volgende:
Maar een huisje of hotel in Nederland met lekker eten doen het ook prima.
Ga je dan alleen in een huisje zitten of ergens eten?
pindazakje
pi_189852466
Als je moeder het vorig jaar ook een drama vond, heeft ze er misschien zelfs begrip voor als je het lekker bij één dag houdt. Maar als je in november al paniekaanvallen hebt om een paar kutdagen, doe je iets niet goed.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_189852475
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:30 schreef Avondmens het volgende:
Bekend gevoel. Bij mij lag / ligt het aan een herfstdepressie die ik intussen prima kan onderdrukken met een stevige dagelijkse dosis vitamine-d en sint janskruid.
Nou dat, vitamine D slikken scheelt mij ook enorm in de winterblues
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 8 november 2019 @ 16:44:30 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189852586
Ik vind het ook geen feest om een heel aantal redenen. Kan/wil me er ook weer niet helemaal aan onttrekken (‘het kan de laatste keer zijn’), maar schuif het me erover druk maken zo ver mogelijk voor me uit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_189852955
Kerst vind ik zelf idd ook geen donder aan. Maar ja, tussen geen donder aan vinden en depressief ervan worden 6 weken daarvoor zit nog wel wat licht.

Beste kerst is als ik in de sneeuw zit. Maar ja, gescheiden en de kinderen moeten de ene dag bij mij en de andere dag bij mijn ex zijn, dus teveel hassle.
pi_189853456
Ow... dat klinkt inderdaad heel erg naar... Misschien een stom idee, maar kun je niet de dag na kerst iets leuks voor jezelf plannen? Iets dat jou een goed gevoel geeft? Dan heb je ook wat om naar uit te kijken en gelijk ook een soort beloning van "dat heb je weer gehad". Misschien helpt het. En het hoeft echt niet iets groots te zijn hoor, mag wel natuurlijk, maar kan ook met kleine dingen.

En ik herken het deels. kerst is bij mij wel gezellig. Alleen in deze periode tot aan 1 januari ben ik er echt wel van bewust dat ik alleen ben. Zeker rond Sinterklaas vind ik het zwaar, niemand om het mee te vieren. Je hoort iedereen over hoe ze het vieren en tja... ik niet. In december heeft iedereen het druk en ben ik heel erg veel heel erg alleen.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189855298
Aan de ene kant is het een leuke bedoeling, aan de andere kant, als je niemand hebt om het mee te delen, levert het toch weer een gemengd gevoel op. Zeker door al die mensen die je buiten en binnen samen ziet zijn in die periode.
pi_189855316
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Hoi,

heeft iemand ook zo'n moeite met de kerst.
Ik heb al een maand of 2 steeds meer paniekaanvallen en huilbuien nu de kerst dichterbij komt. Vroeger had ik er altijd zo'n zin in maar sinds er 2 jaar geleden de situatie totaal veranderde en vorig jaar een kutkerst was, kijk ik er nu zo tegenop.

Ik begin me meer alleen te voelen en meer paniek te krijgen nu er steeds meer kerstzooi in de winkels ligt, meer van die liedjes enzovoort.
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.

Ik haat de feestdagen en verjaardagen zowiezo al maar kerst mag van mij een pijnlijke dood sterven.
Vertel eens wat meer over je privé situatie TS? Waarom voel je je alleen? Vrienden of geen vrienden?
  vrijdag 8 november 2019 @ 19:54:31 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189855345
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Hoi,

heeft iemand ook zo'n moeite met de kerst.
Ik heb al een maand of 2 steeds meer paniekaanvallen en huilbuien nu de kerst dichterbij komt. Vroeger had ik er altijd zo'n zin in maar sinds er 2 jaar geleden de situatie totaal veranderde en vorig jaar een kutkerst was, kijk ik er nu zo tegenop.

Ik begin me meer alleen te voelen en meer paniek te krijgen nu er steeds meer kerstzooi in de winkels ligt, meer van die liedjes enzovoort.
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.

Ik haat de feestdagen en verjaardagen zowiezo al maar kerst mag van mij een pijnlijke dood sterven.
Sinds september???

Klinkt als verstandig om eens een goeie psycholoog te gaan raadplegen. Ga naar je huisarts
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_189855390
Kerst word door veel mensen gezien als de meest fantastische tijd van het jaar. Helaas is dat niet voor iedereen zo.

Ik hou ook niet van kerst maar heb er geen paniek aanvallen door. Wel probeer ik het altijd zo veel mogelijk te ontlopen. Nu heb ik niet het probleem dat ik dingen moet maar dat maakt het leuker.
Aangezien ik op dit moment zelf in een depressie zit zie ik er dit jaar ook meer tegenop dan andere jaren.

Mijn tip is doe vooral wat goed voelt voor jou en leg je erbij neer dat mensen het raar vinden als je geen fantastisch war gevoel krijgt van kerst.
pi_189855456
Wellicht fijn om een soort tussenweg te vinden, je hoeft geen drie volle dagen met anderen te zijn. Een paar uurtjes is ook ok, je bent niet verplicht te eten, het is aan jou. Je kan in de middag even thee gaan drinken en daarna weer lekker thuis netflixen, of misschien alleen het kerstontbijt doen. Maak het voor jezelf niet zo zwaar en ondraaglijk. Kijk wat je een "wel ok" optie vind en kies daarvoor, fuck de verwachtingen van anderen, dat is oprecht niet jouw probleem, je bent niet op de wereld om anderen te pleasen :*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_189856578
Iedereens reacties gelezen, bedankt daarvoor.
Ik wil niet ingaan op wat er gebeurd was de jaren ervoor, het was niet prettig en maakte dat ik verhuisde van mijn woonplek naar een nieuwe plek nu. Daar woon ik nu een half jaartje.
Mijn hele systeem van familie en vrienden is op de schop gegaan en heb nu bar weinig over gehouden. Mijn plan is om hier een nieuw systeem op te bouwen maar met de kerst is het vrij hard hoe kaal dat nog is.
Ik krijg nog hulp, sta op een wachtlijst.
Bedankt voor iedereens lieve reactie :*
Twiddel
pi_189857089
Is toch mooi zon excuus om te zuipen en er ook nog geld voor te krijgen van je baas
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_189858223
Dus je hebt weinig mensen over en voelt je eenzaam? Tegelijk voel je je verplicht die drie dagen te vieren met familie waar je niets mee hebt, maar juist met deze mensen heb je nog wel contact?

Als je een nieuw netwerk hebt opgebouwd vier je het dan zonder die familie?

:?

[ Bericht 4% gewijzigd door Sumppi op 08-11-2019 22:40:26 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  vrijdag 8 november 2019 @ 22:37:17 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189858287
Herkenbaar. Ben ook alleen deze kerst.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189858432
Misschien een heel vreemd idee, maar even out-of-the-box thinking ... zijn er geen reizen of evenementen voor singles tijdens kerst?
Dus dat je zowel niet naar je familie gaat, en ook niet alleen thuis zit? Maar een alternatief bedenkt?
Ik weet natuurlijk ook niet hoe oud je bent, of de financiën zo'n reis toelaten, etc etc. Maar misschien goed/leuk om over dit soort dingen na te denken.
pi_189859695
Je haat kerst niet, je haat het feit dat je geen liefde en samenheidsgevoel hebt/ervaart, en kerst maakt je hier bewust van.

Of je gaat in dit gevoel mee, of je doet er iets aan (eventueel met hulp). Je hoeft niet alleen te zijn.
  zaterdag 9 november 2019 @ 00:22:12 #28
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_189860204
Wel herkenbaar. Kan inderdaad confronterend zijn, net als Valentijnsdag. Gewoon lekker afleiding zoeken.
  zaterdag 9 november 2019 @ 09:44:42 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189862829
Maar heb je letterlijk niemand, TS? Er moet toch iemand zijn waar je op terug kan vallen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189862839
Je zou je af kunnen vragen waarom je drie dagen naar familie moet. Als dat werkelijk onderdeel is van waarom je je zo rot voelt al maanden van tevoren, is het wellicht toch handig om te kijken of dat niet anders kan.
Waar ben je dat er geen psychiaters zijn?

De kerstdagen zijn lastige dagen. Niet iedereen wil hetzelfde, mensen verwachten van alles van anderen en wringen zich tegelijkertijd in allerlei bochten om aan andermans verwachtingen te voldoen.

Ik heb daar een paar jaar geleden verandering in gebracht en nu is kerst meer zoals wij dat zelf willen en niet zoals anderen dat verwachten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_189863268
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:46 schreef miss_sly het volgende:

Ik heb daar een paar jaar geleden verandering in gebracht en nu is kerst meer zoals wij dat zelf willen en niet zoals anderen dat verwachten.
Ik ook :Y ik werd doodongelukkig van dagenlang opdraven bij familie en geen tijd om er zelf van tw genieten. Dus nu is maar 1 halve dag voor familie (t ene jaar eigen t volgende jaar schoonfamilie) en de rest gewoon thuis. Wij lopen de rest vh jaar ook de deur niet plat bij familie dus dit voelt voor ons als een fijne balans :Y

Voor jezelf kiezen ftw *O*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_189863927
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.
Als je er zelf een keuze over maakt helpt dat misschien tegen de paniek en depressie.

Het is vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je je beter zal voelen als het jouw eigen keuze is hoe je die 2-3 dagen besteedt. Zelfs als dat betekent dat je dan ruzie met je moeder hebt.

Zie het desnoods als een les in voor jezelf kiezen, dat komt altijd goed van pas.
What's the name of the game?
pi_189864474
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:39 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Ik ook :Y ik werd doodongelukkig van dagenlang opdraven bij familie en geen tijd om er zelf van tw genieten. Dus nu is maar 1 halve dag voor familie (t ene jaar eigen t volgende jaar schoonfamilie) en de rest gewoon thuis. Wij lopen de rest vh jaar ook de deur niet plat bij familie dus dit voelt voor ons als een fijne balans :Y

Voor jezelf kiezen ftw *O*
Dat hebben wij dus ook gedaan. Mijn familie vond het jammer, maar begreep het wel. De schoonfamilie was erg verbolgen en geven nog regelmatig steekjes. Maar dat kan me niet schelen, we hebben gewoon nu ook tijd voor onszelf om onze eigen herinneringen te maken als gezin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_189864482
Wat zou JIJ willen met kerst? Dus even niet bedenken wat anderen van je verwachten en of het mogelijk is, maar wat zou JIJ willen als alles kon?

Ik vind het jammer dat er zo de nadruk op ligt dat mensen met kerst bij elkaar zouden moeten zijn. Ik vind dat altijd wat schijnheilig. Waarom persé met kerst en niet een willekeurige andere dag?
Gelukkig kan mijn familie zich daar aardig in vinden, dus we gaan ergens voor of na kerst met zn allen afspreken om een leuke dag te hebben.
Schoonfamilie is meer van het hoort zo dus het moet, met kerst.
Maar dit jaar wordt het waarschijnlijk met de kerst met de schoonfamilie iets doen en een kerstdag helemaal niks doen, thuis.

Nu is het anders als je alleen bent denk ik, want juist door dat alles om je heen "kerst" en "gezellig samen" e.d. uitademt, ligt er nog meer de nadruk op dat je alleen bent. En ik denk dat dat behoorlijk eenzaam kan voelen...

Als die "verplichte" dingen met kerst niet haalbaar zijn, toch kijken naar een alternatief. Je kan het nooit voor iedereen goed doen, doe het dan tenminste voor jezelf goed :* (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189865186
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat hebben wij dus ook gedaan. Mijn familie vond het jammer, maar begreep het wel. De schoonfamilie was erg verbolgen en geven nog regelmatig steekjes. Maar dat kan me niet schelen, we hebben gewoon nu ook tijd voor onszelf om onze eigen herinneringen te maken als gezin.
Precies daarom inderdaad :D en wij krijgen nu nog steeds een "echt niet? Wat jammer!" maar nee, echt niet :+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_189875265
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:20 schreef summer2bird het volgende:
Hoi,

heeft iemand ook zo'n moeite met de kerst.
Ik heb al een maand of 2 steeds meer paniekaanvallen en huilbuien nu de kerst dichterbij komt. Vroeger had ik er altijd zo'n zin in maar sinds er 2 jaar geleden de situatie totaal veranderde en vorig jaar een kutkerst was, kijk ik er nu zo tegenop.

Ik begin me meer alleen te voelen en meer paniek te krijgen nu er steeds meer kerstzooi in de winkels ligt, meer van die liedjes enzovoort.
Het ligt bij mij aan dat ik dan 3 dagen naar familie moet die ik totaal niet zie staan en zij mij niet. Alternatief is ruzie met moeder en alleen thuis.

Ik haat de feestdagen en verjaardagen zowiezo al maar kerst mag van mij een pijnlijke dood sterven.
Ha die zomervogel, wat naar dat jij je zo voelt tijdens de kerstdagen. Heb je geen afleiding of een activiteit die je kan ondernemen (in huis of buitenhuis)? En anders zijn wij op FOK! hier voor jou.

Als HoS werk ik alle dagen van het jaar en ben ik blij als ik op eerste kerstdag eventjes geen dossiers krijg bezorgd of stukken die ik moet ondertekenen. Maar het alleen zijn voel ik vaak wel. Maar dan is het de kunst om iets anders te doen wat je met iemand niet zou kunnen doen.
pi_189875368
Wat naar om je nu zo te voelen!

Probleemgericht:
- heb je overbruggingszorg? Kan je in ieder geval bij een huisarts of POH GGZ terecht? Zo nee, informeer ernaar. Weten dat er hulp is, zij het mogelijk minder perfect, voelt misschien ook minder hulpeloos.
- heb je vrienden of kennissen met wie je een dagdeel wat kan doen? Bijvoorbeeld kerstavond of tweede kerstdag?
- als je dan toch op familiebezoek gaat: stel je grenzen, denk hier ook goed van tevoren over na. Hoe is het zo prettig mogelijk?


Of ik het herken: ja. Niet paniek en depressief, wel een melancholie en goed nadenken over wat ik wel of niet wil met de feestdagen, om het houdbaar te houden. Jammer, want in essentie hou ik wel van de kerstsfeer.

Dus in mijn geval dit jaar:
1. absoluut niet overnachten.
2. Als ik ‘s middags kom en ‘s avonds mee-eet, wil ik ook even naar buiten wandelen. Gezellig als mensen meegaan, anders lekker alleen. Frisse neus, meer ruimte om je heen.
3. Beseffen dat je er bent voor de gezelligheid èn ter behoud van een goede relatie. Soms even slikken.
4. Op de terugweg kunnen ventileren erover met mn vriend (dat heb jij helaas niet vrees ik).
pi_189883268
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 22:45 schreef Ewout28 het volgende:
Misschien een heel vreemd idee, maar even out-of-the-box thinking ... zijn er geen reizen of evenementen voor singles tijdens kerst?
Dus dat je zowel niet naar je familie gaat, en ook niet alleen thuis zit? Maar een alternatief bedenkt?
Ik weet natuurlijk ook niet hoe oud je bent, of de financiën zo'n reis toelaten, etc etc. Maar misschien goed/leuk om over dit soort dingen na te denken.
Ben pas verhuisd, dus dat gaat nu nog niet lukken. Misschien iets voor een ander jaar :)
Twiddel
pi_189883280
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 23:48 schreef Cockwhale het volgende:
Je haat kerst niet, je haat het feit dat je geen liefde en samenheidsgevoel hebt/ervaart, en kerst maakt je hier bewust van.

Of je gaat in dit gevoel mee, of je doet er iets aan (eventueel met hulp). Je hoeft niet alleen te zijn.
Dat klopt wel zo'n beetje.
Twiddel
pi_189883310
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Maar heb je letterlijk niemand, TS? Er moet toch iemand zijn waar je op terug kan vallen?
Niet echt. Ik heb mijn moeder nog maar die woont bij haar nieuwe vriend waar ik niet goed mee kan.
Misschien kan ik wat met mijn beste vriendin doen, sprak haar vandaag en realiseerde me dat zij misschien ook alleen is.
Twiddel
pi_189883356
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 11:55 schreef -marz- het volgende:

[..]

Als je er zelf een keuze over maakt helpt dat misschien tegen de paniek en depressie.

Het is vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je je beter zal voelen als het jouw eigen keuze is hoe je die 2-3 dagen besteedt. Zelfs als dat betekent dat je dan ruzie met je moeder hebt.

Zie het desnoods als een les in voor jezelf kiezen, dat komt altijd goed van pas.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 12:48 schreef Nijna het volgende:
Wat zou JIJ willen met kerst? Dus even niet bedenken wat anderen van je verwachten en of het mogelijk is, maar wat zou JIJ willen als alles kon?

Ik vind het jammer dat er zo de nadruk op ligt dat mensen met kerst bij elkaar zouden moeten zijn. Ik vind dat altijd wat schijnheilig. Waarom persé met kerst en niet een willekeurige andere dag?
Gelukkig kan mijn familie zich daar aardig in vinden, dus we gaan ergens voor of na kerst met zn allen afspreken om een leuke dag te hebben.
Schoonfamilie is meer van het hoort zo dus het moet, met kerst.
Maar dit jaar wordt het waarschijnlijk met de kerst met de schoonfamilie iets doen en een kerstdag helemaal niks doen, thuis.

Nu is het anders als je alleen bent denk ik, want juist door dat alles om je heen "kerst" en "gezellig samen" e.d. uitademt, ligt er nog meer de nadruk op dat je alleen bent. En ik denk dat dat behoorlijk eenzaam kan voelen...

Als die "verplichte" dingen met kerst niet haalbaar zijn, toch kijken naar een alternatief. Je kan het nooit voor iedereen goed doen, doe het dan tenminste voor jezelf goed :* (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).
Jullie hebben gelijk.
Ik ga vragen wat mijn beste vriendin doet met kerst want volgens mij is die ook alleen met de kerst.
Twiddel
pi_189883442
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 07:46 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat naar om je nu zo te voelen!

Probleemgericht:
- heb je overbruggingszorg? Kan je in ieder geval bij een huisarts of POH GGZ terecht? Zo nee, informeer ernaar. Weten dat er hulp is, zij het mogelijk minder perfect, voelt misschien ook minder hulpeloos.
- heb je vrienden of kennissen met wie je een dagdeel wat kan doen? Bijvoorbeeld kerstavond of tweede kerstdag?
- als je dan toch op familiebezoek gaat: stel je grenzen, denk hier ook goed van tevoren over na. Hoe is het zo prettig mogelijk?

Of ik het herken: ja. Niet paniek en depressief, wel een melancholie en goed nadenken over wat ik wel of niet wil met de feestdagen, om het houdbaar te houden. Jammer, want in essentie hou ik wel van de kerstsfeer.

Dus in mijn geval dit jaar:
1. absoluut niet overnachten.
2. Als ik ‘s middags kom en ‘s avonds mee-eet, wil ik ook even naar buiten wandelen. Gezellig als mensen meegaan, anders lekker alleen. Frisse neus, meer ruimte om je heen.
3. Beseffen dat je er bent voor de gezelligheid èn ter behoud van een goede relatie. Soms even slikken.
4. Op de terugweg kunnen ventileren erover met mn vriend (dat heb jij helaas niet vrees ik).
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar degene die mij nog behandeld van de kliniek waar ik van kom dat het niet fantastisch gaat.
Dus ik hoop dat daar wat uit komt anders bel ik de huisarts deze week.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twiddel
pi_189886987
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2019 18:52 schreef summer2bird het volgende:

[..]

[..]

Jullie hebben gelijk.
Ik ga vragen wat mijn beste vriendin doet met kerst want volgens mij is die ook alleen met de kerst.
^O^ misschien kunnen jullie wel samen iets doen.

Goed dat je de mail hebt gestuurd en anders inderdaad de huisarts bellen, niet te lang mee wachten hoor!
Wat jammer dat je weinig nazorg krijgt, is daar een wachtlijst voor of is het er gewoon niet?
Sterkte
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 10 november 2019 @ 22:18:48 #44
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189887805
IK ben gek op Kerst, maar minder om dat met mijn moeder te vieren. Maar ja, dat is nou eenmaal een verplicht nummertje. Dus ik ga Kerstdag naar haar, tegen een uur of half vier, met lekkers om samen te eten en te snoepen.

Ik kijk van tevoren wat er op tv is. We praten wat, eten dan samen, zitten nog wat na en praten weer wat, en om 20.00 het nieuws en dan samen een mooie film kijken. Gelukkig hebben we daarin dezelfde smaak, detective of thriller of iets klassieks zoals Scrooge of dat toneelstuk van die alleenstaande oude vrouw en haar butler, same procedure as last year. Of een oude Hitchcock, liefst zwart-wit of mrs. Marple. Of een potje kaarten, kan ook.

Je moet er niet tegen op kijken als tegen een hoge berg. Zie mijn onderschrift ... laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek.
Dus laat je niet gek maken om 3 dagen met die familie door te brengen. Je moeder, ja, dat is een verplicht nummertje. Is je moeder 3 dagen bij de familie, dan doe je het ook: , een dag ga je naar de verzamelde familie met lekker eten en misschien een fles wijn, het is tenslotte feest. Doe gewoon een beetje mee en vermoedelijk valt het dan ook mee. Maak het allemaal niet ingewikkeld, zo moeilijk is het niet. Het zin gewoon sociale vaardigheden die je hebt en anders speel je maar dat je ze hebt.
Mensen praten over het algemeen graag. Nou, geef ze daar dan volop de gelegenheid voor. Laat ze hun (vaak saaie en onnozele) verhalen en roddels vertellen. Of over beroemdheden.
En jij zegt; ... hmmm, oh, tismewat. Om 10 uur begin je te gapen en om half elf begin je je boeltje bij elkaar te zoeken, zegt dat het (weer) erg gezellig was maar dat je nu heel moe bent.

Verder denk ik, misschien moet je aktiever worden. Ik weet niet hoe je een nieuwe kennissenkring probeert op te bouwen, maar misschien moet je beginnen met dingen voor anderen te doen. Vrijwilligerswerk, er zijn miljoenen mensen die moeite hebben met zulke feestdagen. Misschien kun je je voor een Kerstdag of de Kerstavond in het bejaardenhuis melden, om wat te helpen met de maaltijd te serveren en een praatje te maken.
Dat zou jou goed doen, je zou goed doen voor anderen, en je zou een heel goede reden hebben om niet 3 dagen bij die familie te moeten hangen. Je mag gerust een beetje liegen. Dag voor Kerst, zo vertel je, het vrijwilligerswerk moeten we samen alles voorbereiden, Eerste Kerstdag het vrijwilligerswerk met de oudjes en de tweede KERSTDAG ga je "gezellig" met je moeder en / of je familie een halve dag mee vieren.

Je moet (SOCIAAL) wat handiger worden, en ik denk ook wat assertiever.
Het is VOOR ONS een beetje moeilijk om gerichter tips te geven. In je profiel staat dat je een vrouw bent maar hoe oud ongeveer zou ook wel handig zijn geweest. Iemand van 24 of iemand van 43 of van 62, kan jij allemaal zijn met een nog levende moeder. En dat maakt toch enig verschil!

IK wens jou toch !! een prettige Kerst. Het is maar wat je er zelf van maakt, en hoe je dat ervaart zit vooral tussen je oren.

^O^ :W

[ Bericht 5% gewijzigd door LeesFoknl op 10-11-2019 22:26:22 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  zondag 10 november 2019 @ 22:31:51 #45
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189888055
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2019 18:52 schreef summer2bird het volgende:

[..]

[..]

Jullie hebben gelijk.
Ik ga vragen wat mijn beste vriendin doet met kerst want volgens mij is die ook alleen met de kerst.
Dat je daar nu pas aan denkt !? Maar je hebt nog 6 weken om iets te bedenken en te regelen.

Succes !!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_189889782
Ik ben met kerst waarschijnlijk alleen dus ja ik voel je pijn wel :'(
pi_189890300
Ik sleep me elk jaar met oxazepam door de kerst heen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_189892824
Neem je wintervitaminnen en als je tegen de kerst op ziet en familie/vrienden geen optie zijn, zou ik gewoon een warm land opzoeken en de kerst daar doorbrengen :).
  maandag 11 november 2019 @ 12:38:25 #49
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189893098
Ja maar dan moet je wel het geld ervoor hebben. En problemen komen vaak niet alleen. Bv. depressief, niet meer werken, minder inkomen, dus ook mnder leuke dingen kunne doen.

Schrik er overigens van hoeveel mensen opzien tegen Kerst, en bijna altijd omdat ze alleen die dagen moeten doorbrengen.
Zijn er waar jullie wonen geen Kerst vieringen of eten tijdens de Kerstdagen zelf voor eenzamen?
Of organiseer dan gewoon Kerstdag zelf iets. Als je niet wil tkoken dan vanaf 16 uur tot ....
Is toch de dag gebroken en vaak hou je er nog contacten of zelfs vriendschappen aan over.

Begin een telefoon contact lijn in je omgeving, via gemeenteblaadjes doe je een oproep, of via facebook. Of praat eens met WMO of ze je niet kunnen helpen zo iets op te zetten.
Hier in de wijk gaat een groep mensen iedere tweede maandag samen inkopen, koken, eten, afwassen opruimen en praatje maken. Draait al jaren met gemiddeld 10-12 bezoekers.

Heb je een kat, begin in jouw wijk of dorp een kattenvrienden clubje. Maakt niet uit, maar doe IETS. Laat je niet teveel in je zielig voelen gaan. Dat brengt zeker niets.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_189893114
Heb jij dit ook? @Wereldgozer
-
pi_189893146
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 12:39 schreef Anneloos het volgende:
Heb jij dit ook? @:wereldgozer
Pestpleuris Kerssemus
pi_189893151
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 12:42 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

Pestpleuris Kerssemus
Krijg toch de...
-
  maandag 11 november 2019 @ 12:45:59 #53
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_189893191
Lijkt mij dat Anneloos en Wereldgozer samen de Kerst gaan doorbrengen. Lekker samen vitten op Kerst en alles dat er bij hoort. Word het op die manier toch nog een gezellige Kerst voor die twee.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_190014295
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 12:45 schreef LeesFoknl het volgende:
Lijkt mij dat Anneloos en Wereldgozer samen de Kerst gaan doorbrengen. Lekker samen vitten op Kerst en alles dat er bij hoort. Word het op die manier toch nog een gezellige Kerst voor die twee.
Wie weet als hij lief doet.. ~:)
-
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:01:37 #55
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_190019956
Moet je "hem" vragen
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_190031069
Ja het is voor de meeste van mijn generatiegenoten (millennials) een hele opgave om eens een paar dagen met familie door te brengen.
Veel bekenden reageren net zo krampachtig alsof ze naar Alcatraz worden gestuurd.

Het gezin als hoeksteen van de samenleving, daar sta ik voor.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_190033121
Klinkt inderdaad een beetje als een milennial ding : veel te hoge verwachtingen van alles en iedereen en daarom een leven vol teleurstellingen :)

Besef gewoon dat kerst net is als andere dagen, met een bijzonder randje. Maak het voor jezelf gewoon chill, maak een wandeling, zet een film op en ga even langs bij wat familie ofzo. Maak het je zelf toch aub niet zo lastig...
pi_190034293
Ik heb een 4 seasons depressie _O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 november 2019 @ 13:30:48 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190036935
Kerst is voor veel mensen inderdaad een kutperiode. Zelf heb ik dat ook een aantal jaar gehad. Oplossing: ik ging dan in die periode gewoon in m'n eentje op reis naar één of ander apenland.

Met kerst Life of Brian kijken met een stel andere backpackers in een vaag hostel in Oost Jeruzalem. Been here, done that! :')

Ook kerst/ oud/ nieuw gevierd in Colombia, Peru, Uganda, Zanzibar, Cuba. Millennium vieren in Honduras was ook epic _O_. Ook regelmatig dates gehad op die reizen, zowel met locals (Zuid Amerika :') )als andere reizigers. Zelfs een keer een "echte" relatie aan overgehouden met een backpackster uit NL, wat nog redelijk lang stand heeft gehouden daarna.

Of het nu nog zou werken weet ik niet want dit was in de 90's toen mensen op reis nog niet de hele dag autistisch met hun ssmartphone bezig waren, maar wat heb je te verliezen?

Het enige nadeel is dat vliegtickets rond die data altijd peperduur zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door SeLang op 20-11-2019 13:36:06 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190198404
Even een oud topic omhoog schoppen. Opvallend hoeveel mensen in dit topic eigenlijk weinig hebben met die 'feestmaand' die nu voor de deur staat. Eerlijk is eerlijk: ik kijk er ook niet bepaald naar uit. En in mijn geval slaat @Cockwhale de spijker redelijk op de kop. Maar los van die vier feestdagen in december (Pakjesavond, Kerstdagen en Oudejaarsdag) blijven er natuurlijk voldoende gewone dagen over. Wat let ons om daarop leuke dingen te doen? Ik heb n.a.v. dit topic een aantal meets voor in de maand december in het meet-topic ingepland. Misschien zit daar ook iets voor jullie bij?
pi_190198803
Dan ga je daar toch niet naartoe?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')