abonnement Unibet Coolblue
pi_189845263
Dit is de eerste keer dat ik mijn boekje open klap - al dan niet onder een anoniem pseudoniem. Dit is tevens de eerste keer, en waarschijnlijk de laatste keer, dat ik de durf en het lef heb om mijn heil te zoeken op een online forum. Ik weet niet eens wat ik zelf moet typen op dit moment.

Om een korte samenvatting te schetsen van de afgelopen drie jaar - de jaren die toch wel het meest hebben bijgedragen aan mijn motivatie om dit bericht te schrijven: sinds drie jaar is het uit met mijn ex waar ik mee samenwoonde. Dit liep samen met mijn zoektocht naar mentale zorgverlening, aangezien ik met verslavings- en concentratieproblemen kampte. Net vóór het uitging begonnen aan een groepstraject bij PSYQ voor ADHD-patiënten, helemaal leuk. Tweede dag kregen we voorlichting over medicijnen als Ritalin, Concerta en Dexamfetamine. Tijdens deze voorlichting werden deze medicijnen behoorlijk gepromoot. Vanuit mijn jeugd had ik van horen zeggen dat zulke medicijnen verslavend waren. Gewaarschuwd mens telt voor twee, nietwaar? Zodoende vroeg ik in hoeverre die medicijnen verslavend zouden kunnen zijn, gezien mijn geschiedenis op dat vlak. De dienstdoende psychiater geeft aan dat verslaving nooit is aangetoond.

Prima. Geef me die shit.

Nou, zo geschiedde. Ik zou ook liegen als ik zeg dat het me niet heeft geholpen. Ik werd in een korte tijd een compleet ander mens. Een mens wat ik ergens nu nog ben. Ik las opeens veel, vond het leuk om me ergens in te verdiepen, kon me ergens langere tijd op concentreren, hield me afzijdig van sociale contacten, of in ieder geval daar waar het té persoonlijk werd.
In 't kort, ik werd een stuudje.

Dit was ik nooit geweest - en het beviel me wel. Het beviel me wel om eens degene te zijn die uit zichzelf 's avonds nog even wat wiskunde-oefeningen ging doen. Dit heb ik twee jaar zonder al teveel twijfels doorgezet. Af en toe wel confrontaties met mijn geweten en lichamelijke klachten, die ik dan nietsontziend uit de wegging. Maar dat ontwijken gaat inmiddels niet meer. Om een beeld te scheppen: drie jaar later ben ik bijna overal bang voor als ik in mijn eentje ben. Ik durf vrouwen niet langer aan te kijken dan nodig is om ook maar twijfel van een confrontatie op te wekken. Ik durf mijn mening niet uit te spreken. Het enige wat ik durf is mijn goedbetaalde baan voort te zetten - onder de pillen. Ik ben aan het afbouwen, maar ik ben absurd onzeker over mijn eigen prestaties. Ik ben bang als ik die pil niet heb, dat ik het werk helemaal niet leuk vind (werk in de IT).

Ik heb in 't algemeen een zeer relaxte jeugd gehad, maar heb een paar heftige jaren gekend tijdens de middelbare schooltijd. Sindsdien is mijn standaard-uitweg om iets niet te hoeven voelen de welbekende weg der genotsmiddelen geweest. Ik heb het gevoel dat ik nu op een kruispunt sta waarbij ik nog kan kiezen om een andere weg in te slaan, maar ik ben zo wanhopig op zoek naar iemand die mij kan voorzien van wijze raad. Of niet-wijze raad, mag ook.

Ik snap dat de inhoud van mijn bericht misschien niet overeenstemt met de dramatiek die de onderwerpregel van het topic teweegbrengt. Echter, ik loop voor mijn gevoel al jaren in cirkels, durf geen hulp te vragen en bekleed steeds vaker de slachtofferrol - wat ik verafschuw. Laat enige luchtigheid van het bericht je niet op het verkeerde been zetten.
pi_189845415
Ga eens met een loopbaancoach op zoek naar wat je zelf nu echt leuk vindt om te doen?
En ook naast je baan kun je voldoening halen uit vrijwilligerswerk, mantelzorg, spiritualiteit of religie. Werk is maar een deeltje van je leven..
dag
pi_189845984
Waarom ben je aan het afbouwen? Je ADHD is niet ineens over, toch?
Je raekt an de dinge geweun.
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 8 november 2019 @ 08:56:41 #4
357044 Budapestenaar
pi_189846165
TS, ik heb je topic verplaatst naar R&P en de TT aangepast.

Ontopic: ik wens je heel veel sterkte met je problemen. Ik hoop dat je hier wijze raad krijgt, maar zou je toch willen adviseren om de stap naar professionele hulpverlening te maken. Is een gesprek met je huisarts echt zo’n grote stap voor je?

[ Bericht 68% gewijzigd door Budapestenaar op 08-11-2019 09:03:33 ]
  vrijdag 8 november 2019 @ 09:04:50 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189846255
Dus aan de ene kant functioneer je goed met deze pillen, maar aan de andere kant wil je eraf omdat het je contacten met vrouwen in de weg staat?

Dan vraag ik me als eerste af of dat laatste inderdaad zo is. Misschien is het meer een kwestie van de stappen nog niet hebben gezet om met ‘je nieuwe zelf’ je sociale leven op te bouwen. Dat voelt natuurlijk anders dan toen je nog optimaal ADHD’er was en onder invloed van genotsmiddelen functioneerde.

Mijn idee is dat je wel wat advies kan gebruiken in je afweging om wel of niet je pillen af te bouwen. Om te weten of je overwegingen daarbij wel kloppen.
The love you take is equal to the love you make.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 12 november 2019 @ 11:46:05 #6
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_189906145
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 08:38 schreef Messina het volgende:
Waarom ben je aan het afbouwen? Je ADHD is niet ineens over, toch?
Dit.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_189907953
Van die pillen zou je juist meer socialer moeten worden
pi_189907962
Ik ken overigen iemand die 7 ritalin pillen per dag slikt en als die ze niet krijgt of minder dan wordt die gek. Hij heeft een hoge functie bij de belastingdienst, dus ja misschien is hij ook wel verslaafd ergens. Maar is dat dan erg?
pi_189908077
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:57 schreef Harlekien het volgende:
Ik ken overigen iemand die 7 ritalin pillen per dag slikt en als die ze niet krijgt of minder dan wordt die gek. Hij heeft een hoge functie bij de belastingdienst, dus ja misschien is hij ook wel verslaafd ergens. Maar is dat dan erg?
Moeilijk te zeggen. Als je daadwerkelijk ADHD/ADD hebt en je geen Ritalin krijgt, dan merk je inderdaad de narigheid van je neurologische stoornis/afwijking.
Ritalin is simpelweg enkel een korte onderdrukking van klachten. Of het met verslaving te maken heeft is lastig om te beoordelen als buitenstaander. Klachten van ADHD of ADD zijn vervelend voor de patient omdat er vaak meer vooraf is gegaan.
Bij een hoge functie ervaar je prestatiedrang maar ook druk. Als je dan goed moet focussen en je concentratie volledig erbij hebben, dan heb je die medicatie absoluut nodig. Wanneer je focus en concentratie wegvalt door prikkels dan kan je zeer geirriteerd of boos of moedeloos reageren.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_189908122
En de link tussen verslaving en Ritalin bij ADHD/ADD is nog niet geheel duidelijk. Vaak zijn mensen met deze klachten meer verslavingsgevoelig dan anderen.

Dat komt puur door slechte prikkelverwerking het snel zoeken van 'thrills' wanneer er juist behoefte is aan meer prikkels. Dat kan o.a in drugs, adrenaline, gokken, cafeine etc.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_189908251
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:57 schreef Harlekien het volgende:
Ik ken overigen iemand die 7 ritalin pillen per dag slikt en als die ze niet krijgt of minder dan wordt die gek. Hij heeft een hoge functie bij de belastingdienst, dus ja misschien is hij ook wel verslaafd ergens. Maar is dat dan erg?
Ja, dat zijn pillen die een paar uur afgifte hebben. Die worden vergoed door de verzekeraar.

Hoge functie belastingdienst zegt mij niks. Want ik werk er boven en het is een rotzooi. Laat ik maar niet beginnen over de basis, want die is er niet.
In Super Bomberman, the evil Carat Diamond and his cohort, the scientist Dr. Mook, were holding a Robot Tournament with robots specially designed with combat and offensive capabilities. Hoping to steal Bomberman's advanced combat capabilities, Diamon
pi_189908263
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:56 schreef Harlekien het volgende:
Van die pillen zou je juist meer socialer moeten worden
Ik vraag mij af of je ze ooit hebt gebruikt....
In Super Bomberman, the evil Carat Diamond and his cohort, the scientist Dr. Mook, were holding a Robot Tournament with robots specially designed with combat and offensive capabilities. Hoping to steal Bomberman's advanced combat capabilities, Diamon
pi_189908292
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:20 schreef Coolblack het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of je ze ooit hebt gebruikt....
Zeker.
pi_189908376
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:22 schreef Harlekien het volgende:

[..]

Zeker.
Ik probeerde trouwens niet bot over te komen.
Mijn fout.
In Super Bomberman, the evil Carat Diamond and his cohort, the scientist Dr. Mook, were holding a Robot Tournament with robots specially designed with combat and offensive capabilities. Hoping to steal Bomberman's advanced combat capabilities, Diamon
  Moderator dinsdag 12 november 2019 @ 21:38:54 #15
441859 crew  Lenny77
pi_189915191
Ik weet van een psychiater dat je vanaf een jaar of 2 met Rilatine last kan gaan krijgen van depressieve gevoelens enz en dat dat in het oog gehouden moet worden.
Ik weet niet of dit bij jou van toepassing is natuurlijk.
Ik zou er wel verder mee gaan!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_189916442
Ritalin en vooral dextro-amfetamine werkt ook anders op adhd'ers en mensen zonder adhd...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')