abonnement Unibet Coolblue
pi_189842507
Ik las net in een topic een reactie over dat mensen eenzaam zijn en dat het gesprek met de cassière hun enige contact is dagelijks. Nu zie je al dat een Jumbo bijvoorbeeld hierop inspeelt met "kletskassa's" waar mensen dus een praatje mogen maken. En de mensen daarachter dus ook niet verwachten dat ze direct geholpen worden.

Allemaal leuk en aardig maar ik hoor dat eenzaamheid steeds vaker. Gerard Joling zag ik laatst ook weer in een reclame voor een of andere loterij die dan doneert aan eenzame ouderen.

Ik vraag me oprecht af of dit niet een gevalletje is waar mensen zitten te zeiken over problemen die ze zelf kunnen oplossen. Waarom gaan de eenzame ouderen niet bij elkaar zitten? Als ze naar de supermarkt kunnen, kunnen ze ook naar de buurvrouw.

Ouderen met ziektes die niet uit bed kunnen komen enzo is een ander verhaal, maar die komen ook sowieso niet in de supermarkt.

Denk ik hier echt te makkelijk over? Mis ik cruciale informatie? Wonen eenzame ouderen echt alleen, zonder andere mensen in de buurt?

Wat vinden jullie?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_189843084
Deze mensen weten zelf vaak ook niet wie er nog meer eenzaam zijn, en hebben niet de sociale vaardigheden en contacten om (bijvoorbeeld) avondjes te organiseren.

Denk dat die mensen juist de hulp nodig hebben.
Moeten zij weten
pi_189843118
Zoals ik in dat topic al opperde. Bingo, kroeg, de alloude scootmobieler voor de lokale supermarkt die daar anders toch maar de hele dag halve liters zit te klappen.

Ik denk dat de kroeg nog de beste optie is. Die is er in elke stad of dorp en daar zitten vaak ook overdag mensen die ook niet veel te doen hebben en gezelschap zoeken. Kun je er ook nog eens een drankje bij krijgen, wat bij een kassa niet kan. Als andere gasten niet met je willen praten dan wil degene achter de bar dat vaak nog wel. Als zelfs die daar geen trek in heeft dan ligt je eenzaamheid heel misschien een beetje aan jezelf. Sommige mensen zijn gewoon eenzaam omdat ze zuur zijn.

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2019 22:56:11 ]
pi_189843343
- Mensen weten van elkaar niet dat ze eenzaam zijn en waar die anderen zitten

- niet alle eenzamen hebben dezelfde belangstelling. "Ouder" wil niet zeggen "we willen allemaal kaarten en bingo". Er is nogal een mismatch als je een bingoënde Frans bauerliefhebber bij een klassiekemuziekfanaat zet.

- mensen die eenzaam zijn, zijn dat vaak niet zomaar. Die hebben minder sociale vaardigheid om nieuwe contacten aan te knopen, of dusdanig veel ellende achter de rug dat ze minder vertrouwen in anderen hebben. Dat los je allemaal niet op door ze gewoon bij elkaar in een buurthuis te zetten.

In verpleeghuizen schijnt behoorlijk wat pesterij en uitsluiting te zijn. Terwijl ook daar veel mensen zitten die vinden dat ze te weinig aandacht van familie krijgen, in theorie is de oplossing dat ze elkaar gaan entertainen, in de praktijk is het niet zo makkelijk.

Vergelijk met twintigers die moeilijk aansluiting vinden op school of op het werk. Daar lukt het ook niet altijd.
pi_189844041
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:23 schreef MilkTea het volgende:
Ik las net in een topic een reactie over dat mensen eenzaam zijn en dat het gesprek met de cassière hun enige contact is dagelijks. Nu zie je al dat een Jumbo bijvoorbeeld hierop inspeelt met "kletskassa's" waar mensen dus een praatje mogen maken. En de mensen daarachter dus ook niet verwachten dat ze direct geholpen worden.

Allemaal leuk en aardig maar ik hoor dat eenzaamheid steeds vaker. Gerard Joling zag ik laatst ook weer in een reclame voor een of andere loterij die dan doneert aan eenzame ouderen.

Ik vraag me oprecht af of dit niet een gevalletje is waar mensen zitten te zeiken over problemen die ze zelf kunnen oplossen. Waarom gaan de eenzame ouderen niet bij elkaar zitten? Als ze naar de supermarkt kunnen, kunnen ze ook naar de buurvrouw.

Ouderen met ziektes die niet uit bed kunnen komen enzo is een ander verhaal, maar die komen ook sowieso niet in de supermarkt.

Denk ik hier echt te makkelijk over? Mis ik cruciale informatie? Wonen eenzame ouderen echt alleen, zonder andere mensen in de buurt?

Wat vinden jullie?
Eenzaam kun je ook zijn als je omringd bent door ik weet niet hoeveel mensen. Eenzaamheid gaat om gebrek aan connectie. En dat is deels doordat mensen die eenzaam zijn minder makkelijk connectie maken, maar anderzijds door een maatschappelijke ontwikkeling waarbij mensen meer op zichzelf aangewezen zijn en connecties dus ook minder snel natuurlijk vormen. Daar zijn mensen die minder talent hebben op dit vlak de dupe van.

Mensen zijn sociale wezens. En als het sociale contact dat je hebt niet verder gaat dan oppervlakkig dan kan dat heel ingrijpend zijn.

Dat gaat Jumbo echt niet oplossen met een kassa waar je kan kletsen.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 8 november 2019 @ 02:08:15 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_189844994
Kletskassa's :') houdt toch op. Daar blijft het bij een oppervlakkig praatje met iemand die niet op een wederzijdse manier een connectie wilt met iemand maar gewoon dienst verleent.

Ook wordt er veel te veel nadruk gelegd op eenzaamheid bij ouderen waardoor andere groepen volledig ondergesneeuwd worden. Laatst was het de week van de eenzaamheid en zowat alle projecten waren bestemd voor 65+ers.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_189845003
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:23 schreef MilkTea het volgende:
Ik las net in een topic een reactie over dat mensen eenzaam zijn en dat het gesprek met de cassière hun enige contact is dagelijks. Nu zie je al dat een Jumbo bijvoorbeeld hierop inspeelt met "kletskassa's" waar mensen dus een praatje mogen maken. En de mensen daarachter dus ook niet verwachten dat ze direct geholpen worden.

Allemaal leuk en aardig maar ik hoor dat eenzaamheid steeds vaker. Gerard Joling zag ik laatst ook weer in een reclame voor een of andere loterij die dan doneert aan eenzame ouderen.

Ik vraag me oprecht af of dit niet een gevalletje is waar mensen zitten te zeiken over problemen die ze zelf kunnen oplossen. Waarom gaan de eenzame ouderen niet bij elkaar zitten? Als ze naar de supermarkt kunnen, kunnen ze ook naar de buurvrouw.

Ouderen met ziektes die niet uit bed kunnen komen enzo is een ander verhaal, maar die komen ook sowieso niet in de supermarkt.

Denk ik hier echt te makkelijk over? Mis ik cruciale informatie? Wonen eenzame ouderen echt alleen, zonder andere mensen in de buurt?

Wat vinden jullie?
Alle goede bedoelingen ten spijt, het is niet de taak van de Jumbo om hier op in te spelen.
pi_189845303
Eenzaamheid gaat over gemis aan zingevende contacten. En wat die zingeving is, is heel persoonlijk.

Dat los je niet voor iedereen op door mensen bij elkaar in de kroeg te zetten. Of een kletskassa in te richten. Of een kaartclubje te starten.
Voor een aantal mensen werkt dat prima, anderen kunnen daar helemaal niks mee. En zouden in die kroeg of in dat kaartclubje net zo hard eenzaam zitten te zijn.

Eenzaamheid hoort ergens ook bij het leven. Ik denk dat er weinig mensen zijn die zich nooit, op enige moment, in een bepaald aspect van hun leven, eenzaam voelen. En dat is niet per se verkeerd.

Als je gebrek aan zingevende contacten je bestaan gaat overheersen, dan wordt het een probleem.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_189846335
Wat men vaak vergeet is dat veel mensen een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad bij hun eigen eenzaamheid. Paar voorbeelden. mijn ouwe buurvrouw zat altijd over alles te klagen, na je vraag hoe het ging kreeg je een waterval aan klachten over alles en iedereen. Nee dan als je haar ziet loop je snel door, al die negativiteit zit niemand op te wachten. Een buurman verderop is ontzettend opdringerig en bemoeid zich overal mee, die nodig je dus ook al snel niet meer uit voor de koffie, sterker nog, ook die ontloop je.

Vaak jagen mensen zelf een heleboel bekenden weg, zijn ze bv nog een stel waar mensen leuk komen en overlijd de leuke, dan komen mensen niet meer want die hebben geen zin om bij de "pretverpester" van het stel te zitten.

Ik ken/kon ook zat oudere mensen en die hebben een rijk sociaal leven gewoon omdat ze erg tof zijn, ze hebben wat te vertellen maken een grapje, hebben een hobby van schilderen tot zelfs motorrijden ( de beste man reed zelfs nog met 84, helaas overleden omdat ineens al zijn organen besloten ermee te stoppen). Ze staan gewoon heel anders in het leven en die manier trekt ook mensen aan en ze hebben leuke dingen te vertellen.

Dit zie je trouwens bij elke leeftijden, dat door hun eigen gedrag ze heel veel mensen wegjagen, maar daar heeft eigenlijk niemand het over, men probeert ze weer bezig te houden en in contact te brengen met andere mensen maar aan hun gedrag is niets veranderd en 3x iemand horen klagen is nog wel te doen, maar niemand heeft zit om daar maanden naar te luisteren.
  vrijdag 8 november 2019 @ 09:16:29 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189846391
Ik snap die verwijtende toon niet in sommige posts. Als het hun eigen schuld is dat ze zich eenzaam voelen, dan moeten ze er maar niet op rekenen dat anderen zich daar om bekommeren?

Ik proef nogal een gebrek aan voorstellingsvermogen en ook niet al te veel empathie. Die neiging van eerst kijken of iemand er zelf meer aan had kunnen doen, want zo ja, dan moet je niet zeuren. Nou, gek hè, dat met zo’n mentaliteit bij je medemensen mensen zich eenzaam kunnen voelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_189847183
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:00 schreef DonnaNoble het volgende:
- Mensen weten van elkaar niet dat ze eenzaam zijn en waar die anderen zitten

- niet alle eenzamen hebben dezelfde belangstelling. "Ouder" wil niet zeggen "we willen allemaal kaarten en bingo". Er is nogal een mismatch als je een bingoënde Frans bauerliefhebber bij een klassiekemuziekfanaat zet.

- mensen die eenzaam zijn, zijn dat vaak niet zomaar. Die hebben minder sociale vaardigheid om nieuwe contacten aan te knopen, of dusdanig veel ellende achter de rug dat ze minder vertrouwen in anderen hebben. Dat los je allemaal niet op door ze gewoon bij elkaar in een buurthuis te zetten.

In verpleeghuizen schijnt behoorlijk wat pesterij en uitsluiting te zijn. Terwijl ook daar veel mensen zitten die vinden dat ze te weinig aandacht van familie krijgen, in theorie is de oplossing dat ze elkaar gaan entertainen, in de praktijk is het niet zo makkelijk.

Vergelijk met twintigers die moeilijk aansluiting vinden op school of op het werk. Daar lukt het ook niet altijd.
Is het dan niet de bedoeling dat er meer ingezet wordt op ouderen met gelijke intresses te koppelen? in mijn direct omgeving is het meer we koppelen een leuk jong ding aan een oud iemand en die gaan gezellig 1x per week koffie drinken en boodschapjes doen. Vraag me af of dat echt helpt.

Die sociale vaardigheid, sluipt dat erin of waren ze vroeger ook sociaal incapabel? hebben ze dan überhaupt een "niet eenzaam" bestaan geleid? of waren ze niet eenzaam omdat ze toch ergens een partner en eventueel kinderen hebben opgedaan? maar nu die kinderen niet elke dag meer komen en partner overleden is, toch bedenken dat ze best eenzaam zijn?

Uitsluiting, groepjes heb je overal. Je moet een bingoende Frans bauerliefhebber niet bij een klassiekemuziekfanaat zetten.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Eenzaam kun je ook zijn als je omringd bent door ik weet niet hoeveel mensen. Eenzaamheid gaat om gebrek aan connectie. En dat is deels doordat mensen die eenzaam zijn minder makkelijk connectie maken, maar anderzijds door een maatschappelijke ontwikkeling waarbij mensen meer op zichzelf aangewezen zijn en connecties dus ook minder snel natuurlijk vormen. Daar zijn mensen die minder talent hebben op dit vlak de dupe van.

Mensen zijn sociale wezens. En als het sociale contact dat je hebt niet verder gaat dan oppervlakkig dan kan dat heel ingrijpend zijn.

Dat gaat Jumbo echt niet oplossen met een kassa waar je kan kletsen.
En toch zijn die mensen enorm blij met het praatje bij de kassa, waarom dan niet met andere ouderen? Niet dat ik denk dat een supermarkt keten dit probleem hoort op te lossen, die wil gewoon zieltjes winnen en de mensen die snel willen winkelen pakken lekker de zelfscan.

Daarnaast moeten ze niet verwachten dat na 2x meeten iedereen diepgaande gesprekken met elkaar gaat voeren, ook daar is tijd voor nodig, elkaar leren kennen, vertrouwen winnen etc. Zo gaat dat al als je jong bent.

quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 04:53 schreef Cat-astrophe het volgende:
Eenzaamheid gaat over gemis aan zingevende contacten. En wat die zingeving is, is heel persoonlijk.

Dat los je niet voor iedereen op door mensen bij elkaar in de kroeg te zetten. Of een kletskassa in te richten. Of een kaartclubje te starten.
Voor een aantal mensen werkt dat prima, anderen kunnen daar helemaal niks mee. En zouden in die kroeg of in dat kaartclubje net zo hard eenzaam zitten te zijn.

Eenzaamheid hoort ergens ook bij het leven. Ik denk dat er weinig mensen zijn die zich nooit, op enige moment, in een bepaald aspect van hun leven, eenzaam voelen. En dat is niet per se verkeerd.

Als je gebrek aan zingevende contacten je bestaan gaat overheersen, dan wordt het een probleem.
Tuurlijk is iedereen wel eens eenzaam, maar dat is anders dan een eenzaam bestaan. Ik ben van mening dat het ook vaak de mindset is van mensen. "Mijn kinderen komen niet vaak genoeg langs dus nu ben ik eenzaam." en dan gaan ze lekker verbitterd lopen doen waardoor steeds minder mensen met hun om willen gaan.

De oma van mijn vriendin zit in een verzorgingstehuis. Daar worden veel dingen georganiseerd. Behalve op zondag. Ik heb het daar wel eens met haar over gehad en ze vind zondag dan ook een rot dag. Vooral als er verder niemand langskomt van de kinderen/kleinkinderen.

Ben je dan eenzaam? of voel je je die zondag eenzaam? Is het een mogelijkheid ZELF met de mensen waar je de rest van de week mee optrekt iets te organiseren af en toe? Ik vind het lastig.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  vrijdag 8 november 2019 @ 12:33:48 #12
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189848973
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 09:16 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap die verwijtende toon niet in sommige posts. Als het hun eigen schuld is dat ze zich eenzaam voelen, dan moeten ze er maar niet op rekenen dat anderen zich daar om bekommeren?

Ik proef nogal een gebrek aan voorstellingsvermogen en ook niet al te veel empathie. Die neiging van eerst kijken of iemand er zelf meer aan had kunnen doen, want zo ja, dan moet je niet zeuren. Nou, gek hè, dat met zo’n mentaliteit bij je medemensen mensen zich eenzaam kunnen voelen.
Ik snap je punt, maar ik denk dat veel mensen zichzelf zijn tegen gekomen door te aardig te zijn. Dan hou je het liever bij je bekende kleine circel waarin je je prettig voelt, en wil je niet meer je vingers branden aan bv iemand die gaat claimen, echt veel energie gaat kosten of mogelijk gaat stalken. Klinkt hard, maar zo stel ik het mij voor in elk geval. Zou wat voorbeelden kunnen noemen, maar is wat persoonlijk en iedereen is anders en interpreteert dingen op zijn of haar eigen manier. Het is dan zielig idd, maar soms doen mensen dingen uit zelfbescherming.

Woon zelf naast een bejaarden tehuis hoor, heeft mijn oma ook nog in gezeten. Ik loop er regelmatig voorbij en zwaai dan even naar de oude mensen die in hun kamertje zitten en mij toevallig voorbij zien stiefelen. Voor je het weet zit je er zelf ook denk ik dan, en dan wil je het ook prettig en gezellig hebben...
pi_189849043
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 09:10 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Wat men vaak vergeet is dat veel mensen een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad bij hun eigen eenzaamheid. Paar voorbeelden. mijn ouwe buurvrouw zat altijd over alles te klagen, na je vraag hoe het ging kreeg je een waterval aan klachten over alles en iedereen. Nee dan als je haar ziet loop je snel door, al die negativiteit zit niemand op te wachten. Een buurman verderop is ontzettend opdringerig en bemoeid zich overal mee, die nodig je dus ook al snel niet meer uit voor de koffie, sterker nog, ook die ontloop je.

Vaak jagen mensen zelf een heleboel bekenden weg, zijn ze bv nog een stel waar mensen leuk komen en overlijd de leuke, dan komen mensen niet meer want die hebben geen zin om bij de "pretverpester" van het stel te zitten.

Ik ken/kon ook zat oudere mensen en die hebben een rijk sociaal leven gewoon omdat ze erg tof zijn, ze hebben wat te vertellen maken een grapje, hebben een hobby van schilderen tot zelfs motorrijden ( de beste man reed zelfs nog met 84, helaas overleden omdat ineens al zijn organen besloten ermee te stoppen). Ze staan gewoon heel anders in het leven en die manier trekt ook mensen aan en ze hebben leuke dingen te vertellen.

Dit zie je trouwens bij elke leeftijden, dat door hun eigen gedrag ze heel veel mensen wegjagen, maar daar heeft eigenlijk niemand het over, men probeert ze weer bezig te houden en in contact te brengen met andere mensen maar aan hun gedrag is niets veranderd en 3x iemand horen klagen is nog wel te doen, maar niemand heeft zit om daar maanden naar te luisteren.
Truth
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_189849492
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 09:10 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Wat men vaak vergeet is dat veel mensen een behoorlijke vinger in de pap hebben gehad bij hun eigen eenzaamheid. Paar voorbeelden. mijn ouwe buurvrouw zat altijd over alles te klagen, na je vraag hoe het ging kreeg je een waterval aan klachten over alles en iedereen. Nee dan als je haar ziet loop je snel door, al die negativiteit zit niemand op te wachten. Een buurman verderop is ontzettend opdringerig en bemoeid zich overal mee, die nodig je dus ook al snel niet meer uit voor de koffie, sterker nog, ook die ontloop je.

Vaak jagen mensen zelf een heleboel bekenden weg, zijn ze bv nog een stel waar mensen leuk komen en overlijd de leuke, dan komen mensen niet meer want die hebben geen zin om bij de "pretverpester" van het stel te zitten.

Ik ken/kon ook zat oudere mensen en die hebben een rijk sociaal leven gewoon omdat ze erg tof zijn, ze hebben wat te vertellen maken een grapje, hebben een hobby van schilderen tot zelfs motorrijden ( de beste man reed zelfs nog met 84, helaas overleden omdat ineens al zijn organen besloten ermee te stoppen). Ze staan gewoon heel anders in het leven en die manier trekt ook mensen aan en ze hebben leuke dingen te vertellen.

Dit zie je trouwens bij elke leeftijden, dat door hun eigen gedrag ze heel veel mensen wegjagen, maar daar heeft eigenlijk niemand het over, men probeert ze weer bezig te houden en in contact te brengen met andere mensen maar aan hun gedrag is niets veranderd en 3x iemand horen klagen is nog wel te doen, maar niemand heeft zit om daar maanden naar te luisteren.
Klopt, op Fok zitten ze ook...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_189849583
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 13:02 schreef Godshand het volgende:

[..]

Klopt, op Fok zitten ze ook...
Fok is groot geworden door dat soort mensen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')