abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 november 2019 @ 06:28:16 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189827162
Opvallend dat hier geen topic over was, nu er 100 jaar radio gevierd wordt.

Laten we alle vormen van radio hier maar mee tellen; van de lokale piraat tot vormen die op het web plaats vinden.

Hoe lang luister je al radio? Wat zijn je herinneringen - positief of negatief? En wat vind je van hedendaagse radio?

Veel tekst hieronder, ik weet het. T'is nou eenmaal geen rechte streep waarbij 28 jaar naar hetzelfde geluisterd is. En dan heb ik me nog ingehouden.

----------

Ikzelf luister radio sinds 1991. Radio 3's verticale programmering was er nog. Verder was er nauwelijks iets. In de Hitkrant stond wel iets over Power FM, maar dat konden we niet ontvangen. Radio 538 ook jarenlang niet (beiden heb ik vervloekt).

Vooral belangrijk waren de Tros-donderdag en Veronica-vrijdag, en op woensdagmiddag ging de radio van 3 naar 2. Verder was het op Radio 3 toch vaak een beetje moeilijk geleuter en serieuze muziek - door de ogen van toen. Nu zou ik het juist erg kunnen waarderen als 3fm weer die kant op zou gaan. De diepgang mist nu. De kwaliteit van veel van die muziek begon ook pas laat (écht laat - in de laatste helft van de 00's pas) tot me door te dringen. Er is destijds nogal veel over het hoofd gezien. Maar als FTWLTG of Tros Dance Trax bezig was, was het feest.

Verder, toen de boel inmiddels horizontaal was: veel geërgerd aan die saaie mensen (bij nader inzien gewoon vakmensen) van de Breakfast Club. Ze klonken zo 'oud'. Elke middag de Magic Friends op gehad - wie kent ze nog? Tandenknarsend van 7 tot 8 het uurtje EO aangehoord; dat was nou net huiswerk-maak-tijd. En wat een merkwaardige muziek kwam er toch steeds na 9 uur 's avonds. Door de ogen van toen, dus.

In het laatste deel van de 90's was Radio 538 eindelijk te ontvangen, en nam dat een groot deel van de luistertijd over.

In 2000 kwam internetradio in beeld, startend met Dancenet; een zender die sprekend leek op het huidige Deep, maar dan met het geluid van toen. Dit is in de jaren erna aangevuld met andere dancezenders (o.a. Pro FM). Wat later in de 00's werden het minder specifiek op dance gerichte zenders: o.a. KX Radio, Studio Brussel, ambient-streams zoals Cryosleep, Soma-FM-streams als Groove Salad, en een of andere Friese oldieszender die leek op het huidige ExtraGold. Underground FG (wél dance) had in die periode ook een groot aandeel.

Eind jaren 00 kwam FIP in beeld. En verder, vanaf toen, een hele waslijst met een wat alternatief, jazzy en/of eclectisch tintje. Naast heel breed draaiende popzenders, de wat smaakvollere urban (Nessradio, Beatminerz), en lekker slaperige concentratiemuziek zoals die op Dinamo FM Sleep. FIP is nog steeds een van de 'hoofdzenders'.

Zodra het technisch mogelijk werd om het geluid naar andere ruimtes in huis te verzenden, nam het aandeel 'normale' radio binnenshuis iig steeds meer af. In 2019 beperkt dat zich tot Radio 1 en een heel enkele keer een andere zender. Buitenshuis gaan er gemist-uitzendingen, podcasts en meer van dergelijk spul op. En Radio 1, of misschien 2. Reguliere hedendaagse radio klinkt me wat 'licht' in de oren, en in het geval van de commerciëlen ook nog doodgeformatteerd. Het recente geklaag van Patrick Kicken kan ik wel volgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 08-11-2019 18:37:55 ]
pi_189827242
Ik luisterde met mijn nachten toen altijd 53nachtclub en de nachtshow met Martijn Muis. Beetje geouwehoer luisteren, hield mij altijd wel wakker. Toen dat klaar was nachtshow met Evelien de bruin, ook altijd wel leuk, en sweekends BNR.

Maar nu heb ik geen nachtdiensten meer gelukkig.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 7 november 2019 @ 07:20:22 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189827268
Ik luister al zolang ik me kan herinneren radio. Wij luisterden naar "Kleutertje luister" begin jaren 70 toen ik de beoogde doelgroep was oO<
Vaste prik was "De Dick Voormekaar Show", op zaterdag tijdens het middageten.
En qua educatief was er "Ready Steady Go" waarmee mijn ouders me Engels leerden toen dat op de lagere school niet gebruikelijk was.

Natuurlijk bepaalden mijn ouders wat we in de huiskamer luisterden qua radio. Dat was vaak niks en op zondagmorgen de BRT.

Wat een ontdekking was het dus om zelf een radio te hebben, rond 1980. Die ging vooral mee op zondagse gezinswandelingen, dus "Het weeshuis van de hits" en "De miniparade". 's avonds na het eten en voor de tv series "De Avondspits" - Frits Spits is goed maar de muzikale keuze van Tom Blomberg vaak verrassender.
Op de middelbare school was er overdag tijd om naar diverse programma's te luisteren in tussenuren, en ik mocht later opblijven dus luisterde ik ook avondprogramma's, eigenlijk alles behalve op woensdag, want dan had je 's ochtends de EO en 's middags de VPRO en die laatste ben ik pas later gaan waarderen (Stoffer en Bentz).
Het was de tijd waarin er 's nachts geen Hilversum III was, dus dan ging ik aan de zenderknop draaien en vond Noordzeepiraten en de BBC, soms ook verre andere zenders die ik niet verstond. Zo ontdekte ik veel muziek die in Nederland niet op de radio kwam.
Met de komst van House, eind jaren '80 ging ik steeds meer alternatieve muziek luisteren, dus meer BBC of Radio Rijswijk (van de BRT). Daar hoort ook "De Prehistorie" bij, op de BRT, vol gouwe ouwen. Met de horizontale programmering van de Nederlandse radio ben ik nooit gelukkig geweest.
Op vakantie stond tijdens de reis altijd de autoradio aan op de lokale zender met verkeersberichten, BR3, Ö3. Veel zomerhits leren kennen die hier redelijk onbekend zijn. Zat ook vaak op de camping in de auto te luisteren.
Dat Nederlandse radio nogal infantiel was, merkte ik zeker toen ik in Duitsland dagelijks naar Radio FFN luisterde. Dat was kwaliteitsradio met rustige presentatoren die de tijd namen voor interviews en achtergrondinformatie. Het was frustrerend dat je toen alleen via de ether kon luisteren en die zender in mijn deel van Nederland niet te ontvangen was.
Eind jaren '90 ging ik minder luisteren, de muziek op de radio boeide me minder. Nog wel wat lokale zenders en veel gouwe ouwen. Op het werk geen radio. Ik ging weer meer luisteren toen ik eindelijk een rijbewijs had, lekker in de auto de radio aan, vaak lokale zenders, ook in het buitenland.

Maar buiten de auto luister ik nog maar zelden radio. Ik heb een muziekcollectie die ik luister, of ik luister naar clips op YouTube. De moderne Nederlandse radio is weinig afwisselend (per zender) en niet avontuurlijk, het is niet de plek om je nieuwe favoriete band/muziek te ontdekken. Je luistert ook niet meer naar de top 40 om met anderen te kunnen discussiëren.
Ik mis ook een beetje informatieve programma's tussen de pophits door. Bij informatieve programma's zit vaak irritante jengelmuziek.

Internetradio is niet echt mijn ding. Als ik ernaar luister, dan een thema-zender of iets zwaar exotisch (bijvoorbeeld traditionele Perzische muziek).
pi_189827332
Ik luister vooral naar de radio wanneer ik in de auto zit. :P

Verder wel vaste programma's die ik altijd luister op BNR en Radio Rijnmond.
  donderdag 7 november 2019 @ 08:01:34 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189827460
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 07:20 schreef Lunatiek het volgende:

Ik mis ook een beetje informatieve programma's tussen de pophits door. Bij informatieve programma's zit vaak irritante jengelmuziek.

Ik download vaak 'Gaan', dat vroege ochtendprogramma van Radio 1, voor op de mp3-speler. Maar de muziek (vaak strontvervelende nummers) wordt er dan uit geknipt. :P
  donderdag 7 november 2019 @ 09:22:39 #6
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 november 2019 @ 09:48:36 #7
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189828302
Radio *O* Radio > TV.

Vroegah Langs de Lijn en Radio Tour (nog steeds wel, maar minder). Toen ik klein was mocht ik vaak alleen de eerste helft van Ajax in de CL kijken. En dus deel II op de radio.
Als puber Radio 538 (Barry Paf, MIDNR, Top40 met Jeroen Nieuwehuize, Weekend Rick). Evers. Af en toe wel naar Yorin voor Denk als Henk en Mark vd Akker.
Later werd 538 3FM als voornaamste. Giel, Gerard en Michiel (incluis nachtshows).

Laatste jaren is het BNR en Radio1. Maar vooral podcasts. Ik luister weinig live radio meer. Radio1 verpest de muziek de inhoud. Uitzonderingen nog wel voor het NH Sportcafe op RTVNH zaterdagmorgen en Spijkers met Koppen op Radio 2, het enige programma wat van Radio2 geen eenheidsworst maakt.

Ik val wel altijd in slaap met Het Oog. O+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_189828697
Radio O+ en dan ook nog getrouwd met een echte radiofan *;
Mijn vader had altijd radio aan staan, die bepaalde over het algemeen wat er in de woonkamer te luisteren was en dat ging van Arbeidsvitamine naar de Dikvoormekaarshow naar (helaas) WDR4 en het verzoekprogramma op de BRT op zondagavond. Ik had zelf een afgedankt draagbaar iets waarmee ik op mijn eigen kamer vanaf mijn twaalfde ofzo naar Hilversum 3 en Radio Monique en Radio Caroline luisterde. We aten altijd vroeg, dus ik maakte huiswerk met de Avondspits erbij. In de schoolvakanties had een klasgenoot een eigen piratenzender, daar belden we dan naartoe voor verzoekjes, erg leuk. Van het geld van mijn eerste vakantiebaantje kocht ik uiteraard een eigen stereotoren, met dubbel cassettedeck en toen nam ik ook veel liedjes op van de radio en ik luisterde ook naar Curry en Van Inkel en Het Steenen Tijdperk en net als iemand hier boven mij ook naar De Pré Historie (we keken het ook op tv).
Op vakantie had mijn zusje haar wekkerradio mee, met zo’n lullig draadje als antenne, dus er ging plakband mee om die antenne goed op de muur te plakken voor Bayern 3 en co.
Radio is voor mij voornamelijk muziek, ik hou niet van veel gepraat en zeker niet van radio1 enzo. In de auto staat de radio altijd aan, meestal op radio10 en radio2 (en vroeger city fm en Veronica).
Thuis verschoof mijn interesse van hilversum 3/3fm naar Kink FM en later radio2 en inmiddels voornamelijk radio5. En dan sinds een paar jaar Radio49 O+ hier op FOK!
pi_189828957
Ik luister eigenlijk pas sinds een jaar ongeveer vaak radio. I.v.m. reizen naar werk heb ik 's ochtends Qmusic opstaan met Mattie en Marieke O+ op de terugweg soms Domien en Fien eveneens op Q, maar ook vaak gewoon Spotify.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  donderdag 7 november 2019 @ 11:24:05 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189829698
quote:
Ik begrijp het (het is vakkundig gemaakt en zo), maar kan het zelf niet aanhoren. Adhd-jaren 70-humor.

Voor wie er wél van geniet: Ice Radio herhaalt de laatste tijd uitzendingen, op zaterdag tussen de middag.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 10:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Op vakantie had mijn zusje haar wekkerradio mee, met zo’n lullig draadje als antenne, dus er ging plakband mee om die antenne goed op de muur te plakken voor Bayern 3 en co.

Oei. Ver weg liggende zenders en een antennedraad. Een bekend scenario wat betreft een of andere ver weg gelegen lokale, en ook hoorbaar goede zender die op m'n radio vaagjes door kwam, eind jaren 90.

Eindeloos dat ding goed leggen, overal omheen draperen en vast zetten. Generatie Z snapt er vast niks van.

[ Bericht 38% gewijzigd door Eightyone op 07-11-2019 11:46:12 ]
  donderdag 7 november 2019 @ 12:12:59 #11
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189830469
...dit lelijke ding, wat dan door de halve slaapkamer heen tegen deurkozijnen, boekenplanken en zo'n beetje alles wat zich er bevond aan was geplakt. Maar wel met als resultaat dat de gewenste zender met slechts een licht kraakje te beluisteren was (dat was het maximale). Een bekend object voor de 30+ luisteraar?

Breedband- en wifi-achtige toestanden waren nog iets uit een niet-bestaande droomwereld.

pi_189830944
Zo’n geavanceerde antennedraad zat ook bij mijn stereotoren ja. Mijn aftandse draagbare radio had gewoon een uitschuifantenne, dat was soms ook een drama, die moest ik uiteindelijk stutten met een of andere vage constructie. Die wekkerradio van mijn zusje had zo’n flinterdun zwart antennedraadje.
pi_189831798
Toen ik nog een heel jong Tusseltje was, bestond mijn volledige muzikale voorkeur uit wat toen nog 'clubhouse' werd genoemd. Je had op Radio538 altijd zaterdagnacht van 0.00 tot 6.00 non-stop uitzendingen van dj-sets uit clubs in Nederland. Dat kwam in latere jaren op alle jongerenzenders. Ik was nog zo jong dat ik op dat tijdstip altijd al in bed moest liggen. Ik draaide dan het volume van mijn stereotorentje dicht, deed er een cassette in en nam die uitzending op. Eerst 60 en 90 minuten, later met obscure bandjes van 100 en 120 minuten. Wakker in je bed liggen wachten met een scherp oor tot de tape afsloeg en hem dan snel omdraaien.

Vervolgens deed ik er dan de hele de week over om dat bandje tweemaal te luisteren. 's Ochtends en 's middags een kwartier onderweg naar en van school en bij iedere leswisseling 5 minuten. En dan helemaal omver geblazen worden door sommige platen en die aan m'n vriendjes laten horen. 'Deze moet je horen man'. Terugspoelen, nog een keer, terugspoelen en nog een keer.

En na een week nam ik dan een nieuwe op, over de oude set op hetzelfde bandje. Het overgrote deel van die nummers kon je niet achterhalen want er was geen Shazam, Soundhound, Spotify of YouTube. Als je geluk had werd het een clubhitje en kondigde Wessel van Diepen hem in de weken die volgden een keer aan of af in Dance Department. Maar meestal had je pech.

Ik kan nog altijd helemaal terug in die setting worden geworpen als ik één van die nummers van toen terug hoor in een Spotify-playlist of een Boiler Room setje. Dinsdagochtend in januari midden jaren '90, koud en donker, lelijke tl-balkverlichting in de gangen van de school. Zelfs de radioreclames op 538 uit die tijd staan me nog bij.

Soms ontdek ik nog altijd plaatjes van die bandjes die ik nooit heb kunnen vinden omdat die in de vergetelheid raakten. Een week of 3 geleden deze nog:
All Day I Dream About Stemlijsten
  donderdag 7 november 2019 @ 13:45:03 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189832092
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:12 schreef Eightyone het volgende:
...dit lelijke ding, wat dan door de halve slaapkamer heen tegen deurkozijnen, boekenplanken en zo'n beetje alles wat zich er bevond aan was geplakt. Maar wel met als resultaat dat de gewenste zender met slechts een licht kraakje te beluisteren was (dat was het maximale). Een bekend object voor de 30+ luisteraar?

Breedband- en wifi-achtige toestanden waren nog iets uit een niet-bestaande droomwereld.

[ link | afbeelding ]
Met de tent op vakantie: tentframe gebruiken als antenne (antenne daaraan vast maken).
Toen ik op Scheveningen werkte de antenne vaak aan de cv-buizen vastgemaakt voor betere ontvangst.
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 13:51:45 #15
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_189832182
Een leuk overzichtje van quotes op nu.nl.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  donderdag 7 november 2019 @ 17:09:27 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189835113
...

[ Bericht 50% gewijzigd door Eightyone op 08-11-2019 12:34:14 (Niet nodig) ]
  donderdag 7 november 2019 @ 17:32:30 #17
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189835549
Bij nader inzien staat er in m'n posts in dit topic nog niks over 'reguliere' radio in de vroege 00's, terwijl dat toen nog gewoon op stond (omdat het simpelweg nog niet mogelijk was internetradio door te zenden naar andere ruimtes dan waar de pc stond).

Ruud De Wild had rond 2001 wel degelijk een memorabel programma, met sidekicks Sander De Heer en Jeroen Kijkindevegte erbij. "Honden katten, bevers ratten..."

Giel Beelen had rond 2003 nog iets heel aardigs in de avonduren, waarin dagelijks een heel uur lang nieuwe muziek langs kwam. Gek genoeg beter dan wat 'ie zoal aan ging prijzen toen 'ie bekender werd. Er gebeurden in andere programma's ook nog dingen met onder andere poederbrieven.

De ochtendshow van Rob Stenders: ook prima. Vooral als er dit soort dingen gebeurden.

En in de mid 00's was er op zaterdagavond nog een goed te verteren dance-programma (Ministry Of Beats, met Edwin Diergaarde).

Nee, geen Radio 538 meer in die jaren. Het internet had inmiddels al veel te veel invloed gehad om daar nog naar te gaan luisteren.
pi_189837428
Vroeger Radio 3, maar dat werd eind jaren 90 totaal onluisterbaar. Ik ging toen steeds vaker Eins Live (WDR) luisteren; Duitse radio dus. Daarna nog weer een tijdje 3FM, in de tijd dat mensen als Ekdom en Veenstra er werkten.

Tegenwoordig zet je 3FM alleen nog aan als je je ergste vijand vastgebonden op een stoel hebt zitten en hem nog wat extra wilt martelen. Q Music is zouteloze hitparadepop, 538 begint daar helaas steeds meer op te lijken. Radio 10 en Veronica draaien (noodgedwongen) te veel oude muziek, blijft alleen Radio 2 nog over.

Ik vind Radio 2 goed te pruimen, maar het is soms ook te veel een soort wannabe-3FM. De muziekkeuze zou wel een tandje volwassener mogen. O ja, ik luister ook nog naar het onvolprezen Radio 49, natuurlijk ;)
  donderdag 7 november 2019 @ 19:22:33 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189837718
Een poosje terug heb ik na lange tijd 3fm weer eens geprobeerd (buitenshuis hoor je het trouwens nooit in winkels e.d., dus op die manier hoor je het sowieso niet). Op Radio 1 was op dat moment geen leuk onderwerp, de batterij van de mp3-speler waar de podcasts e.d. op staan was leeg, en volgens de verhalen was 3fm weer een beetje op de weg terug. O.k., geef het maar een kans.

Conclusie: De muziek leek iets minder erg dan een paar jaar terug (met die overdosis slechte Nederrap van toen), hoewel ook niet geweldig, en hier en daar zat er zelfs een aardig nummer tussen. Maar er ging een enorme nietszeggendheid van het geheel uit. Keurig netjes aan elkaar gepraat allemaal, maar zonder dat je blijft haken. Er valt nog wel wat aan te sleutelen.

Maar wie weet is het op andere tijdstippen prikkelender. Is mogelijk.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 november 2019 @ 19:55:54 #20
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189838595
Radio is fantastisch.

Begin jaren 70 als kleine qltel veel naar Veronica vanaf zee geluisterd.

Toen dat verdween (en ik ouder was) ontzettend spannende radio met andere zeezenders. Mi Amigo met mannen als Marc Jacobs en Frank van der Mast (wie kent die laatste nog?), Caroline, Delmare en Paradijs. Later in de jaren 80 Laser 558 (en de andere namen die ze gebruikten). Enorm spannend. Als er geruchten waren de bekende frequenties op de middengolf afzoeken en bij elk zwak station wat je hoorde luisteren of het toevallig een piraat was. .

Maar ook de Dik voor Mekaar show natuurlijk en Veronica op vrijdag (de volle vrijdag lang) met de top 40 en Curry en van Inkel en Veronica op 2 was in de jaren 80 ook erg goed. En later? Toen ik veel 's nachts werkte in de jaren 90 nog veel geluisterd naar Talkradio 1395 (nu BNR) Ideaal om wakker te blijven tijdens een saaie nachtdienst. En goed te beluisteren oor heel Nederland.
pi_189841976
Leuk om al die herinneringen hier te lezen! Hoewel ik de laatste jaren alleen maar op het werk naar de radio luister en eind van het jaar de top 2000 luister, heb ik ook wel wat herinneringen.

Mijn vroegste herinnering betreft omstreeks 1982/1983; mijn ouders hadden nooit de radio aan, maar mijn oudere zussen wel, en die lagen voor de verwarming met de radio aan hun huiswerk te maken. Doe Maar, Dolly Dots en David Bowie zijn de namen die er uit springen. Ook uit die tijd herinner ik me nog Weeshuis van de hits, op zondagmiddag volgens mij.

Een paar jaar verder had ik ondertussen een radio met casettedeck gekregen en nam ik o.a. Europe en Bon Jovi op van de radio. In 1989 en 1990 heb ik de Top 100 aller Tijden, destijds door Veronica uitgezonden op goede vrijdag dus ik was die dag altijd vrij van school, helemaal opgenomen. Als ik tussen de middag moest eten zorgde ik er voor dat er nog genoeg ruimte op een bandje zat, het nieuws werd dan ook opgenomen.

Weer wat jaren later had ik mijn ziel al verkocht aan hardrock en metal en aangezien dat weinig op de radio kwam luisterde ik er niet veel meer naar, ook omdat voornoemde zussen inmiddels al het huis uit waren. Uitzonderingen waren Vara's Vuurwerk, met Henk Westbroek op dinsdag of donderdagavond(?) en de Steen en Beenshow op vrijdagmiddag met als hoogtepunt de Klaag Box.

pi_189842101
Ik luister radio sinds 1975 ongeveer.
Zal van de week eens proberen dat samen te vatten.
Juin uit Eigen Tuin!
  donderdag 7 november 2019 @ 22:10:21 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189842234
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 21:58 schreef BufordTJustice het volgende:Vara's Vuurwerk, met Henk Westbroek op dinsdag of donderdagavond(?)
Dinsdagavond.
Op de middag had je nog Denk aan Henk. 's Avonds na VARA's Vuurwerk een vaag programma van de EO.
Donderdagavond was de TROS (driemaaldoordraaien, Soulshow).
pi_189843322
Ha ja, Denk aan Henk! Ik kon niet op de naam komen, ook wel geregeld naar geluisterd. Volgens mij had je na Denk aan Henk, of afwisselend om de week of om de dag ook een show met een presentatrice met een voorliefde voor harde gitaarmuziek? Naam van haar zelf en de naam van haar show is me ontschoten en een beetje googelen heeft ook nog niets opgeleverd.
  vrijdag 8 november 2019 @ 04:06:46 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189845258
Carola Hamer heette ze.

Denk Aan Henk is typisch zo'n programma wat nu beter zou werken voor me. Destijds was er zowel met de toon als de gedraaide muziek niet zo'n match.

In de prille jaren van de horizontale programmering moest ik het echt van de Magic Friends en Rinkeldekinkel hebben. Iets later kwam Corné Klijn daar nog bij.
  vrijdag 8 november 2019 @ 04:53:26 #26
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189845302
...wat oude dingen om te lezen:

Daar heb je Carola al (1994). Blad: Hitkrant.




De Magic Friends (1994), ook uit Hitkrant:


Oor, begin 1992, over het toekomstige horizontale 3fm:


Oor toen 3fm inmiddels net horizontaal was:




Radio 538 (1993), uit Disco Dance:
  vrijdag 8 november 2019 @ 18:57:00 #27
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189854418
Als je dat stuk over Radio 538 leest, leek het in de begintijd niet zo verkeerd. Er ging een bepaalde onbevangenheid vanuit.

Maar ja, zo gaat dat met organisaties als ze groter worden. Dan komen de spreekwoordelijke stropdassen aan het roer.
  vrijdag 8 november 2019 @ 22:37:48 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189858294
Nu ik erover nadenk waren bepaalde Hilversum III programma's absurd voor een "muziekzender" met populaire muziek. Natuurlijk de Dick Voormekaar Show: meer geouwehoer dan muziek. Maar ook Dubbellisjes van de VARA of Candlelight van de AVRO zijn programma's die nu niet meer in het format van 3FM passen.
  zaterdag 9 november 2019 @ 04:17:42 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189861707
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 22:37 schreef Lunatiek het volgende:
Nu ik erover nadenk waren bepaalde Hilversum III programma's absurd voor een "muziekzender" met populaire muziek. Natuurlijk de Dick Voormekaar Show: meer geouwehoer dan muziek. Maar ook Dubbellisjes van de VARA of Candlelight van de AVRO zijn programma's die nu niet meer in het format van 3FM passen.
In meerdere terugblikpodcasts was iets met de naam 'De Muzikale Fruitmand' te horen.

Bij het horen van die fragmenten valt je mond vanzelf open. Zeker als je beseft dat het gewoon op 'jongerenzender' Radio 3 kwam.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 november 2019 @ 07:38:13 #30
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189862180
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 22:37 schreef Lunatiek het volgende:
Nu ik erover nadenk waren bepaalde Hilversum III programma's absurd voor een "muziekzender" met populaire muziek. Natuurlijk de Dick Voormekaar Show: meer geouwehoer dan muziek. Maar ook Dubbellisjes van de VARA of Candlelight van de AVRO zijn programma's die nu niet meer in het format van 3FM passen.
Het format van radio 3 is nu ook zo gladgepoetst als wat.

En jouw voorbeelden vielen nog wel mee voor die tijd. Schoolradio en dominees vond ik ergere voorbeelden van hoe het niet moet.
  zaterdag 9 november 2019 @ 07:56:22 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189862245
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:38 schreef qltel het volgende:

[..]

Het format van radio 3 is nu ook zo gladgepoetst als wat.

Misschien moeten ze eens iets ertussenin proberen.

Experimenten met muziek, en eventueel intelligent gepraat over die muziek, zijn nu lastig om overdag te brengen. Daar is de concurrentie te groot voor. Maar eventueel zouden ze de uren tussen 21.00 uur en middernacht weer verticaal kunnen maken, met diverse genreprogramma's. Tegenwoordig gebruiken ze daarvoor de smoes 'moet je maar een podcast opzoeken'.

Zelfs de Vpro op 3fm lijkt niet meer op de versie van 20 jaar geleden.
  zaterdag 9 november 2019 @ 08:10:34 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189862323
...al zou dat ook maar beperkt werken, qua meer 3fm gaan luisteren, omdat dat doorgaans geen uren zijn waarop ik buitenshuis iets leuks zoek om naar te luisteren.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 november 2019 @ 08:21:26 #33
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189862392
3FM is helaas net zo kleurloos als de commerciële zenders. Vroeger verheugde je je op de TROS donderdag of Veronica, de volle vrijdag lang! Met de Soulshow, de top 40, Curry en van Inkel en Countdown café.

Nu is het volstrekt onduidelijk welke omroep uitzend, en is het heel veel van hetzelfde. Met mensen die leuk moeten zijn en plaatjes draaien die de samensteller heeft uitgezocht. Geen mensen meer die er verstand van hebben en met een koffer muziek lol hebben in wat ze doen, maar een vooraf ingesteld playlistje afwerken.
pi_189862478
Ik mis jullie herinneringen aan de ko de boswachtershow op zondag ochtend on radio 3. :P

Verder klinken al die herinneringen aan die andere radio3 programma's me bekend. De dik voor mekaar show vond ik niets aan.

VARA,s vuurwerk vond ik toen ook veel geschreeuw.
  zaterdag 9 november 2019 @ 08:40:31 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189862512
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 08:21 schreef qltel het volgende:
...Met mensen die leuk moeten zijn en plaatjes draaien die de samensteller heeft uitgezocht.
Social media is er nog bij gekomen, en daarmee leuk moeten zijn op beeld, én meteen gezeik krijgen als je buiten de lijntjes kleurt. Het 'radiohoofd' is iets van de oudere generaties.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 november 2019 @ 08:42:26 #36
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189862524
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 08:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Social media is er nog bij gekomen, en daarmee leuk moeten zijn op beeld. Het 'radiohoofd' is iets van de oudere generaties.
Wat raar toch dat ik er nooit meer naar luister.. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 08:33 schreef Basp1 het volgende:
Ik mis jullie herinneringen aan de ko de boswachtershow op zondag ochtend on radio 3. :P
Herinner ik me nog. Met Anton Gleuf de postbode. Maar de herinnering is wel heel erg vaag.
  zaterdag 9 november 2019 @ 10:10:28 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189863000
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:17 schreef Eightyone het volgende:

[..]

In meerdere terugblikpodcasts was iets met de naam 'De Muzikale Fruitmand' te horen.

Bij het horen van die fragmenten valt je mond vanzelf open. Zeker als je beseft dat het gewoon op 'jongerenzender' Radio 3 kwam.
Hou je mond, ik heb dat goed kunnen verdringen :P Simpelweg nooit op woensdagochtend de radio aanzetten :{w
  zaterdag 9 november 2019 @ 10:14:39 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189863032
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:38 schreef qltel het volgende:

[..]

Het format van radio 3 is nu ook zo gladgepoetst als wat.

En jouw voorbeelden vielen nog wel mee voor die tijd. Schoolradio en dominees vond ik ergere voorbeelden van hoe het niet moet.
Schoolradio was niet op Hilversum III. En het had nut. Ik denk juist dat dat soort programma's zeer ondergewaardeerd zijn bij het fenomeen radio: dat het ook echt een medium is waarmee je het volk kunt verheffen (ik noemde al Ready Steady Go). En dat de radiodominee een hulpmiddel is voor mensen die zelf niet in staat zijn zelf naar de kerk te gaan. Dus dat radio veel meer kan zijn dan alleen entertainment of muziek.
  zaterdag 9 november 2019 @ 10:17:13 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189863062
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 08:33 schreef Basp1 het volgende:
Ik mis jullie herinneringen aan de ko de boswachtershow op zondag ochtend on radio 3. :P
Dan was ik doorgaans nog niet wakker, luusterden we alleen als we bij mijn oma logeerden, die toevallig ook nog in het bos woonde.
Was dat radio 3?
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 november 2019 @ 10:30:08 #40
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189863183
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 10:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Schoolradio was niet op Hilversum III. En het had nut. Ik denk juist dat dat soort programma's zeer ondergewaardeerd zijn bij het fenomeen radio: dat het ook echt een medium is waarmee je het volk kunt verheffen (ik noemde al Ready Steady Go). En dat de radiodominee een hulpmiddel is voor mensen die zelf niet in staat zijn zelf naar de kerk te gaan. Dus dat radio veel meer kan zijn dan alleen entertainment of muziek.
Niet? Ik meen toch echt dat schoolradio ook op Hilversum 3 te horen is geweest. Maar ik kan me vergissen, hoor. Het is allemaal zo lang geleden. Ik kan me herinneren dat Veronica vroeger niet de hele vrijdag op Hilversum 3 zat en dat ze ergens in de morgen begonnen. En dan na iets zaten wat niet op Hilversum 3 thuis hoorde. Lex Harding (weer vage herinnering) begon dan een paar keer de uitzending met een nogal grove preek met zijn mening over dat programma. Vaag verhaal, ik geef het direct toe..

De radiodominee is een prima middel. Maar niet op een jongerenzender.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')