abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7844718
Op prille leeftijd gekocht. Ik wist nog niet al teveel van ''klassieke'' muziek, en wilde zien of de rest net zo goed was als de eerste twee nummers (ja, ik kan mezelf wel schoppen). Heb er toen een half jaar naar geluisterd, maar had het tot gisteren nooit meer opgezet.
Het is een poor man's Wagner, maar sommige stukken Germaanse gladiatorenmuziek kan ik nog best waarderen (al ben ik nog altijd zo puberaal dat ik er niet om maal wat ze zingen).

Heeft iemand anders ook de hele verzameling? Zo ja, wat vind je ervan?
En moet je, evenals bij Wagner, een behoorlijke portie schroom, bedenkingen en weerzin overwinnen om dit mooi te kunnen vinden?

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 11 januari 2003 @ 21:59:53 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7844760
Ik heb wel de verboden Oh Fortuna-hardcore versie en die heerst.

Maar dat was vast niet precies waar je op doelde. .

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_7844807
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 21:59 schreef X-Ray het volgende:

Uw instinct is feilloos
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 11 januari 2003 @ 22:03:39 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_7844815
ik vind de carmina burana toch op enigste hoogte triomferen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_7844833
Ik heb ze niet allemaal maar hoef totaal geen schroom te overwinnen om gewoon te genieten van Orff en Wagner. Ik houd wel van wat bombastische muziek op zijn tijd

Zo nu en dan sprak ik wel eens wereldverbeteraars die me probeerden te overreden deze muziek fout te vinden. Ik vond hun 'argumenten' voor mij te weinig geldigheidswaarde hebben. De laatste jaren is dat paternalistiche eigenlijk over, waarschijnlijk omdat ik onder hele andere mensen kom.

salva cum reverentia
  zaterdag 11 januari 2003 @ 22:08:43 #6
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_7844899
Even zereneus. Ik heb verschillende stukken ervan gehoord, en zelfs voor een iemand zoals ik, die absoluut geen klassiekfan of kenner is, zijn de koren indrukwekkend en kippenvelopwekkend.

Muziek voor bij hele grote gebeurtenissen .

Oorlogsliederen. Het lied voor bij de victorie.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zaterdag 11 januari 2003 @ 22:12:20 #7
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_7844978
Ik vind het eigenlijk goed aan te horen. Velen hebben mij voor gek verklaard dat ik naar klassiek kan luisteren, maar dat zal me echt een zorg zijn

Oh en X-Ray, heb je die hardcore versie toevallig op mp3

Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
pi_7844991
Ik heb de hele Carmina Burana op cd, maar luister er eigenlijk nauwelijks naar. Het is goede muziek en geheel volgens het systeem van Carl Orff net als andere minder bekende koorwerken van hem, het maakt hem herkenbaar, maar ook erg voorspelbaar.
pi_7845888
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 21:59 schreef X-Ray het volgende:

is die verboden
  zondag 12 januari 2003 @ 00:05:12 #10
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_7847044
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 23:05 schreef flappiewappie het volgende:

[..]

is die verboden

Alle hardcore house-verkrachtingen zijn verboden.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_7847080
quote:
Op zondag 12 januari 2003 00:05 schreef Witchfynder het volgende:

Geef mij de originele van Orff Maar

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_7851802
quote:
Op zaterdag 11 januari 2003 21:57 schreef SportsIllustrated het volgende:
En moet je, evenals bij Wagner, een behoorlijke portie schroom, bedenkingen en weerzin overwinnen om dit mooi te kunnen vinden?
Tempus iocundum est vind ik persoonlijk de mooiste, de rest is eigenlijk slecht, veel te kort of beide. Ik heb hem een tijdje geleden bij de bibliotheek geleend, misschien is dat een tip.
Het is overigens wel leuker om te weten wat ze zingen, raadpleeg hiervoor een van de vele Carmina Burana sites voor de Latijnse teksten of voor de vertaling.

[Dit bericht is gewijzigd door beeer op 12-01-2003 11:38]

pi_7852556
ik heb 1 nummer van carl orff, dat is o fortuna, hebben jullie namen van nog meer van dat soort nummers?
pi_7853117
Fortuna Imperatrix Mundi (Fortune, Empress of the World)
1. O Fortuna
2. Fortune plango vulnera
I. Primo vere (In Springtime)
3. Veris leta facies (No strings and only a small chorus)
4. Omnia sol temperat
5. Ecce gratum
Uf dem anger (On the Lawn)
6. Tanz
7. Floret silva nobilis (Small and large choruses)
8. Chramer, gip die varwe mir (Small and large choruses) [German]
9. Reie [German]
10. Were diu werlt alle min [German]
II. In Taberna (In the Tavern)
11. Estuans interius
12. Olim lacus colueram (No violins used)
13. Ego sum abbas (Only percussion and brass with chorus)
14. In taberna quando sumus
III. Cour d'amours (The Court of Love)
15. Amor volat undique (Boys chorus with soprano)
16. Dies, nox et omnia
17. Stetit puella
18. Circa mea pectora
19. Si puer cum puellula
20. Veni, veni, venias (Double chorus with two pianos and six percussionists)
21. In truitina
22. Tempus est iocundum (Two pianos, percussion and all vocalists except tenor)
23. Dulcissime
Blanziflor et Helena (Blanziflor and Helena)
24. Ave formosissima (Three glockenspiels with independent parts)
Fortuna Imperatrix Mundi (Fortune, Empress of the World)
25. O Fortuna (Fortune, Empress of the World)
  zondag 12 januari 2003 @ 13:35:37 #15
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_7853180

Ik kocht deze cd nadat ik de film The Doors had gezien waar een stukje inzat. Het is nog steeds één van de mooiste exemplaren uit mijn cd-collectie.

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_7855807
quote:
Op zondag 12 januari 2003 11:32 schreef beeer het volgende:

[..]

Tempus iocundum est vind ik persoonlijk de mooiste, de rest is eigenlijk slecht, veel te kort of beide. Ik heb hem een tijdje geleden bij de bibliotheek geleend, misschien is dat een tip.
Het is overigens wel leuker om te weten wat ze zingen, raadpleeg hiervoor een van de vele Carmina Burana sites voor de Latijnse teksten of voor de vertaling.

Ja, ik ben wel eens naar een uitvoering van het hele werk gegaan en aar heb ik een boekje met alle teksten aan overgehouden, maar ik kan het voorlopig niet vinden.
Ik bewaar ook niet zulke goede herinneringen aan dat concert...
pi_7856559
quote:
Op zondag 12 januari 2003 15:50 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]Ik bewaar ook niet zulke goede herinneringen aan dat concert...

Vanwege de muziek?
pi_7856583
Ik ken alleen 'O Fortuna', maar dat vind ik toch wel een erg kitscherig stuk, eigenlijk. Echt iets voor Night of the Proms of zo..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_7856701
quote:
Op zondag 12 januari 2003 16:32 schreef Zander het volgende:
Ik ken alleen 'O Fortuna', maar dat vind ik toch wel een erg kitscherig stuk, eigenlijk. Echt iets voor Night of the Proms of zo..
Mja ok, daar kan ik wel inkomen. O Fortuna is tot in het oneindige uitgekauwd, gecovered met beats, gitaren en andere instrumenten eronder, dat heeft naar mijn idee wel afbreuk gedaan aan de muziek. O Fortuna is niet echt m'n favoriete deeltje uit de Carmina Burana, misschien ook wel door het zojuist gezegde. Het is ook een beetje wat ik al zei over Orff... het is allemaal veel van hetzelfde.

Een hele tijd terug heb ik eens een docu over hem gezien, daarin werd ook zijn methode uitgelegd, die nu nog steeds erg succesvol is en ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld Japan op scholen bij de muzieklessen. Erg leuk zo'n methode natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat alles hetzelfde wordt.

Orff was btw een erge liefhebber van het vrouwelijk schoon.

pi_7857071
quote:
Op zondag 12 januari 2003 16:39 schreef Seborik het volgende:
Een hele tijd terug heb ik eens een docu over hem gezien, daarin werd ook zijn methode uitgelegd, die nu nog steeds erg succesvol is en ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld Japan op scholen bij de muzieklessen. Erg leuk zo'n methode natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat alles hetzelfde wordt.
'Orff-klas', dat heb ik vroeger nog een jaar op de muziekschool gedaan. Da's vooral veel met slaginstrumenten, geloof ik.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_7857910
quote:
Op zondag 12 januari 2003 16:31 schreef Seborik het volgende:

[..]

Vanwege de muziek?

Nee, die was goed. Maar er werd een stupide lasershow bij vertoond. Het publiek bestond grotendeels uit onbenullen die een reisje hadden gewonnen en kantoorpersoneel dat eens een verzetje wilde. Kortom: na afloop van ieder deel wer er uitbundig gejoel, gefloten en geklapt.
En op de heenweg kregen mijn ouders ook nog eens verschrikkelijke ruzie.
pi_7860762
quote:
Op zondag 12 januari 2003 00:05 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

die lelijke bobbel remix mislukkelingen zul je bedoelen!

pi_7860877
Naar aanleiding van deze topic heb ik het CD-tje maar weer eens in de speler gestopt.
Ik vind het nog steeds een heerlijk stuk met een van de meest krachtige openingen allertijden.
Het schijnt trouwens (heb ik ooit eens gehoord) dat de heer Orff een enthousiaste nazi-sympathisant was, weet iemand hier meer van?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zondag 12 januari 2003 @ 20:32:33 #24
44425 bluebellyfluff
Hi Greg Flores :)
pi_7860928
quote:
Yeps, had de hele cd gekocht zo een 6 jaar geleden ofzo, zitten naar mijn smaak maar drie mooie stukken in...de rest is niet te vergelijken met het begin (en eind).
fluff for life
pi_7863007
quote:
Op zondag 12 januari 2003 20:29 schreef Karboenkeltje het volgende:
Naar aanleiding van deze topic heb ik het CD-tje maar weer eens in de speler gestopt.
Ik vind het nog steeds een heerlijk stuk met een van de meest krachtige openingen allertijden.
Het schijnt trouwens (heb ik ooit eens gehoord) dat de heer Orff een enthousiaste nazi-sympathisant was, weet iemand hier meer van?
Ja, daarom moest ik ook enige schroom overwinnen.
-Herstel: Orff is nooit lid van de NSDAP geworden. Hij is door sommigen zelfs in verband gebracht met het Duitse verzet, maar dat is nooit bewezen. Hij schijnt vooral te hebben gehecht aan een succesvolle carriere.-

Overigens vind ik Ecce gratum, Tanz, en Floret Siva vrij goed. Maar Dies, nox et omnia en Amor volat undique zijn mijn favorieten.

[Dit bericht is gewijzigd door SportsIllustrated op 12-01-2003 22:16]

pi_7863379
O Fortuna staat bij mij stip op één. Echt een krachtnummer.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_14841315
trouwens de band qntal heeft ook stuk uit carmina burana uitgebracht (ecce gratum)

dit staat op hun laatste album en is zeker heel mooi om te downloaden

zaterdag 22 november 2003 @ 15:32:02 #28
12718 Lawine
...En toen was er licht!
pi_14841454
Apoptygma Berzerk heeft meen ik in hun 'love never dies' ook een stuk uit 'o fortuna' gebruikt.
Koffie, zwart, geen suiker
  woensdag 26 november 2003 @ 00:36:44 #29
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_14933093
.. en dan is er natuurlijk nog een uitvoering van de Carmina Burana van Ray Manzarek ( The Doors )
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 26 november 2003 @ 12:10:58 #30
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14939462
quote:
Op zondag 12 januari 2003 22:09 schreef SportsIllustrated het volgende:
Overigens vind ik Ecce gratum, Tanz, en Floret Siva vrij goed. Maar Dies, nox et omnia en Amor volat undique zijn mijn favorieten.
*mee eens is*

'In taberna quando sumus' voeg ik daar nog graag even aan toe.

Orff vind ik, zo op z'n tijd, uitstekend te pruimen. Het is geen muziek waar je weken en weken achter elkaar naar zou kunnen luisteren. Hij is, zoals eerder hier gezegd, vrij voorspelbaar.

Niettemin zijn de Carmina Burana een meesterlijk werk.

'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')